• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

CV-ketel thuis omstellen op propaan.

Marcel63

Prepper
Hallo mensen,

Gisteren op de chat (Shoutbox) ging het over het omstellen van een CV-ketel op propaan.

Oke, wat bedoel ik nou eigenlijk...

De CV-ketel die de meesten thuis hebben hangen is een CV-combi ketel die warmte maakt voor je huis (convectoren, radiatoren, vloerverwarming, noem maar op), en warm water wat uit de kraan/douche komt.
De ketel doet dit (meestal) met aardgas die je via het nutsbedrijf en je gasmeter binnen krijgt.

Nu is het zo dat het maarzo eens kan gebeuren dat het gas er eens af gaat omdat iemand door een leiding heeft gegraven, noem maar op.
Kijk naar Apeldoorn een paar jaar terug.

In de winter is dit natuurlijk niet handig! Ook heb je geen warm water meer om te douchen.
Heb je toch altijd een fles of 2 propaan staan, dan kan je voor een kleine investering een propaan ombouwsetje maken als je ketel op propaan kan branden.

Dat brengt ons bij de tweede vraag...
Kan elke ketel op propaan branden?
Antwoord: Geen idee! Ik kan op verzoek wel e.e.a. nakijken.
De ketelfabrikant moet aangegeven hebben dat de ketel op propaan kan branden, dan mag het dus, mits deze ketel is omgesteld natuurlijk, en mogelijk omgebouwd met andere onderdelen.
De meeste recente ketels van Remeha kunnen direct op propaan nadat je anders zijn afgesteld.
Het kan ook best zijn dat bij andere merken dit kan, geen idee nog.
We kunnen een lijst maken...

Waarom anders afstellen, hij brand toch goed?
Nou, propaan heeft een andere calorische waarde dan het Nederlandse aardgas (laag calorisch aardgas).
Wat houd dit in?
De hoeveelheid warmte die je uit 1 hoeveelheid gas (of ander materiaal) kan halen.

Om de afstelling van je ketel te controleren heb je een rookgasanalyseapparaat nodig.
Dit apparaat meet de overgebleven CO2 en O2 in de rookgassen na verbranding,
hierop stel je de ketel af.
Ik het boekje van je ketel staan de waarden waarop het afgesteld moet worden.



Waar moet ik nog meer rekening mee houden?
De instellingen van de toerentallen van de ventilator. De ventilator bepaald hoe hard de ketel brand, en neemt als het ware het gas mee de brander in. Propaan heeft vaak een hoger minimum toerental.
Ook de gasvoordruk. Je huidige aardgas leiding zit zonder dat de ketel aan is rond de 30 milibar, en in bedrijf (ketel aan) mag deze niet onder de 20 komen. Met propaan kan je ook zo'n regelaar pakken, maar fijner is er 1 van 50 milibar. Ik geloof zelfs dat Remeha dat ook adviseert. Dit is dus ook weer afhankelijk van welke ketel, en wat de fabrikant hiervoor voorschrijft. Als je de regelaar met 1 meter slang hebt aangesloten met een fatsoenlijke regelaar hoef je wat mij betreft niet te controleren wat de voordruk is wanneer de ketel aan is. Die zal zo ver niet zakken. (er vanuit gaande dat je een "normale" ketel voor in een woonhuis hebt).

Hier wat foto's die ik vanavond gemaakt heb.

Kanttekening, gebruik altijd een stop om de bestaande gasleiding af te doppen just in case!!!

Kanttekening:
Ik raad NIEMAND aan hier zelf aan te beginnen zonder dat je weet waar je mee bezit bent!!!
Je werkt met gas. Gas en lucht samen kan super explosief worden, en voordat je het weet heb je geen huis meer.

Mogen mensen interesse hebben, als ik iets kan betekenen hoor ik het graag.

Ik heb een Remeha tzerra ace 28. voor wat ik heb kunnen vinden kan de ketel zo op propaan werken. Een maat die installateur is gaat het voor mij nakijken, maar ik ga zeker op propaan flessen stoken. Ik heb ruimte (buiten) zat om 2 of 3 flessen van 33 kg te plaatsen en zit dan vlakbij de cv ketel. Samen met mijn houtkachel van 5 kw denk ik het mooi goedkoop warm te houden.
 

petroman

SHTF Expert
Ik weet niet hoe oud het topic is waarop je reageert.
Ook weet niemand hier hoe handig je bent. In twee zinnen meld je dat het kan en dat je maat het gaat uitzoeken.
Niels is zelf vakbekwaam en weet wat hij doet en schrijft dan ook dat hij niemand aanraad om het te doen.

