• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Dakloze Eric moet deze winter buiten in een wagentje slapen

Highway

Last (wo)man standing
Er zijn heel wat mensen die op hun tenen lopen in onze cultuur. Je kan niet verwachten dat iedereen altijd onbeperkt overal aan kan voldoen. Er zijn eenmaal mensen met beperkingen, ook op dit gebied. Zo lees ik dat er hier in de reactie's heel wat mensen beperkingen hebben in hun sociale bewustzijn, en gaat het hen dan direct weer over 'ons geld'.

Deze 'Eric' lijkt me geen saboterende ziel, is geen gevaar voor anderen of enigzins kwaadwillend, hij wil eenvoudig met zijn hondje een beetje vrij leven. Laat hem toch.. waar bemoei je je mee.

Als je klachten hebt over mensen die onze leefwereld stuk maken en afpakken, pak dan je hooivork en ga op het Binnenhof staan schreeuwen. Daar zitten de beleidmakers die als slaaf van de multinationals gesteund door banken van enkele familie's ons leven beheersen met hun wetten en regels... en vervolgens raken wij verdeeld, en zij heersen..
 

Carismo

Prepper goeroe
@Niels wat jij aangeeft over dat vangnet berust niet echt op dak en thuislozen. Mensen die geen dak boven hun hoofd hebben of een officieel adres hebben... het is vaak een gevolg van uitsluiting van dat sociaal vangnet om welke reden dan ook. Alsook zal deze persoon bijdragen betaald hebben voor hij in deze situatie terecht kwam.. en moesten bepaalde sociaal zwakkere mensen wel een vangnet hebben dan ook betaalt men belastingen op de spullen die ze kopen...
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
NL wordt sinds de jaren 80 van de vorige eeuw niet voor niets het "zieke" kindje van Europa genoemd. We hadden toen meer dan een miljoen arbeidsongeschikten, nu nog maar 880.000.:eek: Dat is gelijk het grote probleem van ons land, kennelijk zit de nl-er zwakker in elkaar dan bijvoorbeeld de landen om ons heen. Om maar niet te praten van landen op andere continenten. Dat heeft alles te maken met de zgn. sociale voorzieningen van ons land en omdat het loont om hier gebruik te maken van een of andere uitkering. Die zijn met name onder PVDA beleid extreem doorgeschoten. Het sociale vangnet wat door onze ouders is ingesteld was bedoeld om mensen die ECHT buiten de boot vielen een bestaansminimum (vaag begrip) te kunnen bieden. Niet meer dan dat.

Bouw alle sociale voorzieningen maar af binnen nu een 10 jaar naar laten we zeggen het gemiddelde bedrag wat iemand in de EU krijgt bij "arbeidsongeschiktheid" en je zult zien dat dan misschien nog maar 0.8-1.0% van deze NL-ers nog maar arbeidsongeschikt blijkt. Dat is nl. het gemiddelde percentage. Juist door sociaal door te schieten krijgen mensen die hier wel recht op hebben nu te weinig of niets meer. De reden is omdat het allemaal niet meer te betalen is door de werkende NL-er.

Momenteel ontvangen 4,5 miljoen NL-ers een of andere uitkering dus meer dan een kwart van alle mensen. Hiervan hebben 2,8 miljoen AOW en door vergrijzing gaat dit aantal juist stijgen. Een groot deel van deze mensen heeft nauwelijks of nooit bijgedragen aan dit land. Haal de kinderen ervan af en niet werkenden zonder uitkering. Dan moet momenteel één werkende dus voor twee niet werkenden opbrengen. In 2040 zal één werkende voor vier niet werkenden moeten zorgen. Dat is dus nooit op te brengen, dus het oh zo goede systeem wat we ooit hadden kraakt en piept momenteel al en zal de komende jaren steeds meer worden uitgehold tot het ........:oops:

Nu ontbreekt het onze politieke partijen aan enige visie, laat staan beleid, dus ik zie dit niet vanzelf opgelost worden. We zouden nu juist mensen die er net buiten vallen en mensen die best kunnen werken weer op de trein moeten zien te krijgen. Ik had in 1991 al een directeur die geheel vrijwillig vanuit zijn eigen visie één op de 25 personeelsleden binnen haalde uit deze groep zwakkeren. Zonder dat hij er enige subsidie of compensatie voor kreeg. Nu zie ik dit nooit gebeuren binnen het huidige systeem dus zal er enige dwang, dan wel sturing moeten komen vanuit de overheid en het "geweten\Volk". Alle eerdere pogingen uit subsidie potjes hebben miljoenen gekost en slechts een paar banen opgeleverd.

Erik moet dus geholpen worden aan een huis, een baan en bij zijn problemen en zo overtuigd worden van een beter leven en zijn bijdrage aan het land. Nu is het probleem dat veel mensen niet geholpen willen worden en liever arm maar vrij willen leven, dan elke dag voor een baas te gaan werken. De enige oplossing is de geldkraan dichtdraaien en het vangnet klaar hebben staan voor de mensen die kunnen werken. Zou het dan niet mooi zijn als de mensen die dan echt hulp nodig hebben, die ook zonder beperkingen kunnen krijgen?

