• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bahay Kubo (woonhut) / BOL, eigen ontwerp

PBear

Mankinds only hope
IMG_20221022_145746_1.jpg

Nadat de bekisting voor de steunpilaren gerred kwam, kon het vullen met beton beginnen. Dat bestond uit een mengsel van 2 zakken zand, 2 zakken gravel op 1 zak cement, dat eerst met de schop op handkracht gemeng werd.
Voor het beton onder de waterlijn, werd een droog mengsel gebruikt, omdat het anders te nat zou worden.
Boven de waterlijn werd ook water in het mengsel toegevoegd, zodat er een half vloeibaar papje ontstond, waarmee de bekisting werd gevuld. Dat lieten we 2 dagen uitharden tot de volgende fase.

IMG_20221128_145754.jpg

Nu was de bewaoeing en bekisting van het brugdek aan de beurt. Hierboven het resultaat na het sorten en egaliseren van het beton.
Onertussen was er een flinke stortbui gevallen. De rivier sleepte heel wat rommel mee in de vorm van palmbladeren, takken, stenen en plastic.
Daar bleef flink wat van hangen in de houten ondersteuningsbalken van het brugdek, waardoor het waterpeil steeg tot boven het brugdek.

Het was wel even spannend of de brug niet weg zou spoelen, maar nadat de bui voorbij was, bleek de brug nog overeind te staan.

Daarna ging onze ingehuurde lasser aan het werk om de staanders van de ophaalbrug te monteren.

Ondertussen werd de geul de de regenval had uigesleten aan de tegenoverliggende oever opgevuld met rotsblokken en kiezel, gewonnen uit de rivier. Dat werd omgetoverd tot een toegangspad. Later legde ik een klein dijkje aan boven aan het toegangspad om de waterloop af te leiden van het pad, zodat het niet zo snel wegge-erodeerd zou worden.

IMG_20221128_145710.jpg

IMG_20221128_150110.jpg
 

PBear

Mankinds only hope
Na een onderbreking van een week of twee ging onze lasser, die elders andere klussen onder handen had, verder met het ophaalgedeelte van de brug en de reling.

Hij had bij zijn materiaal opgave geschreven dat hij 0,4 mm dik plaatstaal nodig had. Hij had het niet erg duidelijk geschreven, zodat onze leverancier met 4 mm dik plaatstaal meende te leveren.
Het gewicht van die plaat, van zo'n 3 m2 was niet te tillen, laat staan dat het als brugdeel omhoog getrokken zou kunnen worden.
Het kon niet op maat geleverd worden, zodat alleen per standaard plaat afgenomen kon worden. Dat is trouwens alhier ook gebruikelijk bij de bouwmarkt. Die kunnen niets op maat verzagen, zoals dat in Nederlandse bouwmarkten gebruikelijk is.

0,4 mm dik plaatstaal was niet in voorraad. Wel 2 mm dik. Ik besloot dat te kopen. Onze lasser zaagde het met de haakse slijpschijf op de gewenste maat en paste ook de ondetsteuningsconstrictie aan, en werkte het geheel, op mijn aandringen, af met roestwerende verf.
Iets conserveren lijkt in de Filipijnen niet gebruikelijk. Dat had ik al gemerkt met bouwsels van bamboe en ander houtwerk.

Met een ketting en katrollen werd het ophaalgedeelte, scharnierend op een buisconstructie van 2 in elkaar passende stukken buis, aan de wapening van het brugdek gelast.
De ketting is zodanig via katrollen geleid, dat het mogelijk is, zowel aan de zijde van het brugdek, als aan de zijde van de tegenoverliggende oever, de brug op te halen en met een hangslot te zekeren.

IMG_20221203_163234.jpg
 

PBear

Mankinds only hope
Helaas moet ik het relaas een poosje onderbreken, want door de onbetrouwbare internetverbinding lukt het opnieuw niet om ge-uploade foto's in de tekst te plaatsen.

(wordt zsm vervolgd, mogelijk als het wat minder regent dan nu het geval is)
 

RockyFlats

Ruttaan
(Vervolg Bahay kubo, bouwvoorbereidingen)

Om op materiaal- en transportkosten te besparen - en ook omdat in de verre omgeving geen goed uitgeruste bouwmarkt te vinden is, hebben we zoveel mogelijk lokaal beschikbaar materiaal gebruikt.
Onze kokosnotenplukker heeft op de bouwlokatie een twaalftal kokosbomen aangewezen die toch al weinig vruchten droegen, die daarop door een ingehuurde motorzaagwerker zijn omgezaagd en vervolgens tot planken en balken zijn verzaagd.
Intussen richtte onze kokosnotenplukker - een heel handige en naar bleek ook betrouwbare werker - een provisorische materialenschuur opgericht, waar alle voor de bouw benodigde materialen werden opgeslagen.

