• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Myronprps

Prepper goeroe
Belasting: ik betaal 3/6 euro belasting per jaar voor het feit dat mijn bomen water gebruiken wat anders naar drinkwater zou kunnen gaan..... ja ik heb het ook niet verzonnen.

Vermogen: dit gaat pas meetellen voor mij boven een bepaald aantal vierkante meter waar ik net wat onder zit dus geen enkel probleem.

Verblijf: ik mag niks bouwen met een vaste fundering, vakantie vieren mag dan weer wel maar er wonen niet.

Vuur: vuur mag het is alleen verboden zodra ik een melding krijg dat het te droog is waarbij er kans is op een bosbrand.

Omheining: omheining is toegestaan zolang ik rekening houd met de lokale natuur.

Kappen: Wil ik meer als 60% weghalen dan zou ik een vergunning moeten aanvragen verder ben ik tot niks verplicht.

brand/aansprakelijkheid: hiervoor ben ik niet aansprakelijk aangezien mijn land grenst aan een openbare weg en ik niet verantwoordelijk ben voor het algemene publiek. (staat in contract maar niet standaard dus let daar op als je wilt kopen). Ditzelfde geld voor eventuele brand.

Onderhoud: Ben ik niet tot verplicht behalve wanneer lokale overheidsdiensten op mijn land moeten komen wanneer bijvoorbeeld een boom over een openbare weg ligt. Dan moet ik of toestemming geven of moet ik zelf de boom binnen 5werkdagen weghalen. Dit hoef ik niet alleen te doen aangezien de "openbare" weg voor 10% mijn eigendom is.

Onteigening zou eventueel mogelijk zijn, hierbij krijg ik een ander bosperceel aangewezen door de gemeente of financiële tegemoetkoming.

En verder heb ik verdikkeme wel een eigen bos en de rekening voor het verwarmen van mijn huis terug gebracht tot een paar euro.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Belasting: ik betaal 3/6 euro belasting per jaar voor het feit dat mijn bomen water gebruiken wat anders naar drinkwater zou kunnen gaan..... ja ik heb het ook niet verzonnen.
oke das vedomd redelijk, ik had meer belastingen verwacht
ja en dat ze dat zo noemen hahaha
ik denk dat de ambtenaar ook geen idee had hoe hij anders toch nog wat uit je zak kon kloppen hahaha

Vermogen: dit gaat pas meetellen voor mij boven een bepaald aantal vierkante meter waar ik net wat onder zit dus geen enkel probleem.
dat wist ik niet, kan wel gaan zoeken maar.... op hoeveel m2 of Ha zit die grens ??

Verblijf: ik mag niks bouwen met een vaste fundering, vakantie vieren mag dan weer wel maar er wonen niet.
die gemeente heeft dus helemaal geen maximum aan het aantal dagen gesteld dat je de tent mag opzetten ?
de laatste waar ik contact mee had richting Noord-Holland die gaven 2 a 3 dagen als max
dus dat zal dan per gemeente of bos/perceel schelen ?
kon daar ook geen landelijke regeling voor vinden idd

Vuur: vuur mag het is alleen verboden zodra ik een melding krijg dat het te droog is waarbij er kans is op een bosbrand.
en geen eis aan bv open vuur plek, zand grond en zo ??
soms eisen ze dat je bv een x meter rondom vrij moet hebben of een vuurkuil

Kappen: Wil ik meer als 60% weghalen dan zou ik een vergunning moeten aanvragen verder ben ik tot niks verplicht.
oke de standaard 60% bladerdak over laten regel van ( ehh Staatsbosbeheer geloofik ) dus ,
hmmmm dat is dus weer wel iets wat blijkbaar men overneemt of is geregeld
pieeuuww, valt nie mee

