• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Droogte in Nederland

Marc67NL

Senior Prepper
....................
Belangrijker is, ik neem aan dat jij dat ook bedoeld, hoe gaan we er verder mee om.
..............
Yep. precies dat.

En ik denk dat het nog aardig on-topic is.
Die droogte zal zeker rond de evenaar de nodige gevolgen hebben.
Denk aan de migratie van grote bevolkingsgroepen naar het noorden en het zuiden.
De verdroging van midden Noord-Amerika. De uitbreiding van de Sahara. Midden Spanje.

De droogte in Nederland maakt deel uit van een groter plaatje.
En het daar over hebben vind ik ook in dit topic wel van belang.

Maar ach, er zitten ook wel voordelen aan de droogte: ..........., ehr, ......... . Vast wel. :(.
 

DO-it

Diehard Prepper
Voordelen van de droogte of liever gezegd de warmte. Wellicht omdat ik er niet zoveel last van heb. Tuurlijk heb ik het warm, maar mij hoor je niet klagen. Ik kan nog genoeg doen, zweten doe ik toch wel. Even terug naar het begin: voordelen.

Zoals ik het zie is er niet zo heel veel verschil met deze warmte en de kou in de winter waarin er een flink pak sneeuw ligt en alles bevroren is (behalve de temperatuur natuurlijk......:fluit:). Wat ik namelijk zie is dat iedereen in een soort van relax fase komt. Het is te warm om te haasten en veel te doen. Wat vandaag niet gaat, komt morgen wel weer. Poko poko.... Eigenlijk zouden we moeten leren van de landen waar het altijd dit weer is..... Op Curacao gaan de kinderen tot 13:00 naar school. In Spanje hebben ze Siësta’s en eten pas na 20:00 (of later nog).
Kortom dit weer (en die stevige winters) vragen erom om te onthaasten. Laten we dat dan ook doen. Het heeft geen zin om je druk te maken over dingen die je niet kunt veranderen. Kijk naar jezelf en doe wat er nodig is, geniet van het mooie weer, de lange avonden, de mooie zonsopkomsten en zonsondergangen, de sterrenhemels, het koude bier (of de Rosé) want voordat je het weet zitten we in het donkere regenseizoen (ook gezellig lampjes aan, kaarsjes erbij). De natuur trekt wel weer bij. Zij is sterker dan ons. Het is even afwachten wat er straks weer op gaat komen.
Oja nog een voordeel (voor mij). Dit is de eerste zomervakantie sinds tijden waarin ik veel gewerkt heb (ook daarin ge-onthaast). De dagen dat ik vrij was, zo lekker bezig geweest, dat ik de vakantie nog niet heb gemist. Al hoop ik straks wel een paar dagen van huis af te zijn, anders heb ik alleen maar geklust....:fluit:
 

Lai

Prepper goeroe
In de geschiedenis word vaker gesproken over langdurige droogte periodes afgewisseld met kleine ijstijden.
KLIMAATVERANDERING VAN 1300 TOT 1850
""In 1540. Legio bronnen spreken van zeven maanden zonovergoten, droog en heet weer. De Rijn kwam vrijwel droog te staan en in Parijs liepen mensen over de bedding van de Seine zonder natte voeten te krijgen.""
https://isgeschiedenis.nl/reportage/droogte-door-de-eeuwen-heen
"" In Europa woedde van 1618 tot 1648 de Dertigjarige Oorlog, die werd deels veroorzaakt door slechte oogsten, voedseltekorten en de hierop volgende sociale onrust.""
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/kleine-ijstijd-klimaatverandering-van-1300-tot-1850

Maak ik mij er druk om? Niet echt, komt al duizenden jaren voor die grote klimaat schommelingen. Tegen houden lukt toch niet. Ik zie het als een manier van Moeder Aarde om het menselijke kaf van het koren te scheiden.
 

Marc67NL

Senior Prepper
In de geschiedenis word vaker gesproken over langdurige droogte periodes afgewisseld met kleine ijstijden.
..............
Maak ik mij er druk om? Niet echt, komt al duizenden jaren voor die grote klimaat schommelingen. Tegen houden lukt toch niet.
...............
Kijk. Een nuchtere instelling. Pragmatisch.

Deze klimaatschommeling overleven wij ook wel weer.
:( Alhoewel helaas waarschijnlijk niet wij allemaal.

