• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gaan jullie voor een bug-in of bug-out?


  • Totaal aantal stemmers
    53

Native

Prepper
Als je geen BOL hebt denk ik dat je sowieso moet zorgen dat je uit de grotere steden weg gaat. Mensen worden gevaarlijk zodra zij zelf en hun gezinnen honger beginnen te lijden. Dan gaat fatsoen als eerste de deur uit. Zorg dat je zodra plunderingen gaan beginnen dat je maakt dat je weg komt. Ik zou in dat geval (zonder BOL) ook zo diep mogelijk de natuur in trekken. Beter miserabel dan dood!
 

houthe

Senior Prepper
Wat ik een interessantere vraag vind is eigenlijk: wat gebeurd er na de SHTF periode. Preppen jullie met het oog op dat er nooit meer een samenleving zal zijn zoals we die nu kennen, of preppen jullie voor een kortere periode van een paar weken, maanden of een jaar wellicht? In het eerste geval zal er ooit weer begonnen moeten worden met het opbouwen van een samenleving. Wanneer komt die periode en wie gaat er dan wat doen, of laten jullie het iedereen maar lekker uitzoeken en leven jullie je eigen leven in de BOL en zullen daar dan het leven uitzingen? Maar goed, dat is meer iets voor een eigen topic.
Aan alles komt een einde, en ook (uiteindelijk) aan een SHTF/TEOTWAWKI. Ikzelf prep voornamelijk in kennis en ervaringen. De voorraad thuis kan ik me met mijn gezin zeker een maand prima redden en het staat nog wel op de planning om dit uit te breiden naar 3 maanden. Daarna, als het dus echt ernstig is wat er is gebeurd, richt ik me meer op verzamelen (scavenging), vissen (en evt wat lichte jacht met vallen/conibear's en pijl en boog) en verder zien we dan wel hoever ik kom met de kennis en ervaringen die ik nu op doe.

Als er een situatie is waarbij alles op z'n gat ligt voor meer dan 3 maanden, dan verwacht ik dat thuis blijven uiteindelijk geen optie meer zal zijn, te weinig resources en/of te veel mensen (er is hier wel relatief veel viswater in de buurt maar ik verwacht dat ik vast niet de enige ben die dat gaat proberen dan). Een soort van nomadisch bestaan zal dan inderdaad de meest logische 'overbrugging' zijn tot dat de boel weer wat tot rust komt en de mensen die er nog zijn zich weer gaan richten op het opbouwen van een bestaan.

Mocht ik huis en haard moeten verlaten dan zal ik waarschijnlijk proberen om PH te bereiken. Volgens mij is er geen topic op dit forum over PH (enkel een verwijzing in deze post: https://preppers-shelter.nl/forum/threads/prepper-terminologie.81/#post-841 ) maar je kunt alle informatie vinden op:
http://preppers.nl/forum/threads/6316-Preppers-Heaven-(BOL)-MUST-READ (inclusief coördinaten)
Of een verkorte 'samenvatting' van mij:
http://preppers.nl/forum/threads/6378-Shelter-Camping-Prepper-Heaven?p=390969&viewfull=1#post390969
Wie weet, als ik er al weet te komen, kom je mensen tegen van hier of preppers.nl en sta je samen toch iets sterker. Of je komt er niemand tegen en dan ga ik wel weer verder kijken wat dan. Als je dan toch nomadisch moet leven dan is een doel om naar toe te lopen altijd beter dan geen doel :)
 

Flos

SHTF Expert
Enkel bij een overstroming vertrek ik . Dus bij mij wordt het een bug in . Ik heb heel wat prepper vrienden en die zullen contact met mij opnemen en in samen spraak doe we dan wat best voor de groep is .
 

JEREMIAH9-0

Elementary prepper
In first case blijf ik bug in maar voor een heel groot gezin niet houdbaar op lange termijn dus Bug out hangt er echt in te zitten.
 

Nomad

Diehard Prepper
Bug-out, of bug-in, soms heb je geen keus denk ik.
Primair zou ik zeggen, bug-out. Ik heb een BOL die hoog en droog ligt en voor Nederlandse begrippen redelijk afgelegen ligt.
Maar soms heb je de keus niet en ben je geforceerd om thuis te blijven. Dan zit er niks anders op de buginnen.
Een bug-out hoeft natuurlijk niet perse in je BOL. Ik kan met m'n BOB ook op pad, dan kan ik overal en nergens terecht.
 

Preppertt

Senior Prepper
Aan alles komt een einde, en ook (uiteindelijk) aan een SHTF/TEOTWAWKI. Ikzelf prep voornamelijk in kennis en ervaringen. De voorraad thuis kan ik me met mijn gezin zeker een maand prima redden en het staat nog wel op de planning om dit uit te breiden naar 3 maanden. Daarna, als het dus echt ernstig is wat er is gebeurd, richt ik me meer op verzamelen (scavenging), vissen (en evt wat lichte jacht met vallen/conibear's en pijl en boog) en verder zien we dan wel hoever ik kom met de kennis en ervaringen die ik nu op doe.

