• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De beste weg naar een goede BOL

Ray

SHTF Expert
Op de site van overstroomik.nl staan tips voor als je moet evacueren.
http://www.overstroomik.nl/tips-voor-weggaan.html?adres=Apeldoorn&latitude=&longitude= bij tip 2 is een informatiekrant te downloaden. Daar staat dat bij evacuatie vrachtwagens, caravans en aanhangwagens niet zijn toegestaan op de snelweg. Ik weet niet zeker of deze site van de rijksoverheid is.

Interessant om toch eens zo'n site en deze tips van onze overheid door te lezen. Ben aangenaam verrast door de correctheid van de info. In mijn woonplaats hou ik wel droge voeten, maar wordt toch gewaarschuwd voor het uitvallen van de nutsvoorzieningen en zelfs het riool.

't Is een uitgave van een paar ministeries en Rijkswaterstaat dus vermoed dat de info over vrachtwagens/caravans en aanhangers wel klopt. Niets over campers en anders kun je alsnog beweren dat je niets anders hebt.

Maar dat wordt dan nog een mooi zooitje, want de meeste mensen weten dat uiteraard niet. Auto's uit de rij halen, discussies, overladen, caravan/aanhanger afkoppelen en dumpen... 'k Neem namelijk aan dat terugsturen effe geen optie is.

Bug-Out is dan ook echt een laatste redmiddel. Je laat je vertrouwde omgeving, netwerk, meeste preps, alles achter om deel te nemen aan de chaos buiten. Bezint eer ge vertrekt, 't is niet leuk vluchteling te zijn.
 

Rataplan

Mankinds only hope
ik vraag me af of je tegenwoordig nog wel opvalt met een camper, helft van rijdend 50 plus heeft inmiddels zo'n wit plastic apparaat, vaak op eten en evt wat kleding na volledig ingericht.
vermoed dat ze bij evacuatie ( shtf ) toch hun camper pakken, het gemak van alles bij hebben.

met een auto ben je niet flexibeler in een file dan met een camper.
een auto is sneller en wendbaarder dan een camper wanneer het op rijden aankomt dat wel.
een auto zou je makkelijker kunnen verbergen.
mocht je tijdig wegkomen en/ of via landweggetjes toch kunnen blijven rijden naar veiliger oord, dan toch liever een camper/ busje. je heb gewoonweg veel meer spullen bij, dus mogelijkheden om comfortabeler en langere tijd te (over) leven.
een fiets, een motor en een kano/ kajak kan allemaal mee, je kan dus wanneer je vastloopt nog overschakelen naar een ander vervoersmiddel.
uiteindelijk in het scenario dat je je camper moet verlaten hou je nog steeds je over ( backpack/ fiets etc) waar anderen hun vlucht mee beginnen, dus waarom niet proberen met een camper.
stel dat je na een uur 60 km verder strand in een file bijv., dat fiets of loop ik niet die afstand binnen die tijd, dat is toch een winst, misschien wel een heel belangrijke, afhankelijk van het scenario.

een ander voordeel van mijn camper ( geld ook voor oudere auto's) is de dieselmotor en brandstofpomp, zolang de olie maar dun genoeg is om door de brandstofpomp te kunnen, draait dat ding. de hoeveelheid brandstofsoorten is dus vele malen groter dan voor benzine motoren/ moderne diesels en dat maakt dat je door gebrek aan brandstof niet snel zal vastlopen.

heb je een diesel, ga dan na of je aanpassingen moet doen.
vaak zul je een verwarmingselement in je tank moeten aanbrengen, je brandstofleidingen vergroten en evt je brandstofpomp vervangen. niet ingewikkeld en zeker de moeite waard.

als ik de provincie/ land uit moet en het is niet de zee op, dan neem ik de gok en pak mijn camper.

komt tijd komt raad.
 

Ray

SHTF Expert
...................mocht je tijdig wegkomen en/ of via landweggetjes toch kunnen blijven rijden naar veiliger oord, dan toch liever een camper/ busje. je heb gewoonweg veel meer spullen bij, dus mogelijkheden om comfortabeler en langere tijd te (over) leven.

Nu heb jij zo'n oude bus, hoog op de poten met grote wielen, maar heb je de gemiddelde camper wel eens gezien? Die hebben al moeite om op de camping weg te komen van een nat grasveld. Strak tegen de 3,5 ton aan de meesten, gebouwd op het onderstel van een klein busje. Alles tot de max en dat over een landweggetje?

Meer spullen dat is het voordeel, voor de rest zie ik voornamelijk nadelen. De gemiddelde persoon zal geen ouwe diesel bus van een halve eeuw terug kunnen onderhouden of willen gebruiken voor andere doeleinden dan SHTF vervoermiddel.

Je kunt prima een camper type BOV creëren, maar de gemiddelde camper vind ik weinig geschikt als BOV.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
En toch kan je , volgens mij, beter in een camper 10 uur vast staan op de snelweg dan in een fiat panda. Heel west Europa is voorzien van mooie snelwegen. overal is asfalt, ook op de binnenwegen. Dus waarom zou een camper minder geschikt zijn dan een gewone auto?
 

