• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Chinese spionageballon gespot boven VS

RockyFlats

Ruttaan

US military shoots down Chinese spy balloon over Atlantic Ocean​

https://www.foxnews.com/politics/us-military-shoots-chinese-spy-balloon-atlantic-ocean

While the balloon was off the coast of South Carolina, the balloon was shot down by U.S. military fighter jets on Saturday afternoon, according to Fox News sources.

Ze gaan 'm opvissen, dus dan zullen we wel horen wat er onder hing en wat t deed.
(en ja, het is een stuk van Fox News 🙄)
Wat nu wel erg goed zou passen, is zo'n knullige jaren '70 badkuip-opname van een dobberend bergingsbootje dat een ballonnetje met een versierde tandenstoker uit het water vist. De kraangiek is dan een inderhaast gecamoufleerde pincet in de handen van de knoestige toneelknecht.😆
 

marzman

Diehard Prepper
Iedereen kon wel bedenken dat die ballon boven zee neergeschoten ging worden. Ook apart daarom dat China daar nu boos over is.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Dus als jou kat ontsnapt en door mijn tuin loopt mag ik die gewoon van je afknallen? Vind je helemaal niet erg? En het was niet de eerste keer dat een ballon verdwaald. Dus waarom nu wel en toen niet?
@logan1202 , je mag er ook achteraan rennen en het vluchtende beest in de rug schieten bij de AH of ergens anders ver buiten de tuin. De "tuin" had het immers al verlaten, strikt figuurlijk.

De USA zal natuurlijk (m.i. terecht) redeneren dat het gevaarte illegaal haar luchtruim doorkruiste, en zich daarin nog bevond. Dat het ding kennelijk bestuurbaar was (?) maakt opzet wel aannemelijk. China zal dan mekkeren, maar waarschijnlijk voor de bühne en tegen beter weten in. Zo op het eerste gezicht, had ik het ding waarschijnlijk ook niet verder laten vliegen. Katten mogen dan nieuwsgierig zijn, maar de mens al helemaal. Even open sleutelen...

En, haha, tien tegen een, dat ze er geavanceerde chips in aantreffen die ze zelf wel voor eigen gewin aan de Chinezen verkopen. Make the USA great again!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Airspace
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Aangezien je een ballon alleen op en neer kan laten gaan, ben je toch afhankelijk van de luchtstromingen. En als die die de goede richting op gaan ben je gewoon kansloos. En het is niet de eerste (al of niet bewust) verdwaalde ballon. En alle info die het verzameld heeft is gelijk on-line naar de huisbasis gegaan. Dus als het zo een gevaar voor de nationale veiligheid was, hadden ze dat ding gelijk aan de grens moeten afknallen en niet nadat het al het hele land overgevlogen was. Maar het was wel een mooie afleiding.

@logan1202 , je mag er ook achteraan rennen

Het hele idee van schieten is dat je dan niet hoeft te rennen, Niet erachteraan, er naartoe of er vandaan ( tenzij je het zelf niet bent die schiet, dan is het laatste niet van toepassing) Dan is het laatste zelfs aanbevolen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Aangezien je een ballon alleen op en neer kan laten gaan, ben je toch afhankelijk van de luchtstromingen. En als die die de goede richting op gaan ben je gewoon kansloos. En het is niet de eerste (al of niet bewust) verdwaalde ballon. En alle info die het verzameld heeft is gelijk on-line naar de huisbasis gegaan. Dus als het zo een gevaar voor de nationale veiligheid was, hadden ze dat ding gelijk aan de grens moeten afknallen en niet nadat het al het hele land overgevlogen was. Maar het was wel een mooie afleiding.



Het hele idee van schieten is dat je dan niet hoeft te rennen, Niet erachteraan, er naartoe of er vandaan ( tenzij je het zelf niet bent die schiet, dan is het laatste niet van toepassing) Dan is het laatste zelfs aanbevolen.
@logan, een ton of wat aan potentieel neerstortend puin is wel een risico. Maar, natuurlijk was het vooral "voor de bühne" bedoeld, alle ophef.
Die onbetrouwbare en gevaarlijke Chinezen ook...
 

petroman

SHTF Expert
@logan, een ton of wat aan potentieel neerstortend puin is wel een risico.
Is dat met/zonder de drie bussen.

