• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Droogte in Nederland

F

forumlid 1447

Gast
Hier in België heeft elke gemeente zijn eigen regelgeving,
elke provincie zijn eigen wetten, elk gewest zijn eigen waterbeheersplan,
elke gemeenschap zijn eigen bevoegde ministers en de federale regering doet ook iets.
Overstromingsgebieden zijn volgebouwd, op de hogere stukken staat bos.
Nederland heeft het niet zo ingewikkeld, maar ik snap wat @Harry Nack bedoelt.
1 plan, een regel, een uitvoering
En de oude kaarten erbij, om te zien waar het water vroeger al heen wilde.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
In Spanje heeft men in de jaren 70 een drastisch besluit genomen door de vele overstromingen en doden.

Nabij Zaragoza moesten boeren en zelfs hele dorpen wijken voor een nieuw groot binnenmeer. Dat wordt sindsdien gebruikt om water op te slaan voor droogtes en gecontroleerd af te voeren tijdens natte periodes.

Het wordt de Zee van Aragon genoemd en op zijn grootst is het ongeveer 125km lang en 25km breed, iets groter zelfs Google maar ff.

Het is zeker niet zo dat er nooit meer iets overstroomd in Spanje maar rond die regio tot aan de Ebro Delta zijn de problemen met 99% afgenomen.

Eerst waren een hoop mileu activisten tegen want dit zou gebeuren en dat zou kapot gaan. Nu is het een verrijking geworden voor dat gebied. Flora en fauna zijn opgebloeid en vieren hoogtij.

Zomaar een voorbeeld van watermanagement van 40-50 jaar geleden.
 

petroman

SHTF Expert
Klinkt als het verhaal over de zuiderzee.
Maar ik ben het wel met je eens om gewoon in de randstad waar de behoefte groot is wat polders te laten onderlopen.
Ook de veengronden in de achterhoek maar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
J

J.J

Gast
Er zijn ook op aardig wat plaatsen zand afgravingen, waar heel veel water in zit vijftig meter diep is geen uitzondering.
 

Ray

SHTF Expert
Ik stel voor heel Groningen onder water te zetten want we hebben een behoorlijk bekken nodig. Misschien kunnen we dan alsnog het gas oppompen. :D

Vind ik eigenlijk ook wel een goede oplossing, hoef ik tenminste niet met @Marcov op de vuist en gaat die hele kudde daar niet op de vlucht. ;) Doen we Friesland er ook bij, trekken die afsluitdijk door naar Duitsland met 8 stroken snelweg verbinding en spoor en alles boven Assen wordt het Groot IJsselmeer.

Heb altijd al dichter bij groot water willen wonen, komt die wens ook uit.

En mocht ooit de Noordzee wat te woest blijken voor de dijken, dan blijft precies dat van Nederland over wat echt leuk is. :p
 
F

forumlid 1447

Gast
125 km bij 25 da's ongeveer heel Noord- en Zuid-Holland, met randstad erbij.
Groningen is ineens een slechte optie, dijkproblemen voorbij, een rustig strand en ja die Amsterdammers,
Rotterdammers en Hagenese zullen verzuipen.
Zelfs dan zulllen ze hun grote bek niet kunnen dichthouden. ;) ;) ;).
(Valt het op dat ik van onder de riolen kom)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
De oppervlakte zegt niet eens zoveel (ja qua omvang van het project), diepte van de bekkens is van meer belang.

De Noordzee is op de meeste plekken maximaal 40 meter diep, terwijl de Middellandse zee bij Griekenland op sommige plekken kilometers diep is.

Dus Groningen is nog steeds een serieuze optie. :p De grond gebruiken om Nederland op te hogen en dijken te versterken en een mooie zoetwater bekken van 100 meter diep. :lol:

Win win situatie.

Dan verdelen we de Groningers over 3-4 dunbevolkte provincies. :oops:
 

Lai

Prepper goeroe
In Friesland staan de dijken er niet allemaal even goed bij. Stukken zijn gewoon afgekeurd! De droogte heeft daar debet aan. Deze dijken zijn gemaakt om water buiten te houden, hoe ze het doen om veel water binnen te houden??
https://frieschdagblad.nl/2018/7/4/...er-waddendijk-in-vijf-jaar-is-een-monsterklus
Meerdere provincies hebben de zelfde problemen met afgekeurde dijken, zowel buitendijken als binnendijken.

@Harry Nack je vergeet dat groningen veel brakwater heeft en brakwaterkwelders. Onder laten lopen kan, maar water word wel zouter. Iets wat veel mensen niet willen drinken.
Maar noord en zuid holland, flevoland en westelijk overijsel liggen lager dan groningen, die lopen zo vol. Gewoon de dijken daar niet meer versterken. :fluit: Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? :cool:
https://www.krnwtr.nl/hoogtekaart-van-nederland/
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Spaanse hitte komt deze kant uit, dus het gaat nog warmer worden.
Wat betekend dat voor jou,,,,,,,,,,,, en Nedeland.:confused::eek:

Kunnen we ons daar op voorbereiden dat het steeds heter word en langer aanhoud.
Ik ben al iets aan het uit denken, en ga een kleine fantasie beschrijf in,,,, J.J Preppers praat
 

