• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De beste weg naar een goede BOL

Nomad

Diehard Prepper
klein verschil tussen vanuit de randstad 200 km naar drente lopen of 2000 km naar balaton.

Bij een SHTF zal zelfs die 200 km naar Drenthe een hele opgaaf blijken.

Klopt, ik zit zo'n beetje in hetzelfde schuitje.
De route er naar toe moet je op verschillende manieren bekijken en van tijd tot tijd herbeoordelen.
Kan je met de auto, voordat alles instort dan ben je er zo. Kan de aanhanger mee, alle potjes HAK erin.
Maar zodra de wegen vollopen blijft de fiets over. Dat kost tijd, veel tijd.
Zeker als je er rekening mee moet houden dat je uiteindelijk te voet verder moet.
Zoek oplossingen voor slapen, het oversteken van obstakels (snelwegen, rivieren, kanalen, chockepoints etc,). Daarnaast kan je veel minder meenemen.

Maar goed, de prijs die je voor de afstand betaald geeft de BOL ook zijn waarde. Door de BOL op een totaal andere locatie te hebben verklein je de kans dat je beide niet kan gebruiken.
 

Sabrina

Senior Prepper
Helaas liggen Hongarije en Roemenie niet echt om de hoek. Een stukje bosgrond is ook wel in NL te koop maar dan mag je er vaak niet zomaar een caravan of iets dergelijks op zetten, laat staan dat er een noemenswaardig hek omheen mag. Dan kun je in een shtf net zo goed gewoon een diep bos in met je bob en een tentje.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Onze bol is zo'n 900km hier vandaan... Met de Fiets + bagage is het ongeveer 11 dagen fietsen als je geluk hebt, laatste keer was het 14 dagen door het slechte weer. Dat was met fietskar, tijdens de rit is gebleken dat een tweewielige kar prima is voor in de stad voor boodschappen maar verder een drama haha
 

Ernestoz

Prepper
Dank, aan alle schrijvers.

Al jaren, zit ik over dit onderwerp te brainstormen. Ik heb zelf geen vaste BOL. Wel heb ik een stevige- en simpele fiets. Zeilen kan ik goed, zeilboot in een SHTF-situatie, is geen probleem.
Wanneer er 2cm sneeuw valt, of als de Toppers, ( lol ) , optreden, en er is een voetbalwedstrijd: staat Nederland vast in de file.
Met grofweg 743 miljoen inwoners in Europa ! , tijdens een -ventilator en poep-scenario-, zijn supermarkten snel leeg, op straat is het imho dan chaos.( Ik heb in het verleden, echte chaos meegemaakt in Afrika ).
Ik wil zo snel mogelijk van het vaste land af. Oversteek naar het zuiden van Ierland, vanaf daar eventueel naar de Canarische Eilanden, de kleine eilanden, zijn dan mijn doel. ( Ik ben aan het kijken naar grond daar, als dat lukt, dan verlaat ik Nederland, vruchtbare grond en geen visa ed nodig). Oversteek naar de Caraïben, is ook nog een optie. 2/3 van de wereld is water.

Carpe Diem allen.
 

petroman

SHTF Expert
Algemene tendens is dat mensen dit soort eilanden verlaten omdat er niet te leven is.
Overleven wel, maar dat is wat anders.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Klingt zo simpel, maar de meeste zeilboten liggen s'winters op de wal. En anderen op een binnenwater dus als de sluizen niet werken ben je opgesloten. Een brug wordt een dilema als je de mast niet kan laten zakken.
 
J

J.J

Gast
Ja het is een gewezen tennis veld. Volledig omheind. Het behoorde ooit bij een Amerikaanse kazerne. De militairen zijn vertrokken een deel van de gebouwen zijn afgebroken er is een wijk gebouwd. Maar het tennis veld bleef achter. En nu is het van mij niet voor eeuwig. Ik heb er een concessies op ooit gewonnen met carnaval te vieren in het stadje.
Wat krijgen toch mensen op een bijzondere manier bijzondere dingen voor elkaar, prachtig.
Nu nog een militairen bunker in je bezit krijgen, jij heb vast het talent dat ook nog voor elkaar te krijgen.:thumbsup:;)
 
D

Deleted member 101

Gast
Een BOL is maar een schuilplaats omdat het je de vaste stek niet meer kan verblijven of niet wenselijk is. Dus een ander vast adres kan evengoed onhoudbaar of onbereikbaar zijn. Alleen al de reis ernaar toe is een riskante zaak. Wat vaak onderbelicht wordt is dat er tijdens een SHTF scenario veel rovers op de weg zijn om de simpele reden dat men (de gewone burgers) niet heeft geprept dus alles wat langskomt is een prooi.
Bij aankomst is het nog de vraag of de BOL niet bezet is door een andere groep of de lokale bevolking het heeft ingenomen.
Een boot zou ik nooit voor kiezen i.v.m. piraterij. Je moet er niet aan denken dat je gekaapt wordt met alles en iedereen op je boot.
Blijft over een BOL op je rug wat joepmeloen zo mooi verwoordt.
Zelf kies ik dan voor een aanhanger met spullen zodat je op het juiste moment kunt vertrekken en je bestemming bepaalt aan de hand van de optredende scenario's.
Als ik bijvoorbeeld naar mijn adres in het Thüringer wald reis in de winter kan er bij de laatste klim naar 800 meter een dik pak sneeuw op de weg liggen zodat je in de laatste 15 minuten strandt.
Ik zou niet alles op 1 BOL inzetten maar ook een BOT (Bug Out Trailer) achter de hand houden en als alles vastloopt ook nog een soort wandel/fietskar klaar hebben staan, eventueel in combinatie met je BOV. (Bug Out Verhicle).
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Dus we gaan van een normaal leven in een dag over op een Mad Max, living dead, Waterworld wereld? Dat er geplunderd wordt, dat zal best maar je zal meer last hebben van overbelaste wegen dan van grote roversbendes en prive legertjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Sabrina

