• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BOL / BIL gevonden en dan......

J

J.J

Gast
Misschien een raar idee maar kan je de sceptic tank ontkoppelen schoon maken en voor andere doeleinden gebruiken.
Je zou het als een ondergrondse opslag kunnen gebruiken of een ondergrondse schuilplaats met lucht toevoer, met of zonder opbouw.
Maar het zal een hele klus zijn de sceptic tank schoon te krijgen, weeg waarschijnlijk niet op tegen de voordelen wat het kan leveren.
Maar als je het goed schoon krijgt kan je het waarschijnlijk met waterglas behandelingen geur vrij krijgen en is hij weer als nieuw.
Dan kan je het ook als water opslag gebruiken.

Maar wat een werk.:eek:
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Als je hem dan opnieuw opstart, gooi er dan wel een dooie kip in. Dan heb je sneller de juiste bacterieen aan het werk.

He, deskundige in huis.
Klopt inderdaad. Hoewel ik niet zeker van ben of een ander dood dier ook niet zou werken. Maar op boerderij was er altijd wel een kip die het einde van de dag niet gehaald had.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Bij ons een konijn. :D

De tank is overigens niet van plastic maar uitgehakt in de rotsgrond met daarnaast een tweede gat voor de overloop. Dus schoonspoelen gaat niet werken.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Een septic tank is eigenlijk een kleine rioolzuiveringsinstalatie. Net als bij een rioolzuiveringsinstalatie wordt het afvalwater gezuiverd door bacteriën. Een dood dier heeft heel veel bacteriën bij zich. Als je een nieuwe septic tank wil starten is het handig om daar zo snel mogelijk bacteriën in te krijgen die de vaste delen omzetten.
 

draakje007

Prepper
wij hebben al 15 jaar een septictank in de polder elk jaar laat ik wat gehakt of ander vlees een paar dagen op het aanrecht liggen en spoel het dan door n de toilet
we hebben nog nooit problemen gehad , maar je moet geen bleek gebruiken alleen biologische producten op de toilet schoon te maken of schoonmaakazijn
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
wij hebben al 15 jaar een septictank in de polder elk jaar laat ik wat gehakt of ander vlees een paar dagen op het aanrecht liggen en spoel het dan door n de toilet
we hebben nog nooit problemen gehad , maar je moet geen bleek gebruiken alleen biologische producten op de toilet schoon te maken of schoonmaakazijn

Dit klopt als een zwerende vinger.:thumbsup:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Voorbereiding balk en hijsplatform buiten.

IMG-20181031-WA0007.jpeg

En de stempels binnen.

IMG-20181101-WA0002.jpg

Morgen als het meezit gaat de balk erin.

Daarna bekijken of een ander stuk muur eruit kan zonder dat het plafond naar beneden komt. Met een beetje pech moet er een tweede balk bij komen íets verder, maar die mag wat dunner zijn dat wel. Maar veiligheid voor alles.:confused:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Harry Nack ga je die balk naar binnen hijsen? Hoe vang je die binnen op dan?
En die steiger zou op mijn werk (Exxon Mobile) nooit goedgekeurd worden als hijssteiger :fluit:. Ik mis een boel verbindingen waardoor die toch een stuk minder stabiel wordt ;). Als ik goed kijk zie ik eigenlijk twee losstaande steigers die ook niet met elkaar verbonden zijn... het kan natuurlijk goed gaan maar het is niet veilig!
Je kunt de twee steigers met elkaar verbinden door de leggers (op drie hoogtes en aan het begin en eind) aan te brengen tussen de steigers. Zodra je dan de balk omhoog gaat hijsen verwijder je de onderste twee (begin en eind) van de leggers, als je dat punt voorbij bent zet je ze terug en verwijderd de tweede laag leggers, en als je daar voorbij bent zet je ze terug en verwijder je de derde laag waarna je kunt doorhijsen tot de gewenste hoogte.
Zo zijn er altijd vier contactpunten tussen de twee steigers.
Het is maar een gedachte, met goede bedoelingen n.l. jouw veiligheid :).

:oops: ik had het woordje "voorbereiding" gemist, sorry :rolleyes:. Ik zie graag een foto van de uiteindelijke steiger :thumbsup:.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Mijn schoonvader is 40 jaar hoofd uitvoerder geweest bij wat nu Mammoet heet en daarnaast ook zijn kraan papieren. Ik verwacht dus weinig problemen. Zeker de stellingen zijn oud net als de stempels maar die voldoen nog prima voor deze klus. Alles kan meer dan het dubbele hebben aan gewicht/kracht.

Er komen twee elektrische takels die de balk zowel voor als achter ophijsen. De balk weegt ruim 500 kilo maar op 4 punten is dat straks slechts 125kg per hijspunt. En we hebben vandaag een testje gedaan, één takel pakte de volledige balk al.:fluit:

Naar binnen schuiven doen we met een derde takel die van @Flos. Die maken we aan het hekwerk van het balkon en zo gaat die beetje bij beetje naar binnen.

Verder hebben we nog vele trukjes uit de oude trukendoos zoals balk insmeren met glijdend middel, cement laag op oude muur en een rol systeem om ijzer over ijzer te rollen. Ik verwacht dus geen grote problemen.

Die stempels kunnen 800kg per stuk hebben en eerder heb ik ze gebruikt bij een plafond van 18x6 meter. Twee dagen nadat de betonvloer erop ging heb ik er 33 pallets stenen op laten hijsen van 600kg per pallet zonder problemen. Alles is overkill al begrijp ik dat je bij een bedrijf andere regels en procedures hebt. Maar vergeet niet dat kennis en ervaring vaak beter werkt dan papierwerk.:D
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Harry Nack goed om te horen dat alles in goede, ervaren handen is :thumbsup:. Ik maakte me alleen een beetje zorgen om je toen ik die steiger zag ;) :D.

Bedank voor je input ga ik zeker nog in de groep gooien. We kunnen ook nog wat met dood gewicht en afschoren maar de test ging perfect eigenlijk dus vertrouw ik op de vaklieden.

Voor mij is de surprise of alles op zijn plek blijft als later de stempels weg gaan. Natuurlijk moet het houden maar dat is redelijk spannend voor mij. Maar de balk ligt straks aan beide kanten op minimaal 30cm draagmuur per kant, dus ook dat zou ruim voldoende moeten zijn.
 
Bovenaan