• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bitcoin en cryptocurrency

martin

Mankinds only hope
Als je het op een prepper website hebt over bitcoins dat ga ik ervan uit dat je hiermee wilt zeggen dat bitcoins nut hebben indien SHTF.

Niet als handelsmiddel, wel als kapitaalbehoud (vergelijkbaar met klomp goud, ook niet handig tijdens een SHTF om hier een stukje van af te zagen/knippen/smelten)

Oh en dat op papier verplaatsen van A naar B, hoe gaat dat als ik met 0,03 bitcoin een brood wil kopen?

Dan moet je vooraf meerder public en private keys genereren, en deze uitprinten. Maar dat is uiteraard heel erg theoretisch. (maar het kan wel)
Zie onderstaande link voor "cold storage"

https://en.bitcoin.it/wiki/Cold_storage

Dus ik ben het wel eens met je, maar "volstrekt nutteloos" vind ik iets te kort door de bocht.

Het (luxe)probleem wat je zal hebben (met zowel bitcoin als goud) is dat bij een SHTF situatie waar de gangbare valuta waardeloos is geworden je dit niet niet kan inzetten als ruilmiddel
Dan zal je eerder gebruik maken van gangbare ruilmiddelen(voedsel/arbeid), of eventueel zilver/sieraden.

We hoeven op dit moment niet lang te zoeken naar SHTF situaties, Venezuela is een pijnlijk praktijkvoorbeeld.
 

FiatCurrency

Survivor
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet als handelsmiddel, wel als kapitaalbehoud (vergelijkbaar met klomp goud, ook niet handig tijdens een SHTF om hier een stukje van af te zagen/knippen/smelten)

Bitcoins zijn noch handelsmiddel, noch voor kapitaalbehoud bij echte SHTF. Wat er niet is, of wat niet toegankelijk is, is... niks .
Verder: goud en zilver moet je om die reden dus ook niet in baren o.i.d. kopen, maar alleen in (de juiste) munten. Er zijn drie belangrijke zaken waar een SHTF betaalmiddel aan dient te voldoen:

1. Het moet door iedereen erkend worden als betaalmiddel. Goud en silver wordt door iedereen al 5000 jaar herkent als iets van waarde.

2. Het moet deelbaar zijn of in kleine hoeveelheden beschikbaar (je kunt geen brood kopen met een kilo goud (ook niet met 1 ounce trouwens). Het lijkt mij daarom verstandig altijd munten te kopen met een relatief lage waarde, bv de 1/10 ounce gouden maple leaf, deze munt heeft nu een waarde van ca 130 euro en de zilveren 1 ounce maple leaf munten, die zijn momenteel ca 18 euro waard. Het zijn handzame munten die je makkelijk meeneemt en waar je ook makkelijk kleine aankopen mee kunt doen (zoals voedsel). Bovendien zijn maple leaf munten de meest bekende, zie punt 1.

3. Koop alleen gouden en zilveren munten welke nog steeds in bepaalde landen gelden als zijnde een wettelijk betaalmiddel ('legal tender'). De 1 ounce zilveren maple leaf munt en de 1/10 ounce gouden maple leaf hebben ook nu nog een nominale waarde van 5 Canadian dollar. Je kunt er in Canada gewoon mee betalen in de winkel als je dat zou willen (ik koop ze ook graag van u voor 5 dollar, haha)
Maar waarom zult u zich misschien afvragen? Dit maakt de kans kleiner dat de overheid deze munten kan confisqueren indien SHTF. Als je deze munten koop en bewaard (zeer belangrijk) dan heb je voor de wet gewoon euro's ingewisseld voor canadese dollar. Dit is dus niet anders dan euro's inwisselen voor yen o.i.d. Goud en silver kan dan wettelijk niet worden aangemerkt als handelswaar maar is dan slecht valuta. Een essentieel verschil!
Lees hier meer voor meer uitleg: [MOD]Niet werkende link verwijderd[MOD]
 

martin

Mankinds only hope
@FiatCurrency , we zijn het met elkaar eens. Ik ben alleen te lui om diverse posts die over dit onderwerp al uitgebreid zijn gepost (4 jaar geleden op een ander forum) nogmaals te posten.
Als een SHTF niet meer eindigt dat heb je niks aan kapitaalbehoud. Tot nu toe is iedere SHTF tijdelijk geweest. En dan kan het wel handig zijn om iets achter de hand te hebben.

