• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
Laatst bewerkt:
@Myronprps : Zo'n zaag heet in het NL een spanzaag. Mijn opa was timmerman en hij had er een paar in zijn werkplaats hangen. Ze zagen er een stuk fragieler uit dan het frame op jouw foto. Dit lijkt er een beetje op, maar die van mijn opa waren anders, zo waren de zijkanten recht in mijn herinnering, en de lange middenlat stak in de zijkanten, ipv andersom.

Reminis_pjuklas_001.jpg

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanzaag

@Myronprps : Zo'n zaag heet in het NL een spanzaag. Mijn opa was timmerman en hij had er een paar in zijn werkplaats hangen. Ze zagen er een stuk fragieler uit dan het frame op jouw foto. Dit lijkt er een beetje op, maar die van mijn opa waren anders, zo waren de zijkanten recht in mijn herinnering, en de lange middenlat stak in de zijkanten, ipv andersom.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanzaag

Bedankt, vanavond zal ik weer even wat foto's plaatsen van mijn vooruitgang.

Laatst bewerkt:
Zaag is nu bijna klaar behalve het vormen van de handvaten en natuurlijk nog "mooi" maken en olie eroverheen. Wat stukken helaas weggebroken maar doe je weinig aan zal wel komen met ervaring.

Achteraf gezien had ik graag de onderdelen is gelijker willen hebben oftewel de inkepingen voor het midden stuk met de hand doen ipv met de decoupeerzaag en wat rustiger werken zodat het hout minder snel wegbreekt bij sommige stukken. Verder erg leuk en simpel project ik zal het eindresultaat nog even postten.
IMG_4057.JPG
IMG_4060.JPG

Dat is een mooi tafeltje @myronpreps, mooie tekening zit er in het blad. Zowel boom als onderstel krijgen zo een tweede leven. Daar kan IKEA in geen 100 jaar aan tippen:)

Hoe heb je het blad precies afgewerkt?

Dat is een mooi tafeltje @myronpreps, mooie tekening zit er in het blad. Zowel boom als onderstel krijgen zo een tweede leven. Daar kan IKEA in geen 100 jaar aan tippen:)

Hoe heb je het blad precies afgewerkt?
Haha dankjewel!

Blad na het zagen met hand geschaaft en daarna licht geschuurd en met een doek een laagje lijnzaad olie erover.

Haha dankjewel!

Blad na het zagen met hand geschaaft en daarna licht geschuurd en met een doek een laagje lijnzaad olie erover.

Handschaaf en daarna lijnzaadolie geeft altijd een supermooi resultaat. wat voor schaaf heb je gebruikt? (Sorry, schavenfetisjist aan deze kant:D)

@Myronprps , iets werkt er niet, ik kan de link naar de webshop niet vinden !
Klasse werk en nog mooier initiatief, idee en uitvoering !

Haha zal ik ook maar eens aan moeten denken dus bedankt voor het compliment in ieder geval, word zeer gewaardeerd.

Tot dat de link naar de Myronprebshop is gerepareerd kun je gewoon per PM een goed bod uitbrengen op het tafeltje hoor ik zojuist!

Haha sollicitatie naar marketingfunctie?:lol:

EDIT: zal een foto van de schaaf vandaag nog plaatsen:)

Leuk gedaan!

Mag ik je wat design en ook praktische tips geven? Ja, dat mag ik( Van Mart...).

De witte dopjes onder de poten trekken te veel de aandacht weg van het tafelblad.
Zwarte zijn onopvallender.
Ik zie dat het houtstuk van nature rondingen heeft.
Gebruik die, rond de haakse hoeken af, rekening houdend met de nerf van het hout.
Haakse hoeken zijn per definitie in meubelland een dingetje, ivm onhandige mensen die altijd precies met hun
hoofd op de punt vallen..

Echter, het idee is goed van je, een ruig eerlijk stuk hout op een simpel onderstel.

Als je het leuk vind, kan je ook experimenteren met diverse waxen, van licht tot donker.
Opwrijven tot glans (eigenlijk polijsten) geeft verrassende resultaten.
De ene geeft de nerf weer, de andere oppervlakte glans.

Leuk man. Meer van die dingen maken!

Leuk gedaan!

Mag ik je wat design en ook praktische tips geven? Ja, dat mag ik( Van Mart...).

De witte dopjes onder de poten trekken te veel de aandacht weg van het tafelblad.
Zwarte zijn onopvallender.
Ik zie dat het houtstuk van nature rondingen heeft.
Gebruik die, rond de haakse hoeken af, rekening houdend met de nerf van het hout.
Haakse hoeken zijn per definitie in meubelland een dingetje, ivm onhandige mensen die altijd precies met hun
hoofd op de punt vallen..

Echter, het idee is goed van je, een ruig eerlijk stuk hout op een simpel onderstel.

Als je het leuk vind, kan je ook experimenteren met diverse waxen, van licht tot donker.
Opwrijven tot glans (eigenlijk polijsten) geeft verrassende resultaten.
De ene geeft de nerf weer, de andere oppervlakte glans.

Leuk man. Meer van die dingen maken!

Ik zou er ook nog een paar houten poten onder zetten, maar dat komt vast nog!

Het loont sowieso om te kijken naar diverse waxen en oliën voor hout. De kleur, glans, mate waarin nerven geaccentueerd worden en ook het beoogde gebruik verschilt enorm. Sinds de lijnolie is er meer mogelijk. Bij de betere winkels in houten vloeren kunnen ze je meer vertellen. Niet goedkoop, maar het loont zeker. Zelf een Spaanse eetkamer set van 75 jaar opgeknapt, heel veel schuurwerk, want het patin was niet echt geslaagd. Daarna tweemaal ingewreven met de olie die ik speciaal had gekocht voor een net zo oude houten vloer (kwam uit een café uit Amerika) die er al prachtig mee was geworden. Ik zit nu op een van die stoelen achter m'n bureau en die is al 13 jaar geleden met behandeld en is nog steeds mooi. :)

Nu ja, dat komt vast nog wel, eerst een bos, toen een boom kappen, het planken zagen onder de knie en het eerste meubelstuk. :thumbsup:
'k Kijk uit naar meer.

Terug
Bovenaan