Bekijk bijlage 8790Bekijk bijlage 8791

Bekijk bijlage 8792

Bekijk bijlage 8793

De zus van mijn Tropische Verrassing en onze kokosnotenplukker hielden om beurten een oogje op de materiaal-opslag om te voorkomen dat het materiaal spontaan zou verdwijenen.
Maar liefst 130 zakken cement van 50 kg elk, moesten stuk voor stuk met handkracht van de weg naar de paar honderd meter verder gelegen bouwlokatie worden aangevoerd. Evenals een paar ton "grind" en zand. Nee, ARBO-wetgeving is daar nog niet ingevoerd.
Het terrein is nogal oneffen, zodat mechanisch transport niet mogelijk was.

Bekijk bijlage 8794
(wordt vervolgd)

Tjee, @PBear , mijn alter ego heeft het meeste al eens gelezen, maar nu ik het weer heb ontdekt, geniet ik weer van jouw verslag. Haha, het leuke van een RayBan die geen RayBan was, is ook dat ik het nog eens kan "liken". Het loont, om zelfverklaard noob te zijn ;)
 

Mayo

Last (wo)man standing
Het ziet er prachtig uit! Daar kan mijn huis in Frankrijk toch niet aan tippen 😊
Maar, wat is de toegevoegde waarde van een ophaal-brug als je blijkbaar ook door het beekje kunt waden..? 🤔
 

PBear

Mankinds only hope
Het ziet er prachtig uit! Daar kan mijn huis in Frankrijk toch niet aan tippen 😊
Maar, wat is de toegevoegde waarde van een ophaal-brug als je blijkbaar ook door het beekje kunt waden..? 🤔

Als er een tropische regenbui valt, verandert het doorwaadbare beekje in een kolkende rivier, die niet langer doorwaadbaar is. Nu duren zulke buien meestal niet lang en kan je na een paar uur wel weer oversteken.
Maar de afgelopen dagen heeft het vrijwel constant geregend en dan is de toegang tot ons huisje geblokkeerd als we geen brug zouden hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: will

PBear

Mankinds only hope
Als er een tropische regenbui valt, verandert het doorwaadbare beekje in een kolkende rivier, die niet langer doorwaadbaar is. Nu duren zulke buien meestal niet lang en kan je na een paar uur wel weer oversteken.
Maar de afgelopen dagen heeft het vrijwel constant geregend en dan is de toegang tot ons huisje geblokkeerd als we geen brug zouden hebben.

Nog even een toevoeging over de vraag "waarom een ophaalbrug, als je ook het riviertje kunt doorwaden":
Wij hadden een buurtbewoner, die gewoon was met een off-road crossmotor het riviertje over te steken en daarbij een dieper wordende geul uitsleet in onze kavel, ter hoogte waar onze brug nu ligt.
Aangezien hij zich er niet van bewust was, of zich het geheel niet aantrok, dat hij het terrein vandaliseerde, heb ik besloten om vandalenpraktijken te kunnen tegengaan, door de brug afsluitbaar te maken middels een ophaalbaar gedeelte.

Tevens kan ik daarmee eigendomsgeschillen vermijden met de landeigenaar op de tegenoverliggende oever. Op zijn terrein hoefde geen ondersteuning van onze brug gebouwd te worden.

Inmiddels wordt het bruggetje door buurtbewoners regelmatig gebruikt op de wijze zoals bedoeld. Daar hebben we geen probleem mee. Maar mochten er slopertjes onder hen zijn, dan gaat de brug omhoog en op slot.

Ik heb al eens eerder een houten brug gebouwd, om een kavel van familie van mijn Tropische Verrassing zonder halsbrekende toeren bereikbaar te maken. Daar konden buurtbewoners ook gebruik van maken. Dat ging enkele weken goed, totdat een doorgedronken alcoholist uit de buurt - mogelijk in een vlaag van jaloezie - die brug finaal in de vernieling hielp.
Overigens is de overheid in het afgelopen jaar zo aardig geweest, op dezelfde plek een nieuwe brug te bouwen, dit maal van metalen buizen.
 

