• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Chinese spionageballon gespot boven VS

Mayo

Last (wo)man standing

Chinese spionageballon gespot boven VS​


https://www.telegraaf.nl/nieuws/904344102/chinese-spionageballon-gespot-boven-vs

"De Amerikaanse diensten volgen de ballon sinds hij een paar dagen geleden het Amerikaanse luchtruim binnenkwam via Canada, onder meer door hem te observeren met bemande militaire vliegtuigen. De ballon zou zich in de stratosfeer bevinden."

"Op enig moment werd overwogen de ballon uit de lucht te schieten. Die plannen werden opgeborgen wegens het risico van neerstortend puin."

Wegens het risico van neerstortend puin??
Hoe groot is zo'n ding dan? 😲😲
 

PBear

Mankinds only hope

Chinese spionageballon gespot boven VS​


https://www.telegraaf.nl/nieuws/904344102/chinese-spionageballon-gespot-boven-vs

"De Amerikaanse diensten volgen de ballon sinds hij een paar dagen geleden het Amerikaanse luchtruim binnenkwam via Canada, onder meer door hem te observeren met bemande militaire vliegtuigen. De ballon zou zich in de stratosfeer bevinden."

"Op enig moment werd overwogen de ballon uit de lucht te schieten. Die plannen werden opgeborgen wegens het risico van neerstortend puin."

Wegens het risico van neerstortend puin??
Hoe groot is zo'n ding dan? 😲😲

Misschien toch maar even lekprikken met een kogelgaatje en zachtjes laten neerkomen dan? 😁
 
  • Haha
Waarderingen: Mayo

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
De locatie zal misschien niet zo spannend zijn geweest. Kan me ook niet voorstellen dat het zo druk bewoond is aan de grens met Canada.

Als ze hem neer hadden geschoten hadden ze hem wel kunnen onderzoeken op wat hij precies kan (maar misschien kan dat nog steeds, ze zullen toch ook wel bevriend zijn met Canada en dat ding gaat niet naar China vliegen).
 

Mayo

Last (wo)man standing
Hij schijnt nu al boven Montana te drijven en er zijn er meer ontdekt...

Chinese spionageballon hangt al een paar dagen in Amerikaanse luchtruim​


https://fd.nl/politiek/1466697/chin...gt-al-een-paar-dagen-in-amerikaanse-luchtruim

"Het Chinese ministerie van buitenlandse zaken meldde op vrijdag de berichten te verifiëren en te hopen dat de kwestie prudent en kalm opgelost kan worden.

Overigens meldde het Canadese ministerie van defensie niet lang nadat het nieuws uit Washington bekend werd, dat in dat land eveneens een 'bewakingsballon op grote hoogte' was ontdekt en dat het een 'mogelijk tweede incident' in de gaten hield. "
 

RockyFlats

Ruttaan
Amerika in paniek?
Kleine moeite, spectaculair resultaat ;)
Screenshot_20230203-085244.png
Met alle satellieten en de open samenleving, kan ik mij niet echt voorstellen dat China op het punt staat om een spionnageoffensief met ballonnen te starten. Zo'n bericht doet het natuurlijk wel goed in de media, om te wijzen op die sluwe onbetrouwbare Chinezen;)
 

Mayo

Last (wo)man standing
In het artikel in het FD staat inderdaad:
"De VS hadden de ballon in het vizier zodra deze het luchtruim van het land binnenvloog, aldus een anonieme Amerikaanse functionaris tegenover persbureau Reuters. Het persbureau citeert tevens een functionaris die stelt dat de ballon 'van een beperkte toegevoegde waarde is voor het verzamelen van inlichtingen'."

En ook:
"Het nieuws over de ballon komt op een bijzonder moment. Zondag en maandag bezoekt de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Antony Blinken Peking. Volgens diverse media ontmoet hij dan tevens de Chinese president Xi Jinping."

Ik weet ook niet hoe ze hebben kunnen vaststellen dat het om Chinese ballonnen zou gaan.
Misschien dat Canada er eentje gaat neerhalen om wat beter te bestuderen ;)
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ahum, lijkt me nogal makkelijk: als de US het ding kan zien/vinden, waarom Canada dan niet?
Denken jullie nu echt dat die dingen pas aan de US grens zichtbaar worden? Waarschijnlijk worden die dingen al vanaf de Chinese grens gevolgd.
Waarschijnlijk hebben ze die dingen al veel langer in het vizier en onderzocht maar wordt het nu pas openbaar gemaakt. Je moet je kruid zo lang mogelijk droog houden.
Overigens niets nieuws in wo2 werd hetzelfde gedaan door Japan richting de US, maar dan met bommen er aan.

Qua grote: ja die dingen, vooral de ballon, zijn enorm groot, als je de stratosfeer in wil.
Beneden is de ballon bijna leeg maar boven in de atmosfeer vanwege de lage druk zet het gas in de ballon enorm uit.

