• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bijen houden

Flos

SHTF Expert
Ik lees hier zonet dat er twee volkeren te koop zijn een op 11 ramen en een op 6 ramen simplex BE.
Maar dat zal vermoedelijk te ver weg voor jou zijn. En of de verkeerde raam maat.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk het wel, ik zit in Tsjechie

Komt wel goed, beter in het voorjaar kijken dan nu kopen en de pech hebben dat ze het niet halen.

[MOD] Direct opeen volgende berichten samengevoegd [MOD]
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
Ik heb een sterk volk en een zwakker.
Vandaag het sterke volk aan een controle ondergeven.
Het volk staat momenteel op een broed kamer moerrooster en een honingzolder. Ik werk op Raam maat simplex BE.
Het is een sterk volk met 6 ramen open en gesloten broed. En in de broed kamer nog 2 ramen voer. En 2 ramen stuifmeel.
Ook zijn ze volop honing aan het opslaan in de honing zolder. Ik heb ze voor hun gemak uitgebouwde ramen gegeven.
Waar ik mij wel zogen in maak is dat ze het moerrooster aan het dichtbouwen waren. Ik heb het voor het grootste deel terug open gemaakt.

Ik versta heel goed dat mijn tekst voor een bijen leek op Latijn lijkt. Maar je bent nooit te oud om bij te leren.
 

Flos

SHTF Expert
Even een update. Ik heb zojuist een derde volkje gehaald. Mooi geïnstalleerd tussen de twee andere kasten. De vlieg opening klein open gezet. Het is hier nu nog grijs en bewolkt maar straks al de zon tevoorschijn komt kunnen ze op verkenning.
Morgen of overmorgen bij zonnig weer ga ik er een honing zolder op plaatsen.
En maak ik ook wat foto's.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
20220516_155526.jpg Gisteren was het weer zover.
Het merendeel van de ramen in de honingzolder van mijn twee volkeren die het goed doen waren verzegeld.
Dwz klaar om te oosten. Van de 22 ramen heb ik er 15 geslingerd.
Opbrengst? Een emmer honing of 14 kg.
De honing staat nu in een niet werkende koelkast om te rijpen.
Eind van de week ga ik een paar potjes af vullen en een deel craemhonig maken.
 

PBear

Mankinds only hope
Bekijk bijlage 22235 Gisteren was het weer zover.
Het merendeel van de ramen in de honingzolder van mijn twee volkeren die het goed doen waren verzegeld.
Dwz klaar om te oosten. Van de 22 ramen heb ik er 15 geslingerd.
Opbrengst? Een emmer honing of 14 kg.
De honing staat nu in een niet werkende koelkast om te rijpen.
Eind van de week ga ik een paar potjes af vullen en een deel craemhonig maken.

Dat wordt smullen in huize Flos!
Heb je nog plannen om je eigen mede te brouwen?
Wij genieten hier 's winters van warme honingthee en in de zomer honing ijsthee. Helaas nog geen eigen bijenkasten.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ik hoop voor je, @Flos, dat je niet in Amstedam woont. Daar hebben ze net de oorlog verklaard aan bijenhouders en hun diertjes.
Ik heb er geen verstand van maar dat hoeft ook niet. Amsterdamse Femke en haar groenlinkse vriendjes weten wel wat goed is voor ons allemaal.
 

Flos

SHTF Expert
Ik hoop voor je, @Flos, dat je niet in Amstedam woont. Daar hebben ze net de oorlog verklaard aan bijenhouders en hun diertjes.
Ik heb er geen verstand van maar dat hoeft ook niet. Amsterdamse Femke en haar groenlinkse vriendjes weten wel wat goed is voor ons allemaal.
Ik heb dat ook gelezen. Nee ik woon in Vlaanderen op den boeren buiten.
 

Red

Senior Prepper
Ik hoop voor je, @Flos, dat je niet in Amstedam woont. Daar hebben ze net de oorlog verklaard aan bijenhouders en hun diertjes.
Ik heb er geen verstand van maar dat hoeft ook niet. Amsterdamse Femke en haar groenlinkse vriendjes weten wel wat goed is voor ons allemaal.
:shocked: waarom dat?

Het wordt toch steeds duidelijker hoe belangrijk alles is wat vliegt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Flos

SHTF Expert
@Red in Amsterdam zijn er 6 tot 7 kasten per vierkante kilometer en dat is erg veel. 3 kasten is normaal.
Doordat er zo veel honingbijen zijn verdringen zij de wilde bijen die zo op de rode lijst komen te staan en met uitsterven zijn bedreigd.
De bijen in Amsterdam krijgen de bijnaam MC Donald bijen omdat ze zich ook beginnen voeden met afval met gebrek aan stuifmeel en nectar.
 

Red

Senior Prepper
@Red in Amsterdam zijn er 6 tot 7 kasten per vierkante kilometer en dat is erg veel. 3 kasten is normaal.
Doordat er zo veel honingbijen zijn verdringen zij de wilde bijen die zo op de rode lijst komen te staan en met uitsterven zijn bedreigd.
De bijen in Amsterdam krijgen de bijnaam MC Donald bijen omdat ze zich ook beginnen voeden met afval met gebrek aan stuifmeel en nectar.
Zucht, ik ben helemaal voor het steunen van groen en dieren. Maar men slaat zo door in maatregelen. Juist de balans is zo belangrijk. Dat vergeten ze nu altijd ...
 

Ray

SHTF Expert
Na het zelf bierbrouwen werd het houden van bijen hip bij hipsters. Dus nu zijn zoveel kasten in Amsterdam dat ook de opbrengst keldert, simpelweg teveel op een te kleine oppervlakte.

Door al die doorgefokte honingbijen, komen de wilde bijen in het gedrang. Toch zijn deze nodig voor bestuiving van vele soorten planten, want de doorgefokte honingbijen gaan alleen voor de makkelijke planten. Veel gefokte honingbijen verdringen daarmee niet alleen de wilde bij, maar ook de diversiteit aan planten waar weer andere soorten van afhankelijk zijn.

Het is net alsof je een paar miljoen varkens op de Veluwe loslaat. Dat is ook niet goed voor de natuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Bovenaan