• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BOL / BIL gevonden en dan......

Harry Nack

Last (wo)man standing
Helaas was de stalen bint al weg dus ga ik morgen elders kijken.

De voorbereidingen voor water en elektra zijn gaande maar alles kost tijd hier. Het is met name papierwerk waarop je moet wachten. Ondanks dat het huis er decennia staat moet je een certificaat van bewoning hebben, een certificaat van de electricien en nog wat papieren.

De oude aansluiting was mono fase en niet meer van deze tijd, dus alles wordt vernieuwd en 3 fase met een nieuwe digitale meter. Ook in de woningen ga ik alle elektra vervangen zodat alles straks naar mijn maatstaven is en goed voor de komende decennia.

20180920_184932.jpg

IMG-20180910-WA0002.jpeg
IMG-20180910-WA0004.jpeg
IMG-20180910-WA0006.jpeg
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Deze jongen zou zo 21 ton moeten kunnen dragen.

20181001_095657.jpg

Nu nog bedenken hoe ik hem binnen krijg (bijna 600kg) en kan plaatsen zonder al teveel ellende.
 

martin

Mankinds only hope
voor een hulp of 6.

Dat ga je niet redden met 6 man.
Als je in de meest optimale verdeling op 100kg/persoon uitkom kan je in de praktijk makkelijk op 150kg uitkomen tijden verplaatsen/sjouwen.
Met 12 man is het nog lastig tillen.
Als het niet teveel mag kosten kom je uit op katrollen / hefbomen / veel geduld.
Als je gaat rollen op je terras dan is de kans groot dat de stenen gaan barsten tijdens het verplaatsen/rollen
Dus gebruik maken van hardhouten ronde palen ipv staal.

Een minigraver kan (afhankelijk van het type) iets van 500Kg tillen dus zou je kunnen gebruiken om hem te verslepen.
Ik zou het niet eens proberen zonder profesionele hulp, ik krijg acuut rugklachten als ik er naar kijk.
 
J

J.J

Gast
Deze jongen zou zo 21 ton moeten kunnen dragen.

Bekijk bijlage 13408

Nu nog bedenken hoe ik hem binnen krijg (bijna 600kg) en kan plaatsen zonder al teveel ellende.

Beste @Harry Nack
Rollen om mooie ronde boomstammetjes van verschillende lengte.
Om de bocht gaan lukt ook wel als de dikste in het midden is kan je mooi de balk draaien, en de andere stammetjes weer aanpassen.
De stammetjes moeten niet de dun maar ook niet te dik zijn.

De balk om hoog krijgen is weer een ander verhaal hangt ook weer af, hoe het word bevestigd word.
Misschien hoef de balk niet naar binnen via de ingang, maar aan de buitenkant een paar stenen op de hoogte er uithalen, de balk om hoog brengen, en naar binnen schuiven, het stutten opvangen en door schuiven, dan op de juiste hoogte brengen en de stenen er weer onder metselen.

Alles hang af van de situatie, en de spullen.

Hoeveel man kan je op trommelen om de balk te verplaatsen,
kost misschien een bqq wat pils en wijn.
Wat touwen draag baaltjes, per draag balkje ben je twee man nodig.
Veertien, zestien, achttien man???

Als je het met mankracht zo ver lukt, daar zie ik dan wel een reactie op, dan kunnen we omhoog tips nog wel bekijken, dat moet ook wel lukken.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik zou niet weten hoeveel mankracht je nodig hebt om dat gevaarte op te hijsen/tillen, maar ik zou zelf kiezen voor vijzelen.
Als de balk eenmaal binnen is en op de juiste plek kun je met relatief weinig kracht de balk om en om aan de ene en dan de andere kant opvijzelen.
Balk er onder, andere kant. Balk daar onder, andere kant. Enz. Het omhoog brengen doe je met een goed potkrik.
Ik heb dat ooit gedaan met een iets lichtere balk, namelijk 450 kg. en dat werkte prima.
Het enige wat het je kost is hout om onder de balk te leggen en hout om bij de krik te gebruiken.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
De balk zal door een gat in de muur naar binnen moeten i.v.m. de lengte. Mijn idee is om in eerste instantie het bovenste deel van de draagmuur te laten staan.

