• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bijen houden

logan1202

Prepper goeroe
Mijn geduld word wat langer op de proef gesteld. Vandaag nog geen bijen.
Misschien morgen. Zou een mooie vaderdag zijn.
Dan wordt het verlangen alleen maar groter. Probeer in ieder geval voor het einde van het jaar 2 volken te hebben. Hoewel je op dat dak veel meer kwijt kan. Met 2 volken halveer je het risico dat je volgend jaar weer zonder zit.
 

Flos

SHTF Expert
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van 2 bijen volkeren.
Een aflegger dat ik heb helpen maken in een 6 raams kastje en een geschept zwerm in een 11 raams kast.
De beide bijen volkeren zitten nog in kasten van mijn mentor.
Volgende week gaan we die verhuizen naar mijn eigen kasten.
 

Flos

SHTF Expert
Vanavond de tweede avond op rij dat bij de 11raams kast een paar honderd bijen op de vliegplank blijven zitten.
Mijn mentor effen gebeld. En er waren 2 mogelijk heden.
Of ze zaten daar om koude lucht in het vlieg gat te wapperen met hun vleugels. Maar volgen mij waren het te veel bijen en zaten ze te dicht op elkaar.
Dus optie 2. Te weinig ruimte in de kast te veel bijen.
Ik heb dan maar een honing kamer op de kast geplaatst.
Al bouwen ze die niet uit tot volwaardig honingraat hebben ze extra plaats.
Morgen avond zullen we ziet of het een verbetering is.
Oja vandaag zag ik al bijen op mijn gazon waar madeliefjes instaan en paardebloem. Ze zijn dus op verkenning geweest.
 

logan1202

Prepper goeroe
Ee zwerm plaats ik altijd gelijk in een volledige kast. Gelijk 3 hoog met in alle bakken tussenwanden. En als ik nog oude raad heb, deze in de onderste bak. Dan kunnen ze gelijk uitbouwen zodat de koningin kan gaan leggen. Doel is dat ze zo snel mogelijk een sterk volk vormen om de winter door te komen. Dat er dan soms "broed" in de honingbakken komt neem ik op de koop toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

logan1202

Prepper goeroe
Google eens wat een koninginne rooster met je bijen doet. Maar het zijn jouw bijen. 3 imkers, 4 meningen. Doe waar jij je goed bij voelt.
Als ik het eerste jaar vergelijk met nu, een heel verschil. Leer de basis en geef het dan een eigen draai.
Ik heb heel veel naar Youtube gekeken en er veel van geleerd. (ook heel veel onzin gezien of dingen waar ik niets aan heb)
 

logan1202

Prepper goeroe
Omdat ik weinig tijd had en er veel honing binnen kwam heb ik een extra bak geplaatst en gelijk een koninginne rooster( tegen beter weten in, maar die muts legt overal eitjes.) Dus nu de kast open en de hele honigbak vol met broed. of half broed en half gesloten honing. Rooster eruit en hopen dat ze nu alleen beneden blijft en de raten na uitkomen vol gestopt worden met honing. Een zwerm die ik de laatste dag nog ving doet het goed. Er is broed. Of er dit jaar nog honing van komt is de vraag maar belangrijker is dat ze de winter door komen. Een keer geen volken verliezen zou SUPER zijn.
 

logan1202

Prepper goeroe
Mee, anders was ze niet weg geweest.
Heb nog 3 woningen vrij, en een inkijk flat, maar die is maar 6 raams. Kijken of ik volgende week nog een paar afleggers kan maken. Of een poging om zelf koninginnen te fokken. Maar daar leent mijn werkschema zich niet voor. Net te kort, of te lang. Is maar hoe je het bekijkt
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

logan1202

Prepper goeroe
199200593_263388352229856_6621484908196794180_n.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Tussen de regenvlagen door is er overdag veel activiteit rond de bijen kast.
De eerste bijen geboren op de huidige locatie beginnen uit te vliegen en die zijn een stuk actiever dan de oude die de laatste maand al 2 of al 3 maal verhuist zijn.
2021 is sowieso een zwak jaar voor de imker in de lage landen en dit door de natte en koude lente.
Er zijn uitzonderlijk veel zwerms dit jaar.
Dus mijn eerste seizoen als beginnend bijen houder gaat gepaard met slecht weer en raar bijen gedrag.
 

