• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een week zoveel mogelijk niets doen in het bos...

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
De eetbare planten die je in september kunt tegenkomen in de zuidelijke Karpaten:
paarse en witte dovenetel, vogelmuur, smalle en grote weegbree, paardebloem, madeliefje, veldzuring, duizendblad, akkerdistel, witte en rode klaver.
Daarbij de bomen (knot)wilg, ideaal voor de spil van een vuurboog, en berk, ideaal voor de plank van een vuurboog.
Zodra ik beide heb gevonden, en de tondel heb ik natuurlijk allang verzameld, probeer ik weer een vuur te maken @Laaglander.

Kun je uitleggen hoe je met alleen een zakmes een plank uit een berk haalt? De meeste zakmessen die ik ken zijn niet geschikt om te batonnen
 
F

frans81

Gast
Ook ik heb al vaak in mijn leven bemerkt dat ik met mijn Mond veel kan !

Maar in de Praktijk viel ik toch geregeld op mijn Hoofd .
En als ik dan wakker werd dan zat ik plots in een realistische en soms harde Wereld .

En weer een ervaring rijker . En weer een wijzer mens .
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Kun je uitleggen hoe je met alleen een zakmes een plank uit een berk haalt? De meeste zakmessen die ik ken zijn niet geschikt om te batonnen
Een afgebroken tak, dik genoeg en dan afplatten (schaven) met het zakmes indien batonnen niet gaat, maar mijn Buck kan daar wel tegen :rolleyes:.

Goeie vraag hoor :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ook ik heb al vaak in mijn leven bemerkt dat ik met mijn Mond veel kan !

Maar in de Praktijk viel ik toch geregeld op mijn Hoofd .
En als ik dan wakker werd dan zat ik plots in een realistische en soms harde Wereld .

En weer een ervaring rijker . En weer een wijzer mens .
Daar heb je helemaal gelijk in... zelfoverschatting geldt voor de meeste mensen. Iedereen denkt dat ie beter is dan ie is en meer kan dan ie kan :fluit:.
Dat is op zich ook niet slecht, want dat draagt bij aan je positieve zelfbeeld en geeft zelfvertrouwen :rolleyes:.

Maar, wanneer het gaat om overleven dan is het goed om precies te weten wat je vaardigheden zijn en wat je wel en niet aankunt. Daar kom je alleen "op de harde manier" achter. Leergeld moet je altijd betalen, zolang je dat nog niet gedaan hebt weet je niet waar je staat, wat je kunt en hoelang je het volhoudt :p.
En wat betreft de mensen die alles met de mond kunnen maar nog nooit het bos zijn in geweest om e.e.a. te proberen/oefenen... die liegen voornamelijk zichzelf iets voor.
Iets waar ik me niet druk over ga maken :D.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik ben die 13 kg in de Biesbosch niet kwijtgeraakt toentertijd door heel goed te weten wat ik deed....:(
Ik wist nog geen spat van wat ik nu weet en we waren dus ook stapelgek alleen al bij de gedachte om drie weken als jager-verzamelaar te willen leven...
Maar... je bent jong en dat mag excuus genoeg zijn toch?
Tot een jaar of veertig is bij een man toch geen gezond verstand te verwachten..? :fluit:
 

The_Last_Don74

Survivor
Ik denk niet eens dat je moet denken aan een bepaalde locatie @CrossbowClan. Karpaten, Alaska, Litouwen, noem maar op, meer dan genoeg plekken in de wereld waar zich dit zou kunnen afspelen.
Maar aangezien we het niet in het echies doen, nog niet tenminste, maakt het niet uit welk deel van de wereld. Al kies ik nu nog niet direct voor de tropen.
Probeer te denken op een manier, tegenovergesteld aan hoe wij vaak denken. Wij willen alles maken terwijl het vaak onder je neus op je ligt te wachten, je moet het alleen even zien.
Het seizoen @zoompro, laten we het niet te moeilijk maken, dat kan altijd nog. Eind zomer, begin herfst, dat maakt het makkelijker om aan voedsel te komen...