Buiten wil ik met twee bouwsteigers en twee stalen buizen ertussen een soort van hijskraan bouwen. Met twee handtakels kan ik de balk op hoogte brengen.

Dan door de muur naar binnen schuiven en bovenop de draagmuur leggen. Dan langzaam aan doorschuiven tot de balk op zijn plek ligt.

Vervolgens de boel onderstempelen en de steunpunten ondersabelen met (ondersabeling) cement. Dan kan het restant van de steunmuur verwijderd worden.

Als het cement uitgehard is de stempels verwijderen en bidden dat het plafond niet naar beneden komt. :oops:

Misschien heeft @Flos nog tips?
 

Roel

Mankinds only hope
Als je niet anders dan door de muur kunt, kan je dan zo terecht komen dat de balk dan ook meteen op de juiste plek is?
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Buiten wil ik met twee bouwsteigers en twee stalen buizen ertussen een soort van hijskraan bouwen
Ik weet niet wat voor steigers je wilt gebruiken, maar op mijn werk worden alle steigers gebouwd van staal. Dus mijn eerste advies is gebruik geen aluminium steigers van de bouwmarkt. Voor zover ik weet heeft een normale stalen steiger een draagkracht van 300 kg. per vierkante meter, dus twee normale steigers als hijsinrichting voor een balk van 600 kg. is niet voldoende. Bij het bouwen van een hijssteiger wordt er een andere bouwwijze toegepast.

Het is een potentieel levensgevaarlijke klus dus ik zou die steigers laten bouwen door ervaren steigerbouwers.
Maak een goed plan van aanpak waarin alle risico's zijn uitgewerkt (wegnemen of verkleinen). Doe een risico-analyse, of laat die doen door iemand met hijservaring.
Zorg ervoor dat niemand onder de last kan komen tijdens het hijsen... ook niet eventjes. Dus zorg ervoor dat iedereen op de werkplek weet dat er gehesen gaat worden, zet het hijsgebied af (lint of hekwerk) en stel één persoon aan die ervoor zorgt dat niemand die afzetting doorbreekt.
Alle mensen die zich met het hijsen bezighouden moeten precies weten wat de werkwijze zal zijn en één persoon moet de leiding krijgen.

Denk nooit "Het zal wel goedkomen", maar volg de Wet van Murphy. Veel succes, wees voorzichtig en bij twijfel gewoon niet doen ;)
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De balk zal door een gat in de muur naar binnen moeten i.v.m. de lengte. Mijn idee is om in eerste instantie het bovenste deel van de draagmuur te laten staan.

Buiten wil ik met twee bouwsteigers en twee stalen buizen ertussen een soort van hijskraan bouwen. Met twee handtakels kan ik de balk op hoogte brengen.

Dan door de muur naar binnen schuiven en bovenop de draagmuur leggen. Dan langzaam aan doorschuiven tot de balk op zijn plek ligt.

Vervolgens de boel onderstempelen en de steunpunten ondersabelen met (ondersabeling) cement. Dan kan het restant van de steunmuur verwijderd worden.

Als het cement uitgehard is de stempels verwijderen en bidden dat het plafond niet naar beneden komt. :oops:

Misschien heeft @Flos nog tips?
Beste @Harry Nack Bidden help niet,,,, stutten wel.:D

Ik denk dat je alles al wel weet, dit een kleine toevoeging.

Verstelbare stalen Palen voorkomen het instorten van de overgebleven muur en houden alles intact.
De beste stutpalen zijn die van staal die onder spanning ( draaiend ) kunnen worden aangebracht om zo de muren op te vangen.


upload_2018-10-2_13-7-46.jpeg
1:49
Wonen.tv: De
verbouwers, met
man en macht de
steunbalk plaatsen
Eén
YouTube - 31 jan. 2017
upload_2018-10-2_13-7-46.jpeg
1:33
Balk plaatsen
Henry Jansen
YouTube - 14 nov. 2014
upload_2018-10-2_13-7-46.jpeg
2:53
Inhijsen stalen
draagbalk
Bennie Klein Nijenhuis
YouTube - 23 mei 2009
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@CrossbowClan, mijn schoonvader was jarenlang hoofduitvoerder bij een kraanbedrijf dus de bouw van de steigers komt goed. Omdat ik twee steigers ga bouwen links en rechts van de balk, maar ook met twee takels ga werken (voor en achter) wordt het gewicht mooi verdeeld over 4 punten. Dus zo'n 150kg per punt. De uitdaging is niet zozeer de steiger zelf, maar eerder het "contra" gewicht om de boel vast te houden en dat het niet omkiept.

