• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Eigen portofoon-net opzetten met ook de mogelijkheid van tekstberichten?

Lijkt een gezamenlijk op te zetten portofoon-netwerk jou ook geen al te slecht idee?

  • Nee, ik heb al twee blikjes aan een touwtje, en ben sowieso contact-schuw (zegt mijn psycholoog)

  • Ja, dat lijkt mij wel interessant, maar ehhhh... wat schuift dat dan?


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste mensen,

Het idee om contact te kunnen houden met anderen, als internet en telefoon er uit zouden liggen, trekt mij aan. En is ook de reden waarom ik een paar (Baofeng) VHF/UHF portofoontjes heb gekocht. Soortgelijke portofoons zijn er van andere merken natuurlijk ook, en met vaak zo'n 3 tot 5 watt zendvermogen zit er aardig wat "power" in die dingen.

Voor zover ik hier en daar lees, is daarmee zelfs een bereik van 60-100 km in principe mogelijk, en wellicht nog meer, met een goede en gunstig geplaatste (aparte) antenne. Het aardige is, dat de antenne van dergelijke portofoons eenvoudig uitwisselbaar is. Er kan een coax-kabel tussen waarmee de antenne (of nog beter een aparte antenne) een stuk verder/hoger kan worden geplaatst.
Het bereik van die 70 cm/2m golflengte apparaatjes is gebonden aan (iets meer dan) "line of sight"; het bereik is grofweg zover je tot aan de horizon nog kunt zien. Staan twee mensen elk op een bergtop, met 100 km dal ertussen, dan lukt het kennelijk. Maar hebben die elk een voldoende hoog geplaatste antenne, dan lukt het in ons land vast ook over een grotere afstand. De kunst is, om zo min mogelijk belemmeringen (bomen, daken e.d.) tussen de beide antennes te hebben.

Ik bedenk me dat het bij een SHTF wel eens te laat kan zijn om zoiets op te zetten. En dan zal het sowieso moeilijk zijn om de mensen te bereiken die je wilt bereiken. Tenzij er vooraf e.e.a. wordt geregeld...
Nu we via Prepper-Shelter een leuk onderling contact hebben, zou het dan niet een goed idee zijn om ook daarvoor een back-up aan te leggen, door een onderling portofoon-netwerk in te richten?

De totale investering zou voor een portofoontje, een kabel en een aparte antenne, nog onder of rond de 100 Euro kunnen blijven lijkt me. Ik denk zelf aan een coax kabel van een meter of 9 en een slim-jim antenne zoals deze http://www.ebay.nl/itm/Authentic-N9...-For-HT-2m-70cm-Antenna-16-Coax-/320520246675 Zo'n slim-jim is kennelijk heel effectief, en is ook geschikt om als klein pakketje opgerold te worden meegenomen, en om bijvoorbeeld met een eindje touw in een boom te hijsen, of in de restanten van de Erasmusbrug of de Sint-Jan natuurlijk:confused:

Via Prepper-Shelter zouden uitprobeer-momenten kunnen worden afgesproken, en resultaten kunnen dan onderling worden gedeeld.:hug:
Stel dat het lukt, en verbindingen kunnen worden gelegd, dan kunnen er frequenties en contactmomenten worden afgesproken, en voila... laat de fan de shit maar hitten:eek: Idee???

Natuurlijk ga ik er bij dit alles van uit, dat we bij e.e.a. een zendmachtiging nastreven.... Ook zonder zoiets zou het natuurlijk uit te proberen zijn, maar we moeten het wel netjes houden...
Ik heb ook gelezen dat het mogelijk is om:spam: tekstberichten te versturen, door naast de portofoon ook zoiets als dit http://www.ebay.nl/itm/EASY-DIGI-Di...TTY-SSTV-NBEMS-JT-65-HF-VHF-UH5-/220896968460 te gebruiken in combinatie met een Iphone, Android phone, tablet of computer. Het verzenden van tekstberichten zou dan nog mogelijk zijn als een spraakverbinding te slecht zou zijn. http://www.eham.net/reviews/detail/10709
En dan kunnen we tussen de zandzakken in de kruipkelder, bij het schijnsel van een waxinelichtje toch nog even de laatste nieuwtjes uitwisselen, en het hebben over wat we op het laatste moment eigenlijk beter hadden kunnen kopen:confused: En bekvechten over wie er nu wie komt redden of bijstaano_O

