• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Budgetverdubbeling door slim in te kopen - "tips and tricks" /Temu, AliExpress maar ook lokaal...

Ga je op voordeeltjes af en bestel je online om die reden?

• Ik let nauwelijks op de prijs van artikelen

Stemmen: 0 0.0%
  • Ik bestel nooit online

• Ik bestel vaak online

Stemmen: 8 88.9%
  • Ik denk wel vaker online te gaan bestellen

• Tips zijn welkom, om geld te besparen!

Stemmen: 2 22.2%
  • Ik vind dat de NL winkels en webshops teveel rekenen

Stemmen: 3 33.3%
  • Ik vind de prijzen van NL winkels en webshops redelijk

Stemmen: 1 11.1%
  • Ik twijfel bij de gedachte om online te bestellen

Stemmen: 1 11.1%

• Totaal aantal stemmers
    9
Maar als je niet zo lang kunt of wilt wachten ga dan voor de artikelen uit één van genoemde categorieen.

Bij Ali staat het er altijd bij vermeld wat de levertijd is. Mijn ervaring is dat dit bijna altijd klopt. Het is zelfs zo dat je een kortingsbon krijgt als het later binnenkomt dan beloofd. Ik heb laatst ook 8 weken op een pakje moeten wachten maar daarvan wist ik dat het zo lang zou duren omdat ik Lipo accu's besteld had en die mogen niet met het vliegtuig maar komen per boot.

Laatst bewerkt:
Beste mensen, ik heb bij Temu van hun "tegoed terug" actie geprofiteerd.

Deze post is even een lange aanloop (sorry) naar een m.i. toch interessante vraag waarop wellicht iemand het antwoord weet?

1000067008.jpg
Met de blender op de foto heb ik vandaag pruimenmoes fijn geslagen, tot die blender rokend de geest gaf.😵‍💫 Het was weliswaar een opknappertje, maar ik mis het ding. Met een staafmixer kreeg ik de moes wel fijn, maar vervanging moet er komen...

Dus heb ik zojuist een nieuwe besteld die bij Amazon voor €207 te koop staat, met een vork geschreven uiteraard😂
1000067082.png
Ik betaalde er bij Temu iets minder voor...
1000067083.png
€61,65 inclusief BTW en verzending. Nu maakte ik gebruik van Temu's tegoed terug actie, en die luidt als volgt:
1000067081.png
De gein is, dat als je het totale bestelbedrag een beetje uitkient, je veel korting kunt krijgen in de vorm van Temu-tegoed.
"U kunt het bedrag niet inwisselen voor contant" staat er als laatste zin overigens, maar als besteedbaar tegoed, dat gaat prima.

Ik bestelde voor €149,61 de blender en een aantal gereedschapskisten, en krijg €100,49 aan tegoed terug. Anders gezegd, kocht ik het zwikkie dus voor €49,12 en dat is 100,49/149,61=67% korting! De blender kost mij daardoor maar €20,24😁 Ik had nog net voldoende aan Temu-tegoed staan, dus hoefde niets af te rekenen.👍

Een blender, twee grote rvs (!) gereedschapskisten, een kunststof kistje en een grote opbergtas. Voor nog geen €50. Allemaal gewenst, dus niets teveel besteld. De grootste rvs gereedschapskist daarvan kom ik ook weer op Amazon tegen... Voordelig, dat Amazon!😝
1000067189.png

Maar nu de hamvraag... Had ik voor totaal €157 besteld dan had ik €117,50 (het maximum) aan tegoed gekregen. Acht Euro meer had mij dan dus totaal 75% korting opgeleverd. €8 extra betalen en €17 extra terugkrijgen. Het extra betaalde is dan meteen dubbel terugverdiend😂

Echter... Boven de €150 rekent de douane inklaringskosten en invoerrechten.
Ik dorstte de gok niet aan en beperkte het bestelbedrag daarom tot net onder €150.

