• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gaan jullie voor een bug-in of bug-out?


  • Totaal aantal stemmers
    53

AWOL

Prepper goeroe
@homerun ik vind dat je een nogal elitair beeld van "wat een prepper is" hebt ontwikkeld. Preppers komen in alle soorten en maten, met verschillende motivaties, inzichten, voorbereidingen, ervaring, vaardigheden enz. Als iemand heeft nagedacht over wat extra voorraad in huis "voor het geval dat" en het ook heeft aangeschaft dan mag deze persoon zich naar mijn gevoel een prepper noemen.

Binnen jouw context vind ik een "toetsenboordkrijger" iemand die met name pretendeert van alles te weten en te kunnen maar waarbij het een leugen is die niet te controleren valt omdat iemand zich schuil houdt achter zijn/haar anonimiteit.
 

dubbel0

Diehard Prepper
dus: je suis prepper :)

en ik kan een kaars aansteken, ook wel meerdere trouwens. maar maken word echt een probleem.

ok, eerst bug-in en daarna (na een bepaalde periode) asiel aanvragen ergens in scandinavie suomi lijkt me wel wat.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Preppers komen in alle soorten en maten, met verschillende motivaties, inzichten, voorbereidingen, ervaring, vaardigheden enz. Als iemand heeft nagedacht over wat extra voorraad in huis "voor het geval dat" en het ook heeft aangeschaft dan mag deze persoon zich naar mijn gevoel een prepper noemen.

Mooie en wat mij betreft een juiste omschrijving van een Prepper.

De term " toetsenboordkrijger" en de andere afgeleide benamingen kan ik helemaal niets mee, hoort wat mij betreft niet thuis op dit forum, we zijn hier om van mekaar te leren en met elkaar ervaring te delen, of iemand dit alleen op z'n computer scherm houd en geen actie onderneemt dat moet ie helemaal zelf weten, ik kan daar absoluut niet mee zitten.

Ieder z'n ding en iedereen in z'n waarde
 

homerun

Diehard Prepper
@petroman volgens mij heb ik duidelijk aangegeven dat dit misschien niet een goed voorbeeld was/is...

@AWOL ik geef je gelijk dat je prekers in verschillende maten hebt.
Alleen niet elke persoon met 8 blikken in zijn kast staan en een olielamp noem ik een prepper.
Misschien vind jij dat wel.
Dat is prima voor mij.
Maar ik blijf sommige mensen een toetsenbord krijger vinden... En zo zal ik ze ook noemen...

@Sun Beh Nim in je laatste zin kan ik me helemaal in vinden.
Iedereen heeft idd zijn of haar waardes.
Maar als iemand zich beledigd gaat voelen over een term die ik gebruik (die trouwens al sinds preppers.nl word gebruikt) en eigenlijk als grap is bedoeld).
Dan kan ik daar ook niks aan doen.
Want mensen moeten begrijpen dat "toetsenbord krijger" geen scheld woord is.

@phtvs ik ben het met je eens. Weer On Topic
 
Ik ga sowieso, als er geen nucleaire of chemische ramp is voor een Bug out.
Mijn BOL is maar paar kilometer verderop en heeft voldoende resources.
Als het een TEOTWAWKI is ga ik naar Scandinavie (indien mogelijk).
Of als ik mijn huisje gevonden heb en ik woon off grid, dan ga ik voor een Bug in.

En ja het hangt er allemaal van af he.
 

homerun

Diehard Prepper
Ik ga sowieso, als er geen nucleaire of chemische ramp is voor een Bug out.
Mijn BOL is maar paar kilometer verderop en heeft voldoende resources.
Als het een TEOTWAWKI is ga ik naar Scandinavie (indien mogelijk).
Of als ik mijn huisje gevonden heb en ik woon off grid, dan ga ik voor een Bug in.

En ja het hangt er allemaal van af he.


Misschien een beetje een late reactie van mij.
Maar waarom zou je voor een bug out gaan als die maar een paar kilometer veder op is?
Zou het dan niet gewoon beter zijn om voor een bug in te gaan.

Maar ik weet natuurlijk niet in wat voor omgeving je huis staat.
Dus ik kan hier eigenlijk niks over zeggen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Misschien een beetje een late reactie van mij.
Maar waarom zou je voor een bug out gaan als die maar een paar kilometer veder op is?
Zou het dan niet gewoon beter zijn om voor een bug in te gaan.
Tja, op een bepaald moment gaat het kwartje wel vallen @homerun...zo herinner ik me nog een jochie op het forum, en iets met Russen....en een pijl en boog...niks Bug In...nou ja, het is helemaal goed gekomen met hem :)
 

homerun

Diehard Prepper
Tja, op een bepaald moment gaat het kwartje wel vallen @homerun...zo herinner ik me nog een jochie op het forum, en iets met Russen....en een pijl en boog...niks Bug In...nou ja, het is helemaal goed gekomen met hem :)

Daar wil ik het niet meer over hebben ;)

Nee, maar ik zou nog steeds niet heel snel voor een Bug in gaan. Alleen als het echt niet anders zou kunnen dan zou ik dat doen.