Senior Prepper
Ik zat zelf ook aan een boc te denken, een geprepareerde bug out camper. Als je daarmee in een file strandt heb je ook een soort mobiele bol bij je. Die dingen kosten wel een aardige duit maar je hebt dan wel de kans om alles in 1x mee te hebben. Er zijn vast ook redenen waarom dat geen goed plan is, die hoor ik graag...
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
D

Deleted member 101

Gast
Dus we gaan van een normaal leven in een dag over op een Mad Max, living dead, Waterworld wereld? Dat er geplunderd wordt, dat zal best maar je zal meer last hebben van overbelaste wegen dan van grote roversbendes en prive legertjes.

Daar hoef je niet op te wachten dat is ook wel het meest extreme scenario. Plunderen kan al veel eerder beginnen.
Bijvoorbeeld als de bevoorrading wegvalt dus lege winkels is al voldoende voor sommige groepen om te gaan plnderen, nu omdat men niet weg kon bij de Hurricane Katrina, maar kan ook in andere scenario's

http://www.nbcnews.com/id/9160453/n...t/city-without-rules-looting-ok/#.WU_1Pv5U3oY

Maar ook als de ordehandhavers er zijn is dit geen garantie voor een veilig scenario.

https://www.bestofneworleans.com/gambit/name-rank-and-serial-plunder/Content?oid=1246437
 
D

Deleted member 101

Gast
Ik zat zelf ook aan een boc te denken, een geprepareerde bug out camper. Als je daarmee in een file strandt heb je ook een soort mobiele bol bij je. Die dingen kosten wel een aardige duit maar je hebt dan wel de kans om alles in 1x mee te hebben. Er zijn vast ook redenen waarom dat geen goed plan is, die hoor ik graag...

Tja, je bent een soort SRV wagen (rijdende winkel) in ieder geval geen "gray man"

 
F

Floesh

Gast
Ik zat zelf ook aan een boc te denken, een geprepareerde bug out camper. Als je daarmee in een file strandt heb je ook een soort mobiele bol bij je. Die dingen kosten wel een aardige duit maar je hebt dan wel de kans om alles in 1x mee te hebben. Er zijn vast ook redenen waarom dat geen goed plan is, die hoor ik graag...

Met een camper ben je denk ik eerder een target en het verbruikt meer brandstof dan een gewone auto.
Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar een reguliere auto en een goede tent (evt met aanhanger), mede gezien de forse extra investering in een camper.
Een goede fiets met fietskar is ook een interessante optie..
 

QuickFix

Diehard Prepper
een geprepareerde bug out camper.
Dit valt minder op:
BOV.jpgBOV2.jpg
Mijn vorige BOV: een Chrysler Voyager VAN op LPG ingericht voor één persoon (een tweede persoon zou, met minder luxe, ook nog kunnen) in actie vorig jaar.

Ik mis hem nog iedere dag... :(
 

Ray

SHTF Expert
Idealiter zou je met meer personen eerder kiezen voor meerdere voertuigen, dan één groot voertuig.

Een camper is toch een wat lomp, groot geheel, wat sneller zal stranden en meer zal opvallen dan een normale auto, uitzonderingen daargelaten uiteraard. Het voordeel van meer spullen, kan al snel een nadeel worden en laten we reëel zijn, je voertuig is slecht een tijdelijk middel bij een echte SHTF. Of hij stelt je in staat om een veilige haven te bereiken, of je strandt onderweg met alle onzekerheden van dien, hoeveel voedsel/spul ook in je voertuig ligt.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Onze huidige leencamper is een niet verlengde T6. Die is dus kleiner dan mijn vroegere bus. Dus dat is een van de uitzonderingen. Het ding mag en kan harder rijden dan onze skoda. Je parkeert hem in het bos of op een industrieterrein bij een garage en je valt niet op.

Bij een calamiteit, bijvoorbeeld een overstroming mag je niet de snelweg op met een aanhanger of een vrachtwagen. Met een camper mag wel. Het is natuurlijk de vraag of je de snelweg op wil. Maar het is een voordeel om dan een camper te hebben. Met ons auto en aanhanger zouden we over achterafweggetjes moeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Ray

SHTF Expert
Bij een calamiteit, bijvoorbeeld een overstroming mag je niet de snelweg op met een aanhanger of een vrachtwagen. Met een camper mag wel. Het is natuurlijk de vraag of je de snelweg op wil. Maar het is een voordeel om dan een camper te hebben. Met ons auto en aanhanger zouden we over achterafweggetjes moeten.
Nog niet eerder van gehoord, staat dat in e.a.a. rampendraaiboek van de overheid?
 
Bovenaan