Maarrrr... ik zie dat Temu zwaardere en grotere zaken "via de landweg" verstuurt. Kazachstan, Estland, Polen en Duitsland heb ik aan tracking gegevens al eens gezien. Het is dan zo'n 6 weken onderweg. Lichtere en kleinere zaken gaan met o.a. het vliegtuig en dat komt na zo'n twee tot drie weken bij de douane aan.

Nu is het nog voor het doen van de bestelling in het besteloverzicht prima zichtbaar of de verzending wordt opgedeeld of niet... Door de artikelen slim te kiezen is dat dus te sturen...

Wat ik mij afvraag is, of het vliegtuig deel (stel €80) en het trein-deel (stel €80) door de douane "per pakket" word getoetst; die komen er immers weken na elkaar binnen. Ik vermoed dat dat het geval is, en dan zou zo'n hogere bestelwaarde (stel €160) dus geen probleem zijn wat de €150 grens voor inklaring aangaat. In dat geval is het natuurlijk belangrijk om er voor te zorgen dat het landweg-deel en het vliegtuig-deel ieder onder de €150 blijft, maar er zou dan wel tot bijna €300 kunnen worden besteld zonder inklaringskosten.

Of het werkelijk zo is, weet ik niet maar weet een van jullie wellicht?

Ik vond nog het volgende op internet, dat mijn stelling (*de douane kijkt kennelijk alleen naar de waarde van een pakket") m.i. onderschrijft:
https://support.parcelparcel.com/nl...et-inklaringsproces-in-een-compleet-overzicht

"Gedeelde verzending: Bij een gedeelde verzending, waarbij meerdere zendingen van verschillende afzenders in één pakket zitten, gelden dezelfde regels voor inklaringskosten. De vervoerder zal de btw en eventuele invoerrechten en afhandelingskosten berekenen over de totale waarde van de goederen in het pakket, ongeacht of het van één of meerdere afzenders afkomstig is, volgens DPD.

Wie weet hier meer over te vertellen?

@RockyFlats Ik krijg wel eens filmpjes van iemand die zegt dat hij de directeur van Temu is en die legt uit dat mensen die klagen dat de kortingen niet krijgen de verkeerde app hebben en dat je een andere app moet installeren (buiten de playstore om). Ik durf mijn vingers er niet aan te branden, ik ben vrij zeker dat het niet de directeur van temu is, maar of je de kortingen krijgt. Misschien wel, misschien niet. Een europese bescherming zul je in elk geval dan niet hebben bij de aankopen.

Maar zelfs als je ze krjigt, ik heb zo'n hekel aan dit concept dat ik het niet zal gebruiken. Het is nog erger dan aan dat rad draaien (nog erger dan twee keer aan dat rad draaien ;) ).

Laatst bewerkt:
@RockyFlats Ik krijg wel eens filmpjes van iemand die zegt dat hij de directeur van Temu is en die legt uit dat mensen die klagen dat de kortingen niet krijgen de verkeerde app hebben en dat je een andere app moet installeren (buiten de playstore om). Ik durf mijn vingers er niet aan te branden, ik ben vrij zeker dat het niet de directeur van temu is, maar of je de kortingen krijgt. Misschien wel, misschien niet. Een europese bescherming zul je in elk geval dan niet hebben bij de aankopen.

Maar zelfs als je ze krjigt, ik heb zo'n hekel aan dit concept dat ik het niet zal gebruiken. Het is nog erger dan aan dat rad draaien (nog erger dan twee keer aan dat rad draaien ;) ).
Haha, tja, ik begrijp wel wat je bedoelt @marzman . Gladde verkooppraatjes en sullige spelletjes die tot het doen van (meer) aankopen moeten verleiden. Een colporteur die ermee aan de deur zou komen, die krijgt toch zeker meteen een schop onder z'n kont?! Figuurlijk, dan....

Ik zie het een beetje als een spel. Temu probeert klanten te verleiden maar wie het doorziet die trekt aan het langste eind.