Want ik ken mijn wijk erg goed. En ik weet zeker dat ik dan veel confrontatie zou krijgen als ik voor een bug in zou gaan (als de scenario voor meerdere dagen zou zijn)
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Daar wil ik het niet meer over hebben ;)

Nee, maar ik zou nog steeds niet heel snel voor een Bug in gaan. Alleen als het echt niet anders zou kunnen dan zou ik dat doen.

Want ik ken mijn wijk erg goed. En ik weet zeker dat ik dan veel confrontatie zou krijgen als ik voor een bug in zou gaan (als de scenario voor meerdere dagen zou zijn)

Afgezien van de situatie kan ik je best een slaapplek aanbieden hoor:).
 
Ik woon in Noord-Holland dichtbij de stad alkmaar.
Onder zeeniveau en zeer dichtbevolkt.
Gelukkig als je een beetje handig ben zijn hier meer dan genoeg resources.
En heel dichtbij is de zee en de Schoorlse duinen wat tevens mijn BOL is maar ik zeg niet precies waar.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik vind dit toch een interessant topic, dus trek hem weer van stal.

Persoonlijk ben ik er achter gekomen dat ik eigenlijk helemaal niet zo gehecht ben aan mijn huis.
Als er ooit iets grootschaligs gebeurt (het is maar hoe je het bekijkt, dat kan ook nu zijn) zou een bug-out voor mij best een optie zijn.
Dit hoeft niet eens per se met een BOB alleen te zijn, maar mogelijk met meer spullen.
Heel veel spullen waar ik super veel waarde aan hecht heb ik toch niet :p (qua vollume).
 
F

frans81

Gast
Ik vind dit toch een interessant topic, dus trek hem weer van stal.

Persoonlijk ben ik er achter gekomen dat ik eigenlijk helemaal niet zo gehecht ben aan mijn huis.
Als er ooit iets grootschaligs gebeurt (het is maar hoe je het bekijkt, dat kan ook nu zijn) zou een bug-out voor mij best een optie zijn.
Dit hoeft niet eens per se met een BOB alleen te zijn, maar mogelijk met meer spullen.
Heel veel spullen waar ik super veel waarde aan hecht heb ik toch niet :p (qua vollume).

Dat bedoel ik .
Je leven is belangrijker dan de inhoud van je huis .
Alles vervangbaar of te missen .
Men zet ( prept ) een gedeelte bij elkaar voor de meeneem en dat is wat goed doordacht nu samengesteld wordt .
Enigzins nog aan veranderingen onderhevig .
Jou tas weegt al bijna 5 Kg .
 
F

forumlid 1447

Gast
Bug in , ik zou niet weten waar ik heen moet. Ik heb wel wat kennis van toen ik -25 was maar mijn gestel houdt het volgens mij niet lang uit, buiten.
Als ik maar 20km ver kom, kan ik beter droog en warm blijven zitten.
Als auto een optie is, dan gaan we voor de 1000+ maar waarheen?
Ben nog niet zover dat ik al kan vertrekken, met veel vertrouwen en goede moed.
Blijf dus voorlopig nog een toetsenbordkrijger, met genoeg eten om het 3 mnd vol te houden.
 
