• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een week zoveel mogelijk niets doen in het bos...

Richard434

Prepper goeroe
Ik, en velen hier, ken die regel ook en daar kun je nog aan toevoegen 3 sec. zijn er maar nodig om een normale situatie te veranderen in een levensgevaarlijke situatie.
Maar, in de praktijk kunnen de meesten echt niet 3 min. zonder zuurstof. Wat er met 3 uur bescherming bedoelt wordt weet ik niet precies maar als ik in de ochtend ga lopen dan heb ik pas 10 of 12 uur later bescherming tegen de elementen nodig. Denk je echt dat je na 2 dagen zonder water nog een weldoordachte, logische beslissing kunt nemen... en hetzelfde geldt voor 10 dagen zonder voedsel. Je denkvermogen neemt af en je motorische vaardigheden. Je kunt geen knoop meer leggen :eek::D.
Dus dat vind ik vooral "boekenwaarheid" :lol:
De 3 uur is gebaseerd op 3 uur zonder enige bescherming tegen de elementen. De juiste kleding biedt dit uiteraard al.
Het gaat ook niet echt om de exacte aantallen, maar het prioriteiten stellen naar aanleiding van een vuistregel in combinatie met de omgeving.
Bij -5 in de sneeuw heb je zonder kleding toch echt sneller dan de 3 uur een probleem.. ;)

Ik suggereer ook niet dat je bij die tijden ook echt wat kan (kom immers ook met voedsel in mijn "plan") echter heeft voedsel niet vanaf minuut 1 mijn prioriteit indien in, zónder geschikte kleding, 's avonds in de regen, in de karpaten sta.
Vandaar de vuistregel.
 

Lai

Prepper goeroe
Tja juiste kleding. Als ze me nu diep in het bos dumpen en moet in een week terug zien te komen met wat ik aan heb en een mes, heb ik een probleem. :eek: Draag leren wandelschoenen, sokken, spijkerbroek, leren riem, bh topje, t-shirt, zonnebril, horloge, buideltje met wat kleine zooi, mooi andujar mes, parakoord armband met firesteel en fluitje en 1 vingerloze handschoen. Dat word 's nachts koud.:oops:

Als eerste zou ik water zoeken, liefst in de richting die ik toch op moet. Dus dat ook zoeken. En iets bedenken om water in mee te nemen.
Water kan je ook vinden in/op planten/bomen/gras (dauw)
Onderdak zo simpel mogelijk, gebruik maken bomen/struiken groei. Bij droog weer geen dak wel uit de wind/ veilig voor wild.
Eten wat er onderweg te vinden is, eventueel wat vangen (vissen of speer) mits het niet te veel tijd vergt.
'S avonds wel een vuurtje proberen te maken, ik hou niet van koude voetjes. En sokken heb ik graag ook droog.

Of ik zoek een geschikt plekje en blijf daar. :fluit: Misschien is er van de bewoonde wereld niks meer over.
 

Erny

Last (wo)man standing
@CrossbowClan Een vraagje: Hoe wil je nog "lopen lopen lopen" als je de vorige dag je veters hebt verbruikt voor vislijn en vuurboog (gebruikte veter/cord wil nog wel eens kapot gaan bij deze methode...). Met losse schoenen loopt niet zo lekker lijkt me?;)
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@CrossbowClan Een vraagje: Hoe wil je nog "lopen lopen lopen" als je de vorige dag je veters hebt verbruikt voor vislijn en vuurboog (gebruikte veter/cord wil nog wel eens kapot gaan bij deze methode...). Met losse schoenen loopt niet zo lekker lijkt me?;)
Iets beter lezen Erny, ik gebruik 1 veter (geheel) voor de vuurboog. Van de tweede veter verwijder ik het buitenste omhulsel en dat snij ik in twee (2x 45 cm.) en gebruik ik als schoenveters. De binnenste strengen gebruik ik voor vislijn/strikken.
Duidelijker zo ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Inderdaad overheen gelezen dat je het omhulsel gebruikt als schoenveters. Is dat wel sterk genoeg dan?

Ik heb geluk... ik heb heel lang haar. Goed voorraadje voor touw en vislijn e.d. :D
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Jij speelt ook vals... alleen een zakmes mag :oops:. :D
Ik heb mijn zakmes al zo'n veertig jaar aan mijn riem zitten, één met veel mogelijkheden en in het leren hoesje zitten ook verschillende dingen, @CrossbowClan vormt dat geen probleem voor deze week.vt1.6795$01-victorinox-swisschamp-vt1.6795-d1.jpg