Lai

Prepper goeroe
Lekker en dat met klussen en verhuizen :mad: Gelukkig hoef ik de sleutel van oude huis pas max eind oktober in te leveren. Doe het wel eventjes rustig aan. Heb veel moeite met dit tropische weer. Planten/bomen en struiken hoef ik nu niet uit te spitten en te verplaatsen. Heb ik gelijk mooi droog kampvuur hout :( Mag geen airco plaatsen op nieuwe stek van woningbouw. (ook geen vloerverwarming trouwens o_O )
 

Niels

Mankinds only hope
Nou, om mijn planten in de tuin in leven te houden heb de afgelopen weken al een paar kuub water uit de waterleiding in mijn tuin gesproeid.
Kost een paar euro, oke, maar eigenlijk vind ik het iets wat fout om hoogwaardig leidingwater geschikt gemaakt voorconsumtie enz. te sproeien.
Op mijn verlanglijstje staat nog altijd een eigen watervoorziening in de tuin met dus een eigen bron (puls hoe je het noemen wilt) waaruit ik water op kan pompen.
Mocht er een keer poep aan de stuiter zijn dat water levering lastig word heb ik nog gewoon water.
Ik kan het water voor consumptie gewoon filteren met een Sayer (of ik heb dan de care plus versie).
Liefst een bron tot onder de eerste klei laag (of harde laag) met een pomp onderin de bron, goed diep voor een goede kwaliteit water zonder al te veel chemicaliën.
Aangezien de geldboom leeg is word dit een project voor volgend jaar :).
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Niels, hier pissen mijn zoons en ik elke keer tegen een andere boom.:D Al twee dagen boven de 40 graden geweest lokaal hier en nu 38 nog een paar dagen. Dan zakt het weer wat af naar 32 wat hier normaal is in de zomer.

Een deel van de moestuin heb ik laten verpieteren, bewust want weinig zin en tijd elke dag te wateren. Het zou me meer kosten dan wat het oplevert. :oops:

IMG-20180804-WA0020.jpeg

Zie de (gedroogde :eek:) tomaatjes boven op het randje van de foto. :oops:
 

Marc67NL

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Het betekent voor mij verder niets. Maar het is nog de vraag of het hier zo enorm warm gaat worden.
Inderdaad:

De golfstroom… van opwarming naar afkoeling?

""
Wanneer warm water in een kouder gebied terechtkomt, geeft het een deel van zijn warmte af aan de continenten waar het tegenaan ‘botst’. Op dat vlak hebben wij in West-Europa veel geluk: warm water uit de Golf van Mexico (‘golf’stroom) komt aan het zeeoppervlak naar ons toe, waardoor wij in een buitengewoon gematigd klimaat leven, in verhouding tot onze breedtegraad. Je zou de golfstroom nog het best kunnen vergelijken met een gigantische warmtepomp die continu warmte uit tropische gebieden naar West-Europa brengt. Wanneer de warmtepomp vertraagt of zelfs stilvalt, koelen Groenland en West-Europa sterk af.
""
thermohaline.gif

Bron: Global Change Ecology, University of Antwerp.

Kort gezegd: Uit studies is gebleken dat vooral door het afsmelten van de ijskappen op Groenland er een grote hoeveelheid zoet water in de Noordelijke Atlantische oceaan bijkomt. Het oppervlaktewater wordt daardoor minder zout. Dit is funest voor de aandrijving van de golfstroom.

Zou zomaar kunnen dat we Canadese winters, en zomers krijgen.
Gooi sjaal en handschoenen nog maar niet weg.
 

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Klopt, maar dat mag je van de nederlandse milieu fundamentalisten niet zeggen. Die gebruiken deze temperaturen juist als bewijs dat de aarde opwarmt. Net zo als er een aantal van de meest noordelijke meetstations niet meer meegenomen worden in de gemiddelde wereld temperatuur. Met als gevolg dat de gemiddelde temperatuur, op papier, omhoog is gegaan.


Edit: de temperaturen gaan omhoog en zullen uiteindelijk weer omlaag gaan. Dat is de cyclus van de aarde.
1 goede vulkaan uitbarsting en we hebben een jaar geen zomer. 1816 het jaar zonder zomer
 

Marc67NL

Senior Prepper
Klopt, maar dat mag je van de nederlandse milieu fundamentalisten niet zeggen. Die gebruiken deze temperaturen juist als bewijs dat de aarde opwarmt. Net zo als er een aantal van de meest noordelijke meetstations niet meer meegenomen worden in de gemiddelde wereld temperatuur. Met als gevolg dat de gemiddelde temperatuur, op papier, omhoog is gegaan.
Sorry. De Aarde warmt op. Juist dat zorgt voor het verstoren van de Golfstroom of Noord-Atlantische Drift.
Of de mens dat nu veroorzaakt, versneld, of er niets mee te maken heeft, is voor mij niet belangrijk.

Het huis staat in de fik.
Eerst blussen, dan (evt.) kijken wie schuldig is.

Nu ja, er is in dit geval niet zo heel veel meer te blussen.
Gelukkig is de mens flexibel en inventief.
We komen er wel doorheen.

Breien wordt ineens weer een interessante hobby.
 

Marcov

Prepper goeroe
De aarde warmt op, al eeuwen. Hoewel we in de middeleeuwen een kleine ijstijd gehad hebben. Persoonlijk denk ik niet dat de mens veel aan de oorzaak kan doen.
Belangrijker is, ik neem aan dat jij dat ook bedoeld, hoe gaan we er verder mee om.

Maar we gaan nu een beetje off-topic, ben ik bang.
 
Bovenaan