Bij dit alles bedenk ik mij, dat HAM zendamateurs al zoiets hebben (Dares), maar dat daaraan deelnemen vast iets te hoog gegrepen is en .... ze zien ons al komen:confused:
Mij staat dan meer een prepper-eigen (noem het houtje-touwtje) opzet voor ogen, die natuurlijk wel goed en betrouwbaar genoeg moet functioneren om er lol in te houden. Maar tegelijk ook niet af moet schrikken, of een dagtaak of kostbaar moet worden. En, functioneert het eenmaal, dan af en toe eens beknopt testen op frequenties waarop niemand wordt gestoord. En we zijn verzekerd van communicatie...

Wat is jullie idee hierover? Zou dit haalbare kaart zijn, en wat jullie betreft zinvol zijn?

Groeten,
Andre

P.S. Nog een tip: ik heb begrepen, dat als je een hand-microfoontje op een losse portofoon aansluit, je het bereik vaak nog iets kunt vergroten door de portofoon (met antenne) zelf zo hoog mogelijk te houden. Hmmm, dan zou het ding op een uitschuifbare stok van een paar meter, met een verlengde microfoon-kabel, niet slecht zijn... Nu stop ik het beste, voordat ik nog meer onzin uitkraam:rolleyes:
 

martin

Mankinds only hope
Hier is in het verleden al heel veel over geschreven op het "oude" forum.
In theorie is het redelijk eenvoudig, in de praktijk blijft het lastig.

In de tijd van de C64 was er een mogelijkheid om met HAM radio een redelijk betrouwbaar systeem op te zetten.
Tegenwoordig is iedereen overgestapt op ip, en is het niet realistisch om met HAM techniek nog iets betrouwbaars op te zetten.

Persoonlijk denk ik dat je veel eenvoudiger een IP netwerk zou kunnen opzetten via WIMAX, maar dan moet je wel een "netwerk" van mensen hebben zodat je ook daadwerkelijk een afstand kan overbruggen.

Begin anders eens met deze link

http://preppers.nl/forum/threads/12285-Overtuigd-van-digitale-communicatie-via-de-ether

Afhankelijk van de SHTF situatie zal heel snel duidelijk worden welke manier van communicatie het verstandigste/haalbaar is. Vandaar dat ik er eigenlijk geen energie in wil stoppen om er over na te denken.
Want het zou met niets verbazen dat een postduif een stuk makkelijker zal werken om berichten te verzenden dan een gammele radioverbinding.
 

Ray

SHTF Expert
Op het oude forum is iets dergelijks ook al eens geprobeerd op te zetten en als je voldoende deelnemers hebt zou het moeten lukken met vrij simpele apparatuur waar je geen licentie voor nodig bent.
Volgens mij liep het toen spaak omdat er simpelweg niet genoeg mensen waren om voldoende dekking te krijgen om zo berichten landelijk door te geven.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Hier is in het verleden al heel veel over geschreven op het "oude" forum.
In theorie is het redelijk eenvoudig, in de praktijk blijft het lastig.

In de tijd van de C64 was er een mogelijkheid om met HAM radio een redelijk betrouwbaar systeem op te zetten.
Tegenwoordig is iedereen overgestapt op ip, en is het niet realistisch om met HAM techniek nog iets betrouwbaars op te zetten.

Persoonlijk denk ik dat je veel eenvoudiger een IP netwerk zou kunnen opzetten via WIMAX, maar dan moet je wel een "netwerk" van mensen hebben zodat je ook daadwerkelijk een afstand kan overbruggen.

Begin anders eens met deze link

http://preppers.nl/forum/threads/12285-Overtuigd-van-digitale-communicatie-via-de-ether

Afhankelijk van de SHTF situatie zal heel snel duidelijk worden welke manier van communicatie het verstandigste/haalbaar is. Vandaar dat ik er eigenlijk geen energie in wil stoppen om er over na te denken.
Want het zou met niets verbazen dat een postduif een stuk makkelijker zal werken om berichten te verzenden dan een gammele radioverbinding.

