• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

CV-ketel thuis omstellen op propaan.

martin

Mankinds only hope
Men zou zich eens in kunnen lezen wat passiefhuizen zijn...beetje wat F150 aan het (ver)bouwen is(oja, dát, ja dan is iedereen wel enthousiast)

Eis passiefhuis wat betreft verwarming: Voor het verwarmen van het gebouw tot 20 graden Celsius mag niet meer energie verbruikt worden dan 15 kWh/m² per jaar. Dit betekent dat een haardroger een passiefhuis van 100 m² zou kunnen verwarmen

Volgens mij is dat niet helemaal juist.
Zover ik het begrepen heb zou het zo moeten zijn dat een passiefhuis niet meer dan 15kWh/m2 aan energie(elektriciteit) mag gebruiken voor verwarming, niet dat de je met deze hoeveelheid ook daadwerkelijk je huis zou kunnen verwarmen.
Door middel slim gebruik maken "heat recovery" en bijvoorbeeld vloerverwarming in combinatie met een zonneboiler kan je voldoen aan deze norm.
 
D

Deleted member 101

Gast
Interessant topic, maar hoe zit het met de verzekering als je de CV op flessengas gaat stoken. En waar ga je die gasflessen opstellen om de CV ketel te voeden.
In België hadden wij een huis gehuurd waar de grote propaan tank een stuk verderop buiten was opgesteld voor de CV en Geiser. Allemaal officieel toegestaan ook verzekerd bij brand.

Ik heb wel de kleine 5 KG gasflessen met 8 liter LPG. (Hoezo zelf gevuld)
Maar die zijn voor de kooktoestellen en de camping gaskachel (rolkachel).
Ook nog een wand katalyt kachel (propaan) voor nood. in de verpakking.
Ben meer een voorstander van de Pelgrim Bambino propaan 70T of de kleine 46 die koop je kant en klaar voor propaan of aardgas en altijd om te bouwen met een ombouwsetje officieel te koop bij de gaswinkel.
Of zelf aanpassen, iets met sproeier dicht solderen en kleiner gaatje boren, (op preppers.nl is er iets over gezegd).
2e hands voor een 200 euro wel te vinden. met wat pijpen een rookafvoer naar buiten en klaar is kees. Ook geen elektra nodig. Het zijn erg leuke en fijne kachels, vooral de kleine Bambino 46t Neem je onder de arm mee. weegt niets.
Diversen gehad, maar helaas weg moeten doen. Nu wel weer op zoek naar een mooie zwarte.

De hamvraag is dus waar stel je de gasflessen op en hoe zit het met de brandverzekering als je op gasflessen gaat stoken.:lips:
 

Niels

Mankinds only hope
In België weet ik niet hoe eea geregeld is.
In Nederland mag het gewoon als je ketel er geschikt voor is. Ik zet de fles gewoon naast de ketel.
 

petroman

SHTF Expert
Graag on topic houden.

Topic gaat toch, op verzoek, over het ombouwen van een CV-combiketel. En niet over passief huizen, of andere verwarmingstoestellen.
Misschien dat iemand anders zijn/haar backup van elektriciteit kan uitleggen in een topic ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Jonazz

Prepper
Goedenavond,
Ik lees hier dat als je een CV ketel ombouwt van aardgas naar propaan of eventueel naar LPG dat Lpg werd afgeraden.
Waarom geen LPG???
 

