• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Droogte in Nederland

drent

Diehard Prepper
De zee hoeft geen 10m te stijgen om een groot deel van Nederland onder water te zetten. Zit volgens dat postcode ding maar 6-7m boven nap. Komt bij dat we dan zo'n 12-14 miljoen mensen moeten verhuizen, dat gaat niet lukken binnen Nederland. en binnen de EU gaat dat ook erg lastig worden...
Voeg nog eens toe dat we bij dat soort situaties hoogst waarschijnlijk met een Alaskaklimaat te maken krijgen en we zitten met een energie en voedseltekort ook al zouden we droge voeten houden.

Irrigatie en verzilting gaan inderdaad hand in hand en hoe meer je irrigeerd hoe harder het gaat. Zout trekt water aan, dus hoe meer je probeerd om het zout uit je grond te spoelen hoe sneller het naar "boven" komt. Daarom is het zout-zoet water balanceren van Rijkswaterstaat nu zo belangrijk en lastig.

1e antwoord op dit soort vraagstukken zou toch echt populatie beperking moeten zijn, maar zolang we voedsel dumpen wat bv de EU over heeft en we zonder verder nadenken over de lange termijn gevolgen stomweg voedsel sturen bij lokale tekorten zal de bevolking blijven groeien met alle gevolgen van dien. De mens gedraagd zich als soort nl net als alle andere diersoorten, meer voedsel = populatiegroei. Beleid is nog steeds andersom (meer populatie dus meer voedsel nodig), zowel omdat wij denken dat deze biologische wet niet op de mens van toepassing is, als dat je met een groeieconomie niks anders kan.
Dus zowel de manier waarop wij denken goed medemenselijk bezig te zijn als de macht van vele religies staat dat dodelijk in de weg. Begin maar eens met het zelfvoorzienend maken van de continenten. Al is zelfs dat al vloeken in de kerk, want wereldhandel is belangrijker dan het voortbestaan van de enige geschikte leefomgeving waar de mens toegang tot heeft. We kunnen wel naar de sterren, Mars, etc. willen, maar de kans dat ons dat lukt is gewoon nihil. Dat we werkelijk nuttige hoeveelheden materialen terug kunnen sturen al helemaal en dan nog ruimt het de rotzooi hier niet op, wat de mogelijke "winst" aan vervuiling werkelijk buiten onze leefomgeving geheel te niet doet.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Hier na een behoorlijke droge periode eindelijk weer eens wat noemenswaardige regen. Wat kan een mens genieten van een buitje tegen de stof. :off: want het koelt dan lekker weer wat af.
 
J

J.J

Gast
Het heeft in stad Groningen en richting Uithuizen aardig geregen, wel wat aan de late kant maar weer eens goed.
 
J

J.J

Gast

Marc67NL

Senior Prepper
De zee hoeft geen 10m te stijgen om een groot deel van Nederland onder water te zetten. Zit volgens dat postcode ding maar 6-7m boven nap. Komt bij dat we dan zo'n 12-14 miljoen mensen moeten verhuizen, dat gaat niet lukken binnen Nederland. en binnen de EU gaat dat ook erg lastig worden...
Voeg nog eens toe dat we bij dat soort situaties hoogst waarschijnlijk met een Alaskaklimaat te maken krijgen en we zitten met een energie en voedseltekort ook al zouden we droge voeten houden.

Irrigatie en verzilting gaan inderdaad hand in hand en hoe meer je irrigeerd hoe harder het gaat. Zout trekt water aan, dus hoe meer je probeerd om het zout uit je grond te spoelen hoe sneller het naar "boven" komt. Daarom is het zout-zoet water balanceren van Rijkswaterstaat nu zo belangrijk en lastig.