Voorbeeld: iemand kan door de "260% tegoed terug boven de €110" worden verleid om meer uit te geven, en ziet het maximum tegoed van "117,50" wellicht niet. Tja, alles dat je meer uitgeeft dan zo'n €157 jaagt het kortingspercentage weer omlaag (€157 is het optimum). Ik denk dat Temu "onder de streep" meer verdient aan klanten die niet verder kijken dan dat ze verliest aan lieden zoals ik. Als ze aan mij al verliest, want producten kosten vaak veel minder om te maken dan we op basis van de bij ons gebruikelijke over-de-kop-prijzen zouden vermoeden.
Die kist van $100 bij Amazon kostte €33,61 bij Temu, en daarvoor betaalde ik dus netto €11. Niet slecht voor een rvs kist van 46x24x20 cm.😁 Evengoed, kost het Temu wellicht €8 om te produceren, €2 om te vervoeren en dan toch nog €1 winst, wie zal het zeggen?

Dat is voor mij de gein. Temu "verslaan" en uiteindelijk (het belangrijkst) veel verder komen met mijn Euro, want ik ben ook geen grootverdiener.

Ik vertik het gewoon om mijzelf te laten benadelen door mijn spul te kopen bij iemand die met een brede vork schrijft, als ik het kan voorkomen. Dat onbeschoft over de kop beprijzen vind ik zelf een veel laagwaardiger handelen dan een Temu met zijn spelletjes.

Garantie, dat is moeilijker, maar voor het Amazon geld koop ik wel 9 van die kisten, dus "hoezo garantie" denk ik dan?
En geld terug als er iets niet klopt, is sowieso mogelijk.
Nu is het natuurlijk wel de ervaring die telt, en voor de productkwaliteit en leverbetrouwbaarheid krijgen Ali en Temu van mij een vette 8.👍

Als ze aan mij al verliest, want producten kosten vaak veel minder om te maken dan we op basis van de bij ons gebruikelijke over-de-kop-prijzen zouden vermoeden.

Ik denk dat Temu genoeg aan jouw verdient, want om die korting te krijgen moet je toch eerst een flink bedrag betalen volgens mij. Die korting krijg je op je volgende bestelling, dus ergens heb je een flinke investering gedaan volgens mij.

Al moet ik zeggen dat ik er nog geen reet van snap hoe het werkt.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat Temu genoeg aan jouw verdient, want om die korting te krijgen moet je toch eerst een flink bedrag betalen volgens mij. Die korting krijg je op je volgende bestelling, dus ergens heb je een flinke investering gedaan volgens mij.
De kip of het ei @phtvs . Zoals de actie nu is ingeregeld, moet men voor €149 bestellen om €100 retour te krijgen. Je betaalt dan €149 van de bankrekening. Voor het €100 tegoed dat je krijgt kan je dan...
1. of eenmalig nog iets van (stel) €125 kopen met 20% gewone korting. Dan dus voor €149 aan geld besteed en voor €274 aan productwaarde ontvangen dus resulteert er 54,3% korting.
2. Wie echter door gaat met de tegoed-terug actie die koopt weer voor €149 en betaalt daarvoor €49 van de bankrekening plus €100 vanuit tegoed. Je krijgt dan weer €149 aan goederen voor die €49 en weer €100 aan tegoed, enzovoort. De totale korting over het totaal bestede bedrag kruipt dan uiteindelijk langzaam naar circa 67%. Ach, meer dan 50% korting is ook al niet gek, en vooraf flink investeren is dus niet nodig.

Het is wel raadzaam om niet zonder korting te kopen, want nodig is dat zeker niet. 20% korting is wel het minste dat er bij Temu eenvoudig te krijgen is, en 50% tot zelfs 67-75% op termijn is mogelijk met wat uitkienen.
Al moet ik zeggen dat ik er nog geen reet van snap hoe het werkt.
@phtvs , ik vermoed dat er een flink stuk psychologie achter zit ook.

Ik heb er echt geen aandelen maar vind het leuk om mijn ervaringen te delen omdat ik ook anderen het voordeel gun dat ik zelf ondervind. Geen greintje eigenbelang zit daarbij, behalve misschien om pret te hebben als een ander daardoor ook pret heeft.

