• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gaan jullie voor een bug-in of bug-out?


  • Totaal aantal stemmers
    53

homerun

Diehard Prepper
Genoeg voedsel/water om ruim een maand te overleven. Binnen die maand tracht ik dan mijn BOL te bereiken. Heb ook brandstof opgeslagen just in case.

Ah dat doe je goed!
Maar wat voor brandstof sla je dan op? Want volgens mij was iig benzine niet op te slaan. Dat heb ik me laten vertellen...
 

Native

Prepper
Ah dat doe je goed!
Maar wat voor brandstof sla je dan op? Want volgens mij was iig benzine niet op te slaan. Dat heb ik me laten vertellen...

Heb diverse dingen over benzine gelezen. Ben inderdaad tegengekomen dat het níet kan. Ben even zo vaak tegengekomen dat het wél kan. Ik probeer de brandstof om de zoveel tijd te gebruiken en vervolgens weer met 'frisse' benzine aan te vullen. Tot nu toe nog geen problemen gehad.
 

RonDoe

Senior Prepper
Ik zit over 5 weken in mijn woon-BOL. Nog afgezien van het feit dat het wat lastiger is om er te komen (buitenaf en hoger in de bergen, dus lopend ben je al bekaf tegen de tijd dat je er bent), kan ik een paar bomen omzagen die over de weg vallen. Bovendien ben ik straks legaal in het bezit van verschillende vuurwapens (net als bijna iedereen in de buurt trouwens). Kijk, in het geval van een grootschalig gewapend conflict is het altijd afwachten natuurlijk, maar een paar over-enthousiaste straatrovers, die zou ik het in elk geval moeilijk moeten kunnen maken (om het maar eens correct uit te drukken).
En uiteindelijk is het liever blô-jan dan doo-jan, dus dan kunnen we er nog over denken om naar onze toekomstige BOL (anders dan onze woon-BOL) te gaan, maar daarvan staat nu alleen nog de locatie vast. We zouden er wel direct kunnen kamperen en vast ook wel een tijdje kunnen overleven, rechtstreeks uit het wild. Maar prettig is natuurlijk anders.
We willen op die plek een klein, wintervast onderkomen bouwen waar we in geval van nood echt kunnen onderduiken.
 

HenkV

Survivor
Ik ga voor Bug-In.

Waar ik benieuwd naar ben:
Als je kiest voor BOL in het buitenland, wanneer vertrek je dan?

Want je moet bij een SHTF als één van de eersten reageren anders kom je in de file.
En als normaal 8 uur onderweg bent naar bijv. Zuid-Frankrijk/Spanje, dan kan de situtatie onderweg zo verergeren dat je je BOL nooit kunt bereiken.

Is er hier iemand al eens vertrokken naar zijn BOL omdat hij dacht dat het moment daar was?
 

Native

Prepper
Tja dat is inderdaad een dillema waar ik mee kamp.
Wanneer ga je? Ik probeer zo goed mogelijk geïnformeerd te blijven en hoop op die manier de massa voor te blijven die zich laten informeren door de MSM. Ben nog nooit vertrokken naar mijn BOL met het idee dát maar loop al wel een tijdje met het idee dat het nu heel snel kan gaan wat betreft SHTF.
 

homerun

Diehard Prepper
Ik ga voor Bug-In.

Waar ik benieuwd naar ben:
Als je kiest voor BOL in het buitenland, wanneer vertrek je dan?

Want je moet bij een SHTF als één van de eersten reageren anders kom je in de file.
En als normaal 8 uur onderweg bent naar bijv. Zuid-Frankrijk/Spanje, dan kan de situtatie onderweg zo verergeren dat je je BOL nooit kunt bereiken.

Is er hier iemand al eens vertrokken naar zijn BOL omdat hij dacht dat het moment daar was?

Ik denk dat de mensen die een BOL in het buitenland hebben hier wel zeker wel over nagedacht hebben.
Ik denk dat de meeste ook de grote wegen zullen vermijden. En hun plan hebben gebaseerd op de meer binnendoor routes.

Met de vraag: "wanneer vertrek je dan?" hier zit ik ook al een tijdje over na te denken.
En ik heb uiteindelijk de conclusie getrokken dat bij de scenario's waar ik me op voorbereid het wel snel duidelijk word.