brand/aansprakelijkheid: hiervoor ben ik niet aansprakelijk aangezien mijn land grenst aan een openbare weg en ik niet verantwoordelijk ben voor het algemene publiek. (staat in contract maar niet standaard dus let daar op als je wilt kopen). Ditzelfde geld voor eventuele brand.
Goede tip
en vuil stort ?? valt dat ook onder "schade door algemeen publiek )
ik vraag dit specifiek omdat je dat nog wel eens hoort van de boswachters en het is een groot probleem
( ondertussen zelfs grootvuil, lijkt Amerika wel, hele koelkasten en zelfs een stapel van meer als 100 banden had hij gevonden en ver van de weg af, dus daar had iemand ook nog best werk aan gehad )
bv stel dat iemand zijn extase lab op je terrein leeg gooit ?
kijk dat je aansprakelijk bent als je zelf 100l benzeen bv laat weg lopen, dat is logies, maar schade berokkend door derden in dit geval ??

Onteigening zou eventueel mogelijk zijn, hierbij krijg ik een ander bosperceel aangewezen door de gemeente of financiële tegemoetkoming
dus heel goed eerst bestemmingsplan uitpluizen en plannen van gemeente en projectontwikkelaars in de gaten houden is het devies begrijp ik :)
Ander perceel, is dan zeker opgenomen neem ik aan in de overeenkomst of ga je hier van een algemene ... uit ?

maar ja, gemeentes kennende is in dat geval ruilen meestal huilen
maar goed, men hoopt dat dat nooit aan de orde is natuurlijk :)

En verder heb ik verdikkeme wel een eigen bos en de rekening voor het verwarmen van mijn huis terug gebracht tot een paar euro.

hahahaha gelijk heb je
ennn mini graver er in, gatje maken , stiekem container de grond in en hoppa, shelter / opslag :)

en het zorgt ook nog eens voor een goede conditie
 

petroman

SHTF Expert
W-O-L-F zei:
,
.... ennn mini graver er in, gatje maken , stiekem container de grond in en hoppa, shelter / opslag :)
en het zorgt ook nog eens voor een goede conditie

uhh, topic gemist over container woningen ?
Containers, als in die geribbelde stalen dingen, waarin spullen rond de wereld vervoerd worden KAN je ingraven maar is NIET verstandig qua veiligheid etc.
En waarom dat goed is voor je conditie mis ik even. Het gat graaf je met die mini graver.

Nog afgezien van het feit dat als de gemeente er achter komt, en dat komen ze, dat je gewoon de lul bent. Boete krijgt, mogelijk je lappie grond kwijt bent, etc.
 

Myronprps

Prepper goeroe
oke das vedomd redelijk, ik had meer belastingen verwacht
ja en dat ze dat zo noemen hahaha
ik denk dat de ambtenaar ook geen idee had hoe hij anders toch nog wat uit je zak kon kloppen hahaha

dat wist ik niet, kan wel gaan zoeken maar.... op hoeveel m2 of Ha zit die grens ??

die gemeente heeft dus helemaal geen maximum aan het aantal dagen gesteld dat je de tent mag opzetten ?
de laatste waar ik contact mee had richting Noord-Holland die gaven 2 a 3 dagen als max
dus dat zal dan per gemeente of bos/perceel schelen ?
kon daar ook geen landelijke regeling voor vinden idd

en geen eis aan bv open vuur plek, zand grond en zo ??
soms eisen ze dat je bv een x meter rondom vrij moet hebben of een vuurkuil

oke de standaard 60% bladerdak over laten regel van ( ehh Staatsbosbeheer geloofik ) dus ,
hmmmm dat is dus weer wel iets wat blijkbaar men overneemt of is geregeld
pieeuuww, valt nie mee

Goede tip
en vuil stort ?? valt dat ook onder "schade door algemeen publiek )
ik vraag dit specifiek omdat je dat nog wel eens hoort van de boswachters en het is een groot probleem
( ondertussen zelfs grootvuil, lijkt Amerika wel, hele koelkasten en zelfs een stapel van meer als 100 banden had hij gevonden en ver van de weg af, dus daar had iemand ook nog best werk aan gehad )
bv stel dat iemand zijn extase lab op je terrein leeg gooit ?
kijk dat je aansprakelijk bent als je zelf 100l benzeen bv laat weg lopen, dat is logies, maar schade berokkend door derden in dit geval ??