Niels

Mankinds only hope
Goedenavond,
Ik lees hier dat als je een CV ketel ombouwt van aardgas naar propaan of eventueel naar LPG dat Lpg werd afgeraden.
Waarom geen LPG???
Omdat e.e.a. niet is voorgeschreven.
Ik bouw ook niks om in mijn ketel maat stel alleen het e.e.a. om. Voor sommige ketels is een kleine ombouw noodzakelijk.
Propaan heeft een vaste calorische waarde en is een standaard, ik denk dat het daarmee verband houd, en daarvoor zijn ook de gegevens bekend waarop het toestel af te stellen.
Door middel van een rookgasmeting word het toestel afgesteld.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
LPG is een mengsel van propaan en butaan en gevaarlijk omdat het snel in vloeibare vorm uit je slang kan komen en vlam vatten. Ombouwen en LPG gebruiken zou ik nooit doen. De meeste ketels kunnen worden omgebouwd naar butaan\propaan, meestal en ander spoeier setje. Ik gebruik het liefst propaan omdat dat ook goed werkt bij koude temperaturen onder 5 graden. Het is iets lichter ontvlambaar dan butaan dus brand wat feller\heter.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik denk dat ik nu niet de onhandigste ben. Maar van gas blijf ik af.
Ik raad het ook niemand aan wie niet precies weet wat die doet.
Het kan best gevaarlijk worden als e.e.a. verkeerd gebeurd.
Ik sprak laatst toevallig toen ik op cursus in Duitsland was een Belgische installateur. Daar gaat alles een stuk anders dan in Nederland qua regelgeving, o.a. m.b.t. het afstellen van de ketel.

LPG is een mengsel van propaan en butaan en gevaarlijk omdat het snel in vloeibare vorm uit je slang kan komen en vlam vatten. Ombouwen en LPG gebruiken zou ik nooit doen. De meeste ketels kunnen worden omgebouwd naar butaan\propaan, meestal en ander spoeier setje. Ik gebruik het liefst propaan omdat dat ook goed werkt bij koude temperaturen onder 5 graden. Het is iets lichter ontvlambaar dan butaan dus brand wat feller\heter.
Dat is dus iets wat je in een CV ketel nooit wilt, vloeibaar gas.
De afstelling komt bij (een moderne) gasketel behoorlijk nou. De verbranding is heel anders dan je kachel in de schuur of terrasheater.
 

Jonazz

Prepper
Goedemiddag,
Ontdek nu pas dat er op mijn vraag (CV ombouwen naar LPG) is gereageerd.
Heb kortgeleden een houtkacheltje aangeschaft en gebruik aardgas alleen in CV voor douche en voor koken.
Heb in mijn boot jaren gekookt op LPG en toen ook koelkast op LPG gestookt.
Ook voor werkzaamheden met de snijbrander gebruikte ik LPG.
Mijn ouders hadden toentertijd een camper met een LPG tank die werd gebruikt voor koken.
De CV nu gebruikt maar weinig gas meer vandaar de vraag ''waarom niet op LPG''
Nee, je moet inderdaad geen vloeibaar gas in je kachel, kooktoestel, koelkast en snijbrander krijgen.
Heb nog nooit problemen met het gebruik van LPG gehad (wel eens in een gasauto " backfire")
Ook de ontmenging, van de verschillende gassoorten, bij lagere temperaturen heeft niet tot problemen geleid.
Graag een duidelijk verhaal over waarom geen LPG in CV?
Bij voorbaat min dank.
Groeten Jonazz.
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Omdat LPG geen vaste waarde heeft.
Propaan is gestandaardiseerd, en daarop is de ketel af te stellen.
Moderne ketels komen vrij nou qua afstelling, een verschil van gas leid tot een andere verbranding.
Ook zijn de moderne HR ketels niet goedgekeurd om op LPG te stoken, maar wel op propaan,
om die reden is het voor mij al niet interessant meer om verder onderzoek te doen.

Een of ander ouder "open" toestel met atmosferische branders etc. zou ik wel wat durven met LPG misschien.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Henk88, een CV op propaan heb je niet zo heel veel aan of je moet over een hele batterij gasflessen beschikken. Een kennis van mij had dit en hij verbruikte elke 2,5-3 dagen een fles propaan. Dit bleek dus te kostbaar.

Zelf heb ik een Eccotemp buiten geiser voor warm water om te douchen en deze werkt perfect. Maar dat is dus alleen voor het warm water gedeelte en niet voor CV.
 

Ray

SHTF Expert
@Henk88, een CV op propaan heb je niet zo heel veel aan of je moet over een hele batterij gasflessen beschikken. Een kennis van mij had dit en hij verbruikte elke 2,5-3 dagen een fles propaan. Dit bleek dus te kostbaar.