Want: Bijv bij een internationale economische crash word het in mijn ogen wel erg snel duidelijk.
Ik zal niet zeggen wanneer ik precies zal gaan vertrekken om de discussies te voorkomen.
Want ik wil wel graag On-Topic blijven.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Middelvinger terug!!!!
Maar praat er nou maar niet om heen want de situatie wat ik hierboven heb geschreven. Omschrijft de situatie toch wel goed...
Nou oke dan maar.

Zo lang mogelijk in mijn eigen huisje blijven. Hier heb ik de meeste voorraden (voedsel/gear/hout/gereedschappen/onderhoudsmiddelen). Word het toch echt te onveilig of ben ik door al mijn voorraden heen zal ik naar mn bos vertrekken met mijn gezin om het daar te gaan proberen maar makkelijk word dat zeker weten niet.
 

houthe

Senior Prepper
De scenario is precies zo als hierboven word gezegd...
Dus onrust in de steden. Je kan geen boodschappen gaan doen omdat je geld niks waard is.
En in de kans is er dat er verschillende bendes langs de huizen gaan om spullen te stellen
Toen ik mijn reactie schreef was er nog geen scenario :)

Maar ook met dat scenario kun je er nog steeds weinig van zeggen. Ik (en de meesten neem ik aan) gaan niet bij het eerste bericht van een SHTF gelijk weg, althans niet bij een val van financiële systemen. Thuis heb je hoe dan ook de beste uitgangspositie, je kent je omgeving en hoogstwaarschijnlijk staan daar ook je meeste spullen. Komen er, waarschijnlijk pas na enkele dagen, gewapende of georganiseerde groepen om je huis leeg te halen, dan is er ook dan nog tijd om weg te gaan.

Daarbij is de situatie in Nederland compleet niet te vergelijken met bijvoorbeeld Amerika. De kans dat een prepper een goedgevulde BOL heeft waar hij op redelijke termijn heen kan en die afgelegen ligt is hier nagenoeg nul. De ruimte is er niet hier dus zal men verder moeten. Een BOL is Spanje, het Oostblok of Duitsland bijvoorbeeld zit je al best snel in de problemen qua bereikbaarheid (heb je bijvoorbeeld voldoende benzine, zijn de wegen nog begaanbaar of zijn juist diezelfde wegen de meest gevaarlijke plekken om op dat moment te zijn?).

Voor ons Nederlanders is in de meeste gevallen een bug-in het meest logische, tenzij je in een SHTF zit die dit niet toelaat (lekke kerncentrale, overstroming, meteoriet inslag of loslopende dinosaurussen bijvoorbeeld). Moet je toch weg, dan is (naar mijn idee) de beste optie om op loopafstand van je woonplek enkele caches te begraven met spullen die je later nodig zou kunnen hebben. Heb je toch een BOL, een stuk bos of een andere plek waar je heen kan dan is dat mooi meegenomen natuurlijk, maar voor de meesten zal dat er niet in zitten. Als het een TEOTWAWKI is dan is er, mits je de eerste dagen/weken weet te overleven, daarna vast voldoende plek om jezelf te kunnen verstoppen of locaties te vinden die je kunnen voorzien van een dak boven je hoofd :)
 

homerun

Diehard Prepper
Toen ik mijn reactie schreef was er nog geen scenario :)

Maar ook met dat scenario kun je er nog steeds weinig van zeggen. Ik (en de meesten neem ik aan) gaan niet bij het eerste bericht van een SHTF gelijk weg, althans niet bij een val van financiële systemen. Thuis heb je hoe dan ook de beste uitgangspositie, je kent je omgeving en hoogstwaarschijnlijk staan daar ook je meeste spullen. Komen er, waarschijnlijk pas na enkele dagen, gewapende of georganiseerde groepen om je huis leeg te halen, dan is er ook dan nog tijd om weg te gaan.

Daarbij is de situatie in Nederland compleet niet te vergelijken met bijvoorbeeld Amerika. De kans dat een prepper een goedgevulde BOL heeft waar hij op redelijke termijn heen kan en die afgelegen ligt is hier nagenoeg nul. De ruimte is er niet hier dus zal men verder moeten. Een BOL is Spanje, het Oostblok of Duitsland bijvoorbeeld zit je al best snel in de problemen qua bereikbaarheid (heb je bijvoorbeeld voldoende benzine, zijn de wegen nog begaanbaar of zijn juist diezelfde wegen de meest gevaarlijke plekken om op dat moment te zijn?).