Victorinox SOS-set swisschamp zwart etui 45 functies




€ 194,47 Incl. BTW
Prijs per stuk,
je bestelt meer dan €100. Je bestelling wordt gratis verzondenJe bestelling wordt gratis verzonden
geen voorraad, wel bestelbaar(Levertijd +/- dagen)
Aantal stuks:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik heb mijn zakmes al zo'n veertig jaar aan mijn riem zitten, één met veel mogelijkheden en in het leren hoesje zitten ook verschillende dingen, @CrossbowClan vormt dat geen probleem voor deze week.Bekijk bijlage 13134

Victorinox SOS-set swisschamp zwart etui 45 functies




€ 194,47 Incl. BTW
Prijs per stuk,
je bestelt meer dan €100. Je bestelling wordt gratis verzondenJe bestelling wordt gratis verzonden
geen voorraad, wel bestelbaar(Levertijd +/- dagen)
Aantal stuks:
Ja hoor, daarmee bouwt een beetje "Mc Gyver" een vliegtuig :D
 
G

Gast 2000

Gast
In dit scenario zal onderkoeling al gauw je grootste probleem worden, zeker nu de Karpaten als locatie is doorgegeven.
Het regent veel en de mensen die een shelter of vuur niet als noodzakelijk zien, zullen van een koude kermis thuiskomen.

3 weken zonder voedsel is een regel, maar over het algemeen zul je na 3 dagen al merken dat je concentratie minder wordt en je lichamelijk al snel verzwakt. Zeker als je 7 dagen door een bos moet lopen en jezelf warm moet houden, is dit iets om mee in overweging te nemen.

Dus...

Met de dagelijkse kleren uit het Urban scenario (sorry, ik loop niet standaard in Survival gear rond).
Dat betekent boots of sneakers, al naar gelang ik die dag wens aan te doen. Cargo pants draag ik graag en vermoedelijk zal ik die dan wel weer aan hebben.
Gezien de tijd van het jaar gelukkig een dikke jas en een shirt met lange mouwen.
Sokken zijn gewoon zwarte sportsokken en met mijn boxer win ik ook geen schoonheidsprijs mee.
Op mij heb ik gewoonlijk mijn sleutels, aansteker, rookwaar, portemonnee en op dit moment de Kershaw Emerson. Een goed en degelijk zakmes die in dit geval nog goed zou uitkomen ook (heb vele zakmessen en toevallig draag ik deze de laatste tijd, nadat ik deze kado kreeg van een collega outdoor vriend).
Verder draag ik een G-Shock horloge (Protection) en een paracord armband met firesteel.

Met het G-Shock horloge kan ik middels een stok in de grond en de zon het middaguur bepalen en zodoende mijn richting uitzetten. Bij onvoldoende zon probeer ik het wederom in de nacht als de steren zichtbaar zijn.
Mijn aansteker is blijkbaar verloren onderweg, maar heb de kennis om goede tondel te vinden en mijn firesteel aan de armband doet de rest.
Mocht om wat voor reden dan ook de firesteel gebroken zijn, dan zal de vuurboog al snel de volgende optie zijn.
Velen hier roepen de vuurboog als optie aan, maar weinigen weten een goede te maken en ook te gebruiken.

Zoals gezegd zal vuur en shelter een belangrijke levensbehoefte zijn.
Een simpele lean to shelter die ik 's middags maak met een reflecterende muur van dode takken/stammen, zal ervoor zorgen dat ik met een vuur warm de nacht door kom en eventuele wilde dieren op afstand houden.
'S avonds bij het vuur zal ik mijn pijlen voor mijn gemaakte handboog harden en ook de speer die ik voor de zekerheid maak zal hier gehard worden.
Het zal misschien de beer niet tegenhouden, maar 1 kans is beter dan geen kans.
Ook zal ik uit een stammetje met een kooltje van het vuur een zo goed als mogelijke kom uit laten branden (heb alleen mijn mes en geen zaag). Hiermee kan ik regenwater opvangen om mijn dorst te lessen.
Mocht ik een rivier of beekje tegenkomen en ik kan geen water middels vuur filteren, dan zal ik de diarree na een paar dagen voor lief nemen, aangezien ik na 7 dagen weer gered ben.

Wat eten betreft zal ik de grond opkloppen en ook voor wormen gaan. Pissebedden in rotte stronken rijgen aan een stokje en met paracord proberen bij wildsporen enkele vallen te zetten (klinkt altijd zo makkelijk. In real life moet je maar net mazzel hebben).
Verder wat eetbare planten onderweg en als ik mazzel heb met een rivier of beekje, een geimproviseerde vishaak met koord uitgooien.
Wat eten betreft zal het weinig zijn is mijn ervaring, maar met warme nachten en drinkwater best te overbruggen.

Wanneer gaan we...?
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Roel volgens mij begrijpen velen niet dat je alleen een zakmes bij je hebt... :D.
Ik begrijp dat dat voor de meesten een situatie is die zich nooit zal voordoen, ik heb ook altijd van alles en nog wat bij me, maar dat is toch echt het scenario.
Dus niet aankomen met aansteker, firesteel, paracord et cetera want dat maakt het natuurlijk al veeeeel makkelijker :fluit:.
 
