• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een nucleaire ramp. Hoe bereid ik me daarop voor?

Tharifas

Survivor
Waarom niet beiden? Bij een nucleaire bom is het gevaar niet de straling van de bom zelf (alhoewel je daar toch echt ook dood van kan gaan) maar het geïoniseerde stof dat overal neerkomt. Dit is de 'Fallout' waar de meesten aan dood zullen gaan. Dit blijft gevaarlijk voor mensen voor ongeveer 3 weken, met 99% die verdwijnt in de eerste week, 99,99 in de volgende week en 99,9999 in de 3e week. Daarna zal alleen Ground Zero enorm gevaarlijk blijven en de directe omgeving eromheen. Het gevaar is hier dus dat stof tijdelijk radioactief wordt gemaakt.

Bij een nucleaire ramp van een kernreactor is er veel meer origineel radioactief materiaal, in plaats van tijdelijk geïoniseerd materiaal. Dit betekent dat dit radioactieve materiaal ook de standaard vervaltijd aanhoudt van Uranium of Plutonium. Tsjernobyl is nu nog steeds gevaarlijk omdat dit originele radioactieve materiaal nog steeds overal ligt, en nog steeds uit elkaar valt. Daarom wil je daar ook absoluut niet in de grond gaan graven, want alle troep is langzaamaan onder de grond aan het verdwijnen.
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat de klap, dus de explosie zelf waarschijnlijk ook dodelijk zal zijn, daarnaast hebben we dan nog de hitte en drukgolven (heen en weer).
Daarna krijg je pas de paddestoel met radioactief stof.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik denk dat de klap, dus de explosie zelf waarschijnlijk ook dodelijk zal zijn, daarnaast hebben we dan nog de hitte en drukgolven (heen en weer).
Daarna krijg je pas de paddestoel met radioactief stof.
Dat zal zeker zo zijn @petroman , in de omgeving van ground-zero Utrecht.😁 De drukgolven en hitte vallen hier dan nog wel mee. Niet veel meer dan een zonnetje om middernacht, en een warm briesje.
Of die paddestoel nog zichtbaar zal zijn bij het ochtendgloren is even ongewis, maar ik heb de verrekijker bij de hand.😆
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Geniaal! Dood gaan we allemaal, en als dat nu de kans is om eraan te ontsnappen?!
Ik type dit nu vanuit de groentela, in het schijnsel van een schimmig peertje. Langer leven is leuk, maar kent wel ongemakken.😆

Psst als je het op een keertje open laat dan heb je weer licht en lucht :).
 

RockyFlats

Ruttaan
Psst als je het op een keertje open laat dan heb je weer licht en lucht :).
Zie je @joepmeloen , dan heb ik toch gelijk. Ik dacht al dat ik naast me een koelkastdeur op een kiertje hoorde gaan en iemand hoorde fluisteren!😆
Leuk, we zijn buren!
Hoe vaak open jij jouw deur, of zullen we het drie-uurs 12-3-6-9 aanhouden zodat we kunnen babbelen?😁
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik zou gewoon vasthouden aan YT en h(b)olywood films.

Hoe zou jij jezelf in veiligheid brengen en de daarop volgende tijd de straling vermijden?

Ik kom zelf niet verder dan een bunker die ik niet heb... Maar als je het koste wat het kost zou willen overleven, hoe doe je zoiets?
 

Roel

Mankinds only hope
Maar @petroman, het is ook nagenoeg onmogelijk om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Wie van ons heeft info uit de eerste hand, laat staan uit eigen ervaring? Dan blijft i.d.d. over, YT en filmkennis en dat is volstrekt onbetrouwbaar, je weet niet wie er iets van weet en wie volslagen kolder loopt te propageren. Dus maar bidden dat we die kennis nooit nodig hebben lijkt me nog het meest voor de hand liggende... ;)
 

RockyFlats

Ruttaan
Hoe zou jij jezelf in veiligheid brengen en de daarop volgende tijd de straling vermijden?

Ik kom zelf niet verder dan een bunker die ik niet heb... Maar als je het koste wat het kost zou willen overleven, hoe doe je zoiets?

@joepmeloen , je gelooft het niet, maar toch even serieus bedoeld... omwille van een levendige discussie... en nadrukkelijk alleen even als gedachtenexperiment, uitgaand van het minimaal noodzakelijke...