De hele discussie over het wel of niet van invloed zijn, van het menselijke gedrag mbt. vervuiling en roofbouw op het klimaat,
vind ik echt niet de moeite waard. Het moge toch duidelijk zijn dat we moeten kappen (woordgrapje) met vervuilen ed.?!
Los van klimaatverandering?!

Maar ach, ik mag eigenlijk niets zeggen.
Heb de afgelopen dagen thuis ook niet schoongemaakt.
En heb roofbouw gepleegd op de waterkraan. :fluit:
 

DO-it

Diehard Prepper
Waar ik niemand over hoor zijn de palen waar de huizen in Amsterdam op gebouwd zijn. Ik kan me herinneren dat in 1976 (?) een hele discussie over is geweest. Bang dat al die palen zouden rotten, toen het water zo gezakt is.

Ik kreeg als ukkiepukkie enorme beelden in mijn hoofd (liedje van Amsterdam die mooie stad is gebouwd op palen + rotte palen+ knakken af + domino effect =weg Amsterdam)

Terug naar het begin: over Amsterdam en blootliggende palen, heb ik nog niets gehoord.....
 

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug naar het begin: over Amsterdam en blootliggende palen, heb ik nog niets gehoord.....
Dat was Zaterdag :p

Waar ik niemand over hoor zijn de palen waar de huizen in Amsterdam op gebouwd zijn. Ik kan me herinneren dat in 1976 (?) een hele discussie over is geweest. Bang dat al die palen zouden rotten, toen het water zo gezakt is.

Ik kreeg als ukkiepukkie enorme beelden in mijn hoofd (liedje van Amsterdam die mooie stad is gebouwd op palen + rotte palen+ knakken af + domino effect =weg Amsterdam)

Terug naar het begin: over Amsterdam en blootliggende palen, heb ik nog niets gehoord.....
Volgens mij houden ze het water in de grachten gewoon op peil, daardoor zakt het grondwater niet.
 

Marc67NL

Senior Prepper
Oeps:

'Een paar procent zeewater is al een probleem'.

""
Door de droogte en de lage waterstanden heeft ons landschap steeds meer te kampen met verzilting. Zout water stroomt steeds verder de rivieren op en daardoor komt onder andere de drinkwatervoorziening in gevaar. 'Ook al ziet u over een aantal dagen regen, dat betekent nog niet dat het probleem is opgelost', vertelt Hans de Vries, voorzitter van de Landelijk Coördinatiecommissie Waterverdeling. De scheepvaart en de landbouw worden het hardst getroffen door de verzilting. 'Boeren zullen zich moeten gaan oriënteren op andere gewassen die minder water nodig hebben', waarschuwt Joost Delsman hydroloog bij Deltares.
""
Bron: BNR.

Die zag ik zo niet aankomen.

Dat betekent dus ook dat flinke stukken natuurschoon (vn. in het westen) zullen gaan veranderen.
Jammer. Maar ik ben ook wel benieuwd wat voor ander schoon er voor in de plaats gaat komen.

Maar het zinnetje: 'Ook al ziet u over een aantal dagen regen, dat betekent nog niet dat het probleem is opgelost',
verontrust me. Vertelt die man me nou dat de drinkwatervoorziening gevaar blijft lopen?
Wordt dat de status quo?

Wel tof dat we binnenkort kabeljauw, scholletjes, en haring uit onze rivieren kunnen vissen.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
In de geschiedenis word vaker gesproken over langdurige droogte periodes afgewisseld met kleine ijstijden.
.......................
Maak ik mij er druk om? Niet echt, komt al duizenden jaren voor die grote klimaat schommelingen. Tegen houden lukt toch niet. Ik zie het als een manier van Moeder Aarde om het menselijke kaf van het koren te scheiden.
Jammer genoeg kan ik maar 1x leuk uitdelen, deze nuchtere constatering zouden meer mensen moet onderschrijven.

