Beste mensen, ik heb het sterke vermoeden dat de €150 grens voor vrijstelling van invoerrechten en inklaringskosten eenvoudig te omzeilen is.
Tenminste, ik denk die ervaring te hebben gehad bij twee Temu-bestellingen waarvan de Temu-prijs bestelwaarde enkele tientjes hoger lag dan €150 (door cashback had ik daarop korting van 50-70%, maar dat terzijde). Van de beide bestellingen is het merendeel al zonder problemen geleverd, zonder inklaringskosten of accijnzen.
Kennelijk ziet de douane alleen de waarde van afzonderlijke pakketten (tenzij wellicht als er twee deelpakketten op het zelfde moment via dezelfde route zouden binnenkomen).
Mogelijk geldt de €150 grens ook gewoon alleen per afzonderlijk verzonden pakket (en niet per bestelling-waarde), maar communiceert men dat simpelweg niet?
De truuk is denk ik, om ervoor te zorgen dat de pakketten in waarde-porties kleiner dan €150 elk via een andere verzendwijze worden verzonden. Dus als er van een bestelling van bijvoorbeeld €170, €70 via "de landweg" wordt verzonden en de resterende €100 gewoon (door de lucht), dan ziet de douane alleen de waarde van de afzonderlijke pakketten.
Hoe de artikelen worden verzonden dat is bij het afrekenen per artikel duidelijk aangegeven, samen met de verwachte leverdatum. Artikelen die lokaal (vanuit de EU) worden verzonden, die ziet de douane evenmin. Zwaardere en/of iets grotere of langere zaken gaan vaak via de landweg.
Ik noem dit, omdat het bij een kortingsactie zeer voordelig kan zijn om bijvoorbeeld voor €170 te bestellen omdat die €20 boven de €150 grens het verschil kan maken tussen 50% of 70% korting via de "claimback actie". En dan netto €74,50 betalen voor goederen ter waarde van €149 of netto €51 betalen voor goederen ter waarde van €170, dat maakt toch wel een enorm verschil.
Een enkele keer maakte ik maanden geleden mee dat Temu een bedrag aan inklaring/accijns bij het bestelbedrag (van circa €165) telde. Dat stond er voorafgaand aan het afrekenen ook duidelijk bij vermeld. Het ging toen om zaken die alle via dezelfde verzendwijze zouden worden verzonden, en kennelijk houdt Temu daarmee rekening!