Ik probeer duidelijk aan te geven wat de valkuilen kunnen zijn en hoe men het beste van koopjes van een Temu en een Ali profiteert.
Tegelijk... is dat wel reclame voor die zaken. Aan mij kunnen ze gewoonweg niet veel hebben verdiend, maar wat ze eventueel op mij zouden verliezen dat maakt mijn "reclame" (tegen wil en dank) misschien weer goed voor ze, wie zal het zeggen?
Het zou zomaar ingecalculeerd kunnen zijn om op sommigen geld toe te leggen zolang dat onder de streep maar geld oplevert. En ik denk dat dat misschien deels speelt.

Ik weet wel aardig waar het voordeel te halen is en deel dat ook. Ik zal zelf echter niet snel vergeten om verkregen tegoed te claimen maar een ander vergeet dat wellicht, en ook daar zit Temu's voordeel. Niet goed doorzien hoe sommige acties werken of gladweg vergeten om tegoeden te claimen, dat zijn valkuilen die echter ook weer gemakkelijk te vermijden zijn.

Een ander voorbeeld: Temu heeft een actie waarbij je 300 munten moet verzamelen om €90 aan tegoed te krijgen.
1000067202.png
Ogenschijnlijk, geeft Temu je om reden van een gedane bestelling (van stel €30) al 297 munten cadeau. Nog slechts 3 van van de 300 munten behalen, terwijl een aankoop van €30 er al 297 opleverde...
1000067203.png
Bij de eerste bestelling na de start van die actie krijg je 1,11% van het bestelbedrag aan munten plus (eenmalig) 1 munt. Wow, 1 bestelling doen en dan nog maar minder dan 2 munten te hoeven gaan...

Noot: Een aanmerkelijk nadeel is hier overigens wel de beperkte artikelkeuze.
1000067205.png
Wat velen zich niet realiseren is, dat men allereerst sowieso voor het minimun bestelbedrag (€20) moet bestellen om die ¢0,22 + ¢1 = ¢1,22 aan "munten" te krijgen. De stand is dan ¢298,22 munten, nog ¢1,78 munten te gaan. Tegen 1,11% houdt dat wel in dat men nog voor ten minste 1,78/0,0111= €160,36 moet besteden om de 300 munten vol te maken en de €90 te krijgen. Niks meer met een verhouding van "270 munten voor een bestelling van (stel €30)" zoals bij de start, maar een ander sommetje...
Totaal heeft men dan ten minste €180,36 besteed om €90 aan tegoed te krijgen. Dat komt neer op 90/180,36=50% korting.
Hee, toevallig alweer rond de 50% korting, of is dat geen toeval maar bijna Temu's winst-kantelpunt?

Aan het tweede plaatje zie je dat ik niet binnen 7 dagen op deze actie ben ingegaan zodat de ¢1 bonus verviel. Ik zou nu 3/0,0111=€271 moeten uitgeven om alsnog de €90 te krijgen, en dat is 90/271=33% korting. Zo dwingt dat teruglopende kortingspercentage wel tot een hoger bestelbedrag binnen een week, en dat is dan Temu's voordeel.

De resp. 50% en 30% korting is trouwens wel echt, dus oplichting is het zeker niet, maar wel verlokking.

Ik heb daar geen trek in, en laat zoiets lopen. Tot nu heb ik continu tussen de 50% en 70% korting gehad, zoals laatst 67% (met 75% als mogelijkheid maar dan met inklaringskosten-onzekerheid).

En die kortingen tellen wel enorm aan dus voordelig is het zonder meer, zolang men alleen nuttige zaken koopt en niet gaat kopen omwille van de kortingen😂
En, niet vergeet om tijdig tegoeden te claimen, wat overigens simpel te doen is.

Ik vermoed dat Temu's kantelpunt van "winst maken of niet" op zo'n 60-65% korting zit. Een product kost gemiddeld maar (stel) 30-35% van de vraagprijs plus 8% verzendkosten, zo ongeveer... En alles waarvoor men het duurder slijt, is voor hen winst.