Voor ons Nederlanders is in de meeste gevallen een bug-in het meest logische, tenzij je in een SHTF zit die dit niet toelaat (lekke kerncentrale, overstroming, meteoriet inslag of loslopende dinosaurussen bijvoorbeeld). Moet je toch weg, dan is (naar mijn idee) de beste optie om op loopafstand van je woonplek enkele caches te begraven met spullen die je later nodig zou kunnen hebben. Heb je toch een BOL, een stuk bos of een andere plek waar je heen kan dan is dat mooi meegenomen natuurlijk, maar voor de meesten zal dat er niet in zitten. Als het een TEOTWAWKI is dan is er, mits je de eerste dagen/weken weet te overleven, daarna vast voldoende plek om jezelf te kunnen verstoppen of locaties te vinden die je kunnen voorzien van een dak boven je hoofd :)


Ik ben het hier niet 100% mee eens.
Maar over het Amerika perspectief heb je wel gelijk.
Maar dan moet je ook ervan inzien dat er in de VS een wapenwet is.
Dat weet je natuurlijk wel.
Maar je hebt dan wel meer ruimte om een goede BOL te vinden.
Maar je hebt ook meer mensen die gemakkelijker aan wapens kunnen komen dan hier.
Want bijna iedereen kan daar eenvoudig aan een wapen kunnen komen.

Zelf zie ik het ook meer zitten om een BOL te hebben in het buitenland.
Maar het probleem zit hier voor mij ook (net als bij vele) de afstand tussen mijn leef omgeving en het buitenland.
Hierdoor ben ik uiteindelijk ook voor een BOL in NL gegaan.

Ik denk persoonlijk niet dat je tijdens een SHTF als "Lone Wolf" zou kunnen rond zwerven.
]Persoonlijk zou ik een groep mensen willen hebben die gelijk gestemd zijn met mijn gedachten gang.
Geen toetsenbord krijgers maar echte "die hard" preppers.
Ook zou ik een gestructureerd plan kiezen.
Als iemand hier ook zo over denken stuur me dan een PB ;)
Er over nadenken is nooit mis!

Wel weet ik van mijn leefomgeving dat ik hier niet zal willen/kunnen blijven ivm het inwoners aantal.
En ook met de omgeving waar je erg in de minpunten zult vallen.

Daarom lijkt voor mij persoonlijk een Bug out het beste lijken.
 

fubar

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Bug in/ met dit scenario.steek de houtkachel aan,Pak een biertje. Ga eens lekker ontspannen bij het raam zitten kijken wat de schaapjes gaan doen.
Ondertussen zwengel ik mij radio aan(zonne-energie (als de stroom uitgevallen is)luisteren wat er nog meer gebeurd in de regio .top 3jerrycans op met drinkwater.ri de avond klap ik wat vlees vanuit de diepvries op het vuur.(deze ontdooit langzaam)ga bedden opmaken voor de gasten/ die welkom zijn. Daarna kijken we weer verder.
No spang

Als t goed is heb je 3 dagen.
Zoveel maaltijden heeft een gemiddeld gezin in huis.
Daarna maak ik me nog niet zo druk zit hier in een prima gebied.
In de buurt een huis of10 20 leeg.
Mensen die interesse hebben/Gelderland bosrijk gebied.
Pm ik hoor het wel.

Kan niet garanderen dat er op dag 1 al een bbq is
 

petroman

SHTF Expert
Wat versta je onder een bugout ? Naar je BOL vluchten ?
Of verdreven worden van je stekkie ?
De eerste is gecontroleerd, je weet de route, je weet dat je eten en drinken, onderdak etc. hebt aan het einde van je tocht. En je hebt het noodzakelijke bij je voor de tocht.
Als de omstandigheden je verdrijven ben je constant op de vlucht, is eten drinken onzeker evenals waar heen te gaan en wat tref je dan aan ?