G

Gast 2000

Gast
@Laaglander mooi plan, heeft zeker kans van slagen :thumbsup:, maar nu met alleen een zakmes (zonder 26.381 functies) :p.
Dan is een vuurtje een grote onzekerheid... of niet? ;)
Zeker weten. Hoewel ik de kennis bezit om op meerdere manieren alsnog vuur te maken, is garantie niet gegarandeerd.
Probeer maar eens in een zeiknat bos de juiste materialen te scoren om dit zo maar ff te doen.
Degenen die zeggen dat dit een makkie is die liegen.
Dat gezegd hebbende, zal het me uiteindelijk wel lukken.
Hopelijk op dag 1 ;)
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Zeker weten. Hoewel ik de kennis bezit om op meerdere manieren alsnog vuur te maken, is garantie niet gegarandeerd.
Probeer maar eens in een zeiknat bos de juiste materialen te scoren om dit zo maar ff te doen.
Degenen die zeggen dat dit een makkie is die liegen.
Dat gezegd hebbende, zal het me uiteindelijk wel lukken.
Hopelijk op dag 1 ;)
Inderdaad, veel regen dus alles is zeiknat, hoewel er bijna altijd wel iets te vinden is dat redelijk droog is. Maar, zoals je al zegt, vuur maken door frictie is nooit makkelijk... ook niet met droog hout en een prima tondel. Het kost hoe dan ook zeer veel energie, en die moet je aanvullen of je nou wel of geen vuur hebt.
Daarom kies ik ervoor dat alleen op dag 1 te proberen, lukt dat dan kan ik wel iets vinden om het mee te nemen en heb ik elke avond een vuur. Lukt dat niet... jammer dan, accepteren, aanpassen en door. Eten en regenwater vindt je toch wel, daar heb je op zich geen vuur voor nodig.
Ik zal straks een lijstje posten van eetbare planten in de Karpaten in september :cool:.
 
G

Gast 2000

Gast
Inderdaad, veel regen dus alles is zeiknat, hoewel er bijna altijd wel iets te vinden is dat redelijk droog is. Maar, zoals je al zegt, vuur maken door frictie is nooit makkelijk... ook niet met droog hout en een prima tondel. Het kost hoe dan ook zeer veel energie, en die moet je aanvullen of je nou wel of geen vuur hebt.
Daarom kies ik ervoor dat alleen op dag 1 te proberen, lukt dat dan kan ik wel iets vinden om het mee te nemen en heb ik elke avond een vuur. Lukt dat niet... jammer dan, accepteren, aanpassen en door. Eten en regenwater vindt je toch wel, daar heb je op zich geen vuur voor nodig.
Ik zal straks een lijstje posten van eetbare planten in de Karpaten in september :cool:.
Ik zou het onderkoelings gedeelte niet onderschatten. Met regen en slechts 5 graden kun je alsnog onderkoeld raken.
Leuk om 's nachts op te staan en jezelf warm te maken door te gaan rennen, maar je gaat helemaal kapot.
Zeker in deze situatie waarin je in je normale kleding aan het overleven bent.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar zou zeker niet al na 1 dag opgeven met proberen vuur te maken...
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
De eetbare planten die je in september kunt tegenkomen in de zuidelijke Karpaten:
paarse en witte dovenetel, vogelmuur, smalle en grote weegbree, paardebloem, madeliefje, veldzuring, duizendblad, akkerdistel, witte en rode klaver.
Daarbij de bomen (knot)wilg, ideaal voor de spil van een vuurboog, en berk, ideaal voor de plank van een vuurboog.
Zodra ik beide heb gevonden, en de tondel heb ik natuurlijk allang verzameld, probeer ik weer een vuur te maken @Laaglander.
 
F

frans81

Gast
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is wie er waar komt .
Typetje en in wat voor een Bos ! En in welk jaargetijde .
Bied dat Bos mij al in den beginne weinig opties met het voedsel aanbod dan ga je niet veel energie steken in ( zwaar ) fysiek werk .
Ik Zou dus rustig een doordachte richting bepalen en rustig dat verzamelen wat bruikbaar is ( mits kennis van bruikbare items ) . Verder zou ik het het heel belangrijk vonden waar ik vocht vandaan haal .

Maar om even duidelijk te zijn haha .

Ik zou in beweging blijven en er zo vlug mogelijk uit willen zijn .

En derhalve alles simpel houden maar doeltreffend .
Niks complexe tijdrovende hutten bouwen als het niet persee nodig is .

Helaas ook nu weer jaargetijde afhankelijk .
 
Bovenaan