Mij maakt dat alles niet uit. Ik kijk naar wat ik nodig heb en naar wat ik ervoor betaal, en gooi geen geld uit het raam door een ander te subsidiëren die mij geen acceptabele meerwaarde biedt voor zijn/haar prijsopslag. Zo kom ik beduidend verder met mijn budget, dan anders, en dat is mooi meegenomen.👍

Ze hebben weer een sale verzonnen bij Ali, start op 18 augustus. Heel origineel de "back to school" sale.

Veel verkopers zetten nu 10-25 procent op de prijs om later spectaculaire kortingen te kunnen geven.
Per saldo ben je overigens nog steeds wel (ruim) goedkoper uit dan de normaal gehanteerde prijs. Maar minder spectaculair dan de kortingen en de opdringerige banners sugereren.

Dus nu en de komende dagen even uitkijken met bestellen. Als je de sale niet afwacht betaal je te veel.

Ze hebben weer een sale verzonnen bij Ali, start op 18 augustus. Heel origineel de "back to school" sale.

Veel verkopers zetten nu 10-25 procent op de prijs om later spectaculaire kortingen te kunnen geven.
Per saldo ben je overigens nog steeds wel (ruim) goedkoper uit dan de normaal gehanteerde prijs. Maar minder spectaculair dan de kortingen en de opdringerige banners sugereren.

Dus nu en de komende dagen even uitkijken met bestellen. Als je de sale niet afwacht betaal je te veel.
@preparator , dat klinkt zinvol, ook al heb ik geen idee in hoeverre men de prijzen vooraf verhoogd. Sommigen zullen dat wel doen, maar of het voor het gros geldt, geen idee?

Ik zie sowieso dat hetzelfde product vaak voor sterk uiteenlopende prijzen wordt aangeboden zodat de goedkoopste prijs zoeken eigenlijk altijd loont.

Het mooist gaat dat via foto-zoeken. Klik op de foto in een advertentie en klik dan op het "vergelijkbaar zoeken" knop. Daarna het resultaat sorteren op prijs, helpt ook. En dan de vraagprijzen vergelijken, inclusief eventuele verzendkosten.

Om heel eerlijk te zijn, ga ik zelf allereerst bij Temu kijken, en daar heb ik mij voorgenomen om niet met minder dan 50% korting genoegen te nemen. Dat lukt, steevast. Soms lukt zelfs 66,6-70% korting op een gevulde winkelwagen, via cash-back tegoed. AliExpress kan daar met die rare munten en doorgaans lage kortingen niet aan tippen. Maar, toegegeven, Ali heeft doorgaans wel een ruimere keuze, zeker als het om techniek gaat.

Laatst bewerkt:
Bij Temu vind ik de "tegoed terug" actie het mooist. Jammer is alleen dat Temu af en toe de grensbedragen en percentages verandert. Maanden geleden startte het voor mij zo. In het kort kwam het er op neer dat je (bij de oplopende percentages) €13,50+€10,50+€26=€50 korting kreeg bij de aankoop van €45+€15+€13=€73 aan goederen in het winkelwagentje. En 50/73=68% korting. Dat functioneerde keer op keer.👍
1000067617.png
In de tussentijd veranderden de voorwaarden van die actie tweemaal, en nu ziet het er voor mij zo uit...
1000067618.png
Dat is in zoverre ongunstiger omdat je zo boven de €150 invoerrechten-grens uitkomt om hoge kortingen te behalen. Ik hoop dat de voorwaarden binnenkort weer wijzigen. Maar, ook zo is er nog een flinke korting te behalen. Het maximale €146 aan tegoed behaal je bij €10+€140+€45=€205 aan bestelwaarde. Tel daar globaal €12 aan invoer-behandelingskosten en (stel) 9% aan invoerrechten bij op. Dan zijn de totale kosten €205+€12+€18,45=€235,45 terwijl je €146 terug ontvangt.

Noot: ik ga er van uit dat men bij berekening van de douanewaarde niet nog eens verzendkosten extra rekent, want die kosten zitten immers al in het bestelbedrag.

