• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bijen houden

Flos

SHTF Expert
Op een paar dagen na een jaar geleden heb ik mijn derde volk gekocht.
Vandaag is mijn vierde volk op mijn bijen stand geplaatst.
Bij beter weer ga ik een foto maken nu regent het pijpenstelen.
 

Flos

SHTF Expert
Ván september tot half maart heb je 5min werk per volk.
Van half maart tot eind april heb je wekelijks 10min werk per volk.
Van mei tot eind augustus kan je honing oosten. Daarvoor moet je toch 2u per volk uittrekken per slingering.
Je kan tot 3maal toe slingeren. Plus de wekelijkse 10min.
Honing rijpen en potten vraagt ook wat werk maar het loont.
 

Flos

SHTF Expert
Met mijn bijen gaat het relatief goed.
Al is alles stukken later dan vorig jaar. Ik had vorig jaar mijn eerste honing op 23 april geslingerd.
Gisteren en eergisteren heb ik kastcontrole gedaan.
En in mijn sterkste kast is zowat 10 a 15 vierkante cm verzegeld. Als je weet dat een volledig honingzolder ( in de raammaat dat ik gebruik ) bijna 700 vierkante cm is. Is er nog een lange weg te gaan.
En de weersverwachting zijn nog steeds niet opper best.
 

RockyFlats

Ruttaan
Hee, leuk dit draadje. In de tuin zie ik alweer bijen en (koningin-)hommels rondvliegen, en de gedachte om ze van vocht te voorzien zag ik in dit draadje ook. Vandaar ook even een link naar de bijen/hommel-bar die ik dit voorjaar zeker weer plaats, met suikersiroop. Waarschijnlijk neem ik daarvoor de vogeldrinkflesjes, met een sponsje in het drinkbakje.
https://www.preppers-shelter.nl/thr...et-alleen-in-het-hoofd.4630/page-2#post-99480
 

Flos

SHTF Expert
Even een update.
Ik heb eergisteren mijn eerste maal dit jaar honig geslingerd en dit uit 2 kasten.
Opbrengst 15 kg honig. Die moet nu rijpen en moet ik elke dag om de 12u roeren.
Dit doe ik machinaal. Ik heb mij een rvs mixer gekocht daar heb ik een sds plus schacht op gelast en met mijn Hiltie boormachines gaat dit perfect.
Vandaag belde mijn vriend mij op net toen ik in de kookpotten stond te roeren voor mijn avond eten en dat van mijn kleindochter.
Die wist mij te vertellen dat er een bijenzwerm bij zijn buurman in een boom ging.
Ons Barbara heeft de kook functie over genomen en ik heb de zwerm geschept.
Zelf nooit eerder gedaan maar het is gelukt. De zwerm zit nu nog een een reis kast. Morgen ochtend gaat die in een gewone Bijen kast. Wat extra bij voeren en met een week of 2 heb ik een nieuw sterk bijenvolk er bij.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb de knoop doorgehakt en ga ook beginnen met imkeren. Ik hoop 3 volken over te kunnen nemen (incl kast) van een imker die ermee gaat stoppen.
Gefeliciteerd.
Het is heel interessant je in te schrijven om een cursus imkeren te volgen.
Ik hoop dat de stoppende imker jou een beetje bij staat in het begin.
Ik ondervind dat ieder jaar anders is. Vooral, als je de bij, bij laat zijn. En niet voor de massa opbrengst gaat.
Op welke raammaat ga je werken?
 

Red

Senior Prepper
De volkeren die ik mogelijk over kan nemen zitten op Zander kasten. In D is aanmelding bij een vereniging toch wel aardig verplicht (hoewel het niet verplicht is). Daarmee ben ik als imker ook verzekerd voor diefstal en schadeclaims. Daar ga ik ook mijn "bijstand" en kennisdeling vandaan halen. Ik heb mezelf al ingelezen (en gekeken online). Ik ben een autodidact ;) Heb al aardig een idee hoe ik het ga oppakken en aanpakken. Ben bewust van de 1000 manieren waarop iedereen het aanpakt. Het is bijna erger als paardenhouders... ;)

Ik doe het voor de fun en niet voor de opbrengst. Maar het moet de bijtjes wel goed gaan. Het meeste waar ik nu tegenaanloop is dat ik info zoek/lees in 3 talen en ze hebben naast termverschillen ook nog eens allemaal andere manieren van aanpakken.
 

