• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BOL...nou ja...soort van...

Richa

Prepper
Wow, supercool om dit te lezen allemaal, echt heel leuk. Erg knap gemaakt allemaal.Vraagje, waarom je bol zo dicht bij je woonboerderij?
 

Roel

Mankinds only hope
@Richa, ach weet je, ik ben helemaal niet zo overtuigd van het hebben van een bol. Maar er is ook wel iets vóór te zeggen.
Nou ja en toen kwam de gedachte bij me op om iets te bouwen op enige afstand van de boerderij, maar binnen een paar jaar helemaal onzichtbaar vanaf daar.
Boel bomen geplant, ook veel naaldhout en voila, de bol.
Er komt nog een bron voor water, houtkacheltje en brandhout onder de oversteek van het dak.
En uiteraard een voorraad spullen om het daar een tijdje uit te zingen.
Het ligt achter de wal rondom de vijver en dat geeft een prima uitzicht over het terrein én een goed schootsveld.
Nou, daarom dus.:)
 

Roel

Mankinds only hope
Bedankt voor de tip @Rataplan. We zijn ook bezig met het omheggen van het bos, weliswaar met wat minder soorten, maar meidoorn, wilde roos, sleedoorn zitten er wel in.
Elke keer weer een paar meter, dan gaat het ook niet zo in de papieren lopen. Tussen onze moestuin en het bos staat een zgn Brabantse wal, daar geplant door vrienden uit die provincie.
Afwisselend Meidoorn en Sleedoorn. Sleedoorn is nu ruim 2 meter hoog en heeft dit jaar voor het eerst vrucht gedragen.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Richa.:), maar binnen een paar jaar helemaal onzichtbaar vanaf daar.

Er komt nog een bron voor water, houtkacheltje en brandhout onder de oversteek van het dak.
En uiteraard een voorraad spullen om het daar een tijdje uit te zingen.
Het ligt achter de wal rondom de vijver en dat geeft een prima uitzicht over het terrein én een goed schootsveld.
Nou, daarom dus
+++++++++++++++++++++
Prachtig voor elkaar Richa, maar een kleine kanttekening,

Ik heb wel vaker gelezen dat men een schuilplek maakt met een hout stookte kachel hoe ga je dat de rook er uitfilteren zodat het je niet verraad, of moeten we er maar van uit gaan dat het toch niet gezien word.
Zelfs bij vollemaan is het nog te zien.
Een ander vorm van verwarming of voedsel bereiden is dus met zo iets meer dan welkom,,,,,, maar dan zonder rook ontwikkeling.
 

Roel

Mankinds only hope
Je hebt gelijk @J.J, maar het is niet een heel groot probleem naar mijn mening.
Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar mijn stookhout is gortdroog en als je niet gaat knijpen in je rookkanaal zie je uit onze schoorsteen geen rook komen.
Alleen een kolom trillende lucht. Enkel bij het aanmaken van de kachel is rookvorming niet te voorkomen.
En als je het voeren van de kachel een beetje constant houdt zal er ook nauwelijks rook zijn bij het bijvullen.
 
J

J.J

Gast
Je hebt gelijk @J.J, maar het is niet een heel groot probleem naar mijn mening.
Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar mijn stookhout is gortdroog en als je niet gaat knijpen in je rookkanaal zie je uit onze schoorsteen geen rook komen.
Alleen een kolom trillende lucht. Enkel bij het aanmaken van de kachel is rookvorming niet te voorkomen.
En als je het voeren van de kachel een beetje constant houdt zal er ook nauwelijks rook zijn bij het bijvullen.
Dan heb je het goed voor elkaar een dikke pluim.
 

dimidrie

Senior Prepper
Jij komt de winter daar prima door! Beter om inderdaad in éém keer de schouw/schoorsteen opmetselen ergens in het voorjaar.
Hoe bevalt het jou daar ondertussen in die hut? Zo op een afstandje is dat een hele klekkere plek om lekker een biertje te drinken zo voor de kachel!
 
Bovenaan