Dus... 146/235,45=62% korting!😁

Die korting ontvang je als tegoed, en dat werkt betrouwbaar. Bij een volgende aankoop reken je daar automatisch mee af.

Ben behoorlijk allergisch voor zegeltjes, bonuskaarten, klantenkaarten etc.
En zeker dit soort opjut-programma's als op Temu negeer ik gewoon.

Maar deze acties zijn dusdanig opzichtig en doorzichtig dat je niet meer kunt spreken over verborgen verleiding.
Wat betekent het zeer cryptische zinnetje: " Tegoed moet eenmaal per dag geclaimd worden in 7 termijnen, verdeeld over 2 fasen"?

Laatst bewerkt:
Ben behoorlijk allergisch voor zegeltjes, bonuskaarten, klantenkaarten etc.
@preparator , de vleesgeworden afkeer van zegeltjes en bonuskaarten zit nu vlak tegenover je😉👍
Aan dergelijke acties om een minder-elitair deel van de klanten aan de kassa botweg te discrimineren en een oor aan te naaien, heb ik toch wel zo'n godsgruwelijke hekel...😝
En zeker dit soort opjut-programma's als op Temu negeer ik gewoon.
Ik zie dat toch iets anders. Temu smijt met kortingen, en daar is m.i. niets mis mee. Het "fake" spel-en-win gedoe komt schreeuwerig over, toegegeven, maar voor mij telt eenvoudigweg wat ik krijg voor mijn geld. En dan is het negeren van een korting en elders duurder uit zijn toch niet zo geweldig. De lol raakt er wel vanaf zodra men "verzadigd" is, maar die rvs gereedschapskist en sterke magneten etc. kan ik wel heel goed gebruiken.
Maar deze acties zijn dusdanig opzichtig en doorzichtig dat je niet meer kunt spreken over verborgen verleiding.
Haha, tja, dat is wel zo. Verbergen en terughoudendheid staat niet in hun woordenboek😂
Wat betekent het zeer cryptische zinnetje: " Tegoed moet eenmaal per dag geclaimd worden in 7 termijnen, verdeeld over 2 fasen"?
Zodra je een bestelling plaatst, stel voor €149 met €100 retour als tegoed, dan kan je meteen zo'n €4 van de €100 claimen, en dat wordt direct aan de portemonnee toegevoegd. Daarna moet je 5 dagen achtereen iedere dag even een soortgelijk deel claimen, bijvoorbeeld 6, 8, 9, 10 en €13. De tweede fase houdt in, dat je na ontvangst van de bestelling de 7e termijn van €50 kunt claimen. Dat moet dan wel op dezelfde dag denk ik, dus niet vergeten... Temu's winst is het natuurlijk, als mensen vergeten om iedere dag een deel te claimen. Maar, echt, als ik iedere dag €5 of meer kan verdienen door in de app een simpel knopje aan te klikken.... Ik vergeet dat echt niet. Geef mij maar 500 van die apps en dan verhuis ik naar een villa op Togo!😉

Er kwam vandaag een pakket binnen, en Temu registreert meteen de ontvangst. Het te claimen deel uit de tweede fase wordt meteen vrijgeschakeld. Maar, ik moet dan ook niet vergeten om dat nog vandaag te claimen...

Dit was mijn tegoed-stand een kwartier geleden...
1000067629.png
En hier zie je in die tegoed-terug-actie ook een "1" signaal bij de claim-knop.
1000067630.png
Druk erop, en je ziet wat er vandaag (!) kan worden geclaimd. Dat loonde de moeite. Een simpel drukken op die claimknop was alles dat er nodig was. Sneller, verdien ik doorgaans geen €50😁
1000067627.png
En prompt, ziet mijn actuele tegoed er heel anders uit😁
1000067631.png
Dat tegoed blijft onbeperkt staan en daarvoor kan ik zonder problemen bestellingen betalen. Bestel ik nu voor €126,78 of minder dan komt er geen bank of PayPal aan te pas

Terug
Bovenaan