1e antwoord op dit soort vraagstukken zou toch echt populatie beperking moeten zijn, maar zolang we voedsel dumpen wat bv de EU over heeft en we zonder verder nadenken over de lange termijn gevolgen stomweg voedsel sturen bij lokale tekorten zal de bevolking blijven groeien met alle gevolgen van dien. De mens gedraagd zich als soort nl net als alle andere diersoorten, meer voedsel = populatiegroei. Beleid is nog steeds andersom (meer populatie dus meer voedsel nodig), zowel omdat wij denken dat deze biologische wet niet op de mens van toepassing is, als dat je met een groeieconomie niks anders kan.
Dus zowel de manier waarop wij denken goed medemenselijk bezig te zijn als de macht van vele religies staat dat dodelijk in de weg. Begin maar eens met het zelfvoorzienend maken van de continenten. Al is zelfs dat al vloeken in de kerk, want wereldhandel is belangrijker dan het voortbestaan van de enige geschikte leefomgeving waar de mens toegang tot heeft. We kunnen wel naar de sterren, Mars, etc. willen, maar de kans dat ons dat lukt is gewoon nihil. Dat we werkelijk nuttige hoeveelheden materialen terug kunnen sturen al helemaal en dan nog ruimt het de rotzooi hier niet op, wat de mogelijke "winst" aan vervuiling werkelijk buiten onze leefomgeving geheel te niet doet.
Over je verhaal vanaf '1e antwoord', daar zou ik best nog eens over willen bomen.
Maar dan niet in dit topic.
En behalve het 'Begin maar eens met het zelfvoorzienend maken van de continenten'.
Daarmee ben ik het volledig eens.
 

petroman

SHTF Expert
Een continent ?
Dus van hier naar zuid spanje, talie, japan, sinberia en via het noorden weer retour ?
Daar komt toch al ons eten zo'n beetje vandaan ?
En tomaten en sinnasappelen kweken in de kassen van zuid holland kan wel maar of dat klimaatnetraal gaat worden ??
 

Marc67NL

Senior Prepper
Een continent ?
Dus van hier naar zuid spanje, talie, japan, sinberia en via het noorden weer retour ?
Daar komt toch al ons eten zo'n beetje vandaan ?
En tomaten en sinnasappelen kweken in de kassen van zuid holland kan wel maar of dat klimaatnetraal gaat worden ??
Ja. "Kennis geeft je macht over je omstandigheden".
En wij hebben de kennis in huis.
Dus als we willen, kunnen we het maken.

Helaas ontbreekt het veelal aan de wil bij de mensen op de sleutelposities. :fluit:.
 

Lai

Prepper goeroe
Tuurlijk hersteld de natuur zich. Het probleem is dat de mens zich moet aanpassen. En dat willen de meesten niet.
En die het wel willen zijn dan primitief, alternatief, achterlijk :confused:
Zelfde als na natuurbranden. Meest uiteenlopende voorspellingen hoelang het wel niet duurt voor de natuur zich weer hersteld.

Maar oké, gister en vandaag lekkere buitjes gehad. Hoef de moestuin bakken voorlopig niet zoveel meer bij te wateren. Vijvertje is ook weer mooi vol. Kuub tank is leeg voor de verhuizing. De regen ton bijna.
 

Marc67NL

Senior Prepper
Herstellen als terug naar het oude?

De natuur past zich moeiteloos aan.
Inderdaad zie je dat veel mensen er wat meer moeite mee hebben.
:) Het zal de natuur worst wezen.

In mijn ervaring is de natuur een prachtig zichzelf regulerend systeem.
En ik houd van haar. In al haar eenvoud en complexiteit.
 

Lai

Prepper goeroe
Welk oude? Hoe ver terug in de tijd? De natuur verandert door de tijd heen. Mijn nekharen rijzen elke keer weer als mensen (organisaties) zeggen dat ze de natuur weer in oude staat willen "herstellen". Tja, hoe ver terug wil je dan gaan?

Moedertje Natuur is een goed zelf regulerend systeem. Helaas is er een diersoort ontstaan die maar wat graag wil laten zien dat ze er mijlen ver boven staan en beter weten wat goed is. Zo jammer. Wij als mens kunnen zoveel leren van Moedertje Natuur.
 

Marc67NL

Senior Prepper
Welk oude? Hoe ver terug in de tijd? De natuur verandert door de tijd heen. Mijn nekharen rijzen elke keer weer als mensen (organisaties) zeggen dat ze de natuur weer in oude staat willen "herstellen". Tja, hoe ver terug wil je dan gaan?