:off: Ik snap overigens niet dat mensen die moeite hebben binnen hun budget te leven niet geholpen kunnen worden. Bij mensen in de schuldsanering worden huur, gas, water, licht, zorg en andere vaste lasten betaald door de toezichthouder. Daarop krijgen ze wekelijks zakgeld. Dat zou je eenvoudig kunnen instellen bij mensen die om welke reden dan ook moeite hebben binnen hun budget te blijven. Hou alle vaste lasten in en geef deze mensen elke week het deel wat er over is van hun salaris of inkomen. Dat zou ervoor zorgen dat er minder mensen buiten de boot gaan vallen.:off:
 

dubbel0

Diehard Prepper
Ik ga er van uit dat als deze mensen ooit depressief of overspannen raken, of een burn-out krijgen, of invalide raken, een ziek kind/zieke partner hebben, die 100x solliciteren maar steeds worden afgewezen of door wat voor een omstandigheden dan ook tijdelijk niet kunnen werken, zij geen uitkering aan zullen vragen aangezien het dan immers hun eigen schuld is.

been there, done that :) (op het invalide raken na) en ja, dan vraag ik een uitkering aan. ik het er TENMISTE voor gewerkt.

en zelfs toen ik in een uitkeringssituatie zat heb ik mijn eigen kop gevolgd om toch weer aan het werk te kunnen. was het uwv niet blij mee, maar aan het werk kwam ik wel... ( wat een contradictie).
 

Erny

Last (wo)man standing
@dubbel0 Ja, heb ik ook meegemaakt, twee keer.
Had kans op een leuke baan (eerste x, zelf geregeld) en dat heeft het UWV actief tegengewerkt en voor zoveel vertraging gezorgd dat het uiteindelijk niet doorging.
Tweede keer, weer geheel zelf gevonden, weer kans op een baan... Ondervond alleen tegenwerking en demotivatie en weer vertraging (moest echt 3 maanden wachten voordat ik aan het werk mocht anders zouden er strafmaatregelen volgen... o_O ). Gelukkig was deze werkgever bereidt om daar op te wachten.
Verder geen enkele positieve reacties of medewerking gehad van het UWV... alleen maar demotiverende toestanden.
Het lijkt er door zulks handelen toch wel heel erg op dat ze niet willen dat mensen uit de UWV komen... :confused:
 

FKAGB

Prepper goeroe
Deze 'Eric' lijkt me geen saboterende ziel, is geen gevaar voor anderen of enigzins kwaadwillend, hij wil eenvoudig met zijn hondje een beetje vrij leven. Laat hem toch.. waar bemoei je je mee.
Wat mij betreft kan hij ook gewoon lekker in zijn wagentje wonen, al had het voor hem zelf wat handiger geweest als dit niet in de media was gekomen.
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik was eigenlijk niet van plan om hier op te reageren, maar doe het dan toch maar.
Het is op basis van het stukje en het filmpje moeilijk om een goed beeld te krijgen, maar er vallen mij wel een paar dingen op.
Amsterdam valt onder het roa gebied, daar zijn diverse plaatsen bij aangesloten.
Hij heeft zich pas ingeschreven bij woningnet. Dat had hij al 2 jaar eerder kunnen doen, hij wist dat hij er maar 2 jaar mocht zitten.
De wachttijd van voor een woning is niet 15 jaar, de wachttijd is afhankelijk van de woning en de locatie. En begint al bij 4 à 5 jaar.
En dan hebben bij de meeste goedkope woningen mensen met een laag inkomen voorrang. Net als mensen met een urgentie.
Dus ik vermoed dat hij behoorlijk wat eisen heeft.
(Ja, ik ben ook bij woningnet ingeschreven. Heb een inschrijfduur van 25 jaar, maar kom niet in aanmerking voor een woning omdat mijn salaris "te hoog" is. Met een uitkering maak je de meeste kans)

Mijn gevoel zegt dat hij gewoon een spelletje gespeeld heeft en verloren. Maar zoals ik al zei, het is moeilijk om op basis van het stukje en het filmpje een goed beeld te krijgen.
Zo, dat is ook even uit mijn systeem.

Laterssss
 

sterredag

Prepper goeroe
Wat mij eigenlijk wel stoort, ook al zou je 100% gelijk hebben @Marcov ... Is dat je in dit land er niet voor MAG kiezen om niet in een huis te wonen. Je mag niet zwerven, je moet in een huis wonen en een tussenweg wordt overal onmogelijk gemaakt.
Ook voor mensen die dan misschien net als deze Eric, ook al had hij zich ingeschreven, dan toch nog 2 a 3 jaar tekort komt op een woning, je nergens mag "kamperen" op wat voor andere manier dan ook, dan dakloze opvang.

Ik heb persoonlijk meegemaakt hoe men in dit land om gaat met gezinnen in crisis. Je wordt als gezin uit elkaar getrokken. Vrouw mag met kind in vrouwen opvang (waar vaak ook drugsverslaafde zitten) Man mag niet mee.
Of je staat onverhoopt op straat als moeder met je kind, je krijgt GEEN urgentie, op straat slapen mag niet, maar tussen de junkies met je kind dat mag wel.

Of deze Eric slim bezig geweest is of niet, doet er wat mij betreft niet toe. De meeste mensen willen niet op een vakantiepark wonen, anders hebben ze niks voor hun vakantie. Of kunnen ze het huisje niet verhuren.

En daar mag allemaal best eens naar gekeken worden als dit een manier is waardoor er misschien iemand eens wakker wordt, dan ben ik groot voorstander van de al dan niet al te slimme actie van onze Erik.
 

Marcov

Prepper goeroe
Natuurlijk zijn er onwenselijke situaties voor wat betreft opvang en dergelijke. Daar moet zeker iets aan gedaan worden.
Maar vakantieparken vrijgeven voor permanente bewoning is, in mijn ogen niet de oplossing.

De meeste mensen zullen zich fatsoenlijk gedragen. Maar waarschijnlijk kennen we allemaal Fort Oranje, daar is het helemaal uit de hand gelopen.
Nu is die situatie in de media helemaal uitgelicht, maar er zijn veel van dit soort parken in Nederland. Alleen komen die niet in de media. Alleen hoor je soms wat over stadsnomaden.

Maar ik denk dat dit een discussie onderwerp is waar we nooit uit zullen komen.
 
Bovenaan