Verder snap ik niet helemaal waarom je dit verteld.
Je schrijft ook niet of je een koopwoning hebt of huurt. Beide maken nogal uit vwb aansprakelijkheid enzo.
Iets dat kan wil nog niet zeggen dat het toegestaan is. Ook niet als je een koopwoning hebt want de geld verstrekker heeft ook zo zijn/haar eisen.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ik heb een Remeha tzerra ace 28. voor wat ik heb kunnen vinden kan de ketel zo op propaan werken. Een maat die installateur is gaat het voor mij nakijken, maar ik ga zeker op propaan flessen stoken. Ik heb ruimte (buiten) zat om 2 of 3 flessen van 33 kg te plaatsen en zit dan vlakbij de cv ketel. Samen met mijn houtkachel van 5 kw denk ik het mooi goedkoop warm te houden.
Ik ben altijd benieuwd naar de rentabiliteit van alternatieven, dus die van jou ook even doorgerekend.

Een propaanfles van 33kg heeft een energieinhoud van 33 x 14 KWh = 462 Kwh
Ik heb een prijs gezien van 117 euro voor een volle fles.
Komt dan neer op 25 cent per KWh.

De grote energie bedrijven komen in januari met gasprijzen in de buurt van 3 euro per m3. Energieinhoud daarvan is 9,7 KWh, ofwel ruim 30 cent per KWh.

Niet een heel erg groot verschil lijkt mij.

Aantrekkelijker wordt het als je naar LPG kijkt.
Een liter LPG zag ik deze week bij de pomp voor ongeveer 75 cent. En de energieinhoud van zo'n liter is ongeveer 7,5 KWh. Dus 10 cent per KWh.
Dat scheelt dus een factor 3 met aardgas.Maar geen idee of je lpg kunt verstoken in een cv ketel.
 

phtvs

Sysop
Admin
Aantrekkelijker wordt het als je naar LPG kijkt.

Vroeger toen wij nog een sta-caravan hadden heb ik een LPG tank omgebouwd voor de kachel en de geiser. Als ik me goed herinner moet je de in en uit van de tank wisselen want je heb het gas nodig niet het vloeibare deel wat de auto gebruikt. Zijn vast filmpjes over te vinden maar wel op eigen risico want erg veilig is het niet.
 

Marcel63

Prepper
Ik ben altijd benieuwd naar de rentabiliteit van alternatieven, dus die van jou ook even doorgerekend.

Een propaanfles van 33kg heeft een energieinhoud van 33 x 14 KWh = 462 Kwh
Ik heb een prijs gezien van 117 euro voor een volle fles.
Komt dan neer op 25 cent per KWh.

De grote energie bedrijven komen in januari met gasprijzen in de buurt van 3 euro per m3. Energieinhoud daarvan is 9,7 KWh, ofwel ruim 30 cent per KWh.

Niet een heel erg groot verschil lijkt mij.

Aantrekkelijker wordt het als je naar LPG kijkt.
Een liter LPG zag ik deze week bij de pomp voor ongeveer 75 cent. En de energieinhoud van zo'n liter is ongeveer 7,5 KWh. Dus 10 cent per KWh.
Dat scheelt dus een factor 3 met aardgas.Maar geen idee of je lpg kunt verstoken in een cv ketel.

Hartelijk dank voor het rekenwerk. Dat is niet mijn sterkste kant. die 117 euro voor een volle fles is inclusief de tank. Een vulling kost volgens mij zon 75 euro, maar dat zal ik nog eens goed navragen.LPG mag je niet meer in losse tanks vol tanken bij een tankstation. Zelfs de rode tanks die er voor bedoeld waren mag niet meer. Dus lpg valt voor mij echt af.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Hoezo is dat nu weer negatief ?

@Marcel63 is er net en moet z'n draai nog vinden. Ik las het ook als negatief, maar je had het vast niet zo bedoelt.

Ik ben benieuwd of het rendabel en werkbaar om met 33 kg flessen in de weer te gaan, hoevaak zou je ze moeten (laten) vullen is dan wel weer belangrijk om te weten.
En dat aansluiten hoe werkt zoiets,
Verlies je niet het propaan wat in de slang zit als je hem loskoppelt?
 

Marcel63

Prepper
@Marcel63 is er net en moet z'n draai nog vinden. Ik las het ook als negatief, maar je had het vast niet zo bedoelt.

Ik ben benieuwd of het rendabel en werkbaar om met 33 kg flessen in de weer te gaan, hoevaak zou je ze moeten (laten) vullen is dan wel weer belangrijk om te weten.
En dat aansluiten hoe werkt zoiets,
Verlies je niet het propaan wat in de slang zit als je hem loskoppelt?