Tegelijkertijd zie ik een zelfde soort schommeling als het gaat om geestelijke vrijheid en ruimte voor andere meningen. We zijn op dat vlak weinig opgeschoten sinds de middeleeuwen, De katholieke kerk van toen is de (groen) linkse kerk van nu met de Femke's en de Jesse's als de alwetende pastoors. De ketters zijn zij die niet blindeling en onvoorwaardelijk geloven in het CO2 sprookje en het dogma rond klimaatverandering. (Geluk bij een ongeluk is dat een fysieke brandstapel extra CO2 oplevert dus de lucifers blijven vooralsnog nog in het doosje :) )

Hebben we een natte zomer dan komt dat door CO2 en klimaatverandering. Bij een droge zomer wijst men schaamteloos dezelfde oorzaak aan. Idem voor strenge vs. zachte winters.
En de hele meute slikt het allemaal voor zoete koek. Niemand komt blijkbaar op de gedachte dat alle menselijke belevenissen (en kennis) op gebied van klimaat niets voorstelt op die miljarden jaren dat de aarde bestaat.
En wij zijn al helemaal niet in staat om zelf het klimaat te regelen zoals men ooit een keer heeft afgesproken m.b.t. de maximaal toelaatbare temperatuurstijging.

Bovenstaande sceptische benadering betekent overigens niet dat ik tegen het streven ben om energie te gaan betrekken uit hernieuwbare bronnen. In tegendeel, het is doodzonde om fossiel brandstoffen in de fik te steken.
 
F

forumlid 1447

Gast
Jammer genoeg kan ik maar 1x leuk uitdelen, deze nuchtere constatering zouden meer mensen moet onderschrijven.

Tegelijkertijd zie ik een zelfde soort schommeling als het gaat om geestelijke vrijheid en ruimte voor andere meningen. We zijn op dat vlak weinig opgeschoten sinds de middeleeuwen, De katholieke kerk van toen is de (groen) linkse kerk van nu met de Femke's en de Jesse's als de alwetende pastoors. De ketters zijn zij die niet blindeling en onvoorwaardelijk geloven in het CO2 sprookje en het dogma rond klimaatverandering. (Geluk bij een ongeluk is dat een fysieke brandstapel extra CO2 oplevert dus de lucifers blijven vooralsnog nog in het doosje :) )

Hebben we een natte zomer dan komt dat door CO2 en klimaatverandering. Bij een droge zomer wijst men schaamteloos dezelfde oorzaak aan. Idem voor strenge vs. zachte winters.
En de hele meute slikt het allemaal voor zoete koek. Niemand komt blijkbaar op de gedachte dat alle menselijke belevenissen (en kennis) op gebied van klimaat niets voorstelt op die miljarden jaren dat de aarde bestaat.
En wij zijn al helemaal niet in staat om zelf het klimaat te regelen zoals men ooit een keer heeft afgesproken m.b.t. de maximaal toelaatbare temperatuurstijging.

Bovenstaande sceptische benadering betekent overigens niet dat ik tegen het streven ben om energie te gaan betrekken uit hernieuwbare bronnen. In tegendeel, het is doodzonde om fossiel brandstoffen in de fik te steken.

Of het klimaat nu aan het veranderen is of niet, als we meer co² in de lucht blijven blazen,
krijgen we een te laag zuurstofgehalte, om gewoon te kunnen ademen.
Dus we moeten zowiezo iets doen, onze aardkloot draait al vele miljarden jaren, en zal dat blijven
doen tot, de zon haar opslokt.
Maar zonder de juiste luchtverhouding, zijn wij er al veel eerder niet meer.
Dus zuurstofgehalte op pijl terug brengen, is goed voor ons en hen die na ons komen.
 

Marc67NL

Senior Prepper
Pompiedompiedom:

'Als het ijs smelt, versnelt het opwarmingsproces'.

""
Klimaatwetenschappers waarschuwen dat als de wereld twee graden opwarmt we op een zogenaamd kantelpunt aankomen. Daarna zal de temperatuur nog eens met vier tot vijf graden oplopen en de zeespiegel zou met tien tot zestig meter stijgen. Volgens klimatoloog en duurzaamheidsdeskundige Reinier van den Berg, kan dat omdat het ijs normaal zonlicht weerkaatst. 'Als dat ijs verdwijnt door de opwarming, zal er minder zonnewarmte weerkaatsen en zal het opwarmingsproces versnellen.'
""
Bron: BNR.

Wisten we al, toch?
Niet verkeerd om nog even bij stil te staan.

