• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Chinese spionageballon gespot boven VS

RockyFlats

Ruttaan
Is dat met/zonder de drie bussen.

Maar effe serieus: ik geloof niet in tonnen aan gewicht.
Ik heb het eens berekend voor een ballon met een diameter van 32 meter, en kwam op een draagvermogen van 24 ton (minus ballongewicht), dus er is wel wat mogelijk. Hoog in de lucht zl dat door de ijlere lucht wel lager liggen, maar evengoed...
Het is skylab niet.
En dan nog, zoals je kan zien, zorgt die kapotte ballon ook voor de nodige weerstand en viel het gevaarte niet als een raket met mach 1 naar beneden.
Dat kan ook niet, Mach 1, want er speelt alleen de gravitatieversnelling en daar tegenin de luchtweerstand, en de hoogte is beperkt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ze kunnen het moeilijk over hun kant laten gaan 😬
Dat in dit geval de US 'boos' wordt op China is logisch vanuit hun oogpunt.
Maar of het ze goed uitkwam weet ik zonet nog niet... Er stond een vrij belangrijk bezoek van de US aan China op de planning dat nu niet doorgaat.
Dat dit de USA wel uit komt zo, lijkt me voor de hand liggen. Het niet doorgaan valt nu op de boosheid van een ander te schuiven, en dat is misschien wel opportuun.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ze kunnen het moeilijk over hun kant laten gaan 😬

Dat dit de USA wel uit komt zo, lijkt me voor de hand liggen. Het niet doorgaan valt nu op de boosheid van een ander te schuiven, en dat is misschien wel opportuun.

Het initiatief voor de ontmoeting tussen de VS en China lag bij de US.
Als ze dat niet gewild hadden, dan hadden ze geen afspraak hoeven maken.

Het feit dat er een chinese ballon zichtbaar over het land dreef konden ze niet negeren, al was het maar voor het eigen publiek (en de republikeinen).
Was de ballon niet zichtbaar geweest voor burgers, dan was er waarschijnlijk niks aan gedaan: het schijnt vaker voor te komen. 🙃


En bovendien: als het éccht alleen maar een afgedwaalde weerballon was, waarom maakt China zich dan zo druk dat-ie neergehaald is?
 

petroman

SHTF Expert
Ttss, het begon met een ballon nu zitten we alweer op complottheorien over die "petrodollar".

Amerika zit al sinds wo2 in de pacific en dus ook op de Philipijnen.
Als Japan, Pearl Harbour niet had aangevallen dan zaten de amerikanen daar niet. Wat als ???
Er is altijd wel weer een staat/land die de grenzen niet erkend van een buurland. Daarna zijn er allerlei deskundigen in preppoland die dan weten of denken te weten, wie er begonnen is en waarom.

Stel er waren nooit (lands)grenzen, hoe zou de wereld er dan uitgezien hebben?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

marzman

Diehard Prepper
Net de TPO podcast geluisterd, de Amerikanen zijn zich wel helemaal gek aan het maken. 'het is geen ballon' 'het interfereert met mijn instrumenten'. En dat komt dan via via van een piloot die het neer moest halen. Die Tweet van Snowden is dan inderdaad een stuk waarschijnlijker.

Het zal wel Amerikaans of Chinees zijn (want de Russen, Noord Korea etc zijn technologisch minder ver). En dat de Chinezen massaal bespioneren op meerdere manieren is nu ook wel duidelijk.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Als je de baan van de ballon bekijkt, is het helemaal niet onwaarschijnlijk dat de ballonnen in oost-rusland opgelaten zijn (sachalin of iets dergelijks)
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Als je de baan van de ballon bekijkt, is het helemaal niet onwaarschijnlijk dat de ballonnen in oost-rusland opgelaten zijn (sachalin of iets dergelijks)
@wildemossel , ik denk dat er in de gehele wereld regelmatig allerlei ballonnen worden opgelaten, die vrolijk overal heen drijven.

In dit specifieke geval, zal het natuurlijk wel een ploeg Russen zijn geweest, allen getrouwd met Chinese geheim agentes, met een Iranees als kok, een Noord-Vietnamese chauffeur en met beveiliging door Hamas. Whatever, zolang het maar ophef veroorzaakt.😉
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Rusland gebruikt nu opeens ook ballonnen om het lucht-afweer geschut van Oekraine te overbelasten.
Volgend nieuwsbericht is zeker dat de 2de en 3de ballon die de USA heeft neergehaald van Rusland komt!?
 

phtvs

Sysop
Admin
Volgend nieuwsbericht is zeker dat de 2de en 3de ballon die de USA heeft neergehaald van Rusland komt!?

Daar heeft Poetin helemaal geen tijd voor. Weet je hoelang je bezig bent met het opblazen van zo'n ding. 🤣

Maar zoals altijd slaan ze weer door. Nu is opeens ieder vliegend ding een spionageballon en blijkt dan nu dat de VS niet eens weten wat er allemaal in hun eigen luchtruim vliegt. Erg zorgwekkend eigenlijk...
 

phtvs

Sysop
Admin

Vermeende Chinese spionageballon mogelijk neergeschoten radioamateurballon​

Sinds het incident met de vermeende Chinese spionageballon heeft de Amerikaanse luchtmacht nog drie objecten uit de lucht geschoten. De eerste aanwijzingen zijn dat een van deze objecten een ballon is met een amateur radio payload, een zoge-naamde pico ballon. Dit meldt RTL-SDR.com. Concreet gaat het om K9YO-15, die op 10 oktober 2022 vanuit Illinois is gelanceerd.
https://www.vrza.nl/wp/2023/02/20/v...on-mogelijk-neergeschoten-radioamateurballon/
 
Bovenaan