He Roel,
Tip probeer reichswald eens mooi groot bos vlakbij
Nijmegen daar zou je eens kunnen proberen dit uit te voeren in dit bos liggen ook nog veel loopgraven en ouwe geschutsstellingen mooi om onderkomens in te bouwen
 

The_Last_Don74

Survivor
Wat nou als je een week in het bos zou moeten doorbrengen om in de bewoonde wereld terug te komen?
En wat nou als je niets hebt dan de kleren aan je lijf en je zakmes? Hoe ga je dat aanpakken? Zoveel mogelijk dingen proberen te maken zoals onderkomen, graafstok, wandelstok(ken), drinkbeker, houten lepel/vork etc.
Of zou je beter af zijn door zoveel mogelijk niets te doen? Dus geen wandelstok maken, maar eens wat om je heen kijken naar een geschikte afgevallen tak? Een goed onderkomen bouwen of een plek zoeken die van nature al wat bescherming biedt en enkel een beetje aangepast hoeft te worden? Zo zijn er vast wel meer zaken te bedenken die je sneller en gemakkelijker kunt bereiken zonder echt iets te maken, maar door het te vinden...
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Ben al bezig met een onderkomen te maken een
zgn lean on shelter foto’s volgen nog
 
G

Gast 2000

Gast
@The_Last_Don74 ik zou niet te moeilijk doen. Aan je foto's te zien ligt er genoeg humus op de grond om een goede isolatie te volbrengen.
Misschien moet je wel een dikkere tak nemen als draagbalk. Je wilt niet dat je dak inzakt als je er onder ligt.
Wordt een mooie lean to. My favorite shelter!
Gebruik je wel takken van reeds omgevallen bomen of bad standing?
Bedje er straks in bouwen, reflecterende muur voor je kampvuur, zijkanten muurtje en good to go! :)
 

The_Last_Don74

Survivor
@The_Last_Don74 ik zou niet te moeilijk doen. Aan je foto's te zien ligt er genoeg humus op de grond om een goede isolatie te volbrengen.
Misschien moet je wel een dikkere tak nemen als draagbalk. Je wilt niet dat je dak inzakt als je er onder ligt.
Wordt een mooie lean to. My favorite shelter!
Gebruik je wel takken van reeds omgevallen bomen of bad standing?
Bedje er straks in bouwen, reflecterende muur voor je kampvuur, zijkanten muurtje en good to go! :)
@Laaglander al het hout wat ik gebruik is van dode omgevallen bomen, moeten zuinig zijn op het beetje wat we nog hebben.
Hij moet nog geperfectioneerd worden maar komt goed
Bedankt voor de tips.
 

The_Last_Don74

Survivor
Het dak zit er op nu nog opvullen en dan kan
morgen de dakbedekking erop,maar nu eerst lekker bakje bush koffie
 

Bijlagen

  • 8E33A7E4-3681-4B4B-B447-B423CACDF0C6.jpeg
    8E33A7E4-3681-4B4B-B447-B423CACDF0C6.jpeg
    75.1 KB · Weergaven: 39
  • 8B7AA6F1-FAE9-4013-B3B6-F2ADEE15C238.jpeg
    8B7AA6F1-FAE9-4013-B3B6-F2ADEE15C238.jpeg
    77.6 KB · Weergaven: 36
  • B9F9AF65-1DC7-4A5A-A40F-EDE619EA1676.jpeg
    B9F9AF65-1DC7-4A5A-A40F-EDE619EA1676.jpeg
    69.7 KB · Weergaven: 32
  • 751DC342-862F-4D1E-AF05-DBB9DB445E44.jpeg
    751DC342-862F-4D1E-AF05-DBB9DB445E44.jpeg
    56.1 KB · Weergaven: 36