Moedertje Natuur is een goed zelf regulerend systeem. Helaas is er een diersoort ontstaan die maar wat graag wil laten zien dat ze er mijlen ver boven staan en beter weten wat goed is. Zo jammer. Wij als mens kunnen zoveel leren van Moedertje Natuur.
;) Inderdaad. Waarom terug in de tijd.
Recentelijk heeft de een of andere organisatie hier in de buurt een pracht van een bos neergehaald.
"Om het gebied weer terug te brengen tot de 'natuurlijke' staat een honderd jaar geleden". Doodzonde.

Die diersoort waar jij het over hebt, leert zijn lesjes nog wel.
Als hij zichzelf overleeft ........................ :fluit:.
Ondertussen ga ik in afwachting daarop lekker veel in de natuur :SC:.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik herken deze verhalen. In Nederland lopen een paar zgn. Wereldverbeteraars rond die denken de natuur te kunnen regelen. De natuur valt niet te regelen, die regelt zichzelf mits we ze haar gang laten gaan en voldoende ruimte geven.

Naast het feit dat deze mensen met hun projecten miljoenen euro's verslinden, worden hierdoor ook andere soorten benadeeld en vaak ook de boeren en burgers die rond die nep natuur wonen.

Voorbeelden zat tegenwoordig ook in de media.

Dieren die leuk op een camera staan maar die hier van nature nooit voorkwamen en vervolgens de andere dieren verdrijven.
Dieren die te weinig ruimte/voedsel hebben en een vreselijke hongersnood sterven.
Dieren die ziektes verspreiden bij de dieren van de boer zodat die moeten worden afgemaakt.
Dieren die de dieren van de boer aanvallen en opvreten.
Dieren die complete oogsten vernietigen.
Etc etc.

We leren het kennelijk nooit. Wil je natuur terug of integreren met de mensen dan zul je eerst om de tekentafel en rekentafel moeten.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
DEEL II

Misschien net als de Zuiderzee, moeten we een dijk achter de eilanden langs maken en die ook op en duur in zoetwater veranderd, want nu is al gebreken dat het IJsselmeer de vraag naar water niet meer aan kon, ook om de dijken niet in gevaar te brengen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit is alweer oud nieuws de bosbrand overal in De grootste bosbranden ooit in Californië
zullen er voor zorgen dat de opwarming versneld erger zullen worden, daarom kloppen de berekeningen voor de toekomst niet meer.

Het zeeoppervlak is dus niet glad als een spiegel, maar een heuvellandschap met hoogteverschillen tot honderd meter. De belangrijkste oorzaak van lokale verschillen in zeeniveau zijn variaties in het zwaartekrachtsveld van de aarde. Waar het zwaartekrachtsveld sterker dan gemiddeld is, is het zeeniveau hoog en omgekeerd. Daarnaast zorgen oceaanstromingen voor hoogteverschillen. Bij sterke stromingen kan het hoogteverschil oplopen tot een paar meter.
https://www.klimaatplein.com/smelten-ijskappen-als-gevolg-klimaatverandering
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de toekomst word hetere zomers en houden ze langer aan dat word verwacht, dat moeten we dan voor zijn.
De behoorlijk hogere dijk zou zo gemaakt moeten worden, zodat het Nedeland ook kan beschermen als het ijs overal gaat smelten en de water standen veel hoger gaan worden, ook door boven staande zwaartekrachtsvelden zullen veranderen.

Ook dat er bij droogte meer water uit kan worden gehaald door dat de dijk niet kan in drogen door de bestendige bouw er van.
Ook kan het water tot een grotere hoogte worden op gepompt door de extra hoge dijken.

Ik heb ook eerder een stuk op gesteld, die zal ik ook nog plaatsen.
 