En laten we nu even niet ingaan op wiens schuld het is. Lobby dit, fanatici zus, nekkletsers zo.
Dat is allemaal niet meer aan de orde. Zonde van de tijd en de energie.
Zowat iedereen erkent nu wel dat het klimaat veranderd.
Om wat voor een reden dan ook.

10 Tot 60 meter zeespiegelstijging?
Zal wel type foutje zijn. Maar 16 meter is ook nog een beetje teveel.


Bangladesh ligt max. zo'n 3 meter boven de zeespiegel.
1 Van de drukst bevolkte landen. Je zult er maar wonen.

Maar wordt het hier in NL dan niet tijd voor een nieuw Delta-plan?
Zouden er al plannen zijn? Of wordt dit probleem vooruitgeschoven?
Vooruitschuiven, daar zijn we in NL vrij goed in.
Een probleem voor de volgende regering, generatie, groep 'onder NAP' bewoners.

Ach, we kunnen tzt. met z'n allen in het oosten van ons land gaan wonen. Gezellig.
 

petroman

SHTF Expert
Volgens mij weten ze eigenlijk niet wat er precies gaat gebeuren. Tis maar net welke onderzoeker zich meld.
Er zit een verschil tussen zeeijs en landijs.
Wat gebeurd er met het land als die ernorme massa ijs pleite is ?
IJsbergen drijven een heel eind de oceaan op en smelten langzaam weg. Daardoor vermengt het water zich over een groot gebied.
Als het warmer wordt verdampt er ook weer meer water.
Hoeveel water neemt de grond onder die ijsmassa weer op als het ontdooit ?
Wat gebeurd er met de rotatiesnelheid / asstand van de aarde als door de massa het zwaartepunt verschuift ? Als de oceanen overal 10m plus stijgt is dat nogal wat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Niels

Mankinds only hope
Haha, @petroman ,

Ik vind het leuk dat jij serieus verder denkt, en niet overal maar aannames doet wat dat betreft.
Bijvoorbeeld vroeg ik me laatst zelf ook nog wat af... puur natuurkundig.
De aarde is voor een X deel van het oppervlak water, en een X deel is verhard, land, je weet wel.
Op lang verdampt er weinig vocht, of weinig t.o.v. water, toch? Of valt dat mee omdat het water relatief koud blijft?
In ieder geval maken wij van water wel eens land, zoals Flevoland. Op die plek verdampt dus minder water?
Maar natuurkundig is verdamping = koeling, dus dat koelt de aarde, dus wij beperken de natuurlijke koeling van de aarde...
Maar goed, dat is dat... dat was gewoon even een gedachte... maar nu hebben ze geconstateerd dat het warmer word (blijkbaar feit),
dan is het toch ook zo dat de verdamping, en dus daaraan vast de koeling ook harder gaat?
Zijn maarzo gedachten hoor...
 

Ray

SHTF Expert
Haha, @petroman ,

Ik vind het leuk dat jij serieus verder denkt, en niet overal maar aannames doet wat dat betreft.
Bijvoorbeeld vroeg ik me laatst zelf ook nog wat af... puur natuurkundig.
De aarde is voor een X deel van het oppervlak water, en een X deel is verhard, land, je weet wel.
Op lang verdampt er weinig vocht, of weinig t.o.v. water, toch? Of valt dat mee omdat het water relatief koud blijft?
In ieder geval maken wij van water wel eens land, zoals Flevoland. Op die plek verdampt dus minder water?
Maar natuurkundig is verdamping = koeling, dus dat koelt de aarde, dus wij beperken de natuurlijke koeling van de aarde...
Maar goed, dat is dat... dat was gewoon even een gedachte... maar nu hebben ze geconstateerd dat het warmer word (blijkbaar feit),
dan is het toch ook zo dat de verdamping, en dus daaraan vast de koeling ook harder gaat?
Zijn maarzo gedachten hoor...
Als water verdampt op aarde, condenseert dat ook weer op aarde, niet ergens in de ruimte buiten de aarde. Die warmte blijft gewoon binnen hetzelfde systeem. Broeikasgassen hebben invloed op de warmte die naar de ruimte wordt verloren, dus uit het systeem aarde gaat.
 