Flos

SHTF Expert
In Vlaanderen hebben wij een onderscheid tussen vereniging en ( bijen / imker ) bond.
Het eerste is helemaal niet verplicht maar daar ontmoet je mede bijen hoeders.
Een bond is eigenlijk wel verplicht ( als je jou aan de regels wilt houden )
Daar krijg je ook een tijdschrift van een verzekering en een erkenning dat je honing mag ( kleinschalig) verkopen.
 

Red

Senior Prepper
Zoals ik het nu snap kun je in Duitsland alleen bij de bond aansluiten via een (door de bond erkende) vereniging.
De voorzitter vertelde dat ze ook een hoop "slapende" leden hebben. Die dus nooit komen, maar alleen aangesloten zijn ivm de bond.
 

Flos

SHTF Expert
Eerlijk gezegd. Ik heb ook nog nooit naar een bijeenkomst van de vereniging geweest waar ik ben aangesloten.
Ze geven maandelijks praat café. Ze geven lezingen. Ook groepsaankopen zoals vaora strips of honing potjes. Maar die laat ik thuis brengen.
Nu heb ik mij ook ingeschreven voor een opfriscursus die gaat door in september dat zal dan de eerste ontmoeting zijn met de vereniging.
 

Flos

SHTF Expert
Maandag heb ik tussen de honing kamers ( zolders ) van mijn bijenkasten een afdek plaat gestoken.
In zo een plaat is een doorgang voorzien voor de bijen maar raar maar waar die werkt maar in een richting.
Deze moet ik 24 u laten zitten en dan als alles goed gaat zijn alle bijen uit de bovenste honing kamer.
Dinsdag de kasten een voor een open gemaakt en alle ramen met honig er uitgehaald.
Ik had 33 ramen met honing.
Deze heb ik Dinsdag middag ontzegeld en geslingerd.
Daarna de ramen terug geplaatst en de dames de afwas laten doen.
Dwz alles waar maar iets van honing aanhangt op een tafel leggen in de zon en de bijen komen alle restjes opnemen.
Dit dragen ze dan terug naar hun nest ( de bijenkasten ) en slaan dit terug op bij de honing. Dus niets gaat verloren.
Vandaag woensdag de honing af geschuimt. Die zijn witte slierten die op de honing komen te liggen.
Dit kan je eenvoudig samen schrapen met een pannelikker. En daarna afscheppen.
De honing zit nu in een 20l emmer met kraan.
Morgen nog eens controleren op schuim resten en daarna moet ik de honing 10 dagen 2x per dag roeren.
Dit om een mooie crème honing te bekomen. Gelukkig heb ik daar al een apparaat voor.
Een rvs verf roerder op mijn Hilti boormachine.
 

Flos

SHTF Expert
Neen ja en neen. @Red
Hier staat heel weinig koolzaad. Wel mosterd maar dat is lang niet zo goed.
Ik ent dit jaar met honing van vorig jaar.
Vorig jaar heb ik geënt met aan gekochte honing van vrienden imkers.
En neen ik heb mijn honing nog niet laten analyseren. Ik vind dit te commercieel.
 

Red

Senior Prepper
Het kan je natuurlijk helpen met de vraag of je er crème van moet maken.

Waarschijnlijk heb ik hier te veel koolzaad staan, dus zal ik wel moeten. Maar ik hoop ook heldere honing te kunnen houden, dat vind ik zelf lekkerder. Het ligt er een beetje aan of de analyse gesubsidieerd wordt hier.
 

Flos

SHTF Expert
@Red zoals eerder gezegd hier wordt veel mosterd gezaaid. En als het tegen slaat versuikert honing met een hoog mosterd stuifmeel gehalte al in de raten in de kast.
Dus ik ben wel verplicht crème te maken.
Wat ook hier best verhandeld. Omdat de mensen dat hier gewoon zij .
 

Flos

SHTF Expert
Sinds een paar weken gaat het slecht met een van mijn sterkste volkeren.
Vandaag heb ik een kijkje genomen in de kast. Er vlogen een 10tal Aziatische hoornaars uit en geen enkele bij meer.
Dat is een zware tegenslag. Het AH nest kan ik niet vinden. Ik ben bang dat ook mijn andere volkeren gaan sneuvelen.
Vandaag al mijn vrij minuten bij mijn kasten gestaan. En tot nu toe heb ik 74 AH een mep gegeven.
Een druppel op een hete plaat.
 
Bovenaan