Papillon

Diehard Prepper
@The_Last_Don74 ik zou niet te moeilijk doen. Aan je foto's te zien ligt er genoeg humus op de grond om een goede isolatie te volbrengen.
Misschien moet je wel een dikkere tak nemen als draagbalk. Je wilt niet dat je dak inzakt als je er onder ligt.
Wordt een mooie lean to. My favorite shelter!
Gebruik je wel takken van reeds omgevallen bomen of bad standing?
Bedje er straks in bouwen, reflecterende muur voor je kampvuur, zijkanten muurtje en good to go! :)

Had juist altijd een takke hekel aan deze shelter haha, stond dan een hitte schild voor, en met draaiwind werd je wakker als sardientje met rook in de ogen wachtlopen haha.

Nee niet mijn favo, wel erg makkelijk op te zetten.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het dak zit er op nu nog opvullen en dan kan
morgen de dakbedekking erop,maar nu eerst lekker bakje bush koffie

Wanneer je de voorste draagbalk ( Als je er 1 gebruikt boven in ) aan achterkant boom plaatst dan kan het eigenlijk niet inzakken !

Oké je hebt 1 extra stut aan voorzijde en het aan andere zijde op takjes liggen .



Bomen houden gewicht tegen .
Natuurlijk wel er voor zorgen dat je op laagste punt met een paar staken in de grond het dak zekert ( heb je gedaan ) . Het kan dan niet wegzakken naar achteren .

Ik gebruikte meestal 2 dragers aan voorzijde . 1 voor en 1 achter . Safety First .
Iets meer werk met wat zou het .

En idd dikkere drager in het midden als extra .
Zeker belangrijk om doorknikken te voorkomen .

Veilig hout gebruiken voor de hoofd dragers .
 

The_Last_Don74

Survivor
Wanneer je de voorste draagbalk ( Als je er 1 gebruikt boven in ) aan achterkant boom plaatst dan kan het eigenlijk niet inzakken !

Oké je hebt 1 extra stut aan voorzijde en het aan andere zijde op takjes liggen .



Bomen houden gewicht tegen .
Natuurlijk wel er voor zorgen dat je op laagste punt met een paar staken in de grond het dak zekert ( heb je gedaan ) . Het kan dan niet wegzakken naar achteren .

Ik gebruikte meestal 2 dragers aan voorzijde . 1 voor en 1 achter . Safety First .
Iets meer werk met wat zou het .

En idd dikkere drager in het midden als extra .
Zeker belangrijk om doorknikken te voorkomen .

Veilig hout gebruiken voor de hoofd dragers .
Wanneer je de voorste draagbalk ( Als je er 1 gebruikt boven in ) aan achterkant boom plaatst dan kan het eigenlijk niet inzakken !

Oké je hebt 1 extra stut aan voorzijde en het aan andere zijde op takjes liggen .



Bomen houden gewicht tegen .
Natuurlijk wel er voor zorgen dat je op laagste punt met een paar staken in de grond het dak zekert ( heb je gedaan ) . Het kan dan niet wegzakken naar achteren .

Ik gebruikte meestal 2 dragers aan voorzijde . 1 voor en 1 achter . Safety First .
Iets meer werk met wat zou het .

En idd dikkere drager in het midden als extra .
Zeker belangrijk om doorknikken te voorkomen .

Veilig hout gebruiken voor de hoofd dragers .
Inderdaad Frans, ik moet hem nog ff fijn tuning ga nog zeker wat versteviging aan brengen
 

The_Last_Don74

Survivor
Had juist altijd een takke hekel aan deze shelter haha, stond dan een hitte schild voor, en met draaiwind werd je wakker als sardientje met rook in de ogen wachtlopen haha.

Nee niet mijn favo, wel erg makkelijk op te zetten.
Ik zit te denken om een zgn commando oventje in de bergzand die voor Mn shelter ligt te maken ivm met rook en open vuur.
 
Bovenaan