PBear

Mankinds only hope
IMG_20221203_163051.jpg

Na het afbouwen van onze brug, is er ook een tuinpad aangelegd en het muurtje versterkt, dat het wegspoelen van de hoger gelegen tuin moet voorkomen.
De groentebedden die we in het verleden hadden aangelegd, zijn tijdens onze 4 jaar afwezigheid ivm Covid, goeddels verdwenen. Daar waren tijdelijk wat pollen Bermudagras in gelegd, die we willen gebruiken om in de voortuin een net gazonnetje aan te leggen, dat weinig onderhoud vergt.

Voor de richting naar de toegangspoort zijn betonnen staptegels gemaakt, waar het soms overvloedige regenwater via de tussenliggende openingen kan afvloeien.

Ik hoop hieronder daar een plaatje van te kunnen uploaden:

IMG_20221203_162949.jpg

Gelukt! Dat uploaden hoef ik overdag niet te proberen, maar tussen 11 uur 's avonds en 3 uur 's nachts werkt ond mobiele internet wat sneller en betrouwbaarder.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik denk als er echt een keer een verwoestende stroom op gang komt, want het weer word steeds extremer, en er stapelt zich bomen, struiken en andere rommel zich er op dat de brug wel eens zou kunnen bezwijken onder de enorme druk zie er dan kan ontstaan, een groot stuk erf zou dan ook mee gesleurd kunnen worden.
Ik hoop het van alle kanten niet wij wensen jullie allemaal het beste toe, dat weten jullie ook wel. :hug: 😘
 

marzman

Diehard Prepper
Leuk project en het neemt al flink wat jaren in beslag. Mijn vrouw wil ook een huisje kopen in haar moederland met grond. Ik zou dan liever een appartementje of rijtjeshuis met kleine patio (heb je daar veel, een hek dan een stukje betegeld en dan het huis) willen en eigenlijk vind ik het ook te ver. We kunnen daar nog geen maanden naartoe omdat we moeten werken (Spanje lijkt me dan practischer, daar kun je korter en vaker heen omdat je in een paar uur en voor een paar tientjes op en neer vliegt).
 

PBear

Mankinds only hope
Ik denk als er echt een keer een verwoestende stroom op gang komt, want het weer word steeds extremer, en er stapelt zich bomen, struiken en andere rommel zich er op dat de brug wel eens zou kunnen bezwijken onder de enorme druk zie er dan kan ontstaan, een groot stuk erf zou dan ook mee gesleurd kunnen worden.
Ik hoop het van alle kanten niet wij wensen jullie allemaal het beste toe, dat weten jullie ook wel. :hug: 😘

De zwaarste test voor het brugje was wel toen we een fikse stortbui kregen en het beton nog niet was uitgehard en de bekistings steunen door de stroom meegevoerde stukken boomstammen, bladeren en stenen zich tegen de brug ophoopten. Daarop steeg het waterpeil tot het met geweld over de brug heen stroomde. Maar omdat de brug het ongeschonden doorstond, maak ik me niet veel zorgen, dat de brug in de toekomst zal wegspoelen.

Ik zie meer risico bij het effect van zware tyfoons of aardbevingen op ons huis.
Want de brug mag staan als een huis, het huis staat niet zo stevig als de brug.

Verder laat ik me niet gek maken door de klimaatlobby.
 

PBear

Mankinds only hope
Leuk project en het neemt al flink wat jaren in beslag. Mijn vrouw wil ook een huisje kopen in haar moederland met grond. Ik zou dan liever een appartementje of rijtjeshuis met kleine patio (heb je daar veel, een hek dan een stukje betegeld en dan het huis) willen en eigenlijk vind ik het ook te ver. We kunnen daar nog geen maanden naartoe omdat we moeten werken (Spanje lijkt me dan practischer, daar kun je korter en vaker heen omdat je in een paar uur en voor een paar tientjes op en neer vliegt).

Ik weet niet waar het moederland van je echtgenote ligt, maar misschien dient zich een mogelijkheid aan om zowel in Spanje als in haar moederland een kavel op de kop te tikken. Kan een geschikte pensioenvoorziening zijn. En bovendien een uitwijkplaats als het in Europa helemaal foute SHTF boel wordt.
 

marzman

Diehard Prepper
@PBear Vietnam. Ik denk dat we er toch wel terecht kunnen als SHTF en ook in de VS. Net zo goed als dat haar familie hier terecht kan als er daar SHTF. Maar of je er dan nog zulke afstanden kunt reizen?

