• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Myronprps

Prepper goeroe
Kijk er vol verwachting naar uit en heb er alle vertrouwen in dat je er een prachtig exemplaar van maakt:thumbsup:
Mijn vader noemde het vandaag een doos voor de zaag. Dus kreeg te horen: heb je de doos al afgemaakt?........ kan toch ook anders overkomen.

Ik wil er eigenlijk ook wat sierlijke vormen in maken maar one step at a time.
 

Richard434

Prepper goeroe
Een doos die afgemaakt moet worden met sierlijke vormen.... Het begint inderdaad wel "verdacht" te klinken.. De Mancave was toch dicht? ;)
 

Myronprps

Prepper goeroe
Niet echt bosperceel gerelateerd maarja ik vind het wel leuk:)

Van een hele speciale prepper mijn allereerste opdracht gekregen voor een restauratie:

059.JPG

Hier moet iets moois uitkomen!

Natuurlijk super zo'n uitdaging.

Waar begin je mee?

het eerste wat je moet doen is kijken hoe slecht het gereedschap er aan toe is. nu is dit erg lastig met de verf en natuurlijk hoop je dat de vorige eigenaar dit niet gedaan heeft om roest te bedekken.... wat natuurlijk wel het geval was.

Na het overleggen over hoe het er uit moet gaan zien moet je beginnen met eerst de bijlkop in dit geval op orde maken.

Enorm veel azijn,verfverwijderaar en schuurpapier later krijg je dan dit:

020.JPG

Nu moet er nog een scheerscherp randje aan maar dat komt nadat de steel eraan zit.

Nu had ik al een steel maar de vloek van een makers mark is dat jouw naam eraan verbonden is en je dus het beste wilt leveren wat je kunt. Hij zat er op maar toch beviel de vorm mij niet. Dan kun je zeggen dat die klaar is en "innen" maar ik wil kwaliteit leveren en tja dan is het erg pijnlijk maar dan begin je opnieuw. (enorm lastig om de kop er weer af te krijgen.) binnenkort wat foto's van plank tot steel.

Het allerleukste vind ik dat ik niet weet waar mijn steel en harde werk uiteindelijk terecht komt. Natuurlijk zal die lang in het bezit blijven van de speciale prepper maar misschien word die verkocht of geruild en dus wil je ervoor zorgen dat het het beste werk is wat je kunt leveren zodat die meerdere generaties overleeft en daarin leef jij weer voor lang nadat jij vergeten bent. Super gedachte.

Weltrusten:)
 

dimidrie

Senior Prepper
Wat leuk dat de eerste opdracht al naar jou toe is gekomen! Niet zo verwonderlijk, ik denk dat zelfs niet gereedschapsfetisjisten nog enthousiast worden als ze lezen en zien hoe jij gereedschap opknapt.

Groot gelijk dat je een stuk gereedschap alleen oplevert als het aan jouw kwaltiteitseisen voldoet...en dat jij ook alleen dan met een goed gevoel jouw makers mark eraan verbindt!
Een mooi gerestaureerd stuk gereedshap met daarop jouw makers mark is de beste reclame die je kunt hebben.

Over dat makers mark gesproken: Wat tof dat je dat hebt ontworpen(geslaagd ontwerp!) en dat je hem nu ook daadwerkelijk kunt gebruiken. Heb je deze ook zelf gemaakt of laten maken? Ik ben benieuwd. Is het een stuk gietijzer dat je kunt verwarmen?
 

Myronprps

Prepper goeroe
Wat leuk dat de eerste opdracht al naar jou toe is gekomen! Niet zo verwonderlijk, ik denk dat zelfs niet gereedschapsfetisjisten nog enthousiast worden als ze lezen en zien hoe jij gereedschap opknapt.

Groot gelijk dat je een stuk gereedschap alleen oplevert als het aan jouw kwaltiteitseisen voldoet...en dat jij ook alleen dan met een goed gevoel jouw makers mark eraan verbindt!
Een mooi gerestaureerd stuk gereedshap met daarop jouw makers mark is de beste reclame die je kunt hebben.

Over dat makers mark gesproken: Wat tof dat je dat hebt ontworpen(geslaagd ontwerp!) en dat je hem nu ook daadwerkelijk kunt gebruiken. Heb je deze ook zelf gemaakt of laten maken? Ik ben benieuwd. Is het een stuk gietijzer dat je kunt verwarmen?

Dankjewel:)

Klopt, soms erg frustrerend want het moet precies goed maar uiteindelijk altijd blij dat je pas stopt als het juist is.

Deze heb ik zelf laten maken. Ik heb eerst geprobeerd om het zelf te maken met een stuk ijzer van een breekijzer maar vond dit niet mooi genoeg. Zoals de jongen in dit filmpje:

Dus een ontwerp gemaakt en dit naar een professional gestuurd. deze heeft dit met de laser uitgesneden en aan een staaf gelast. hier de foto's: 025.JPG 024.JPG

Ik heb een grote, deze is voor de grotere stelen en handvaten en een kleine voor mes handvaten en trekzaag handvaten.
 

Myronprps

Prepper goeroe
SHTF en je hebt planken nodig? het enige wat je nodig hebt is een bijl 2 wiggen en eventueel een kloofijzer:


 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Oftewel hout voor stelen, erg handige skill als je die zou kunnen vervangen.

Bijzonder handige skill. Heb het zelf ook voor mijn bijltje gedaan, maar ben niet met een blanco stuk houd begonnen, maar met een niet passende veel te grote steel.
Deze heb ik met een mesje langzaam aan op maat gesneden en de juiste vorm gegeven. Prima gelukt, keurig recht geplaatst, alleen nu blijkt de harding van de bijlkopsnede na ruim 20 jaar toch zo'n beetje weg geslepen te zijn. :lol:
 

dimidrie

Senior Prepper
Dankjewel:)

Klopt, soms erg frustrerend want het moet precies goed maar uiteindelijk altijd blij dat je pas stopt als het juist is.

Deze heb ik zelf laten maken. Ik heb eerst geprobeerd om het zelf te maken met een stuk ijzer van een breekijzer maar vond dit niet mooi genoeg. Zoals de jongen in dit filmpje:

Dus een ontwerp gemaakt en dit naar een professional gestuurd. deze heeft dit met de laser uitgesneden en aan een staaf gelast. hier de foto's: Bekijk bijlage 1499 Bekijk bijlage 1500

Ik heb een grote, deze is voor de grotere stelen en handvaten en een kleine voor mes handvaten en trekzaag handvaten.


Mooi om te zien! Ik maak regelmatig wat simpele houten werkstukken (tuinmeubilair etc) voor mensen en ben nog op zoek naar een leuke manier om die van een logo te voorzien. Ik heb in eerste instantie wat ontwerpen gemaakt voor metalen plaatjes met logo, maar was daar niet tevreden over. En net als jij wil ik ook graag mijn gereedschap kunnen voorzien van een stempel. Zo'n ouderwetse makers signature zoals jij dat nu hebt vind ik toch de mooiste oplossing. Ik kwam de signatures voor het eerst tegen bij hele oude profielschaven die te koop werden aangeboden op Marktplaats.. Aan de hand van de signature kunnen kenners nu nog makkelijk achterhalen wie de schavenmaker was 200 jaar geleden.

SHTF en je hebt planken nodig? het enige wat je nodig hebt is een bijl 2 wiggen en eventueel een kloofijzer:




Mooie filmpjes, ik kan er ook uren naar kijken op Youtube en er vervolgens ook uren zelf mee zoet zijn(kleine stammetjes weliswaar).
En mocht de nerf niet recht lopen dan is een ouderwetse schulpzaag/ripsaw( en flink wat zweet) ook een uitkomst om alsnog de stam om te toveren tot bruikbare planken.

Zo en nu ook eindelijk op 'topic volgen' gedrukt, zodat ik niets mis in dit draadje!
 