dus heel goed eerst bestemmingsplan uitpluizen en plannen van gemeente en projectontwikkelaars in de gaten houden is het devies begrijp ik :)
Ander perceel, is dan zeker opgenomen neem ik aan in de overeenkomst of ga je hier van een algemene ... uit ?
maar ja, gemeentes kennende is in dat geval ruilen meestal huilen
maar goed, men hoopt dat dat nooit aan de orde is natuurlijk :)

hahahaha gelijk heb je
ennn mini graver er in, gatje maken , stiekem container de grond in en hoppa, shelter / opslag :)
en het zorgt ook nog eens voor een goede conditie

Tja ze moeten er toch iets voor verzinnen?

Dat verschilt enorm per gemeente soms al bij 500vierkante soms pas bij 5hectare. Er is inderdaad geen landelijke regeling voor want 2/3 dagen in hartje amsterdam zal voor overlast zorgen maar waar ik zit is enorm veel bos dus is het daar wat relaxter.

Het liefste een vuurplek maar geen eisen hieraan verbonden tenzij ik dus de melding krijg dan moet het een gesloten vuur zijn of geen vuur.

Of ze nou 10000 banden er neer gooien of een blikje dat is voor de wet gezien hetzelfde in mijn geval.

Ja en niet alleen voor jezelf maar ook de regelingen om je heen. Hier gaat enorm veel tijd inzitten maar kan je flink wat verrassingen besparen. ik weet in ieder geval zeker dat in de volgende 20jaar er niks gebouwd word waar ik last van heb.

Als ik een perceel van de gemeente krijg moet dat in overleg met mij en krijg ik ook een kleine financiële vergoeding voor de moeite.

Bosbouw is de een na zwaarste activiteit voor de mens als je het theoretisch gezien een hele dag zou volhouden (11800kcal.) Daarboven staat hardlopen met 12300kcal.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Of ze nou 10000 banden er neer gooien of een blikje dat is voor de wet gezien hetzelfde in mijn geval.
:-( klopt dat het ook niet om de aantallen / hoeveelheid gaat ,
Ik hoop dat het je nooit zal gebeuren :)
ik voor mij zelf, als ze zoiets bij mij zouden flikken .................... ik vrees dat ik mezelf dan niet echt in de hand zou hebben
maar ja de dader licht altijd op het kerkhof

ik zou de verleiding dan ook niet kunnen weerstaan enkele wildcams op te hangen zo hier en daar :fluit:

Ja en niet alleen voor jezelf maar ook de regelingen om je heen. Hier gaat enorm veel tijd inzitten maar kan je flink wat verrassingen besparen. ik weet in ieder geval zeker dat in de volgende 20jaar er niks gebouwd word waar ik last van heb.
ja ik ken de ellende.
ik heb wat kennissen in de bouw en project wereld, en zelfs die lopen af en toe van het kastje naar de muur voor ze er uit zijn
en dan nog ....
in elk geval niets beslissen omdat je het wil hebben, anders vlieg je er snel in denk ik


Bosbouw is de een na zwaarste activiteit voor de mens als je het theoretisch gezien een hele dag zou volhouden (11800kcal.) Daarboven staat hardlopen met 12300kcal.

als oud padvinder / verkennen / vaandrig heb ik een beetje een idee ( een beetje dan he, als ik, ben wel eens in bos geweest :) maar niet gewerkt )
en ook is het niet zonder gevaar
je zit soms alleen en een ongeluk is snel gebeurd

ik blijf het dapper vinden van je
natuurlijk is wat je leuk vindt altijd minder zwaar
maar toch..


zelf lonk ik naar bv België ( de regels zullen anders zijn, de belasting vrijstelling is gelijk want dat maakt voor Nederland niet uit )
maar daar komen nog meer extra haken en ogen bij vrees ik

als ik eerlijk moet zijn, het idee heb ik al langer hoor, maar ik vrees dat ik elke keer toch weer zal afhaken en niet doorzetten :-(


ik ben weer wat wijzer.

sanks voor de tijd :)
 

Myronprps

Prepper goeroe
Vandaag tussen de 1 en 2 kuub gerooid en gekloofd. Dus nu rustig de voetjes omhoog, hard werken een eigen bos maar enorm leuk. Nu ben ik bijna klaar voor aanstaande winter maar het liefste nog wat meer voorraad zodat ik een eventuele ramp wat beter kan opvangen.
 