Die 33 kg flessen worden ook veel gebruikt bij stacaravans om de boel te verwarmen. Ik zou ze halen met een aanhanger, en kan ze gelijk uit de aanhanger rechtop zetten en aansluiten. Dat aansluiten stelt niks voor, gebruik ook diverse lasgassen die verwisselt moeten worden als ze leeg zijn. Hoe vaak je moet wisselen, geen idee eerlijk gezegd. Ik was van plan om er 2 te koppelen, en 1 reserve te houden voor als ze onverwacht leeg zijn.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb een Remeha tzerra ace 28. voor wat ik heb kunnen vinden kan de ketel zo op propaan werken. Een maat die installateur is gaat het voor mij nakijken, maar ik ga zeker op propaan flessen stoken. Ik heb ruimte (buiten) zat om 2 of 3 flessen van 33 kg te plaatsen en zit dan vlakbij de cv ketel. Samen met mijn houtkachel van 5 kw denk ik het mooi goedkoop warm te houden.

Laat je ketel dan door een erkende installateur (als je dekking wilt hebben van de verzekering) omstellen (niet afstellen, maar het woord omstellen) naar propaan.
Ik ga er inderdaad vanuit dat een Tzerra geen andere onderdelen nodig heeft.
Geef even aan dat ze even opschrijven hoeveel slagen alles origineel stond.
Als je ooit terug wilt op aardgas en je weet he basisinstelling niet meer is het een hel om die ketel weer af te stellen, ben je zo anderhalf uur aan het draaien, en is een kleine moeite.
Let ook op, je stelt af op propaan, gebruik dan ook UITSLUITEND propaan.
Gebruik GEEN LPG of butaan, dat is niet goed!
Je toestel is daar NIET voor gemaakt, heeft andere verbrandingswaarden, andere drukken, en varieert veel meer.
Kijk ook even wat de toestelfabrikant voorschrijft voor voordruk.
Meestal op propaan is het fijner om met een 50 mBar gasdrukregelaar te werken dan 30 mBar.
Dit schrijft Remeha denk ik ook voor, meer RTFM.
Zorg ook dat de gasdrukregelaar genoeg opbrengst heeft. Op vollast gaat er een enorme hoop gas door dat regelaartje, dat moet die aankunnen.
Mijn tip, zorg dat je aan alle voorschriften van de fabrikant voldoet, en niet denken "ach, kan zo ook wel".
Er is over nagedacht, en bij Remeha zijn ze niet gek.
Maar het is zeker goed mogelijk. De afgelopen tijd zijn er enorm veel mensen overgestapt op propaan, en te begrijpen.
Maar de redenen waarom gaat dit topic niet over, en bevuilen we niet mee.
Puur het technisch aspect :).

Edit:
De gene die afstelt, laat die ook even met een verschildrukmeter meten op vollast hoeveel de druk zakt qua voordruk op het gasblok.
Dit moet binnen de perken blijven.
Op aardgad met een voordruk van 30 mBar mag die niet onder de 20 komen.
Bij 50 mBar propaan weet ik het niet, maar lees dat in de handleiding.
Als dat niet in het boekje staat, stuur Remeha hier dan heel goed geformuleerd een email over.
Als je zelf niet technisch genoeg bent, laat het de installateur doen.
Maar het is handig om het te weten voordat je daar staat met je metertje, dat is wat ik bedoel.
Op dat moment de helpdesk bellen, in in de rij staan, en dan nog weten ze het niet ala minute, vandaar.
 

joepmeloen

Prepper goeroe


Toevallig... ik volg al een paar filmpjes van hem om te kijken voor een badkamer renoveren en zo, niet dat ik t zelf nog kan doen, maar gewoon dat ik weet waar ik het over heb als ik weer een cowboy over de vloer krijg om het in te meten...
 