Graaf een groot gat in de tuin en plaats er een betonnen pompput in (neem de grootste van bijgaand, of groter). Die dingen zijn wellicht groot genoeg en betaalbaar. Op het betonnen dak breng je 70-100 cm gronddekking aan, en wat plaggen gras met bloemetjes. Zorg voor een fijnstof-filter en een actieve-kool-filter, en een handbediende luchtpomp om verse lucht aan te zuigen. Boven het maaiveld twee stalen pijpen met kap, voor lucht-aanzuig en overdruk-afblaas. Een stevig stalen luik met afdichtingsrubber en knevels aan de binnenkant. Onderkant nog boven het waterpeil houden, zodat je afvalwater door een leiding naar een doorlatende grindkoffer kunt afvoeren. Met z'n tweëen erin, en om de beurt slapen en af en toe verse lucht pompen. Houd het CO2 gehalte in de gaten met een luchtkwaliteit-meter met alarm... Houd je het daarin een weekje uit, dan is het ergste wel voorbij, en kan je af en toe even naar buiten. Neem een hydraulische vijzel en verlengstukken mee om het luik desnoods tegen daarop gevallen zooi in open te kunnen forceren.
Het is maar een gedachtenexperiment, en het heeft veel haken en ogen, maar zou wellicht kunnen functioneren als een kernwapen er niet vlak boven ontploft. Je mist een decontaminatie-sluis, en of die kleine 5m3 inhoud voldoende is voor twee met het hoogst noodzakelijke, is even de vraag. Maar luxe hoeft het niet te zijn; het is gewoon even wekenlang afzien, voor Adam en Eva, en een porto potti😁

Wellicht zou zoiets al kunnen...?😉
 

Bijlagen

  • Pompput beton enkelpomps(1).pdf
    372.3 KB · Weergaven: 2

joepmeloen

Prepper goeroe
@joepmeloen , je gelooft het niet, maar toch even serieus bedoeld... omwille van een levendige discussie... en nadrukkelijk alleen even als gedachtenexperiment, uitgaand van het minimaal noodzakelijke...

Graaf een groot gat in de tuin en plaats er een betonnen pompput in (neem de grootste van bijgaand, of groter). Die dingen zijn wellicht groot genoeg en betaalbaar. Op het betonnen dak breng je 70-100 cm gronddekking aan, en wat plaggen gras met bloemetjes. Zorg voor een fijnstof-filter en een actieve-kool-filter, en een handbediende luchtpomp om verse lucht aan te zuigen. Boven het maaiveld twee stalen pijpen met kap, voor lucht-aanzuig en overdruk-afblaas. Een stevig stalen luik met afdichtingsrubber en knevels aan de binnenkant. Onderkant nog boven het waterpeil houden, zodat je afvalwater door een leiding naar een doorlatende grindkoffer kunt afvoeren. Met z'n tweëen erin, en om de beurt slapen en af en toe verse lucht pompen. Houd het CO2 gehalte in de gaten met een luchtkwaliteit-meter met alarm... Houd je het daarin een weekje uit, dan is het ergste wel voorbij, en kan je af en toe even naar buiten. Neem een hydraulische vijzel en verlengstukken mee om het luik desnoods tegen daarop gevallen zooi in open te kunnen forceren.
Het is maar een gedachtenexperiment, en het heeft veel haken en ogen, maar zou wellicht kunnen functioneren als een kernwapen er niet vlak boven ontploft. Je mist een decontaminatie-sluis, en of die kleine 5m3 inhoud voldoende is voor twee met het hoogst noodzakelijke, is even de vraag. Maar luxe hoeft het niet te zijn; het is gewoon even wekenlang afzien, voor Adam en Eva, en een porto potti😁

Wellicht zou zoiets al kunnen...?😉

Is wel een leuk idee, ik heb nog wat prefab afzink kelders offertes, het komt ongeveer neer op 1000,- per m2 Dus 3x6= 18.000,- dan heb je een.
Een prefab kelder met de vloer er al in kan natuurlijk ook.
Daarboven komt dan een deksel van beton, zand erover en klaar.

Dit is exclusief opstart kostenz inrichting enzo.
 

RockyFlats

Ruttaan
Is wel een leuk idee, ik heb nog wat prefab afzink kelders offertes, het komt ongeveer neer op 1000,- per m2 Dus 3x6= 18.000,- dan heb je een.
Een prefab kelder met de vloer er al in kan natuurlijk ook.
Daarboven komt dan een deksel van beton, zand erover en klaar.

Dit is exclusief opstart kostenz inrichting enzo.
@joepmeloen , dan heb je een redelijk grote. Ik ging hier even uit van wat minimaal wellicht zou kunnen, en dan zijn pompputten vast een stuk goedkoper, en vanuit ontwerp en de kleinere diameter sterker. Wel leuk, zo'n gedachtenexperiment, en ik denk dat er best veel zinnigs mogelijk is tegen een bescheiden investering. Voor wie er al een kelder heeft met een betonnen dak, zou ik inzetten op luchtdicht maken, luchtaanzuig via filters en afvoer op overdruk, en dan is 90% van de gevallen al afgedekt denk ik. Het hoeft m.i. niet allemaal in metersdikke bunkers. Wekenlang het stof buiten houden en wat massa/top-dekking tegen straling, en we overleven al gauw zonder noemenswaardige schade. Vermoed ik...
 
Bovenaan