Maar effe serieus: ik geloof niet in tonnen aan gewicht.
Het is skylab niet.
En dan nog, zoals je kan zien, zorgt die kapotte ballon ook voor de nodige weerstand en viel het gevaarte niet als een raket met mach 1 naar beneden.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Of het is gewoon een ander soortgelijke ballon. Want als het een gewone weerballon was zal daar gewoon een standaard rek onder hangen. Je wilt toch de zelfde dat verzamelen?

Als je de kaart van Montana erbij pakt, dan zal je zien dat als je daar iets van "bewoonde wereld" wilt raken je toch je best moet doen. Zelfs met 3 autobussen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het is geen kat. Als de buurman een bewakingscamera in mijn tuin hangt schakel ik die ook uit.

Maar pas als hij hem weer weg haalt. En niet voordat hij alles op beeld heeft staan. Want dat is wat er nu gebeurt is.
 

petroman

SHTF Expert
Zo werkt een spionageballon
Hoe dan ?
Dat een ballon gevoelig is voor wind weten de meeste mensen al op 5 jarige leeftijd, ook dat er duurdere types zijn die tegen het plafond aan gaan hangen.
Ik zie niets over hoe dat dan werkt.
Nog over de besturing, noch over wat er aan gas in de ballon zit, noch over de vorm.
Ik zie wel een tiktok filmpje, als dat de CNN bewijs is dan zakken we inderdaad wel een niveau in nieuws kwaliteit.
 

martin

Mankinds only hope
En niet voordat hij alles op beeld heeft staan.

Het zal vermoedelijk wel om datasignalen en frequenties gaan die ze inzichtelijk maken en niet om beelden. Want voor beelden hadden ze wel gewoon hun reeds aanwezige spionagesatellieten gebruikt i.p.v. deze ballon.
Wat ik niet goed kan inschatten is of het nu mazzel is geweest dat ze deze hebben ontdekt, of dat dit soort zaken dagelijkse kost is en ze de "ontdekking" wat groots hebben uitgepakt.
Die spullen die er onder hangen zullen ze denk ik echt wel veilig hebben gesteld en afhankelijk wat het is zullen we dit binnenkort wel (of niet) te horen krijgen.

M.b.t. besturen van een ballon kun je inderdaad alleen maar omhoog of omlaag.
maar....
Als je die ballon in totaal op een hoogte van 15.000 tot 25.000 meter in hoogte kunt laten variëren en in dit gebied er luchtlagen zitten die 4 richtingen op verplaatsen kun je alsnog redelijk sturen met dat ding. Maar voor het zelfde geld is dat helemaal niet relevant en is het voor die chinezen prima dat die ballon 1 keer over het gebied gaat en hierna in zee zal storten.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik had begrepen dat het wel vaker voorkomt dat er ballonnen 'afdwalen', ook boven de US.
Daar wordt meestal geen ruchtbaarheid aan gegeven, maar deze was op n gegeven moment ook voor burgers zichtbaar en dat maakt het ingewikkeld : als overheid kom je er dan niet onderuit om te reageren. Ze kunnen het moeilijk over hun kant laten gaan 😬
Als je niet reageert 'dwalen' volgende week ballonnen uit Iran en Rusland over het land...

Dat in dit geval de US 'boos' wordt op China is logisch vanuit hun oogpunt.
Maar of het ze goed uitkwam weet ik zonet nog niet... Er stond een vrij belangrijk bezoek van de US aan China op de planning dat nu niet doorgaat.

Bovendien: als het écht eem weerballon was, waarom heeft China 'm dan niet zelf naar beneden gehaald toen bleek dat-ie afdreef?
We hebben het niet over een paar honderd kilometer uit koers gaan...
 
Bovenaan