Marcel63

Prepper
Laat je ketel dan door een erkende installateur (als je dekking wilt hebben van de verzekering) omstellen (niet afstellen, maar het woord omstellen) naar propaan.
Ik ga er inderdaad vanuit dat een Tzerra geen andere onderdelen nodig heeft.
Geef even aan dat ze even opschrijven hoeveel slagen alles origineel stond.
Als je ooit terug wilt op aardgas en je weet he basisinstelling niet meer is het een hel om die ketel weer af te stellen, ben je zo anderhalf uur aan het draaien, en is een kleine moeite.
Let ook op, je stelt af op propaan, gebruik dan ook UITSLUITEND propaan.
Gebruik GEEN LPG of butaan, dat is niet goed!
Je toestel is daar NIET voor gemaakt, heeft andere verbrandingswaarden, andere drukken, en varieert veel meer.
Kijk ook even wat de toestelfabrikant voorschrijft voor voordruk.
Meestal op propaan is het fijner om met een 50 mBar gasdrukregelaar te werken dan 30 mBar.
Dit schrijft Remeha denk ik ook voor, meer RTFM.
Zorg ook dat de gasdrukregelaar genoeg opbrengst heeft. Op vollast gaat er een enorme hoop gas door dat regelaartje, dat moet die aankunnen.
Mijn tip, zorg dat je aan alle voorschriften van de fabrikant voldoet, en niet denken "ach, kan zo ook wel".
Er is over nagedacht, en bij Remeha zijn ze niet gek.
Maar het is zeker goed mogelijk. De afgelopen tijd zijn er enorm veel mensen overgestapt op propaan, en te begrijpen.
Maar de redenen waarom gaat dit topic niet over, en bevuilen we niet mee.
Puur het technisch aspect :).

Edit:
De gene die afstelt, laat die ook even met een verschildrukmeter meten op vollast hoeveel de druk zakt qua voordruk op het gasblok.
Dit moet binnen de perken blijven.
Op aardgad met een voordruk van 30 mBar mag die niet onder de 20 komen.
Bij 50 mBar propaan weet ik het niet, maar lees dat in de handleiding.
Als dat niet in het boekje staat, stuur Remeha hier dan heel goed geformuleerd een email over.
Als je zelf niet technisch genoeg bent, laat het de installateur doen.
Maar het is handig om het te weten voordat je daar staat met je metertje, dat is wat ik bedoel.
Op dat moment de helpdesk bellen, in in de rij staan, en dan nog weten ze het niet ala minute, vandaar.

Bedankt voor je info Niels, Ik ben er helaas nog steeds niet aan toe gekomen. Als ik meer weet zal ik jullie allemaal op de hoogte houden.
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb het nog nooit meegemaakt, meerdere dagen geen stroom of gas. Zelfs uren nog niet (niet dat ik het me herinner
, dus zeker niet de laatste 30 jaar). En als het zou gebeuren heb ik nog wel een plan b (geen stroom, dan water koken op gas voor warm water, ook geen gas dan heb ik nog wel een campinggasstel, alleen geen gas dan heb ik een waterkoker).

Ik ga ook mijn ketel niet ombouwen, ik denk dat dit een tijdelijk iets is door het akkefietje met Rusland en op langere termijn heeft butaangas hetzelfde probleem natuurlijk. Het kan wel natuurlijk, in de jaren 60 of 70 zijn de cvketels in heel Nederland omgebouwd moeten worden en nu speelt dit een beetje in Belgje (van arm gas naar rijk gas omdat het niet meer uit Nederland komt), alleen hoeft er niet zo veel omgebouwd te worden. Meestal past de cv zich automatisch aan en als dat niet is heeft hij een afstelling nodig voor arm/rijk gas).

De NUTS voorzieningen in dit land lijken me niet super betrouwbaar, en qua terrorisme een makkelijk doelwit.

Welk land is dat dan?
 

petroman

SHTF Expert
Welk land is dat dan?

In elk land waar ook ter wereld is de energiesector een makkelijk doelwit. Overal kan je verdeelstations (water, gas of elektra) opblazen.
Qua niet aan het gas : er was een paar jaar geleden een waterleiding breuk waarbij ook de gasleiding brak. WAter liep toen de gasleiding in en die mensen hebben toch dik een week zonder gas gezeten, in de winter. Een aantal kreeg toen gratis hotelovernachtingen, anderen (dure) elektrische verwarmingstoestelletjes.
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
In elk land waar ook ter wereld is de energiesector een makkelijk doelwit. Overal kan je verdeelstations (water, gas of elektra) opblazen.
Qua niet aan het gas : er was een paar jaar geleden een waterleiding breuk waarbij ook de gasleiding brak. WAter liep toen de gasleiding in en die mensen hebben toch dik een week zonder gas gezeten, in de winter. Een aantal kreeg toen gratis hotelovernachtingen, anderen (dure) elektrische verwarmingstoestelletjes.
Zo'n electrisch kacheltje kost meer geld dan verwarmen op aardgas, maar je cv laten ombouwen ook. En het ene is misschien 0,1 procent (of minder) kans en het andere 100 procent kans dat je het moet betalen.

