• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Dieren voor de slacht

J

J.J

Gast
Misschien ook een idee "exotische leven" dat zich hier explosief vermeerderend misschien wat voor in de vijver, zoals Rivierkreeft en nog wat,,,, exotische dieren zijn al op het forum beschreven.

Ik zal het proberen op te zoeken, en het er bij zetten.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag het kippenhok ontlast en de diepvries aan gevuld. 5 stuks geslacht. Een voor mijn moeder 2 voor in de diepvries en morgen maak ik twee piepkuikens klaar aan het spit van de gas bbq.
 

Thule

Prepper
Vroeger was vrijdag vis dag. Nu lijkt het of het tenhuize Flos woensdag slacht dag is. Deze morgen 6 koekoek kleurige kippen geslacht.
Zo goed dat jij dit kan! Vorige week voor het eerst mn eigen kip geslacht, klaargemaakt en opgegeten. Slik , hopelijk kan ik hier snel (meer)aan wennen...maar goed,de kop is er letterlijk af he...
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Morgen woensdag. Tenhuize Flos wordt er weer geslacht. Morgen gaan er drie konijnen mijn mes passeren.

Ik ben niet dol op konijnenvlees maar volgens jouw recept in de jus ....... heerlijk. Het scheelt ook dat jouw konijnen veel vlees om de botten hebben, hier lijkt het meer op en kat.:p

Het jachtseizoen is weer begonnen en de eerste wilde zwijnen zijn geschoten. Ik ga dus binnenkort een mooi stuk zwijn ophalen bij een vriend.
 

Flos

SHTF Expert
Ha. Hier ben ik weer. Morgen woensdag slacht dag. Morgen gaan er 5 konijnen naar de eeuwige ( jacht ) konijne velden.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag woensdag. Het was geen slachtdag vandaag wegens andere activiteiten. Maar morgen slacht ik des te meer.
Eerst gaan twee kalkoenen onder de bij daarna nog wat konijnen.
Dus morgen vroeg uit de veren.
 

Ray

SHTF Expert
LOL en woensdag is bij @Flos geen gehaktdag :D
Juist wel, dit is lekkerder als 't dagje de tijd krijgt te besterven. :p

Ik ben best fan van kalkoen, de variant zonder veren, ruime keuze bij onze Oosterburen. Net wat steviger, lekkerder, maar ook lastiger te bereiden dan kip.

De boerderij, eigen kweek variant (dus niet de Amerikaanse wantoestanden) schijnen beter bestand te zijn tegen ziektes dan kippen. Qua voeding weet ik er weinig van. Wat zijn jouw ervaringen met kalkoenen @Flos. Ik had wel begrepen dat je een grote vleesvariant heb, weet niet of dat nog veel invloed heeft. Zijn ze lastiger, duurder dan kippen of juist niet?

@Rataplan, de beverrat (verrukkelijk was die), komt ook in Drenthe voor maar tegen de tijd dat ik hem gevonden heb staan er al drie fotografen rond.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb inderdaad een soort dat goed gevleest is. Het kweken op zich is niet zo moeilijk. Maar je moet wel weten dar kalkoenen nog dommer zijn dan kippen. Zo kunnen ze niet tegen natte. En ze zijn te dom om in hun hok te gaan als het regent. Dus in de eerste maanden dat ik ze heb moet je ze elke maand inhun hok jagen. Om droog te zitten als het s'nachts regen.
Wat eten betreft zijn ze niet kieskeurig. Ze houden van groen en de normale granen die je aan kippen heeft. Maar ze zijn verlekkert op gekookte aardappelen. Zo hebben de mijne eerst met 3 later met 2 zo een 125kg aardappelen naar binnen gespeeld.
 

Flos

SHTF Expert
Ze wegen dood en uitgebloed. 14 en 16 kg. Dat is minder dan de vorige ronde. Maar aan de vorige ronde heb ik wel een maand langer aan gekweekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Born

Flos

SHTF Expert
Niet elk experiment lukt dat weet ik nu al lang . Maar het is altijd jammer als iets mislukt.
Zo zat er vorig jaar tussen mijn vetmest haantjes een hen. Die wilde ik behouden voor de leg en zo een vlees rijke kippe soort kweken zonder tussen persoon. Maar dat is niet gelukt.
De hen liep in het kippen verblijf bij mijn moeder. En legde om de 3 dagen een ei. Maar voor 50% hadden die eieren 2 dooiers en dat kan je niet uit broeden. Ik wachte tot ze normaal ging gaan leggen.
Zondag avond kreeg ik telefoon van mijn moeder dat de hen niet meer op haar poten kon staan.
Het was op zich al een zwaar dier en ze werd dan nog gespoord van een haan dat bijna 2x zo groot is.
Dus ik heb gisteren van mijn hard een steen gemaakt en de hen geslacht.
Vandaag heb ik ze versneden . Van borst en billevlees maak ik saté s. De karkast is in een pan gegaan daar maak ik nu soep van. Van de restjes vlees aan de karkast ga ik morgen vol o vant maken . De vleugel worden gefrituurt gegeten en de lever gebakken.
En zo heeft de hen toch nog een bijdrage gedaan in de voedsel keten.
 
J

J.J

Gast
@Flos heb je ook kalkoenen???
Struisvogels kan ook nog, er bestaat ook een soort die een stuk kleiner is.
Konijnen planten zich ook snel voort.
 

Flos

SHTF Expert
Opdat moment zijn in mijn broedmachine kippeneieren aan het uit pikken.
Voor het merendeel mechelsekoekoeks een Belgisch vlees kippen ras.
Er liggen ook een paar eieren in van krielkippen onbekend ras en zeker niet zuiver maar daarom niet minder lekker om te eten.
Morgen gaan er terug 20 eieren in de volautomatische broedmachine. Die zullen dan op 20 mei uitpikken samen met 30 fazanten eieren die 2 dagen eerder zijn ingelegd. Omdat fazanten 23 dagen broeden en kippen 21.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Flos

SHTF Expert
Ik heb al 14 kuikens en er zijn nog eieren waar het bekje doorheen zit.
Ook vandaag moet er een fazanten haan geslacht worden. En het is nu echt het seizoen niet.
Maar.
De haan zat in mijn kweekprograma. Maar het sporen ( bevruchten ) van de hennen lijkt meer op verkrachten. Er zijn er al drie bezweken onder zijn lomp geweld. Dus hij gaat naar de eeuwige fazante velden. En mijn reserve haan mag het van hem overnemen.
Ja ook bij fazanten is het zo. De een zijn dood is de andere zijn.......... genot.
 
Bovenaan