• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Dieren voor de slacht

Rataplan

Mankinds only hope
Wat voor een soort duiven hebben jullie? Geloof niet dat ik met een koppeltje duiven erbij het aan de stok krijg met buren/woningbouw :cool:
De kippen die ik heb zijn marans. Zowel vlees als goede legkippen.

Van stiefvader kon ik regelmatig geslachte kippen en hanen krijgen. Maar na 2 kippen heb ik vriendelijk bedankt. Hij dode ze op een warme dag en liet ze 2 dagen hangen voor hij ze schoonmaakte en invroor. Na ontdooien een stank in huis :confused: Volgens hem moet je kippen na het doden laten besterven.

In mijn jeugd kochten we af en toe een stuk pink/jonge koe of varken van de buurboer. Heerlijk vlees. Mijn hooi leverancier had plots een koe met gebroken poot, geslacht en daar 2 x een pakket van 10 kilo verschillende producten van gekocht.

Ben nu aan het kijken naar deel een koe/varken/kip of koop een koe. Dit zijn dieren die rechtstreeks van de (plaatselijke) boer gekocht worden. Weet je gelijk waar je vlees wegkomt en wat voor een leven het gehad heeft. Een mooie optie als je zelf geen grootvee kan houden.

Van jacht afkomstig heb ik houtduiven net als @Flos en gisteren kon ik tamme duiven (postduif/wedstrijdduif) krijgen.
Die laatste heb ik nog niet op, houtduif kan ik te zeerste aanraden.

Kippen laten besterven kan ook in de koelkast voor 24 uur.
Fazant heb ik wel eens klaargemaakt binnen een paar uur na zijn dood, of het lag aan mijn kookkunsten of aan het feit dat die niet bestorven was, maar het was verschrikkelijk.
 

Lai

Prepper goeroe
De kippen van stiefpa hingen gewoon in een warme schuur.
Fazant wel eens gehad, was geschoten in frankrijk en niet gekoeld naar NL gekomen, vervolgens in rode wijn gemarineerd. Ik vond het niks, maar was meer de wijn denk ik.
 

Ray

SHTF Expert
...................
Van stiefvader kon ik regelmatig geslachte kippen en hanen krijgen. Maar na 2 kippen heb ik vriendelijk bedankt. Hij dode ze op een warme dag en liet ze 2 dagen hangen voor hij ze schoonmaakte en invroor. Na ontdooien een stank in huis :confused: Volgens hem moet je kippen na het doden laten besterven.
........................
Had hij de verkeerde volgorde te pakken. Schoonmaken (ontweiden) doe je meteen, besterven daarna.

...................
Fazant heb ik wel eens klaargemaakt binnen een paar uur na zijn dood, of het lag aan mijn kookkunsten of aan het feit dat die niet bestorven was, maar het was verschrikkelijk.
Besterven is bij een fazant wel aan te raden, maar ook goede kans dat je een ouwe had. Dat kun je aan het formaat van de sporen zien bij de mannetjes, hoewel je daar wel de ervaring bij nodig bent die mij ontbreekt. Ik laat ze iig liggen tegenwoordig, bij mij ook altijd drama. Doe mij maar beverrat, dat was bijzonder smakelijk Rataplan. :thumbsup:
 

Lai

Prepper goeroe
Bleek ook dat hij wat overspannen was, later. Kan daar aan gelegen hebben. Lekker was het in ieder geval niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Flos

SHTF Expert
Het recept zal ik wel eens posten maar nu is het helemaal de tijd niet om fazanten te slachten en klaar te maken.
 

Thule

Prepper
Heeft iemand van jullie ervaring met een goed vleeseenderas?
-voor vrije uitloop met een vijver van 4x5 ong. 50 cm diep met moerasfilter en schuil/leghok.
- beetje alert is/natuurlijk instinct heeft t.o.v roofdieren (alle soorten lopen hier rond, helaas zelfs stropers)
-broeds/redelijk goede moeders
-het eigen kostje goed bij elkaar kan scharrelen (bosrijke omgeving)
-vet vlees,dus muskuseend komt helaas niet in aanmerking heb ik mij laten vertellen,wat jammer is,want verder een perfecte keuze.
-redelijk tam te krijgen is.
De vijver ben ik nu aan het graven voor mijn huis,dus heb er wel goed zicht op. Wie weet van het voorjaar kan ik ze dan gaan aanschaffen. Helaas moeilijk info te vinden voor het houden van vrije uitloop vleeseenden in nederland. Welke eend zal zich hier goed voelen en lekker zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Thule