Als ik er een paar maanden per jaar heen zou kunnen zou ik het zeker doen :)
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ik zie meer risico bij het effect van zware tyfoons of aardbevingen op ons huis.
Want de brug mag staan als een huis, het huis staat niet zo stevig als de brug.
Beste @PBear ik mag graag met jullie mee denken, en mijn fantasia de vrije loop laten .

Een vraagje, hoe snel en hoog groeit bamboe bij jullie, waarom,,,,,,,, je zou er een goedkope kooi van maken die je geleid als een kooi om/over jullie huis,
boven jullie huis moet je de bamboe dan zo geleiden dat ze in elkaar gevlochten groeien, dan heb je misschien een hele stevige kooi constructie gemaakt die jullie huis zou kunnen beschermen tegen rondvliegende spullen tot struiken en bomen toe.

Tevens kan het huis er bijzonder uit gaan zien met de iglo uitziende kooi constructie die je bijzonder sterk kan maken, en wat kost het je dan wat werk en onderhoud om het zaakje goed te geleiden.
Zou het zaak je net niet de hoogte kunnen bereiden kan he om het huis een dijk maken waar je de bamboe op laat groeien, dan wel met de mogelijkheid dat bij een stortbui het water met gemak kan weg stromen.

Het zou een huisje kunnen worden die nog nooit is vertoond.

Dit idee is even tijden het schrijven ontstaan.
Haast voor elk probleem kan wel een oplossing worden bedacht.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik denk JJ&A dat je fantasie bij dit plan aan de teugels moet, want je idee heeft verschillende praktische en onpraktische bezwaren:

Een onpraktisch bezwaar is dat ik er niet naar verlang om in een kooi te wonen.

Meer praktische bezwaren zijn:
- De bamboe die wij 4 jaar geleden hadden aangeplant, blijkt zich niet erg te vermeerderen en is niet van het type dat erg geschikt bouwmateriaal oplevert. Dat zou nog te ondervangen zijn door een meer geschikt type bamboe te planten.
- Onze ervaring is dat bamboe in de Filipijnen niet verduurzaamd wordt b.v. d.m.v. spoeling met Boorzuur. Wij hadden een omheining van bamboe rond onze tuin laten bouwen, maar dat was binnen 2 a 3 jaar doorgerot en omgewaaid. Het is me nog niet gelukt hier boorzuur te kopen.
Daarom moeten we de gevlochten bamboematten aan de buitenmuren van ons huisje elk jaar wel van een nieuwe laag vernis voorzien.
- Ik denk dat zo'n igloo of kooicontructie over het huis nogal wat wind zal vangen en niet zo sterk zal zijn als het huisje nu is, gedeeltelijk met betonmuren.
- De bouw van zo'n contructie brengt bovendien een berg werk (en dus kosten aan arbeidsloon en materiaal) met zich mee. Ook is er een langere ladder voor nodig, dan hier aanwezig en zijn steigerframes nodig voor de bouw.

Om het water beter af te voeren, heb ik op diverse plaatsen om het huisje geulen gegraven (en de uitgegraven grond tegelijk benut om een dijkje op te werpen), waar nodig voorzien van een laagje beton om het eroderen van de geul te voorkomen.
Voorheen liep de regenwaterstroom in de richting van onze brug, maar nu wordt die weggeleid via de ernaast gelegen tuin. Zo loopt het pad naar de brug niet zo snel meer onder water.

Niettemin een leuke ontwerp oefening @JJ&A ! Maar helaas is de praktijk vaak weerbarstiger dan de fantasie.
"The devil is in the details" heet het.
 

PBear

Mankinds only hope
Sinds 3 weken is Crinkels, het favoriete hondje van mijn Tropische Verrassing, alhier bevallen van een nestje puppies.
Samen met Spot, een zwerfhond die ons adopteerde en eertijds een inbreker bij de kladden nam en verjoeg, bewaakte zij het huis.

Een van de vier puppies overleed bij de geboorte en een andere, die er al zwak uitzag, overleed een paar uur daarna.