2ISOPIX_22539631-001-1-1616570859.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Tsja, het meest makkelijke (?) is dat er vanuit de Chineesche gemeenschap IN een land de ballon opgelaten wordt.
Probleempje is wel dat je alle vliegroutes moet mijden plus alles ongezien uitvoeren.
Boven Europa wordt dat wel een opgave en je hebt naturlijke ook nog eens bepaalde doelen op het oog. Dan lijkt mij een drone of vliegtochtje met een prive jet toch veel makkelijker.
Hoewel je dan ook niet over area51 komt zonder op te vallen.
 

Mayo

Last (wo)man standing

Spionageballon uit China boven VS: 'Neerschieten te gevaarlijk'​


https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/bui...a-montana-verenigde-staten-nucleair-gevoelige

Via Flightradar is te zien dat Amerikaanse gevechtstoestellen rondjes vliegen boven Montana, een staat in het noordwesten van de VS.
In die regio bevinden zich nucleaire raketlanceerbases van het Amerikaanse leger. 😬

De ballon zou eerst boven Alaska en Canada gevlogen hebben. Waar de ballon vandaan vertrokken is, blijft onduidelijk. The Guardian schrijft dat dergelijke luchtballonnen moeilijk te zien zijn op een radar en op afstand 'bestuurd' kunnen worden door van hoogte te veranderen en met luchtstromen mee te varen.
Deze luchtballon is alleen uitgerust met spionage-apparatuur, maar tijdens conflicten kunnen er ook bommen onder gehangen worden.....
 

Mayo

Last (wo)man standing
Volgens China is het een afgedreven weerballon... yeah right! 😂

Ik begrijp nu ook de opmerking over neervallend puin als je 'm uit de lucht zou schieten: het gedeelte dat onder de ballon hangt is zo groot als 3 stadbussen... Oeps! 😬
 

RockyFlats

Ruttaan
Tsja, het meest makkelijke (?) is dat er vanuit de Chineesche gemeenschap IN een land de ballon opgelaten wordt.
Probleempje is wel dat je alle vliegroutes moet mijden plus alles ongezien uitvoeren.
Boven Europa wordt dat wel een opgave en je hebt naturlijke ook nog eens bepaalde doelen op het oog. Dan lijkt mij een drone of vliegtochtje met een prive jet toch veel makkelijker.
Hoewel je dan ook niet over area51 komt zonder op te vallen.
@petroman , ik vermoed ook dat dergelijke ballons dan in Canada worden opgelaten. De windrichting is immers veranderlijk, en alleen dan is er op het juiste moment een ballon los te laten, uitgaand van een specifiek doel dat men over wil vliegen. Trouwens, je zegt wat met vliegtuigen, en het is natuurlijk ook een koud kunstje om zoiets uit een Chessna of zo te werpen. Gasfles-kraan open en een ballon vult zich wel voordat het de grond raakt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Volgens China is het een afgedreven weerballon... yeah right! 😂

Ik begrijp nu ook de opmerking over neervallend puin als je 'm uit de lucht zou schieten: het gedeelte dat onder de ballon hangt is zo groot als 3 stadbussen... Oeps! 😬
"Zo groot als drie stadsbussen", dat lijkt me toch wel een gigantisch "broodje aap:clown:". En dan zeker gevuld met 150 Chinezen met een wegwerpcamera?
Wanneer stoppen we eens om alles te geloven wat die Amerikanen roeptoeteren? ;)
 

petroman

SHTF Expert
Er bestaan vast ook kleine stadsbussen maar ik vrees dat dat een verkeerde vertaling of uitleg is.
Je kan er natuurlijk wel van alles aan hangen maar dat heeft een directe relatie met de afmetingen van de ballon. Plus je wilt toch niet opvallen, met drie vliegende stadsbussen lijkt mij dat erg lastig worden.
Een weerballon gaat niet zo hoog en wederom: als men dat doet moet er een radarreflector mee. Simpelweg omdat je als 737 piloot niet drie bussen wil tegenkomen op een paar duizend meter hoogte.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik weet ook niet hoe ze hebben kunnen vaststellen dat het om Chinese ballonnen zou gaan.

Waarschijnlijk doordat één van de vele spionage satellieten van de VS die China in de gaten houden, het ding hebben opgemerkt toen de ballon opsteeg in China. 🤣

Maar zo te zien op de foto's is het een stuk minder spannend en is het gewoon een weerballon. Kan zomaar door een bekende youtuber opgelaten zijn die dat vaker doet en daar filmpjes van post.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Niet meteen weer op die Amerikanen hakken! Dat kunnen ze best zelf en daar hebben ze ons niet voor nodig. 😠

China heeft al toegegeven dat het een ballon van hen is :

China says balloon over U.S. is civilian vessel blown off course​


https://www.reuters.com/world/asia-...p-strays-into-us-foreign-ministry-2023-02-03/


En er was al vastgesteld dat-ie in de stratosfeer vliegt, dat is dus bóven de vlieghoogte van commerciële vliegmaatschappijen.
De maat van '3 stadsbussen' geeft aan de lengte en breedte, niet dat er letterlijk 3 stadsbussen onder hangen.

Wel een beetje opletten, mensen! 🤪
 
Bovenaan