• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Chinese spionageballon gespot boven VS

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Niet meteen weer op die Amerikanen hakken! Dat kunnen ze best zelf en daar hebben ze ons niet voor nodig. 😠
Haha, @Mayo , mee eens, maar het ging niet om de Amerikanen, maar om de goedgelovigheid van de rest... ;)
De maat van '3 stadsbussen' geeft aan de lengte en breedte, niet dat er letterlijk 3 stadsbussen onder hangen.

Wel een beetje opletten, mensen! 🤪
Het was vooral die veronderstelde maat, die me zeer onwaarschijnlijk lijkt. Waar komt dat vandaan? Een flink Chinees wasrek, lijkt me waarschijnlijker. Zo'n 3 m lang of zo?😉
 

petroman

SHTF Expert
Een ballon voor in de stratosfeer is echt wel de maat van 3 (drie) stadsbussen.
Waarom daar zo moelijk over doen?
Omdat dat klingt als us propaganda?

Als je de vrijgegeven foto's bekijkt hangt er echt wel wat meer onder dan een chinees "wasrek". En als dat ding naar beneden komt hebben ze daar weer een Roswell 2.0 akkefietje.
 

marzman

Diehard Prepper
Een ballon voor in de stratosfeer is echt wel de maat van 3 (drie) stadsbussen.
Waarom daar zo moelijk over doen?
Omdat dat klingt als us propaganda?

Als je de vrijgegeven foto's bekijkt hangt er echt wel wat meer onder dan een chinees "wasrek". En als dat ding naar beneden komt hebben ze daar weer een Roswell 2.0 akkefietje.

Als het echt een verdwaalde onderzoeks of weerballon is kan China hem gewoon laten dalen (want zo bewegen die dingen door hem te laten stijgen en dalen in luchtstromen).

Maar dat doen ze niet.
 

RockyFlats

Ruttaan
Een ballon voor in de stratosfeer is echt wel de maat van 3 (drie) stadsbussen.
Waarom daar zo moelijk over doen?
Omdat dat klingt als us propaganda?

Als je de vrijgegeven foto's bekijkt hangt er echt wel wat meer onder dan een chinees "wasrek". En als dat ding naar beneden komt hebben ze daar weer een Roswell 2.0 akkefietje.
@petroman, het is "net als de K van klinkt", gewoon beter om vollediger en juister te berichten. Een (bewust) gebrek daaraan, is al gauw propaganda, en daarvan hebben we toch echt al genoeg.;)

Wat jouw ontgaat is, dat het hier gaat om wat er onder die ballon hangt, en niet om de ballon zelf die logischerwijs flink groter zal zijn dan wat eronder hangt.

Een stadsbus is 12 meter lang. Ik heb er dan toch wat moeite mee, om aan te nemen dat er een 36 meter lang (!) ding onder zou hangen... 36 meter...10 Petro's en 10 Rocky's kop-aan-staart...
Een gevaarte van Hoe Lang misschien?

Een lengte van 10-12 m kan ik mij nog wel voorstellen, maar daarboven...

Enfin, de een ziet files bussen vliegen en de ander droogrekken. Het is in ieder geval wel mooi voor de discussie.

Ik bekijk in de regel wat er aan vergelijkbaars voorhanden is, en zie liever verdere informatie, voordat ik in extremen ga denken (mijn afwijking ;)).
 

marzman

Diehard Prepper
@petroman, het is "net als de K van klinkt", gewoon beter om vollediger en juister te berichten. Een (bewust) gebrek daaraan, is al gauw propaganda, en daarvan hebben we toch echt al genoeg.;)

Wat jouw ontgaat is, dat het hier gaat om wat er onder die ballon hangt, en niet om de ballon zelf die logischerwijs flink groter zal zijn dan wat eronder hangt.

Een stadsbus is 12 meter lang. Ik heb er dan toch wat moeite mee, om aan te nemen dat er een 36 meter lang (!) ding onder zou hangen... 36 meter...10 Petro's en 10 Rocky's kop-aan-staart...
Een gevaarte van Hoe Lang misschien?

Zonnepanelen pakken ook een behoorlijk oppervlak. Zo groot als drie bussen hoeft ook niet achter elkaar te zijn en misschien zijn het Aziatische bestelbussen ;)

230203_Spionageballon_M.png
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
1675506941605.png

Dat is wel een flink wasrek.
Die hang op 20KM hoog, dat is ruim het dubbele waar vliegtuigen op zitten.
Maar ik denk dat @petroman er wel iets dichterbij zit met zijn afmetingen en die rommel die er onder hangt gaat van dit soort hoogtes nog flink wat schade kunnen veroorzaken als dat ongecontroleerd naar beneden zou komen.

Maar ik snap de ophef niet zo. Alsof spionage iets nieuws is. Iedereen bespioneerd de ander. Het zou pas zorgelijk zijn als China niet zou spioneren.
 

RockyFlats

Ruttaan
Als het echt een verdwaalde onderzoeks of weerballon is kan China hem gewoon laten dalen (want zo bewegen die dingen door hem te laten stijgen en dalen in luchtstromen).

Maar dat doen ze niet.

@marzman , ik las zojuist, dat dergelijke ballons ook bestuurbaar kunnen zijn. Stijgen of dalen zoals je aangeeft, kan ik mij goed voorstellen, en dan een luchtlaag opzoekend die de gewenste richting uit waait.