Prepper
Deze staat idd hoog op mijn verlanglijstje,vooral die duitse pekingeend. Ik vraag me alleen af of deze niet te ver is doorgefokt om free range te houden? Reageren ze nog goed op roofvogels bv. Of kan ik beter een eend met wildkleur kiezen? Ze worden niet meer broeds heb ik mij laten vertellen,maar kan de eieren op zich misschien ook wel onder een broedse kip leggen. Vandaar dat ik me afvroeg of iemand hier ook ervaring mee heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt door een moderator:
Om in gevangen schap eenden te fokken ben je best af met de musketeend maar die wil je niet . Die hebben zelfs geen vijver nodig.
De blok eend of wilde eend kweekt in theorie vrij gemakkelijk in gevangen schap. En er zijn al tientallen kruisingen van. Ook kruisingen die veel groter zijn dan de ras blok eend.
Let op met vijvers met stilstaand water voor botulisme. Dit krijg je vooral door rottende bladeren op de bodem. En te weinig zuurstof in het water.

Ik zelf heb twee mannetjes eenden lopen. Daar kan je niet mee kweken. Tegen volgende seizoen met er een vrouwtje komen en een man weg.
 

Thule

Prepper
Maakt dus niet heel erg uit wat voor eenden verder? Vijver heeft een moerasfilter en beekloop met pomp,dus hopelijk geen botulisme...jammer ja van die muskuseenden, maar ja, ze schijnen niet zo lekker te zijn als andere eenden,meer biefstukachtig of zo...wilde eendachtige is dan wel meest low-profile denk ikthanks voor het meedenken!
 

Lai

Prepper goeroe
Moet zeggen dat ik zowel de eieren als vlees van de muskuseenden goed te eten vind. Zelf een koppel gehad voor eieren en vlees, ook goede ouders. Helaas geen goede omheining gehad en wat nog niet de vriezer in beland was is hem gepeerd. :confused: Tja, ik was nog jong toen ik aan de eenden begon :rolleyes:

Wil je perse vet vlees? Dan is een frans ras beter, duitse pekingeend heeft minder vet.

Mijn stiefvader had zowel loopeenden als muskuseenden en nog een frans ras Roueneend (geloof ik, lijkt wel op het plaatje)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
hoe zit het met de Indische loopeend? wil er een paar kopen tegen de naaktslakken. maar niet de hele winter voeren ;)
 

drent

Diehard Prepper
Deze staat idd hoog op mijn verlanglijstje,vooral die duitse pekingeend. Ik vraag me alleen af of deze niet te ver is doorgefokt om free range te houden? Reageren ze nog goed op roofvogels bv. Of kan ik beter een eend met wildkleur kiezen? Ze worden niet meer broeds heb ik mij laten vertellen,maar kan de eieren op zich misschien ook wel onder een broedse kip leggen. Vandaar dat ik me afvroeg of iemand hier ook ervaring mee heeft.
Ga er maar rustig van uit dat je eenden of bij je blijven en te dom zijn om roofdier te herkennen of dat wel goed kunnen en foetsie gaan. Komt bij dat als je lokale roofdieren eenmaal weten dat jij ze "voert", ze blijven langskomen en ze bij je eigen dieren weghouden lastiger blijft. Veilig hok/ren geven dus (scheelt je ook in voer, want anders eten muizen/ratten/vogels mee en die vreten 75% van die zak leeg). Je kan op kleine schaal je geen uitval door vraat veroorloven, 2 op 10 dieren verliezen komt veel harder aan dan 20 op 500.
 

Thule

Prepper
Hmmm ok,weer een ilusie armer. Op amerikaanse sites zie je dat ze veel in de open lucht worden gehouden,net als ganzen. Maar dat raden jullie dus af...zouden ze overdag wel wat vrij rond kunnen of zelfs dat niet?
 

Thule

Prepper
Moet zeggen dat ik zowel de eieren als vlees van de muskuseenden goed te eten vind. Zelf een koppel gehad voor eieren en vlees, ook goede ouders. Helaas geen goede omheining gehad en wat nog niet de vriezer in beland was is hem gepeerd. :confused: Tja, ik was nog jong toen ik aan de eenden begon :rolleyes:

Wil je perse vet vlees? Dan is een frans ras beter, duitse pekingeend heeft minder vet.