IMG_20230125_093432.jpg

Na de tweede week bleek Crinkels erg te vermageren, ook al door het zogen van de twee overgebleven puppies en niet langer zelf te eten of te drinken. Dus brachten we haar naar een dierenarts.
Die stelde vast dat ze een milde infectie had en diende voedingsvocht toe, in verband met uitdrogingsverschijnselen.
Helaas... diezelfde nacht belde de arts ons op dat Crinkels overleden was, kennelijk aan orgaanfalen.

We hebben haar mee naar huis genomen en in onze tuin moeten begraven tot groot verdriet van mijn Tropische Verreassing.

Wat Crinkels ons naliet zijn twee schattige reu-puppies, nu 3 weken oud, waarvoor we nu ons best doen om ze in leven te houden. We hebben ze "Snip" en "Snap" gedoopt, naar het Nederlandse komedianten duo, eertijds bekend van theater en TV.

IMG_20230129_154149.jpg

Hier op de foto doen ze dapper hun slaapje. Het voeden is best een probleem. Dat gaat vooralsnog met een injectiespuit in het bekje. Snap kan daar lustig aan likken, maar Snip heeft er veel moeite mee. Als het al lukt een spuitje in haar bekje te legen, valt ze al heel snel in slaap.
Ze liggen het liefst bij elkaar of op de arm, als ze gevoed worden. In hun eentje, kruipen ze nog wat hulpeloos rond en beginnen kef-kreetjes te slaken. Als Tropische Verrassing of ik ze op de arm neem, komen ze al snel tot rust.
Kennelijk zijn we tot surrogaat-ouders gebombardeerd.

Wat heeft dit nu met preppen te maken?
Toch wel wat. We hopen dat de kleintjes tzt een bijdrage kunnen leveren aan de bewaking van huis en tuin...
 

RockyFlats

Ruttaan
Sinds 3 weken is Crinkels, het favoriete hondje van mijn Tropische Verrassing, alhier bevallen van een nestje puppies.
Samen met Spot, een zwerfhond die ons adopteerde en eertijds een inbreker bij de kladden nam en verjoeg, bewaakte zij het huis.

Een van de vier puppies overleed bij de geboorte en een andere, die er al zwak uitzag, overleed een paar uur daarna.

Bekijk bijlage 23754

Na de tweede week bleek Crinkels erg te vermageren, ook al door het zogen van de twee overgebleven puppies en niet langer zelf te eten of te drinken. Dus brachten we haar naar een dierenarts.
Die stelde vast dat ze een milde infectie had en diende voedingsvocht toe, in verband met uitdrogingsverschijnselen.
Helaas... diezelfde nacht belde de arts ons op dat Crinkels overleden was, kennelijk aan orgaanfalen.

We hebben haar mee naar huis genomen en in onze tuin moeten begraven tot groot verdriet van mijn Tropische Verreassing.

Wat Crinkels ons naliet zijn twee schattige reu-puppies, nu 3 weken oud, waarvoor we nu ons best doen om ze in leven te houden. We hebben ze "Snip" en "Snap" gedoopt, naar het Nederlandse komedianten duo, eertijds bekend van theater en TV.

Bekijk bijlage 23755

Hier op de foto doen ze dapper hun slaapje. Het voeden is best een probleem. Dat gaat vooralsnog met een injectiespuit in het bekje. Snap kan daar lustig aan likken, maar Snip heeft er veel moeite mee. Als het al lukt een spuitje in haar bekje te legen, valt ze al heel snel in slaap.
Ze liggen het liefst bij elkaar of op de arm, als ze gevoed worden. In hun eentje, kruipen ze nog wat hulpeloos rond en beginnen kef-kreetjes te slaken. Als Tropische Verrassing of ik ze op de arm neem, komen ze al snel tot rust.
Kennelijk zijn we tot surrogaat-ouders gebombardeerd.

Wat heeft dit nu met preppen te maken?
Toch wel wat. We hopen dat de kleintjes tzt een bijdrage kunnen leveren aan de bewaking van huis en tuin...

Jammer om te horen van die arme Crinkels, maar ze leeft ook een beetje voort in die twee dotjes.
Sterkte, en succes gewenst met het ouderschap!
 

JJ&A

Diehard Prepper
Wij weten wat het is om een gelieft dier te moeten missen, we hebben er verschillende jaren een groot gemis aan gehad, en nog zijn we incompleet, want behalve onze prepper leden hebben we niemand, en dat is al vele jaren zo.
 
Bovenaan