Zelf heb ik een Eccotemp buiten geiser voor warm water om te douchen en deze werkt perfect. Maar dat is dus alleen voor het warm water gedeelte en niet voor CV.
Dat is wel heel erg veel, maar vooral omdat je per tank afrekent is het vooral in de winter schrikken. Dat is althans mijn ervaring met twee jaar strenge winters in zo'n krot van een Willerby stacaravan. 's Zomers is het alleen douchen en dan ging zo'n 31,5 kilo tank langer dan een maand mee.

's Winters als het kwik soms naar de -20 daalde, ging het idd naar de 2 a 3 dagen met zo'n tank. Je komt er dan keihard achter dat je 80% van het jaarlijkse gasverbruik afrekent in de drie koudste maanden.
 

Henk88

Diehard Prepper
@Henk88, een CV op propaan heb je niet zo heel veel aan of je moet over een hele batterij gasflessen beschikken. Een kennis van mij had dit en hij verbruikte elke 2,5-3 dagen een fles propaan. Dit bleek dus te kostbaar.

Zelf heb ik een Eccotemp buiten geiser voor warm water om te douchen en deze werkt perfect. Maar dat is dus alleen voor het warm water gedeelte en niet voor CV.
Dat is wel heel erg veel, maar vooral omdat je per tank afrekent is het vooral in de winter schrikken. Dat is althans mijn ervaring met twee jaar strenge winters in zo'n krot van een Willerby stacaravan. 's Zomers is het alleen douchen en dan ging zo'n 31,5 kilo tank langer dan een maand mee.

's Winters als het kwik soms naar de -20 daalde, ging het idd naar de 2 a 3 dagen met zo'n tank. Je komt er dan keihard achter dat je 80% van het jaarlijkse gasverbruik afrekent in de drie koudste maanden.
Maar hoe zit dit dan, het is voor mij relatief onbekende materie. Ik lees op deze website dat 1 KG porpaangas een vergelijkbare energiewaarde heeft als 1,42 m3 Nederlands aardgas. https://www.energieconsultant.nl/en...el-overzicht-verbrandingswarmte-brandstoffen/

Als ik dan mijn verbruik erbij pak zit ik ik van april t/m oktober maar op 30 kuub, de zomermaanden zelfs maar op 15 kuub. Ik heb in januari inderdaad wel 130 kuub verstookt, maar toen heb ik niet heel erg mijn best gedaan om zo zuinig mogelijk te stoken. Omgerekend zou een 33KG propaangasfles dus grofweg gelijk staan aan 46 kuub aardgas, daar zou ik dus veel langer mee doen dan 2,5 tot 3 dagen.

Ik schat dat als ik zou bijstoken met een houtkachel en mijn douchewater zou voorverwarmen met zo'n DIY zonnepaneel dat ik zeker nog wat zou besparen. Dan zou ik met 600 kuub een heel eind komen, omgerekend is dat 13 gasflessen, gemiddeld 1 fles per maand. Dat lijkt mij nog best haalbaar, niet zo handig als een aardgasleiding maar ook zeker niet onbetaalbaar of onwerkbaar. Of mis ik iets?
Hier nog even wat foto's van vanavond.

Voor nu even een soortement van testopstelling.
De laadregelaar met een 20A zekering naar de accu, en 70A accu naar de inverter (beetje overkill).
De bekabeling is allemaal 2,5 mm2 en de + naar de 70A zekering is 6 mm2.

Dit is een testopstelling.

Nu ligt er een iPad aan op te laden en een powerbank.

In de achtertuin ligt het paneel klaar voor morgen om op te laden van de zon op het zuiden gericht schuin op wat oprijbokken voor een auto.
Ziet er goed uit, zeer benieuwd wat je voor rendement gaat halen in de praktijk.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb hier destijds wel een test gedaan met propaan met een 11,5 KG propaan fles er aan (dus 11,5 kg gas).
Ik heb daar in de winter een paar weken mee gedaan hoor. Ik heb geen super groot huis, maar ook niet super geïsoleerd, en heb me er ook van gedoucht met normale douchekop.
Het is dus proefondervindelijk vast gesteld dat het hier thuis prima werkt, vandaar dat ik ook op deze manier prep.
 
Bovenaan