Mijn stiefvader had zowel loopeenden als muskuseenden en nog een frans ras Roueneend (geloof ik, lijkt wel op het plaatje)

Hahaha! Alsof ie het wist. Ze schijnen naar biefstuk te smaken ipv gewoon eend,maar ja,daar hou ik dus niet van...wil idd een vette eend. Goeie afwisseling qua smaak met de kippen en konijnen,maar ook leuk,klein en redelijk makkelijk te houden. Die roueneend lijkt met wel wat, mooie kleur ook. Daar ga ik me eens in verdiepen,dank je!
 

Ray

SHTF Expert
Hmmm ok,weer een ilusie armer. Op amerikaanse sites zie je dat ze veel in de open lucht worden gehouden,net als ganzen. Maar dat raden jullie dus af...zouden ze overdag wel wat vrij rond kunnen of zelfs dat niet?

@Piroska in Hongarije heeft diverse eenden gehad, ook vooral tegen de slakken. Overdag liepen die buiten rond, 's nachts beter binnen zetten want ze laten zich kennelijk makkelijker te grazen nemen door roofdieren dan kippen.
 

drent

Diehard Prepper
@Piroska in Hongarije heeft diverse eenden gehad, ook vooral tegen de slakken. Overdag liepen die buiten rond, 's nachts beter binnen zetten want ze laten zich kennelijk makkelijker te grazen nemen door roofdieren dan kippen.
Kippen willen liefst hoog in een boom slapen (als ze nog kunnen/willen vliegen), eenden slapen liefst midden op de vijver, maar die is er niet altijd of ze willen/kunnen niet meer zwemmen. Beide zijn 's nachts blind en bijna in coma (makkelijk eten dus).
Hmmm ok,weer een ilusie armer. Op amerikaanse sites zie je dat ze veel in de open lucht worden gehouden,net als ganzen. Maar dat raden jullie dus af...zouden ze overdag wel wat vrij rond kunnen of zelfs dat niet?
Hangt er van af wat er rond loopt/vliegt (en vlak de honden van voorbijgangers niet uit), of ze op je terrein willen blijven (hoe is de boel dus afgezet? Gaas?, hoe groot zijn de mazen (kuikens passen bijna overal doorheen) wat voor beschutting is er, waar wil je ze wel en niet hebben? Pak een stuk papier, schets waar wat nu is en hoe jouw gewenste eenden daar in passen.
Zeker als prepper zou ik trouwens niet afhankelijk willen zijn van een broedmachine of andere diersoort voor het uitbroeden van eieren. Hoe beter je dieren nog alles zelf kunnen hoe meer weerstand tegen ziekten, etc. er vaak bij komt en hoe meer kans dat ze nog alert zijn op gevaar.
 

Thule

Prepper
Kippen willen liefst hoog in een boom slapen (als ze nog kunnen/willen vliegen), eenden slapen liefst midden op de vijver, maar die is er niet altijd of ze willen/kunnen niet meer zwemmen. Beide zijn 's nachts blind en bijna in coma (makkelijk eten dus).

Hangt er van af wat er rond loopt/vliegt (en vlak de honden van voorbijgangers niet uit), of ze op je terrein willen blijven (hoe is de boel dus afgezet? Gaas?, hoe groot zijn de mazen (kuikens passen bijna overal doorheen) wat voor beschutting is er, waar wil je ze wel en niet hebben? Pak een stuk papier, schets waar wat nu is en hoe jouw gewenste eenden daar in passen.
Zeker als prepper zou ik trouwens niet afhankelijk willen zijn van een broedmachine of andere diersoort voor het uitbroeden van eieren. Hoe beter je dieren nog alles zelf kunnen hoe meer weerstand tegen ziekten, etc. er vaak bij komt en hoe meer kans dat ze nog alert zijn op gevaar.

Ja,dat zijn precies de dingen waar ik over pieker. Overdag zullen er geen honden mijn terrein op kunnen of mogen,s nachts weet je hier niet altijd wie en wat er rondloopt helaas. Voor s nachts komt er dus een hufterproof nachthok. Voor overdag hebben ze dan de flinke vijver+schuilhok om naar te vluchten. Dan zal de praktijk uit moeten wijzen of dit houdbaar is,maar ik heb goede hoop dat dit wel moet lukken. Wat die broedmachine betreft ook helemaal eens. Het moet idd een z.v.m zelfredzaam en lekker vleesras gaan worden dat overdag overal mag rondscharrelen op ong 4000m2.
 
Bovenaan