logan1202

Prepper goeroe
Een zwerm is de oorzaak van slechte controle. Vooral als een volk weinig plaats heeft in de kast. En zolang je niet op het gewenste aantal zit doe je er verstandig aan om een kast "gereed" te hebben staan. Een mooie zwerm is altijd een meevaller.
 

Flos

SHTF Expert
Gisteren het bijenvolk dat in een 6 raams kastje zat overgeplaatst naar een 10 raamkast.
Weliswaar links en rechts aan de kant nog een vul blok. ( raam waar ze niet op bouwen om de kast op te vullen)
Met een paar weken gaan die er ook uit als het volk aan gegroeid is.
 

logan1202

Prepper goeroe
Gisteren het bijenvolk dat in een 6 raams kastje zat overgeplaatst naar een 10 raamkast.
Weliswaar links en rechts aan de kant nog een vul blok. ( raam waar ze niet op bouwen om de kast op te vullen)
Met een paar weken gaan die er ook uit als het volk aan gegroeid is.
Ik gebruik nooit vulblokken, heb ze niet eens. Gewoon aan beide zijden tussenwanden en als ze zin hebben bouwen ze die vanzelf uit. Als ze in een boom zitten groeit het gat ook niet met ze mee. Ziet er alleen een beetje verloren uit als er maar 4 van de 11 raten bezet zijn. En als ik langer weg ga zet ik er gewoon een bak met tussenwanden bovenop. Als ze maar ruimte hebben.

Vandaag 4 ramen met broed en honing ( en een zooitje bijen) in een lege kast bij een nieuwe koningin geplaatst. Als ze haar bevrijd hebben heeft ze plaats om gelijk te leggen. Dit versnelt de groei van het volk.

Ieder kooi heeft een koningin en een paar bijen om haar te voeren. De uitgang is geblokkeerd met een suikerpasta. Dit geeft het volk de tijd om aan haar geur te wennen en kunnen ze haar vrij eten.
 

logan1202

Prepper goeroe
Dit jaar ben ik met 6 volken de winter in gegaan, die nog moet beginnen. En van de 6 heb ik er nu nog 1. Mijn 3 sterkste volken opslag dood. Een dikke laag lijken onder in de kast en de voorraad geplunderd. 1 zonder matka, dus geen eitjes, broed, .... en voor een paar dagen zag ik wespen uit een kast komen, en dan weet je het wel......
Dus het laatste volk, hoop dat ze het halen.
 

Flos

SHTF Expert
Dit jaar ben ik met 6 volken de winter in gegaan, die nog moet beginnen. En van de 6 heb ik er nu nog 1. Mijn 3 sterkste volken opslag dood. Een dikke laag lijken onder in de kast en de voorraad geplunderd. 1 zonder matka, dus geen eitjes, broed, .... en voor een paar dagen zag ik wespen uit een kast komen, en dan weet je het wel......
Dus het laatste volk, hoop dat ze het halen.
Dat is verdomme balen. Ik hoop dat jouw laatste volk het red.
 

logan1202

Prepper goeroe
De zoektocht naar minimaal 4 volken voor het voorjaar is begonnen. Vermoed dat er landbouwgif in het spel is. maarja, bewijs dat maar eens. Zal toch eens rond vragen of er meer in de buurt opeens een aantal volken kwijt zijn. Of misschien moet ik toch ook maar weer met gif de kast in. Of doe ik wat anders fout? De laatste kast zit nog vol met voer, dus daar ligt het niet aan.
 
Bovenaan