Niels

Mankinds only hope
Als water verdampt op aarde, condenseert dat ook weer op aarde, niet ergens in de ruimte buiten de aarde. Die warmte blijft gewoon binnen hetzelfde systeem. Broeikasgassen hebben invloed op de warmte die naar de ruimte wordt verloren, dus uit het systeem aarde gaat.
tenor.gif

Te snel gepost, als ik 3 seconden langer had nagedacht... Haha, je natuurlijk, het blijft allemaal in het zelfde systeem :p.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het huidige systeem in NL is gebaseerd op het risico dat eens per 50 jaar bij extreem weer er dijken kunnen doorbreken. Één, twee kabinetten terug is dat nog aan de orde geweest en de minister wilde destijds de zwakke plekken niet extra versterken. Een versterking en verhoging van gemiddeld 50cm zou ons beter beschermen en we zouden dan eens in de 100 jaar risico lopen. Dat is voor de wateroverlast.

Hoe dit is bij droogte, daar heb ik nog nooit iemand over gehoord. De huidige minister gaf wel eerder aan dat bijvoorbeeld boeren en bedrijven zich hiervoor kunnen verzekeren, maar iedereen weet dat dit onzin is, want zo'n verzekering is onbetaalbaar voor deze ondernemers die toch al zoveel lasten en regeltjes hebben.
 

Lai

Prepper goeroe
Pompiedompiedom:

'Als het ijs smelt, versnelt het opwarmingsproces'.

""
Klimaatwetenschappers waarschuwen dat als de wereld twee graden opwarmt we op een zogenaamd kantelpunt aankomen. Daarna zal de temperatuur nog eens met vier tot vijf graden oplopen en de zeespiegel zou met tien tot zestig meter stijgen. Volgens klimatoloog en duurzaamheidsdeskundige Reinier van den Berg, kan dat omdat het ijs normaal zonlicht weerkaatst. 'Als dat ijs verdwijnt door de opwarming, zal er minder zonnewarmte weerkaatsen en zal het opwarmingsproces versnellen.'
""
Bron: BNR.


10 Tot 60 meter zeespiegelstijging?
Zal wel type foutje zijn. Maar 16 meter is ook nog een beetje teveel.


Maar wordt het hier in NL dan niet tijd voor een nieuw Delta-plan?
Zouden er al plannen zijn? Of wordt dit probleem vooruitgeschoven?
Vooruitschuiven, daar zijn we in NL vrij goed in.
Een probleem voor de volgende regering, generatie, groep 'onder NAP' bewoners.

A: zonlicht word steeds meer weerkaatst door zonnepanelen. Die velden schieten als paddenstoelen uit de grond wereld wijd. Die vervangen de smeltende ijskappen en gletsjers. Daarbij groeien een aantal gletsjers ook aan in Nieuw zeeland, Europa en Azië. Vreemd vreemd vreemd o_O
http://www.weer.nl/nieuws/detail/2017-03-01-groeiende-gletsjers-in-nieuw-zeeland/
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/spectaculair-gletsjernieuws-uit-de-alpen/
https://www.uu.nl/nieuws/extra-irrigatie-kan-leiden-tot-groeiende-gletsjers
https://www.weet-magazine.nl/groeiende-himalaya-gletsjers/

Volgens andere wetenschappers is dit een mogelijke oorzaak van smelten vs groeien van gletsjers.
gletsjers_credit_timo_van_vlietweb_0.jpg


B:wat mij steeds weer opvalt is dat "wetenschappers" het volume ijs dat kan smelten gelijk stelt aan aan de zelfde volume water. 1 kuub ijs = 1 kuub water. Ik weet niet, maar als ik een kuub ijs smelt (met deksel er op om verdamping te voorkomen ;)) hou ik geen kuub water over. Er zitten veel luchtbelletjes en stof in het ijs verpakt. Zo komen andere wetenschappers aan hun informatie over de luchtkwaliteit en verhoudingen aan stofjes en stuifmeel van tig duizend jaar geleden. Ik denk dat zelfs een wereldwijde zee stijgen van 10 m. nogal hoog gegrepen is.

CO2 was toch goed voor planten en die maken toch zuurstof voor ons ?

Klopt, maar we zijn met meer mensen dan ooit op deze aardkloot en hebben meer zuurstof nodig. Dus bomen en planten moeten meer zuurstof produceren en daar is meer CO2 voor nodig. Anders krijgen we een zuurstof te kort.
 
Bovenaan