F

forumlid 1447

Gast
  1. Bugin
  2. Boven een bepaalde leeftijd, als men goed gesetteled is, gaat men niet zomaar lopen, en alles achterlaten.
  3. Van een Bugin kan men een idee voorstellen, bij een Bugout zit meer onzekerheid.
  4. En ga maar met 25 kg op je nek lopen naar? Veel onzekerheid en avontuur is dan puur overleven. Niks gezellig, romantisch
  5. Bugin leven we al jaren, en is te testen, overleven van je eigen voedsel zonder stroom is al een uitdaging.
  6. Zet 10 dagen de stroomgroepen die niet perse moeten draaien af, en begin. Na 3 dagen weet je al wat er nog mist.
  7. Spelletjes voor de avonduren, een goed boek, koffie warm, en dat is dan in de zomer.
  8. Zet in de winter de kachel op 15 graden en begin dan eens opnieuw. Bugin voor mij dus, zeker weten
  9. Bij Bugout moet je voortdurend in beweging blijven, en 200 km naar een Bugout lopen is voor vele geen optie .
  10. Wat voor gevaren kom je tegen. Probeer gewoon eens 10Km te verplaatsen met Bob zonder op te vallen voor aasgieren.
  11. En dan moet je ineens 200 km verplaatsen zonder overvallen te worden.
  12. Dus snachts reizen, navigeren, lopen, begin maar te trainen.
  13. Militairen hebben hier nog moeite mee. Het is te doen maar geen pretje.
  14. Maar trainen voor een bugout is niet verkeerd. Zelfvertrouwen en kennis zijn belangrijk als het fout gaat.
  15. Een Sc is belangrijk ,contacten, ervaring delen, vaardigheden aanleren, onverwachte situaties oplossen.
  16. Denken aan simpele dingen zoals toiletgang, hygiene, watervoorziening, allen belangrijk.
  17. Zo, even lekker alleen kunnen breenstormen, geniet van de dag. Geweldig om hier te mogen bijhoren salut.
  18. Apocalypse man Reyes verhelderd veel.
  19. Nog eentje dan, als je ruimte hebt, een vijver met vissen is ontspannend, en je hebt meteen vers voedsel.
  20. Rivierkreeften erin en meer vers voedsel.
  21. Even letterlijke copy van de shoutbox., als de ideen lopen komt het achter elkaar, maar herhalen wordt moeilijk
 
G

Gamble

Gast
@wiliam

1.oke

2. Electrische fietsen. Wat een uitvinding. Heb een electrische bakfiets hier staan. 25km per uur. Daar kom je best een heel eind mee ;)

3. Opgesloten zittend terwijl je eigenlijk weg moet, zit nog meer onzekerheid.

4. 25 kilo op je nek is killing. Lees je eens in, in de diverse mogelijkheden tot minimale gear en je haalt er al snel 10 kilo af (je kunt me altijd pm-en voor ervaringen,raad of tips).
Ga je bv met een electrische fiets, dan kun je overige spullen hier uiteraard toch nog goed meenemen ;)

5.daarom ben je hier. Hier kun je je namelijk nu al op voorbereiden.
Waar kook ik op?
Hoe houd ik voedsel vers?
Hoe verzamel ik kwalitatief drinkwater?
Wat zijn alternatieve stroombronnen?etc etc...

6.sterker nog: Na 2 dagen weet je al wel wat je plus en minpunten zijn.
Die pak je aan en inbesteer je in en dan probeer je het weer, want waarom zou je dit niet testen?
Waarom wachten tot SHTF en dan pas tot de ontdekking komen hoe je er voor staat?
Daarom zijn we preppers! Nu al nadenken over hoe we bepaalde situaties kunnen doorstaan.

7.ouderwets monopoly, ganzenbord, een pak kaarten...
Het SAS survivalhandboek is ook een goede voor de bibliotheek..

8.zonder stroomvoorziening zou je in je huis wel eens eerder dood kunnen vriezen dan met een bug out en een warm kampvuur.
Ook bij een bug in kun je investeren in een goede winter slaapzak, wollen dekens, warme kleren, alternatieve stroombromnen voor je electrische kachel of dergelijke.

9.had ik de electrische of gewoon doodnormale simpele fiets al genoemd?

10.jawel dat kan wel. Maar als ik dat hier prijsgeef, dan komen mijn eigen plannen in gevaar.
Denk hier dan ook vooral zelf goed over na want elk probleem heeft een oplossing ;)

11.yup die kans bestaat. Nadenken over persoonlijke beschermingsmiddelen kan dus uiteraard geen kwaad.

12.ja gewoon doen idd! ;)

13.zolang het te doen is, is er kans op overleven...

14.daar komt dan ook mijn kapsones vandaan. Help je graag om ook te beginnen.

15.een SC is vooral leuk om gelijkgestemden te ontmoeten.

16.ja dat is het inderdaad!

17.altijd goed. Cheers mate!

18.never heard of

19.ik zelf zit vlak bij water en vertrouw daar meer op dan hongerige buren die naar mijn vijver staan te kijken.

20.bedenk een plan waarin buren niet je vijanden worden

21.je hebt idd een prachtige post neergezet hahaha...
 

Niels

Mankinds only hope
@wiliam , Er zijn ook genoeg opties waarin een bug-out noodzakelijk is geworden.
Verder niks mis mee dat je een bug-in boven een bug-out verkiest :).
 
G

Gamble

Gast
@wiliam , Er zijn ook genoeg opties waarin een bug-out noodzakelijk is geworden.
Verder niks mis mee dat je een bug-in boven een bug-out verkiest :).
Helemaal.mee eens. Niemand gaat zomaar weg als dat helemaal niet hoeft.
Wel vind ik dat nadenken over 'wat als...' zeker de moeite waard is
 
Bovenaan