Je uiteenzetting van betaal/ruilmiddel tijdens een SHTF is keurig. Ik persoonlijk ben voorstander van de oude vertrouwde zilveren Nederlandse munten die je nog steeds kan kopen.

https://www.thesilvermountain.nl/nl/2-kilo-nederlands-muntgeld

Deze zijn nog herkenbaar voor de meeste mensen.
Het gevaar van confisqueren vind ik iets te ver gezocht. Ik weet dat het kan, maar stel dat het echt fout gaat, dan zie ik geen overheid langs de deuren leuren om goud te gaan opeisen.
Dit in tegenstelling tot de Duitsers die tijdens de 2e wereldoorlog flink wat metaal hebben geroofd t.b.v. de wapenindustrie

Terug OT
Bitcoin.
Vanuit preppers oogpunt staat deze bij mij in de top 10 maar niet in de top 5.
 

Preppertt

Senior Prepper
Probleem met goud en zilver is alleen dat de meeste mensen niet weten wat je er mee kunt en wat de waarde ervan is. Als je in geval van een shtf iets van iemand wilt zal die gene waarschijnlijk eerder iets "nuttigs" er voor terug willen: ik ruil met jou een koe voor 50 broden.

Eigenlijk heb je alleen maar iets aan goud en zilver als je dit kunt omruilen voor de geldende valuta, want dat kent iedereen. Of goud en zilver moet het nieuwe standaard betaalmiddel worden.

In geval van hyperinflatie heb je er wel iets aan, goud en zilver zijn dan waarschijnlijk enorm in koopkracht toegenomen en kun je dan wel omruilen voor valuta. Bijvoorbeeld een ounce voor 5000 euro, waarmee je op dat moment 3 broden kan kopen.
 

Highway

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt door een moderator:
De Bitcoin is voor het eerst duurder dan goud.

[MOD]Niet werkende link verwijderd,grafiek laten staan[MOD]


20170302_bitcoin_0.jpg
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik hanteer ook de objectieve waardetheorie. ;)

Maar we zijn het niet oneens dat de waarde van goud, met een track record van duizenden jaren, heel wat anders is dan bitcoins.
Ik wens de bitcoin het allerbeste, het zijn interessante ontwikkelingen die plaats vinden dankzij het internet.
Hoi Ray, ik ben er weer. Ik kon zo'n 8 jaar geleden BTC kopen voor € 0,10 p/st. Als ik toen voor € 100,00 BTC had gekocht was ik nu (bijna) miljonair geweest. Destijds had ik dezelfde bedenkingen als jij nu en heb ik het niet gedaan. Ik maak die fout niet nog eens. Maar het is niet makkelijk, zelfs een wallet openen heb ik problemen mee dus ik kan wel wat hulp gebruiken @Floesh

En Ray, worden er nog sheltercampings georganiseerd?

Groetjes & suc6, Martin.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Hoi allemaal,

Kan iemand mij helpen met mijn bitcoin-wallet? Ik krijg geen nieuwe 'ontvangstadressen' terwijl ik heb gelezen dat je het beste voor elke betaling een ander 'ontvangstadres' kunt gebruiken.
Wie heeft zelf een wallet en gebruikt die ook?
Met google e.d. kom ik er niet uit... veel oppervlakkige info.

Wie kan en wil me helpen?

Gr. en suc6, Martin.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gewoon de bitcoin core actief staan op een van mijn servers.
https://bitcoin.org/nl/download

Dan ben je wel iets van 115 GB aan data kwijt, maar dan heb je het in ieder geval compleet lokaal staan.

Dus ja, ik heb een wallet, en ik gebruik deze ook
Wat is je concrete vraag?