Ray

SHTF Expert
En toch kan je , volgens mij, beter in een camper 10 uur vast staan op de snelweg dan in een fiat panda. Heel west Europa is voorzien van mooie snelwegen. overal is asfalt, ook op de binnenwegen. Dus waarom zou een camper minder geschikt zijn dan een gewone auto?
Ik begon niet over die landweggetjes, maar het ding van @Rataplan zelve zal het daar ook prima doen.

Hier in Drenthe zijn er heel wat tractorpaden over de grens, dat is een stuk beter dan vaststaan op de A32 bij de grens.
Hoe zwaarder een voertuig, des te meer problemen in zand en blubber, moet je ineens van die enorme wielen hebben en blok met veel koppel. Pandaatje kwam ook in Hongarije op plekken waar een leeg busje afhaakte, laat staan een camper.

Maar ja, kan me ook niets anders veroorloven. :D
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik begon niet over die landweggetjes, maar het ding van @Rataplan zelve zal het daar ook prima doen.

Hier in Drenthe zijn er heel wat tractorpaden over de grens, dat is een stuk beter dan vaststaan op de A32 bij de grens.
Hoe zwaarder een voertuig, des te meer problemen in zand en blubber, moet je ineens van die enorme wielen hebben en blok met veel koppel. Pandaatje kwam ook in Hongarije op plekken waar een leeg busje afhaakte, laat staan een camper.

Maar ja, kan me ook niets anders veroorloven. :D


die grote plastic motorhome dingen op een veel te lichte chassis en veel te kleine bandjes zie ik ook niet veel heil in.
maar tussen mijn camper en die moderne campers zit nog een een prachtig deel prima campers/busjes, soms nog betaalbaar in 4x4 uitvoering.
denk aan mercedes sprinter, vw t3 en t4, de diverse betrouwbare aziatische camperbusjes, ford transit, veelal goede diesels en betrouwbaar en ook voor dagelijks gebruik best oke.
en zolang het geen shtf of wat dan ook is, kan je er zoveel plezier mee beleven.

onderhoud aan campers, busjes en auto's van voor 1990 is juist nog te doen, daarna komt al dat computergestuurde etc.

als ik het geld had zou ik mezelf een mercedes vario 4x4 aanschaffen zoals hieronder te zien.
IMG_0813.JPG

nog een filmpje van vergelijkbare camper die ik rijd.
spartaans, betrouwbaar en relatief goedkoop.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Sabrina
ik hoop dat je inmiddels wat wijzer bent geworden over wel of geen camper als bov.
er zijn net zoveel voor als nadelen bij elke manier van verplaatsing ongeacht op welke manier en met welk middel.
het komt vooral neer op een persoonlijke voorkeur.
vooraf blijft het moeilijk een juiste keuze te maken omdat simpelweg niet bekend is of en wat het scenario zal zijn waarop iemand besluit zijn huis en haard te verlaten.
woonomgeving, flexibiliteit (rode draad in mijn plannen ) en hoe zaken nu in mijn leven van toegevoegde waarde zijn, bepalen hier vele keuzes.

succes
 

Sabrina

Senior Prepper
Tof om te zien dat er vlijtig wordt gediscussieerd over de voors en tegens. Ik denk dat met name het kostenplaatje voor mij voorlopig de doorslag zal geven. Maar ik zal vanavond een grasduinen door alle reacties en dan ben ik in ieder geval weer wat wijzer
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

QuickFix

Diehard Prepper
Ik kan ook nog wel dit scenario bedenken:

Stel je bent op je werk, of bij familie/vrienden, of... (vul zelf in, want hoeveel procent van de tijd ben je thuis of in de buurt van thuis?)
In ieder geval niet in de buurt van "Thuis", daar waar je BOV staat (of zelfs je door-de-weeks-fiets) en je BOB ligt.
Dan kun je nog zo'n fantastisch ingerichte 4x4 camper hebben, je hebt er op dat moment niets aan.:oops:
(Ja... bij mij is de veldfles altijd half leeg)
 

Sabrina

Senior Prepper
Ik ben onder "normale omstandigheden" binnen 15 minuten (rijden) thuis vanaf het werk. Of ik in geval van bugout nou een bob of een boc thuis ga ophalen maakt wat dat betreft weinig uit. Maar als je wat verder weg werkt..........
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik ben onder "normale omstandigheden" binnen 15 minuten (rijden) thuis vanaf het werk. Of ik in geval van bugout nou een bob of een boc thuis ga ophalen maakt wat dat betreft weinig uit. Maar als je wat verder weg werkt..........
Heb je een GHB in de auto liggen zodat je daarmee (heel spartaans) desnoods naar huis kunt lopen.. ;)
 

Rataplan

Mankinds only hope
@QuickFix

ik snap je punt, enkel gaat dat verhaal niet voor mij op. ik werk rond mijn woonomgeving en rijd dan een 4x4 pickup.
maar zolang mijn zoon op dat moment niet bij me is, ga ik altijd naar huis om hem op te halen.

ben ik op pad en zeker de provincie uit dan heb ik alles bij me, ligt eigenlijk standaard wel een set in de auto

als het goed is en je begeeft je dagelijks in de situatie die jij beschrijft dan zou je toch een alternatief plan hebben voor als je je in dit geval 4x4 camper wil bereiken of niet kan bereiken, dus zie nog steeds geen probleem, enkel een andere oplossing.

als jij je enkel zou richten op je 4x4 camper dan zou ik er maar in gaan wonen, dan ben je nooit ver van huis.
 
Bovenaan