@martin Bedankt voor die link. Ik duik er zeker nog iets dieper in.
Maar als je mij een postduif stuurt, dan wordt het wel eenrichtingsverkeer denk ik (en zet de pan alvast op de allesbrander, lekkkerrrrr)o_O
Hmmm, is zo'n radioverbinding dan zo gammel? Met een goede antenne, hoog geplaatst, is toch wel een behoorlijk bereik te halen? Jij weet er vast veel meer van dan ik, maar stelt misschien ook relatief hoge eisen aan zo'n verbinding?
Ik bedoel, als het de enige mogelijkheid is die een doorsnee prepper rest (naast die van jou straks, heb ik tenminste geen postduiven), dan is ook een af en toe wat gebrekkige verbinding misschien "goud waard"...?
Wimax is kennelijk een soort super-Wifi, maar ik zag dat die techniek kennelijk duur en niet onomstreden is.
Het zou juist zo aardig zijn als we met de bami-porto's die we toch al hebben nog iets extra's zouden kunnen (met een aparte antenne wat grotere afstanden), zonder veel geld en moeite te hoeven investeren.
Met professioneler apparatuur zou het vast beter lukken, maar dan zullen er niet veel die stap wagen ...:(
De kip of het ei...
Ik zou het graag eens uitproberen als het een kans van slagen zou kunnen hebben, maar daarvoor is dan op z'n minst nog een andere gek nodig:D
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Dares is iets heel anders, dan jouw bedoeling.
WIMAX, nou nee, eerder dan lomax :)
Wellicht iets als PSKMAIL komt eerder in je gedachten.
Verder viel het op zich nog wel mee, qua onzin uitkramen.
Een manco, voor niet zendamateurs, welke frequentie zou je uberhaupt willen gaan gebruiken ?
@023ed Lomax, dat kijk ik nog even na, en PSKMAIL... Ik ken dat nog niet maar Google is geduldigo_O
Welke frequentie... Tjee, ik heb alleen UHF en VHF. Zo langgolvig als mogelijk, lijkt me dan? En ik zou daarbinnen dan een frequentie kiezen die zo min mogelijk risico op het storen van anderen zou opleveren, maar welke....
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Op het oude forum is iets dergelijks ook al eens geprobeerd op te zetten en als je voldoende deelnemers hebt zou het moeten lukken met vrij simpele apparatuur waar je geen licentie voor nodig bent.
Volgens mij liep het toen spaak omdat er simpelweg niet genoeg mensen waren om voldoende dekking te krijgen om zo berichten landelijk door te geven.
@Ray Ik heb het idee dat jij er veel verstand van hebt!:D
Ik kan mij voorstellen dat het voor veel mensen een horde is, die gemakkelijker te nemen is zodra er een klip en klaar pakket aan benodigdheden en opstel-instructies zou zijn. Hoe minder eigen geëxperimenteer nodig is, des te beter.
Als iemand met verstand van zaken een voorzet zou kunnen doen. Gewoon een opsomming van die paar benodigdheden waarmee het al prima zou moeten lukken...
Misschien is het ook gewoon een zaak van beginnen. Waar nog onvoldoende dekking is, kan er later altijd nog bij komen. Anderen worden dan vanzelf enthousiast. De starters moeten dan de eerste maanden natuurlijk wel uiterst positief berichten;"het gaat geweldig, en wat een geweldig initiatief!" Een beetje zoals Rark Mutte:D
 

Ray

SHTF Expert
@Ray Ik heb het idee dat jij er veel verstand van hebt!:D.........................

Welnee, dat is nu net een hobby die ik toevallig heb overgeslagen in het verleden omdat ik volgens mijn psycholoog contact schuw ben. ;)
Dankzij studie natuurkunde wel enig begrip van hoe radiogolven werken (en het hele EM spectrum).
 
J

jobs

Gast
Wie heeft er bij/na SHTF een setup om met jou te communiceren?
Wie weet van jou frequentie en signaal of wie loopt er tegenaan?

Wie heeft er ook in een IP-netwerk geinvesteerd?
Zoals je begrijpt is point to point (ip-loos!) de moeite waard omdat de kans op een gesprekspartner laag is in mijn optiek.
 

FKAGB

Prepper goeroe
@AWOL, @Communicator heeft het geprobeerd in het verleden met http://www.noodnetwerk.nl. Als je nu op de site kijkt zie je het resultaat van 3 jaar proberen.