Een BOL vind je niet zo maar. Kan maar ligt niet voor de hand ook niet in de usa.
Hier in europa zou ik nog steeds voor de ardennen, vogezen kiezen. Minder mensen per km2, meer voedsel dat rondloopt meer kans om een bol te vinden.
Beter is het om er al een paar bezocht te hebben ;-)
 
P

Peregrinus

Gast
Ik verwacht een dergelijk scenario (burgeroorlog) binnen het komende decenium, zelf wil ik voorbereid zijn op bug in. Zeker de eerste periode low profile, genoeg eten en zeker ook genoeg middelen om op afstand mensen te ontmoedigen om huisvredebreuk bij mij te plegen☺️
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Ik denk dat de mensen die een BOL in het buitenland hebben hier wel zeker wel over nagedacht hebben.
Ik denk dat de meeste ook de grote wegen zullen vermijden. En hun plan hebben gebaseerd op de meer binnendoor routes.

Met de vraag: "wanneer vertrek je dan?" hier zit ik ook al een tijdje over na te denken.
En ik heb uiteindelijk de conclusie getrokken dat bij de scenario's waar ik me op voorbereid het wel snel duidelijk word.

Want: Bijv bij een internationale economische crash word het in mijn ogen wel erg snel duidelijk.
Ik zal niet zeggen wanneer ik precies zal gaan vertrekken om de discussies te voorkomen.
Want ik wil wel graag On-Topic blijven.

Mocht de stad je te heet onder de voeten komen kan je zoiezo hier langskomen:). Meerdere bedden gereed voor plotse bezoekers;)
 

RonDoe

Senior Prepper
Bug Out als ik nog hier zou zijn, Bug In als het nog 4 weken duurt :) Laten we vooropstellen dat ik bevoorrecht ben, dat weet ik ook wel. Ik zit straks al bijna in een 'ideale' omgeving als de pleuris uit zou breken.

Stel dat ik dat niet had, dan zou mijn plan zijn om te proberen weg te komen vóórdat iedereen dat doet (schat je het verkeerd in en ben je weg terwijl er achteraf niks/weinig aan de hand is, dan noem je het een onverwachte vakantie of onverwacht uitje -is mij een keer bijna overkomen) en dan kijken hoever je kunt komen naar de plek waar het jou het veiligst lijkt.
Ik zou het liefst alleen met mijn eega gaan. Ik snap wel dat er redenen zijn om met meerdere mensen te reizen, maar meerdere mensen betekent ook meerdere meningen over wat te doen. Als ik aan de late kant ben en ik hoor dat er al 500 km. file staat op de uitgaande wegen heeft het niet heel veel zin om daar achteraan te sluiten en of je dan lekker met een 4x4 langs de file door de berm kunt rijden waag ik te betwijfelen.

Op zo'n moment zou ik gaan voor een fiets / mountainbike (maakt weinig geluid en een beetje getraind, kom je ook nog eens redelijk ver per dag) en dan vooral 's heel behoedzaam reizen. Hoewel de verleiding groot is om je fiets als een expeditie-fiets te zien en hem helemaal vol te laden, zou ik goed nadenken of er niet een absoluut basispakket is wat je in een rugzak bij je kunt dragen zodat je in geval van nood snel verder kunt lopen. Ik hoop in elk geval dat diegenen die voor een bug out gaan allen veilig hun ideale omgeving bereiken.
 

Preppertt

Senior Prepper
Wat als je geen BOL hebt, zoals ik? Dan moet je wel thuis blijven zitten totdat het echt niet anders meer kan. Dan zou ik dus een veilige plek ergens in een bos moeten zoeken en daar proberen te overleven. In Nederland zal dat niet zo snel gaan, dus zul je richting Ardennen moeten uitwijken. Waarschijnlijk zal daar dus een soort nomadenbestaan uit voort komen, steeds een andere plek. Ten eerste om niet ontdekt te worden en ten tweede omdat de voorraden ook in een bos niet eeuwig zijn als je jezelf en wellicht een groepje moet onderhouden op een dagelijkse basis.

Wat ik een interessantere vraag vind is eigenlijk: wat gebeurd er na de SHTF periode. Preppen jullie met het oog op dat er nooit meer een samenleving zal zijn zoals we die nu kennen, of preppen jullie voor een kortere periode van een paar weken, maanden of een jaar wellicht? In het eerste geval zal er ooit weer begonnen moeten worden met het opbouwen van een samenleving. Wanneer komt die periode en wie gaat er dan wat doen, of laten jullie het iedereen maar lekker uitzoeken en leven jullie je eigen leven in de BOL en zullen daar dan het leven uitzingen? Maar goed, dat is meer iets voor een eigen topic.
 
Bovenaan