Lai

Prepper goeroe
Mooie voorbeelden hoe goed Moeder Aarde is om menselijke schade weer te herstellen.

https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/populatie-wolven-in-tsjernobyl-groeit/
https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/bruine-beer-op-rampplek-tsjernobyl-gespot/
https://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/56886-tsjernobyl-en-haar-natuur.html

De Portugese regering word verweten dat ze te weinig gedaan hebben om de branden tegen te gaan en te stoppen. Natuur guppen verwijten ze dat de toename van eucalyptus bomen gestopt had moeten worden. Deze bomen veroorzaken de branden door de brandbare olie. Maar wat deze natuur guppen schijnbaar niet weten is dat eucalyptusbomen vuur nodig hebben om hun zaden te laten kiemen. En de boom zelf nieuw leven in te blazen. Net onder de schors van een boom zitten slapende knoppen. Wanneer een boom door een brand van zijn schors en bladeren is ontdaan, komen deze knoppen tot leven. Ze bedekken de zwartgeblakerde boomstam met een laag verse groene blaadjes. Als gevolg daarvan kan de oude boom overleven.

http://www.mediainside.nl/forum/index.php?topic=1226.0;wap2
In Australische deelstaat Victoria was al dertien jaar droog toen in 2009 een inferno los brak. Klagen wij al met een paar maanden droogte. o_O

@J.J ik mis in het stuk de invloed van de zwaartekracht van de maan op zeewater. Ook onderzeese aardbevingen spelen ook mee in schommeling van zeespiegel. Zelfs tot tsunami's aan toe. Als elders een stormvloed is is er op een andere plaats weer eb.

Klimaatplein heeft het alleen maar over het smelten van.... Niet over de jaarlijkse groei en smelten van.... Da's wel jammer. Want dat schommelt gewoon jaarlijks.
http://www.sciamachy-validation.org/klimaatdesk/cryosfeer.html
De ene keer reflecteert het ijs de zonnestralen de andere keer smelten de zonnestralen het ijs. Ze weten het zelf niet meer. Ik ben een tijd terug al gestopt met de klimaatplein te volgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het viel me op dat er nog geen topic over de lange droogte in Nederland, maar ook Duitsland en België hebben er last van, was gestart.

Preppen jullie nu extra of gaan jullie gewoon door met de dagelijkse beslommeringen? Waar houden jullie bijvoorbeeld extra rekening mee of hoe sproeien jullie de moestuin?

Voor mij is deze droogte eindelijk tot mijn vriendin doorgedrongen dat het hele preppen toch niet zo raar is als ze dacht. Ik deed altijd mijn ding en ze vond dat ik maar raar dacht "want zoiets gebeurd in Nederland toch niet". Nu is ze gisteren naar de supermarkt gereden om 20 liter water te halen, speciaal om de flesjes van de kleine mee te maken want ze had gezien dat ergens in Groningen het water afgesloten was en dat er helemaal geen water meer te krijgen was in de supermarkt. "Waarom denk je dat ik altijd grootverpakkingen water inkoop, schat?" was mijn eerste vraag. Zelfs de mogelijkheid genomen om haar te laten nadenken over de aanschaf van een waterfilter.

MOD Quote haken recht gezet..
 

Mayo

Last (wo)man standing
interessant om te lezen allemaal :cool:
Ik heb 'overzomerd' in Frankrijk (was t ook errug warm) en had niet alles bijgehouden hoe t hier in NL is geweest.

@Lai, volgens mij werd de Portugese regering verweten dat zie niet genoeg hebben gedaan om de branden te voorkomen omdat eucalyptusbomen natuurlijk helemáál niet inheems zijn in Portugal... Was er eerder over nagedacht dat Eucalyptusbomen in principe brandende fakkels-in-spe zijn, dan hadden situaties als die deze zomer wellicht vermeden kunnen worden.
 

Ray

SHTF Expert
interessant om te lezen allemaal :cool:
Ik heb 'overzomerd' in Frankrijk (was t ook errug warm) en had niet alles bijgehouden hoe t hier in NL is geweest.

@Lai, volgens mij werd de Portugese regering verweten dat zie niet genoeg hebben gedaan om de branden te voorkomen omdat eucalyptusbomen natuurlijk helemáál niet inheems zijn in Portugal... Was er eerder over nagedacht dat Eucalyptusbomen in principe brandende fakkels-in-spe zijn, dan hadden situaties als die deze zomer wellicht vermeden kunnen worden.
Olijfbomen zijn ook van die fakkels, vol met olie en branden uitstekend als ze groen zijn.
Ook niet inheems in Portugal (of de andere bekende olijflanden), maar ik gok dat aan het argument inheems of niet, opeens minder belang wordt gehecht. :D
 
Bovenaan