• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

dimidrie

Senior Prepper
Voor de mensen die denken waar hebben ze het over:



Dick Proennecke droomde er al jaren van om eens te ervaren hoe het zou zijn om geheel zelfvoorzienend te leven in Alaska, in zijn eentje. Op zijn 51e besluit hij om de uitdaging aan te gaan en vertrekt voor in eerste instantie een jaar om te kijken hoe dat zou zijn. Uiteindelijk heeft hij bijna 30 jaar in zijn hut gewoond en zijn leven van dag tot dag vastgelegd met de filmcamera en hield hij nauwgezet een dagboek bij.
Bovenstaand filmpje is een korte versie van een twee uur durende docu op basis van zijn eigen filmmateriaal.

https://www.nps.gov/lacl/learn/historyculture/proennekes-cabin.htm

Back on topic!
 

Myronprps

Prepper goeroe
De Blokhut, Gereedschappen:

Voordat ik uberhaupt kan beginnen aan het bouwen van een blokhut heb ik allerlei gereedschappen nodig en omdat ik veel met de hand wil doen nog wat meer dan normaal.

Aangezien dick proenneke het meest bekend is houd ik even zijn voorbeeld aan hij had deze gereedschappen:
fbd75dfc834533ec202193c407f776ae (1).jpg

Plus nog een rip en een crosscut zaag.
Een rip zaag gebruik je om met de nerven van het hout mee te zagen en een crosscut zaag om door de nerven te zagen.

download.jpg

Hier tot nu toe mijn gereedschappen voor de blokhut:

009.JPG

Zoals je kunt zien moet er nog wat gebeuren.

Mijn sheffield crafting bijltje heeft nog een steel nodig, ik heb nog een timber framing beitel nodig, afteken apparaat voor de juiste verbindingen te maken en nog een rip zaag.

Ik zal ook nog deze gebruiken:
010.JPG

Een froe voor ruige planken (in combinatie met de schaaf) en handschrapers zodat ik geen schuurpapier hoef mee te nemen.

Al met al toch best een flinke onderneming en ook hier moet je de tijd voor nemen en investeren in goede gereedschappen.

Ik houd jullie op de hoogte:)


 

Myronprps

Prepper goeroe
ohh ja dat geloof ik zomaar
ben alleen nieuwsgierig of het ook echt werkt zoals men laat zien
ik heb het laatst gezien met een oude motor motor (haha). Het werkt wel alleen vraagt het enorm veel concentratie. Plus je hebt de kosten van olie en benzine.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
ik heb het laatst gezien met een oude motor motor (haha). Het werkt wel alleen vraagt het enorm veel concentratie. Plus je hebt de kosten van olie en benzine.

ik vraag me af of het niet een enorme torsie geeft die je mogelijk niet kan stoppen en dus bv je pols breekt of zo
je hebt het tenslotte deels in je handen
 

Myronprps

Prepper goeroe
ik vraag me af of het niet een enorme torsie geeft die je mogelijk niet kan stoppen en dus bv je pols breekt of zo
je hebt het tenslotte deels in je handen
Valt reuze mee want je houd het als het ware alleen omhoog en degene waar ik was geweest draaide door zodra je het hout echt vast hield
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Valt reuze mee want je houd het als het ware alleen omhoog en degene waar ik was geweest draaide door zodra je het hout echt vast hield

dus een soort slip koppeling / inrichting ?

natuurlijk zijn die andere zelfbouw dingen op de wasmachine motor dat niet, dat spreekt voor zich :)
 

Myronprps

Prepper goeroe
De bijl+steel is helemaal klaar voor de speciale prepper:)

Lastig om te bepalen wanneer je echt klaar bent want je wilt een perfect product afleveren maar uiteindelijk toch voor mijn gevoel af kunnen krijgen en toen mocht het makers mark er pas op. Nu nog elke dag in de olie en vooral bovenop zodat de bijlkop nooit meer los komt.

Voor iemand anders werken is toch anders dan voor jezelf want de steel kan bij mij perfect in de hand liggen maar voor iemand anders totaal niet. Daarom geef ik ook garantie mee dat als het niet bevalt ik hem nog altijd aanpas:)

Eerste project voor iemand anders klaar en nu wachten op de volgende:)

004.JPG 002.JPG
 

Lady

Prepper
Jammer dat wij allemaal "lekker" worden gemaakt met deze topic: JA, in Nederland zijn genoeg stukjes bos te koop, NEE je mag er nergens iets op bouwen. GEEN zandzakkenhuis, GEEN houten woning, GEEN Hobbit house, GEEN BOL......Alleen een inbraakgevoelig, simpel schuurtje voor je gereedschap is toegestaan. DE WET houd dit tegen....Bouwen en hopen dat niemand het ziet? vergeet het maar. Je verrader slaapt niet :((( Nederland = het meest OVER-regelde land van Europa, dus gemeentes slaan je om de oren met verordeningen. De kans dat je alles weer af moet breken is HEEL groot......In mijn gemeente ligt een stukje bos. Redelijk in prijs. Goede bereikbaarheid. Eventueel opgepompt drinkwater niet geschikt voor consumptie i.v.m. oerwater. Na een uitgebreid onderzoek zie ik van de aankoop af, door bovenstaande. Ik werk zelf bij bos en natuurbeheer.
 
Bovenaan