Ray

SHTF Expert
't Zal wel werken als je keurig hout hebt met rechte nerf, zonder knoesten en dwarrels, maar dat is maar zelden het geval.
Voor erbij misschien wel handig maar het ding is niet te koop. Je moet hem zelf maken of die gast overhalen er eentje voor je te maken.
http://theupscout.com/gear/cross-blade-axe/
 

Myronprps

Prepper goeroe
Een kloofbijl en een hakblok is in mijn mening het allerbeste. Aangedreven door wat ik eet en ellebogenstoom.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Een kloofbijl en een hakblok

mee eens hoor :)
kan ook geen last hebben van stroom uitval

maar bij mij, sja de steel van de bijl is 1/2 zo lang als ik ;-)

Met degene die ik heb, gaat het prima hoor, maar als je niet al te lang bent, is een machine plots wel fijn
 

Myronprps

Prepper goeroe
De muis past er door maar de kat die achter de muis aanzit niet.

Een belangrijke les voor wanneer je je eigen hout stapelt. dit zorgt ervoor dat het hout genoeg lucht krijgt, stevig genoeg staat en eventuele verzakkingen door krimpen op kan vangen.

070.JPG

Een goede houtstapel bestaat uit verschillende soorten hout, mijn eigen bestaat uit: Berken,eiken,plataan,dennen,canadees eiken,beuken en zoete kers. Nou is dit wel erg gevarieerd, eigenlijk meer dan nodig maar het staat erg leuk dus ach waarom niet.

Over het algemeen wil je twee soorten hout in je voorraad hebben: makkelijk/snel brandend, dit vertaalt vaak naar berken of dennen en een langzaam brandend houtsoort dit vertaald vaak naar eiken of beuken.

Met het snel brandend hout maak je je vuurtje aan en zorg je dat je het gelijk een beetje warm krijgt in de winter en hierna ga je over op het echte verwarmen en gooi je er eiken/beuken op.

Het voordeel aan snel brandend hout is dat je mooie vlammetjes hebt helaas komt hier enorm veel minder hitte vanaf dan bijvoorbeeld eiken. Dit kan soms tot wel 50% in hitte schelen.

Maar als je niet de luxe hebt van een eigen bos brand natuurlijk elk hout.

Nou zitten wij aan het einde van het kap/snoeiseizoen maar dit is de perfecte tijd om hout binnen te halen. Gemeentes leggen vaak complete stammen aan de kant om ze weken later pas op te halen dit is de perfecte kans om een kofferbakje vol mee te nemen. Nu helpt het als je met de beste mensen eerst even een praatje maakt maar dit heeft mij in totaal toch al een stuk of 5 volle kruiwagens opgeleverd en dat zijn weer een aantal weken aan hitte die niet betaald hoeven worden.

Qua kloven is dit ook de beste tijd. Het hout zit nog vol vocht en splijt vaak gemakkelijk. wil je eerst nog wachten? dat kan ook zorg dan dat je je stammetjes in de volle zon en wind weg legt. Na 6/12 maanden zullen flinke droogscheuren ontstaan en splijt het hout vaak al vanuit zichzelf.

Na al dit plannen en harde werken is het dan eindelijk tijd om de kachel weer vol te laden met hout en aan te steken.

Het voorbereiden op de volgende winter doe je tijdens de winter.
 

Myronprps

Prepper goeroe
HUGELKULTUR!
067.JPG 068.JPG

Nog niet in het bos geprobeerd maar eerst thuis in de kas, ditmaal met snoeiafval. ben erg benieuwd of ik deze zomer ook moet bewateren.
 
Bovenaan