@J.J, de tijdelijke stutpalen komen aan beide zijden van de steunmuur om de 50 cm ongeveer. Met voldoende ruimte om met de balk te kunnen werken. Ik heb er inmiddels zo'n 30 klaarliggen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Vandaag weer bezoekje gebracht om wat dingen voor de hijsklus op te meten. Dat wordt een verhaal apart. :eek:

Soms wordt je aangenaam verrast wanneer je de postbus open doet. Ik wist dat ze in het dorp bezig zijn met het aanleggen van aardgas. Heel raar want in Nederland moet iedereen van het gas af en hier wordt er volop in geïnvesteerd. :oops: Maar goed, er lag dus een brief met een telefoonnummer voor een prijsopgave voor de aanleg van het nieuwe gasnet. Ik heb dinsdag toch een afspraak bij de gemeente dus ga ik er in ieder geval naar informeren en misschien neem ik wellicht een aansluiting als de kosten acceptabel zijn.

:off:Zo zie je dat de zgn. milieu transitie in Nederland één grote scam is, maar dat is voer voor een ander topic. :off:


De tweede verassing was dat het water is aangesloten. Hier is het zo dat ze een nieuwe meter plaatsen op naam. Dus als er een nieuwe bewoner komt, dan krijgt deze zijn eigen nieuwe meter.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Binnen krijgen doe ik in mijn eentje. Hem tegen het plafond krijgen is een ander paar mouwen .

Ik heb een klein legertje Nederlanders opgetrommeld die op 30 oktober arriveren en bij elkaar zijn we dan met 8 man tijdens het plaatsen. :thumbsup:

We gaan buiten iets bouwen minimaal 3.50 meter hoog, waarop we twee takels kunnen bevestigen. Ook heb ik de takel nog die jou bekend voor zal komen. Via een gat in de muur gaan we hem naar binnen duwen op de één of andere manier. Het onderste deel van de muur blijft staan en daar leggen we de balk op. Daarna moeten we hem omhoog krikken en onderstutten om vervolgens de laatste centimeters op te vullen met bijvoorbeeld ondersabelings cement. Althans dat is de theorie. :D Als dat lukt zal ik nog een paar weken wachten met het weghalen van de stempels.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Tegenvaller.

Het huis beschikt over een sceptic tank, waarbij niet over gesproken is overigens bij de verkoop. Ik dus bij de gemeente langs hoe dat zit en of ik aangesloten kan worden op het riool. Daar wisten ze me te vertellen dat een sceptic tank in mijn gebied eigenlijk niet meer is toegestaan. Daarna werd ik doorgestuurd naar het lokale waterbedrijf.

Mijn situatie voorgelegd en het verzoek om op het riool te worden aangesloten. Uiteraard kan dat maar de kosten zijn voor mij. Hoeveel het gaat kosten weet ik niet precies maar ik heb feitelijk geen keuze want hoe het nu zit mag niet.

Mogelijk probeer ik de verkopende partij aansprakelijk te stellen maar die wisten dit waarschijnlijk ook niet, want het betrof een inbeslagname van de bank. :eek:

Ik kan in ieder geval nu wel bij het verbouwen rekening houden met de nieuwe afvoeren. Ook zal ik dan een zgn. doorspuit pijp realiseren, mocht ik ooit verstopping krijgen. Hopelijk heb ik nog invloed op de plaats van de aansluiting vanaf de weg om de pijpen zo kort mogelijk te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Harry Nack

Last (wo)man standing
Meevaller.

Gisteren ook op bezoek geweest met mijn architect bij de architect van de gemeente. Eigenlijk heb ik legio aan mogelijkheden om mijn "verbouwwoede" te kunnen bevredigen.

Een paar regels in acht genomen m.b.t. afstand van buren en de straat, mag ik feitelijk 50% van het netto perceel bebouwen tot een hoogte van 8 meter!!!

Bizar groot huis wordt feitelijk mogelijk en ik wordt uitsluitend beperkt door mijn portemonnee. :(
 
Bovenaan