• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BOL...nou ja...soort van...

Roel

Mankinds only hope
Pannenbier!
Nu is het tijd om even wat gas terug te nemen. Nog even wat windveren er op en dan stukje bij beetje de binnenkant doen.
Later gaan er nog wat pannen af om er een dakraam te plaatsen.
Dit oude raam lag op de deel van de boerderij toen wij hier kwamen wonen en is afkomstig van het dak toen er nog oude holle pannen op lagen.

Bijna de laatste....pfff...
DSCF3967.JPG
DSCF1266.JPG
DSCF1272.JPG
Ruim genoeg was de voorraad. Niet gebruikt en afkeur.
DSCF1264.JPG
 

Erny

Last (wo)man standing
Ja, heel erg mooi geworden, met eigen ogen mogen bewonderen vandaag. Prachtige plek met prachtige mensen met prachtige plannen, projecten en ideeën. :D
 

Ray

SHTF Expert
Ja, heel erg mooi geworden, met eigen ogen mogen bewonderen vandaag. Prachtige plek met prachtige mensen met prachtige plannen, projecten en ideeën. :D

En ik snap nu dat ronde raam nu ik het gezien heb. 't Zit niet op de kop, maar precies goed. :thumbsup:
Prachtig plekje zijn @Roel en zijn vrouw aan het creëren.
 
I

Invictus

Gast
Later gaan er nog wat pannen af om er een dakraam te plaatsen.
Dit oude raam lag op de deel van de boerderij toen wij hier kwamen wonen en is afkomstig van het dak toen er nog oude holle pannen op lagen.
Ik vind het een erg mooi onderkomen geworden nu de pannen er op liggen!
Maar weet je zeker dat je het dakraam er in gaat zetten?
Nu is het een solide dak en met zo'n raam wordt het altijd wat kwetsbaarder.
 

Roel

Mankinds only hope
@Kanina, die Zweedse teer is het allermooiste spul wat er bestaat om zachte houtsoorten mee te behandelen.
Van Anneke mag ik het bouwsel elke keer opnieuw insmeren, die vindt het een heerlijke geur hebben.
Voor extra impregnerend vermogen heb ik de teer voor een derde met gekookte lijnolie gemengd.
 

Roel

Mankinds only hope
@Invictus, Zoals je hebt kunnen zien op eerdere foto's is het hele dak beschoten met underlaymentplaten.
Dus de starheid van de constructie zal denk ik niet te lijden hebben van een gat van plm. 40x60 cm.
 

Roel

Mankinds only hope
Windveren achter zitten er ook op. Volgende stap is het leggen van een vloer.
Ik had eerst bedacht om er een houten vloer in te leggen, maar zie er van af. We zitten in de winter vaak even in de schuur bij de houtkachel en ik heb nog nooit koude voeten gehad daar.
En anders leg ik wel een kleed op de vloer. Het worden dus klinkers en tegels.
DSCF1296.JPG
DSCF1299.JPG
DSCF1297.JPG
 

petroman

SHTF Expert
Gaaf. Ik zie een klok hangen, hou je er rekening mee dat je alles wat je aan de wand hang of tegen aanzet iets van de wand afhoud. Dit ivm temeratuurverschil en het daardoor onstaan van schimmel. Dat was vroeger in minder goed verwarmde huizen altijd een probleem en op te lossen door iets afstand bewaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan