• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een Wereldontvanger - zin of onzin, en welke?

vinden jullie het hebben van een wereldontvanger zinvol?

  • ja, en ik heb al een goede, namelijk...

    Stemmen: 25 49.0%
  • ja, maar ik ben nog op zoek naar een goede...

    Stemmen: 14 27.5%
  • ik twijfel

    Stemmen: 9 17.6%
  • nee, dat verstoort mijn OPSEC en heeft met straling van doen. En ik zit onder een steen

    Stemmen: 0 0.0%
  • ik denk van niet

    Stemmen: 3 5.9%

  • Totaal aantal stemmers
    51

petroman

SHTF Expert
De kennis die je opdoet door je te verdiepen in de wondere wereld van radioamateurs etc. is nooit verloren.
Je hebt er één dus de aanschaf beslissing hoef je niet te nemen.
Zinvol ?
Geen idee. Als je op de hoogte gehouden wordt ten aanzien van oprukkende aliens, heersende windrichting de komende dagen kan levensreddend zijn.
Maar het ding meeslepen incl. batterijen tov hetzelfde gewicht aan eten/drinken ?
 

ronin

Survivor
Maar het ding meeslepen incl. batterijen tov hetzelfde gewicht aan eten/drinken ?

Dat is inderdaad de vraag, een portofoon is een klein handig ding (transceiver) en die hang je makkelijk aan je tas (bob). een grote radio sleep je niet mee, maar wel handig voor je vaste stek.
 

ronin

Survivor
Ik was ook aan het kijken voor een kleine handzame wereldontvanger en uiteindelijk toch voor nieuwe gegaan.
Een Konig HV PR31, makkelijk mee te nemen door z'n kleine formaat. Voorzien van 3 x AA Eneloop batterijen (Eneloop batterijen kunnen tot wel 2100 keer worden geladen en ontladen. Een jaar na het opladen is de batterij nog steeds tot 90% geladen; en na 5 jaar is de batterij nog tot 70% geladen , deze lopen niet snel leeg)... dus mooi voor in de bob, alhoewel ie nu op het nachtkastje staat, geeft deze ook een mooi helder en vol geluid en is uiteraard handig voor vakanties. Enige nadeel is dat als je de batterijen eruit haalt om op te laden, de opgeslagen kanalen (10 per band) verdwenen zijn, dus geen memory. Wel handig is de lock schuifknop die voorkomt dat de radio ongewenst aangaat en ik vind het wel praktisch dat je digitaal kunt scannen naar zenders, dus al met al een goede aankoop voor zo'n 3 tientjes.
 
D

Deleted member 101

Gast
Goede keuze, met name de Middengolf is interessant. Er zijn inmiddels nogal wat vergunningen uitgeven voor de middengolf en deze laagvermogen vergunningen zijn voldoende om een groot gebied te bedienen. zelfs met de 0,001 kw zenders die inmiddels een middelgrote stad kunnen bestrijken. Ik denk dat bij een SHTF deze zenders goed van pas komen. Op 1485 khz is veel te ontvangen (zie kaart in de link).

http://radio-tv-nederland.nl/am/am.html


Uitzenden van een boot is ook mogelijk.

1602-boot-masten.jpg

Op de foto het zendschip Harlingen (zendschip) / Pietersbierum met een vermogen van 0,501 KW

De ontvangst op je radio kun je aanzienlijk verbeteren met en zgn loop antenne. Met name voor de Middengolf.
 
D

Deleted member 197

Gast
Ik heb een Siemens RK712 gehad.

Ik vind zo’n wereldradiotje helemaal niks. Geluid is kut , en zoveel ontvangst heb je niet. Op FM ontvang je een zender of 20 maar op de andere frequenties is het meer ruis dan ontvangst.
 
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@023ed
De "probleempjes" van niet meer kunnen ontvangen van Nederlandse zenders op Kortegolf en Middengolf is voor preppers niet de hoofd reden om toch een wereldontvanger te kopen. Deze worden aangeschaft om tijdens een
SHTF scenario nieuws vanuit andere werelddelen te kunnen ontvangen.

Al eens op oude forum over gehad;
http://preppers.nl/forum/threads/13019-Welke-wereldradio-gebruiken-jullie?highlight=korte+golf+radio

Voor de Nederlandse zenders heb je tegenwoordig DAB radio.
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/dab-radio.3588/#post-70720

En zie ook mijn verwijzing hierboven naar de lokale klein vermogen zenders op de MG
http://radio-tv-nederland.nl/am/am.html

En groot nieuws radio is tot 1-1-2019 op de Middengolf te horen en daarna op DAB.
(nu ook al).
https://www.grootnieuwsradio.nl/k/n...nden-groot-nieuws-radio-op-de-middengolf.html
 

petroman

SHTF Expert
Vooropgesteld dat alles blijft werken op "lokaal" europees niveau.
Ik heb denk ik ook niets aan nieuws uit Z. Amerika als hier de centrales in brand staan. En ik geleuf niet dat men daar dan de windrichting van hiero gaat melden.
 
F

frans81

Gast
Ik heb afgelopen weekend iemand geholpen een huis leeg te halen, van een oude man die naar een verzorgingshuis is gegaan.
Daar stond ook een wereldontvanger, dus die heb ik meegenomen. :cool:
Nog niet uitgeprobeerd, dus ik weet niet of t wat is..? : Philips D2935

De moeite van het houden waard of kan ik m beter dumpen?

Bekijk bijlage 11071

HOUDEN :rolleyes::rolleyes:;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
F

forumlid 1447

Gast

HOUDEN :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
DAB en DAB+ is het niet en zal in mijn ogen bij eerste SHTF situatie op zwijgen gaan.
Lokale zenders en piraten zullen het nieuws dan weer via de normale ether onderhouden.
Een simpele Collins 75, en gaan met die banaan.
Heb nog wel een stuk of (te)veel van die 25 kg tot 40 kg schatjes in werkende staat staan. (Luisteramateur)
Het "TE" is overigens "TE weinig" volgens mij , "TE veel" volgens SWMBO :(.
(Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.):cool:
 
F

forumlid 1447

Gast
Even wat foto's

Telefunken elk 639



Siemens E311



Siemens E309



SEM 35



Kenwood TS 700
Dit is het hart van mijn beheer, deze beauties bezit je niet, maar beheer je voor de toekomst

Ik heb nu diversen oplaadbare/handkrank radio's
en nog een hele oude wereld ontvanger die het nog wel doet maar verschrikkelijk kraakt.

Als je zoiets bezit, het best nog een buizenontvanger, is deze perfect te repareren, en ik weet uit ervaring,
dat er geen betere ontvangers zijn, meestal ook nog om te zetten naar 12 v.
Ook de ELK639, en deze weegt +20kg
 
F

frans81

Gast
Even wat foto's

Telefunken elk 639



Siemens E311



Siemens E309



SEM 35



Kenwood TS 700
Dit is het hart van mijn beheer, deze beauties bezit je niet, maar beheer je voor de toekomst



Als je zoiets bezit, het best nog een buizenontvanger, is deze perfect te repareren, en ik weet uit ervaring,
dat er geen betere ontvangers zijn, meestal ook nog om te zetten naar 12 v.
Ook de ELK639, en deze weegt +20kg

Weer krijg ik liefdesverdriet bij het aanschouwen van dat ELK 639 Beest .
Waarom , Waarom heb ik het verkocht pfffff

Ik weet het weer pffff , ik wou wat anders aankopen !

Mooi spul kerel , ben er zuinig op als het werkt !
 
F

forumlid 1447

Gast
80% van mijn zender /ontvangers werkt, de overige 20% wacht op reparatie, vaak een probleem de juiste onderdelen te vinden.
Ik wil dan ook alleen origineel, deze zijn vaak moeilijk te krijgen en duur.
De kenwood ts 700 en sem 35 zijn zonder lampen, maar toch niet kapot te krijgen, en voor mij niet te repareren.
de rest is met lampen, makkelijk door te meten en lampen zijn vrij te verkrijgen, smeltzekeringen geen probleem,
alleen naar + 40 jaar, willen de ELCO's gaan lekken, en bij verkeerd aansluiten zouden ze uit elkaar kunnen klappen.
Deze machines dien je wel altijd te aarden, zowel bij reparatie als gebruik.
Ze willen anders wel eens bijten.:)
Aparte aardpin en eigen plon (zekering) is geen overbodige luxe, als ze via aarding met elkaar ruzie maken,
kan de meterkast nog wel eens de hoofdschakelaar gaan testen.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Even wat foto's

Telefunken elk 639



Siemens E311



Siemens E309



SEM 35



Kenwood TS 700
Dit is het hart van mijn beheer, deze beauties bezit je niet, maar beheer je voor de toekomst



Als je zoiets bezit, het best nog een buizenontvanger, is deze perfect te repareren, en ik weet uit ervaring,
dat er geen betere ontvangers zijn, meestal ook nog om te zetten naar 12 v.
Ook de ELK639, en deze weegt +20kg
Ik heb inmiddels een hele goeie, dankzij @frans81 en zijn geweldige Karma actie.
 

Lai

Prepper goeroe
Heb gister op de markt nog getwijfeld om er eentje mee te nemen. Prijs kon mijn portemetniks ff niet hebben dus laten liggen. Had mijn zinnen op wat anders gezet. Heb een wel aantal zien liggen waarvan de staat dubieus was. Roest wat er uit kwam. o_O
Die DAB DAB+ moet ik nog maar zien dat het in geval van blijft werken.
Voorlopig moet ik het even met de 27 mc doen. Eerst zien dat die aan de praat komt. Mis nog een antenne.
 

Niels

Mankinds only hope
Heb gister op de markt nog getwijfeld om er eentje mee te nemen. Prijs kon mijn portemetniks ff niet hebben dus laten liggen. Had mijn zinnen op wat anders gezet. Heb een wel aantal zien liggen waarvan de staat dubieus was. Roest wat er uit kwam. o_O
Die DAB DAB+ moet ik nog maar zien dat het in geval van blijft werken.
Voorlopig moet ik het even met de 27 mc doen. Eerst zien dat die aan de praat komt. Mis nog een antenne.
Ik kan je vertellen dat DAB zonder + in ieder geval NIET werkt, want die heb ik jaren geleden al gekocht toen onze overheid begon met DAB waar je nu dus niks meer aan hebt.
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik kan je vertellen dat DAB zonder + in ieder geval NIET werkt, want die heb ik jaren geleden al gekocht toen onze overheid begon met DAB waar je nu dus niks meer aan hebt.
Heb jij überhaubt wel eens wat met DAB zonder + wat ontvangen? Ik niet,ik dacht toen modern te doen. Autoradio met DAB zonder + gekocht. (is al jaren geleden)
 

Niels

Mankinds only hope
Ik ontvang wel alle namen van de zenders enzo, maar dan geeft hij <NO DLS> of <NO ESSAMELE> of zo iets...
Volgensmij hel ik jaren terug omg. Arnhem wel eens wat ontvangen.
 

Lai

Prepper goeroe
Dan blijft DAB zonder + lekker buiten de deur. Kan het geld wel beter investeren. In campert zit nog een oude autoradio met cassettespeler en die blijft voorlopig nog mooi zitten. Doet het nog goed. Pa wilde mij al zo'n radio/cd speler in mijn maag splitsen. Dat in een stuiter bak, dacht het niet. Heb nog meer dan genoeg cassettebandjes en die worden niet zo snel gejat.
 
Bovenaan