Portofoons hebben wel degelijk potentie en met een parrot repeater kun je het bereik zelfs verdubbelen. In een polderomgeving heb ik met 5 watt en een hoog geplaatste vaste antenne een goed bereik weten te halen van een kilometer of 8. Dat is dus van vast naar mobiel. Als je een antenne echt goed op hoogte kan krijgen is het theoretische bereik veel hoger. Ik heb een aantal porto’s en een parrot repeater van Argent Data Systems liggen waar ik veel mee geëxperimenteerd heb. Op de eerste SC waar ik was liep haast iedereen met een porto te testen maar de animo is toch wel weg gegaan.


Als je wat wil proberen dan wil ik best meedoen. Wel graag onder de noemer vrijheid blijheid en geen officiële regels en dergelijke. Wil je echter een landelijk dekkend netwerk hebben dan heb je al snel honderden mensen nodig die allemaal met elkaar kunnen samenwerken of je moet echt naar apparatuur grijpen waarvoor je een licentie nodig hebt zodat je met flinke vermogens kan gaan werken.
 

AWOL

Prepper goeroe
@FKAGB ja weet ik, bedoelde het meer in de zin dat hij de haalbaarheid of onhaalbaarheid kan toelichten vanuit zijn ervaring om het van de grond te krijgen.
 

dimidrie

Senior Prepper
@RockyFlats ik ondersteun het idee om te kijken naar wat de mogelijkheden van UHF/VHF-porto's voor preppers. Ik ga zelf eigenlijk nooit de deur uit zonder een porto.
Over het optuigen van een apart landelijk netwerk heb ik wel mijn serieuze bedenkingen.

Allereerst vergt dat veel organisatie; zoals hierboven reeds meerdere malen opgemerkt is er op preppers.nl al een experiment geweest om een netwerk op te tuigen op basis van de 11m/27mhz band. En dat bleek erg lastig te organiseren en vol te houden uiteindelijk , van wat ik daar van heb meegekregen. Het bereik van de vele 27mc zenders bleek in de praktijk ook tegen te vallen.

Dat brengt mij op het tweede punt: het veronderstelde bereik van 60-100km voor een vhf/uhf porto. Mijn ervaring komt overeen met @FKAGB; je mag blij zijn als je over een km of 8 in de polder(vlak land, weinig obstakels) elkaar kunt bereiken, laat staan in stedelijk of bosrijk gebied. Misschien kom je op een goede dag het Ijsselmeer over(water 'draagt' de radiogolven goed) en als je gaat uitzenden met een porto vanaf de Euromast dan kom je ook een stuk verder.
Ook de door jouw genoemde Slim Jim- antenne bezit geen magische eigenschappen die opeens voor een verveelvoudiging van het bereik gaat zorgen, ondanks alllerlei wilde claims op het internet. Zoals jij zelf al aangeeft is "line of sight" een van de belangrijkste factoren voor het bepalen van het bereik.

Ook niet onbelangrijk: behalve een paar vrije LPD- en PMR-kanalen(waar de Aldi-, Lidl, Alecto- en Midlandporto's op mogen uitkomen met max. 0,1-0,5 watt) is zenden in de VHF/UHF-band zonder amateurlicentie niet toegestaan. En als je er voor zou kiezen om landelijk te gaan experimenteren in deze banden loop je binnen de kortste keren tegen de lamp, want de banden zijn makkelijk te monitoren door het Agentschap Telecom en zendamateurs.

En dan nu het goede nieuws!! Er is al een nagenoeg landelijk netwerk op zowel de UHF-band als ook de VHF band. En het mooie is dat iedereen daar naar mag luisteren, je hoeft er geen zendamateur voor te zijn(een 40e baofeng-porto is voldoende).
Voor VHF is dat de landelijke repeater PI3UTR op 145.575 mhz
Voor UHF is dat de landelijke repeater PI2NOS op 430.125 mhz

Beide repeaters zijn uitgerold door zendamateurs verenigd in stichting Hobbyscoop(www.hobbyscoop.nl) Beide repaters staan in hoge alticomtorens (150-300m hoog zo uit mijn hoofd) . Dit zojn oude zendmasten die zijn omgebouwd tot datacenters. En de mensen van hobbyscoop mogen gebruik maken van de goede faciliteiten van de torens. Zelfs bij grootschalige stroomuitval blijven de torens nog in de lucht omdat ze een backup hebben van dieselaggregraten.

Wat mij betreft is het veel logischer om gebruik te maken van deze goede reeds bestaande infrastructuur door preppers met een amateurlicentie, waarbij alle preppers met porto zonder licentie in ieder geval mee kunnen luisteren.