Mocht ik huis en haard moeten verlaten dan zal ik waarschijnlijk proberen om PH te bereiken. Volgens mij is er geen topic op dit forum over PH (enkel een verwijzing in deze post: https://preppers-shelter.nl/forum/threads/prepper-terminologie.81/#post-841 ) maar je kunt alle informatie vinden op:
http://preppers.nl/forum/threads/6316-Preppers-Heaven-(BOL)-MUST-READ (inclusief coördinaten)
Of een verkorte 'samenvatting' van mij:
http://preppers.nl/forum/threads/6378-Shelter-Camping-Prepper-Heaven?p=390969&viewfull=1#post390969
Wie weet, als ik er al weet te komen, kom je mensen tegen van hier of preppers.nl en sta je samen toch iets sterker. Of je komt er niemand tegen en dan ga ik wel weer verder kijken wat dan. Als je dan toch nomadisch moet leven dan is een doel om naar toe te lopen altijd beter dan geen doel

Ik ben inderdaad ook van mening dat kennis, gecombineerd met het juiste gereedschap, je verder brengt dan ten alle tijde een rugzak van 40 kilo hebben klaar te staan. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk kennis op te doen en daarmee met zo min mogelijk spullen te kunnen overleven. Ik verdiep mezelf pas sinds kort in het hele preppen, maar mijn doel is om met een zo minimaal mogelijk uitrusting zo lang mogelijk te overleven.

De PH klinkt goed en ik zal het hele topic op de oude site nog eens op mijn gemak door nemen. Het is zeker iets om in mijn achterhoofd te houden mocht alles helemaal uit de klauwen lopen. Het is inderdaad beter om een doel te hebben waar je naar toe gaat.
 

homerun

Diehard Prepper
Ik had gehoord dat het PH plan is opgedoekt.
Misschien dat het geen plan van slagen had...
Iig hoe het werd aangepakt.
Dat plan had geen kans van slagen.
 
B

Burg

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk zou ik een groep mensen willen hebben die gelijk gestemd zijn met mijn gedachten gang.
Geen toetsenbord krijgers maar echte "die hard" preppers.
@homerun Zou jij mij de definitie van toetsenbord krijgers willen uitleggen? Ik vind dat namelijk niet bepaald gepast op een preppers forum..?
 

homerun

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@homerun Zou jij mij de definitie van toetsenbord krijgers willen uitleggen? Ik vind dat namelijk niet bepaald gepast op een preppers forum..?

Natuurlijk wil ik dat uitleggen!

Toetsenbord Krijgers-

Toetsenbord krijgers is een veel voorkomende soort krijgers die u vaak ziet op forum's.
Het zijn mensen die veel praten over bepaalde onderwerpen.
Maar het nooit echt doen.
Ook staan ze bekend om de volgende namen: Muis mat losers, toetsenbord helden en beeldscherm preppers.

Ik hoop dat ik zo je vragen heb beantwoord...
 

Ray

SHTF Expert
Natuurlijk wil ik dat uitleggen!

Toetsenbord Krijgers-

Toetsenbord krijgers is een veel voorkomende soort krijgers die u vaak ziet op forum's.
Het zijn mensen die veel praten over bepaalde onderwerpen.
Maar het nooit echt doen.
Ook staan ze bekend om de volgende namen: Muis mat losers, toetsenbord helden en forum tijgers.

Ik hoop dat ik zo je vragen heb beantwoord...

Een forumtijger is weer wat anders dan een toetsenbordkrijger. ;)
 
B

Burg

Gast
Natuurlijk wil ik dat uitleggen!

Toetsenbord Krijgers-

Toetsenbord krijgers is een veel voorkomende soort krijgers die u vaak ziet op forum's.
Het zijn mensen die veel praten over bepaalde onderwerpen.
Maar het nooit echt doen.
Ook staan ze bekend om de volgende namen: Muis mat losers, toetsenbord helden en beeldscherm preppers.

Ik hoop dat ik zo je vragen heb beantwoord...

Oke de vraagstelling was van mijn kant behoorlijk stom. Ik wist de betekenis maar ik bedoel eigenlijk: Je zit op een preppers forum, ik denk dat iedereen wel verstand heeft van zijn of haar (prep) interesse. Vandaar dat ik niet begrijp dat je denkt dat hier echte 'toetsenbord krijgers' zitten.