Myronprps

Prepper goeroe
Mooi om te zien! Ik maak regelmatig wat simpele houten werkstukken (tuinmeubilair etc) voor mensen en ben nog op zoek naar een leuke manier om die van een logo te voorzien. Ik heb in eerste instantie wat ontwerpen gemaakt voor metalen plaatjes met logo, maar was daar niet tevreden over. En net als jij wil ik ook graag mijn gereedschap kunnen voorzien van een stempel. Zo'n ouderwetse makers signature zoals jij dat nu hebt vind ik toch de mooiste oplossing. Ik kwam de signatures voor het eerst tegen bij hele oude profielschaven die te koop werden aangeboden op Marktplaats.. Aan de hand van de signature kunnen kenners nu nog makkelijk achterhalen wie de schavenmaker was 200 jaar geleden.



Mooie filmpjes, ik kan er ook uren naar kijken op Youtube en er vervolgens ook uren zelf mee zoet zijn(kleine stammetjes weliswaar).
En mocht de nerf niet recht lopen dan is een ouderwetse schulpzaag/ripsaw( en flink wat zweet) ook een uitkomst om alsnog de stam om te toveren tot bruikbare planken.

Zo en nu ook eindelijk op 'topic volgen' gedrukt, zodat ik niets mis in dit draadje!

Voor je logo kun je denk ik het beste naar een smid gaan die vervolgens jouw logo digitaal kan tekenen en op het duizendste van een millimeter strak kan maken.

Een makers mark is inderdaad helemaal super, ik ben bijna klaar met een bijlsteel en die word dan voorzien van mijn teken. Ik ben nu nog wel aan het kijken of ik misschien een kleine website wil met een naam en al mijn werk erop zodat mensen mijn mark ook terug kunnen vinden.

Dick proenneke maakte met een rip zaag planken voor zijn blokhut, erg veel werk maar wel super om te kunnen zonder elektriciteit of benzine.

EDIT: ik zie nu pas dat je foto de blokhut van proenneke is haha dus dat is dan oud nieuws haha.

Dankje voor het volgen, leuk om te zien dat mensen het echt leuk vinden. Binnenkort ook mijn grootste project tot nu toe: de blokhut.
 

dimidrie

Senior Prepper
Dick proenneke maakte met een rip zaag planken voor zijn blokhut, erg veel werk maar wel super om te kunnen zonder elektriciteit of benzine.

EDIT: ik zie nu pas dat je foto de blokhut van proenneke is haha dus dat is dan oud nieuws haha.

Dankje voor het volgen, leuk om te zien dat mensen het echt leuk vinden. Binnenkort ook mijn grootste project tot nu toe: de blokhut.

Joh, dat is ook toevallig, ik wilde je al vragen of jij 'Alone in the Wilderness' had gezien.Ik moest ook aan hem denken toen ik het oover de ripzaag had. Maar als jij zelfs in mijn profielfoto van de hut van Dick Proennecke herkent, dan is dat niet meer nodig!
Hoe vaak heb jij die docu al gezien dat jij zelfs zijn hut herkend!!respect!

Ja, heel mooi om te zien hoe hij in de jaren zestig al de behoefte had om met alleen handgereedschap een hut te bouwen en daar ook heel erg trouw aan is gebleven zijn verdere leven. En ik blijf met grote regelmaat de docu terugkijken en telkens weer verbaas ik mij erover hoe vaardig de man is met handgereedschap i.c.m. zijn werkhouding 'niet lullen maar poetsen'. Blijvende bron van inspiratie voor mij, die man.
Mede door levensverhalen zoals die van hem heb ik besloten om op zoek te gaan naar een boerderijtje met grond en een paar schuren. Om lekker simpel te kunnen leven; Groente telen, boomgaard, wat kippen en een paar varkens voor het vlees. En vooral ook een schuur om lekker de handen uit de mouwen te kunnen steken en dingen te maken.
 
Bovenaan