Ik denk dat de meesten hier ook wel een week zonder gas kunnen. Het zal wat minder luxe zijn, maar ik zou water koken in de waterkoker en mijn petroleumkacheltjes hebben ook geen gas nodig. Een week geen stroom zou lastiger zijn (het zijn laserkacheltjes, maar ik kan altijd een wiekkachel kopen in zo'n geval en water verwarmen op mijn campingaz fornuisje).
 

joepmeloen

Prepper goeroe
In elk land waar ook ter wereld is de energiesector een makkelijk doelwit. Overal kan je verdeelstations (water, gas of elektra) opblazen.
Qua niet aan het gas : er was een paar jaar geleden een waterleiding breuk waarbij ook de gasleiding brak. WAter liep toen de gasleiding in en die mensen hebben toch dik een week zonder gas gezeten, in de winter. Een aantal kreeg toen gratis hotelovernachtingen, anderen (dure) elektrische verwarmingstoestelletjes.

Dat heb ik idd meegemaakt toen ik nog in velsen-noord woonden, dat duurde 3 weken in hartje winter, begin 2015 geloof ik uit mn hoofd?
 

RockyFlats

Ruttaan
In elk land waar ook ter wereld is de energiesector een makkelijk doelwit. Overal kan je verdeelstations (water, gas of elektra) opblazen.
Qua niet aan het gas : er was een paar jaar geleden een waterleiding breuk waarbij ook de gasleiding brak. WAter liep toen de gasleiding in en die mensen hebben toch dik een week zonder gas gezeten, in de winter. Een aantal kreeg toen gratis hotelovernachtingen, anderen (dure) elektrische verwarmingstoestelletjes.

@petroman , gelijk heb je. In de hedendaagse wereld zijn we afhankelijk geworden van centrale voorzieningen, die juist door "het centrale karakter" ook enorm kwetsbaar zijn. Ergens, is het dus wel mis gegaan, door de alternatieven en back-up bij het oud vuil te zetten, en de leveringsbetrouwbaarheid te verontachtzamen. We preppen ons dus een ongeluk, maar het is helaas wel een preppen tegen de klippen op / tegen de onnozelheid in.
 

marzman

Diehard Prepper
@petroman , gelijk heb je. In de hedendaagse wereld zijn we afhankelijk geworden van centrale voorzieningen, die juist door "het centrale karakter" ook enorm kwetsbaar zijn. Ergens, is het dus wel mis gegaan, door de alternatieven en back-up bij het oud vuil te zetten, en de leveringsbetrouwbaarheid te verontachtzamen. We preppen ons dus een ongeluk, maar het is helaas wel een preppen tegen de klippen op / tegen de onnozelheid in.

Volgens mij kun je beter gewoon meerdere manieren achter de hand houden. Als de havens en spoorlijnen kapot zijn (dit is ook centraal), krijg je geen butaangas meer. Dus niet helemaal over op butaangas, maar bijvoorbeeld een extra campinggasstel op butaangas hebben, een fornuis op aardgas en nog iets op electriciteit. Ik denk dat de meeste mensen dit ook wel hebben, desnoods ga je grillen op het gourmetstel dat je normaal alleen met kerst uit de kast haalt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Volgens mij kun je beter gewoon meerdere manieren achter de hand houden. Als de havens en spoorlijnen kapot zijn (dit is ook centraal), krijg je geen butaangas meer. Dus niet helemaal over op butaangas, maar bijvoorbeeld een extra campinggasstel op butaangas hebben, een fornuis op aardgas en nog iets op electriciteit. Ik denk dat de meeste mensen dit ook wel hebben, desnoods ga je grillen op het gourmetstel dat je normaal alleen met kerst uit de kast haalt.

@marzman , dat is ook helemaal mijn idee. Maar, voor we het weten, zijn al die opties uit onze handen getrokken, via verboden en betuttelende dwingelandij.:cool:

Een campinggasstel is dan ook al gauw te gevaarlijk (want poreuze slangetjes en gasfles wisselen), om maar niet te spreken over zoiets duivels als een gasfornuis en het verstikkende, bedwelmende en explosieve gas. En dan de elektriciteit en die gruwelijke elektrocutie... En heb je enig idee, hoeveel mensen zich fataal verbranden aan een gourmetstel?
Duivels is al die zooi.
Gewoon verbieden! ;)

Ik heb zelf in huis (helaas) ook geen houtkachel, maar nam het in een voorgaande post https://www.preppers-shelter.nl/threads/motie-houtstook-in-woningen-uitfaseren.5657/#post-130724 op voor wie er (verstandig) wel een heeft. En dus eigenlijk ook voor mensen met een campinggasstel, een gasfornuis, een elektrisch plaatje, een gourmetstel en een oliestelletje.
Het is gewoon een pleit voor vrijheid en gezond verstand, en liever niets met "verbieden" of kortzichtigheid!:)
 
Bovenaan