Maar waarom zou China zo'n ding laten dalen, zolang het meetgegevens verzamelt en nuttig is? Vanwege Amerikanen die dan nerveuzer worden, terwijl ze anderen knevelen om aan China niets meer te leveren, of bezoekjes aan Taiwan brengen?😆

Had ik een Chinees geweest, dan zou ik het ding nog flink boer- of wind-geluiden laten maken ook!😉
 

marzman

Diehard Prepper
Maar waarom zou China zo'n ding laten dalen, zolang het meetgegevens verzamelt en nuttig is? Vanwege Amerikanen die dan nerveuzer worden, terwijl ze anderen knevelen om aan China niets meer te leveren, of bezoekjes aan Taiwan brengen?😆

Had ik een Chinees geweest, dan zou ik het ding nog flink boer- of wind-geluiden laten maken ook!😉

Ja, een gigantische luidspreker er aan en die rare geluiden laten maken van iemand die Noodle soep aan het wegslurpen is :p

Nee, maar als de Chinezen stellen dat de ballon daar per ongeluk is gekomen en het geen spionageballon is dan kunnen ze hem gewoon laten dalen want dan vinden de Amerikanen alleen wat weersensoren in het ding. Sowieso gaan de Amerikanen vinden wat er in dat ding zit want die wordt gewoon gevolgd nu en als die boven zee komt alsnog neergeschoten.
 

RockyFlats

Ruttaan
Zonnepanelen pakken ook een behoorlijk oppervlak. Zo groot als drie bussen hoeft ook niet achter elkaar te zijn en misschien zijn het Aziatische bestelbussen ;)
@marzman, "Aziatische bestelbussen" is de nuance die m.i. nog ontbrak, prima!

Hoe groot het bungelende ding precies is, zal nog wel gaan blijken...

Er zijn er die nu "behoorlijk groter" denken dan ik, dat is wel duidelijk. En om dat nu allemaal op compensatiegedrag te gooien is ook weer zoiets...😉
 

petroman

SHTF Expert
ok ok:
@phtvs: graag on topic blijven, ook gij. Dit is geen humor topic ;-)

@de rest: in de media die ik gelezen en gezien/bekeken heb was de "drie bussen" een indicatie van de grote van de BALLON.
Niet wat er onder hangt.

Wat ik nog niet gelezen heb: onderschept Amerika nu ook de communicatie?
Er zullen vast ook Chinezen dan wel Taiwanezen werken voor de overheid daar, dus taal is geen probleem.
 

RockyFlats

Ruttaan
Bekijk bijlage 23802

Dat is wel een flink wasrek.
Die hang op 20KM hoog, dat is ruim het dubbele waar vliegtuigen op zitten.
@martin , jij zit op zo'n 70 km afstand, maar dat maakt bij jou ook echt niets groter of langer😉

De foto zal met een teleobjectief zijn gemaakt, en die ballon kan dus groot of klein zijn.

Wel aardig... het volgende plaatje is uit een Google zoekactie https://www.google.com/search?clien...+balloon+instruments+size&aqs=mobile-gws-lite..
En de beide blauwe donkerblauwe-lucht resultaten zijn niet meer vindbaar...
Screenshot_20230204-124535.png
Maar ik denk dat @petroman er wel iets dichterbij zit met zijn afmetingen en die rommel die er onder hangt gaat van dit soort hoogtes nog flink wat schade kunnen veroorzaken als dat ongecontroleerd naar beneden zou komen.
Mee eens...
Maar ik snap de ophef niet zo. Alsof spionage iets nieuws is. Iedereen bespioneerd de ander. Het zou pas zorgelijk zijn als China niet zou spioneren.
Die ophef komt iemand wel goed uit, denk ik...
Inderdaad, zou China ophouden met spioneren dan zou er wellicht een volgende fase zijn ingeluid. Eentje die verder spioneren overbodig maakt...
 

RockyFlats

Ruttaan
ok ok:
@phtvs: graag on topic blijven, ook gij. Dit is geen humor topic ;-)
De humor ligt op straat @petroman . We kunnen er niet omheen. Die Belgische spionageballonnen heb ik in gedachten ook zien vliegen, en @phtvs leverde "het bewijs"! On-topic-cer kan bijna niet.
@de rest: in de media die ik gelezen en gezien/bekeken heb was de "drie bussen" een indicatie van de grote van de BALLON.
Niet wat er onder hangt.
Jij reageerde op wat ik schreef, en ik had het over de edele delen die eraan bungelen. Klassiek langs elkaar heen ouwehoeren, kunnen we dus ook. :D
Wat ik nog niet gelezen heb: onderschept Amerika nu ook de communicatie?
Er zullen vast ook Chinezen dan wel Taiwanezen werken voor de overheid daar, dus taal is geen probleem.
Ik vermoed dat het vast digitaal gecodeerd zal zijn, en het ding geen Chinese gelukskoekies rond strooit of Chinees spreekt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Hier nog een vergelijkbare foto, van een van de hierboven "plotsklaps" verdwenen zoekresultaten. Ik meen een vogeltje op het wasrek te zien zitten.;)
images(10).jpg
Maar enfin, even zonder gekheid, dit helpt wellicht om de waarschijnlijke afmetingen in te schatten.
 

RockyFlats

Ruttaan
Dat is Amerika... Niet schieten, waarschuwt de politie...
Haha, natuurlijk niet omdat schieten niet zou mogen, maar ... omdat het verspilling van munitie zou zijn en sommigen de zwaartekracht vergeten...😆
Screenshot_20230204-204346.png
 
Bovenaan