Eén van mijn vragen is, waarom mijn wallet (Bitcoin-core) geen nieuwe ontvangstadressen aanmaakt?

@martin , als de Bitcoin-core wallet 115GB groot is, hoe kan het dan op een mobiele telefoon gebuikt worden?

@Floesh ik heb al een wallet, maar begrijp het gebruik ervan niet helemaal. Hij is na twee weken nog steeds aan het "synchroniseren van het netwerk".
Omdat ik het niet begrijp ben ik huiverig hem te gebuiken.

Daarom zoek ik hulp... het liefst dat ik een keer iemand kan ontmoeten zodat we het samen kunnen doen en ik daarna precies begijp wat ik wanneer moet doen en hoe ik kan zien wanneer er iets misgaat. Mocht die Bitcoin-core wallet niet verbeteren dan zal ik de Xapo eens proberen. Dankje voor de suggestie.

[MOD] Drietal opeenvolgende posts samengevoegd. [MOD]
 

martin

Mankinds only hope
Eén van mijn vragen is, waarom mijn wallet (Bitcoin-core) geen nieuwe ontvangstadressen aanmaakt?

Een wallet is iets anders dan de blockchain.


@martin , als de Bitcoin-core wallet 115GB groot is, hoe kan het dan op een mobiele telefoon gebuikt worden?

Die 115GB is dus de blockchain. De wallet is maar een paar kb groot.


Ik weet dat het een flinke lap tekst is, maar lees dit anders eens door.

https://bitcoin.org/nl/faq

Het is inderdaad beter om per transactie een apart adres aan te maken (en in de faq kan je lezen waarom dat zo is)
Als mijn blockchain niet actueel is (omdat ik bijvoorbeeld 4 weken achter loop met mijn lokale database) dan kan ik ook geen ontvangstadres aanmaken.

Ik denk niet dat je met een mobiele app de complete blockchain zal downloaden, maar je bent dan dus 100% afhankelijk van de partij die deze app beheer.

Ik heb geen ervaring met andere apps dan de complete bitcoin core.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Dankje @martin, ik ga zodra ik tijd heb die tekst lezen en kom daar dus nog misschien op terug.
Maar is het een goed idee om een wallet op mijn telefoon te zetten, wat als mijn telefoon kapot gaat?

Gr. en suc6, Martin.
 

martin

Mankinds only hope
Maar is het een goed idee om een wallet op mijn telefoon te zetten, wat als mijn telefoon kapot gaat?

Ik persoonlijk vind het altijd een slecht idee om afhankelijk te zijn van externe factoren.
Dus ik heb veel liever alles lokaal op mijn eigen omgeving.
En zelfs als er ooit 3 maanden geen stroom zou zijn dan zal de situatie hierna weer gewoon te gebruiken zijn
Uiteraard met het reële risico dat een bitcoin dan geen enkele waarde meer heeft, maar dat is weer een andere discussie.
 
F

Floesh

Gast
Een hardware wallet is ook van harte aan te bevelen, zo ben je niet afhankelijk van een tegenpartij de wallet provider.
De Ledger Nano S is een goede keuze
 

ABC

Prepper
Zijn er eigenlijk al mensen die investeren in Ethereum oftewel Ethers? Zie bijvoorbeeld https://btcdirect.eu/nl-nl/ether-kopen voor uitleg en koersen.

Wij hebben twee weken geleden wat van dat spul gekocht voor rond de 126 euro per Ether en het gaat nu al richting de 280 euro. Tja, en dan slaat de twijfel toe - verkopen en de winst pakken of hopen op meer?
 

ABC

Prepper
Een hardware wallet is ook van harte aan te bevelen, zo ben je niet afhankelijk van een tegenpartij de wallet provider. De Ledger Nano S is een goede keuze

Vraagje over die Ledger: kun je op 1 hardware wallet tegelijkertijd meerdere soorten crypto coins kwijt? Bijvoorbeeld Bitcoins, Litecoins en Ethers?
 
Bovenaan