Qua preppen is het misschien ook wel logisch, ik praat wel eens over een Bug out, maar ik doe het nooit.. :eek: en waarom, omdat ik een te drukke baan en bestaan heb om even een weekendje weg te gaan of in het bos te verblijven? ( waar ik trouwens een schijthekel aan heb, haha). Maar terug, maakt dat men dan gelijk een toetsenbord krijger?
 

joepmeloen

Prepper goeroe
BOL is niets voor mij om een aantal redenen:
*Waarschijnlijk niet te bereiken vanwege het vast lopen van de wegen.
*Onderweg misschien ook de nodige problemen waar je mee te maken krijgt.
*Mocht je wel bij je BOL aankomen dan is deze waarschijnlijk ook geplunderd door de mensen die net iets eerder in de file stonden of net iets dichter bij woonden.
*Mocht de BOL nooit nodig zijn dan heb je waarschijnlijk heel wat knaken verbrast aan voorraad waar je niets mee heb gedaan.

Maar goed BOL kan wel handig zijn natuurlijk voor wanneer het hier niet goed gaat en daar wel, als vakantie huisje, huisje voor na het pensioen.

Bug in voor mij en kijken wel waar het schip strand.
 

Native

Prepper
Niet helemaal met je eens @joepmeloen . Het gaat niet van 100% goed naar binnen een paar seconden 100% SHTF of TEOTWAWKI. Een beetje prepper ziet zaken van te voren aankomen en betrekt zijn BOL ruim voor de situatie escaleert.
 

homerun

Diehard Prepper
Oke de vraagstelling was van mijn kant behoorlijk stom. Ik wist de betekenis maar ik bedoel eigenlijk: Je zit op een preppers forum, ik denk dat iedereen wel verstand heeft van zijn of haar (prep) interesse. Vandaar dat ik niet begrijp dat je denkt dat hier echte 'toetsenbord krijgers' zitten.

Qua preppen is het misschien ook wel logisch, ik praat wel eens over een Bug out, maar ik doe het nooit.. :eek: en waarom, omdat ik een te drukke baan en bestaan heb om even een weekendje weg te gaan of in het bos te verblijven? ( waar ik trouwens een schijthekel aan heb, haha). Maar terug, maakt dat men dan gelijk een toetsenbord krijger?

Ik denk dat je veel mensen overschat met de zin: "ik denk dat iedereen wel verstand heeft van zijn of haar (prep) interesse".
Veel mensen zijn natuurlijk zich zelf aan het inlezen (ik ook). En daar is ook niks mis mee.
Maar dat wil niet zeggen dat iemand verstand van zijn zaken heeft.

En op preppers fora zitten zeker toetsenbord krijgers.
Dat is iets wat ik je met 100% zekerheid kan zeggen.

Want als iemand zegt dat hij voor een bug out gaat.
En alle jacht spullen klaar heeft liggen in zijn BOL maar nog nooit een dier heeft gevild.

Maar niet alleen met bug outs heb je dit soort mensen.
Ook kan heb je ze als ze voor een bug in gaan.
Even een snel voorbeeld: Iemand die bij een stroom uitval niet weet hoe hij kaarsen moet maken is voor mij een toetsenbord krijger.
Natuurlijk hoef niet elke prepper dit te kunnen doen.
Maar dit was even snel een voorbeeld wat ik kon bedenken.

Maar ik denk dat we beter On-Topic kunnen blijven
 

phtvs

Sysop
Admin
Toetsenbord krijgers of niet. Een prepper is altijd in het voordeel ten opzichte van niet preppers ;)

Het belangrijkste vindt ik dat je flexibel moet zijn. Dus niet vast pinnen op een BUG-IN of BUG-OUT. Het hangt helemaal van de situatie af wat verstandig is op dat moment. Meest belangrijk is informatie. Wat is er waar aan de hand en op basis van die info ga je beslissingen nemen. Maar het kan ook zomaar zijn dat je geen of niet voldoende informatie tot je beschikking hebt en dat je toch moet beslissen wat te doen. Dus regel nummer 1 wat mij betreft: wees flexibel!
 
T

Toef

Gast
Dus regel nummer 1 wat mij betreft: wees flexibel!

Dit geldt zeker niet ? :lol:

flexible20man20-20no20text-300x181.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Even een snel voorbeeld: Iemand die bij een stroom uitval niet weet hoe hij kaarsen moet maken is voor mij een toetsenbord krijger.

Ik heb normaal ook gene kaarsjes aan.
Als het donker wordt ga ik naar bed. En als ik licht nodig heb loop ik met mien zaklamp naar de opslag: pak een petromax 500 en heb licht van 450 kaarsen.
Waarom zou ik dan kaarsen gaan maken ? Nog afgezien van het feit dat je redelijk laat bent als je wacht tot de stroom uitvalt. Dan heb je ook geen licht meer om kaarsen te maken....
 
Bovenaan