Om ook nog even op Dares (www.dares.nl) terug te komen; dit zijn zendamateurs die in tijden van calamiteiten radioverbindingen kunnen opzetten op verzoek van het leger. Dares houdt regelmatig oefeningen en de frequenties die zij daarbij gebruiken zijn gewoon te beluisteren en deze freuenties zijn ook terug te vinden op hun website.
Dus ook in het geval van een grootschalige SHTF in nederland is hun radioverkeer te beluisteren voor iedere prepper.

Ik blijf erbij dat het zinvoller is om in je prepgroep in ieder geval 1 zendamateur te hebben en ik zou eerder inzetten op het behalen van een amateurlicentie dan in het optuigen van nog een apart netwerk terwijl dat netwerk er al lang is.
 
J

jobs

Gast
Wat zou dan de `standaard` porto moeten wezen?
Goedkoop maar goed genoeg voor het geld, net genoeg mogelijkheden en praktische batterijen i.v.m. opladen...
 

SaintNicholas

Survivor
Laatst bewerkt:
@RockyFlats ik ondersteun het idee om te kijken naar wat de mogelijkheden van UHF/VHF-porto's voor preppers. Ik ga zelf eigenlijk nooit de deur uit zonder een porto.
Over het optuigen van een apart landelijk netwerk heb ik wel mijn serieuze bedenkingen.

Allereerst vergt dat veel organisatie; zoals hierboven reeds meerdere malen opgemerkt is er op preppers.nl al een experiment geweest om een netwerk op te tuigen op basis van de 11m/27mhz band. En dat bleek erg lastig te organiseren en vol te houden uiteindelijk , van wat ik daar van heb meegekregen. Het bereik van de vele 27mc zenders bleek in de praktijk ook tegen te vallen.

En dan nu het goede nieuws!! Er is al een nagenoeg landelijk netwerk op zowel de UHF-band als ook de VHF band. En het mooie is dat iedereen daar naar mag luisteren, je hoeft er geen zendamateur voor te zijn(een 40e baofeng-porto is voldoende).
Voor VHF is dat de landelijke repeater PI3UTR op 145.575 mhz
Voor UHF is dat de landelijke repeater PI2NOS op 430.125 mhz

Beide repeaters zijn uitgerold door zendamateurs verenigd in stichting Hobbyscoop(www.hobbyscoop.nl) Beide repaters staan in hoge alticomtorens (150-300m hoog zo uit mijn hoofd) . Dit zojn oude zendmasten die zijn omgebouwd tot datacenters. En de mensen van hobbyscoop mogen gebruik maken van de goede faciliteiten van de torens. Zelfs bij grootschalige stroomuitval blijven de torens nog in de lucht omdat ze een backup hebben van dieselaggregraten.

Een welkome aanvulling op het goede nieuws: Sinds enkele maanden is er een nieuw netwerk in aanbouw dat deels gebruik maakt van dezelfde software die de hierboven genoemde bovenregionale repeaters PI2NOS en PI3UTR gebruiken.

WRLP (World Radio Linking Project) https://cbrepeater.nl/

Dit netwerk is in het leven geroepen door een jonge enthousiaste student en is mede met behulp van radiozendamateurs operationeel gemaakt. Zelfs de beheerder van de genoemde landelijke repeaters heeft hierin geadviseerd.

Het mooie aan dit netwerk is dat het werkt via de licentievrije 27 MC kanalen, zodat je zonder licentie en met eenvoudige middelen eraan kunt deelnemen.
Luisteren naar het netwerk kan ofwel via een simpel 27 MC "bakkie" maar kan ook via de website cbrepeater.nl met een tijdlijn (een soort uitzending gemist), op dezelfde manier als hobbyscoop.nl dat ook doet:

https://cbrepeater.nl/index.php/repeaters/kaart-weergave

Op dit moment is de dekking nog beperkt tot 12 zend/ontvangers (en 10 in aanbouw) maar het aantal deelnemers in dit project groeit gestaag. Actief meedoen kan als ontvanger of als zender, ontvanger of zender+ontvanger op jouw eigen locatie. Je hebt genoeg aan een arduino kastje, een geluidskaart, een paar kabeltjes en een actieve internet verbinding. En als je ook TX (zenden) wilt dan heb je uiteraard een 27Mc zendontvanger met antenne nodig.

Uiteraard is dit systeem nog lang niet volwassen genoeg om bij een SHTF betrouwbaar en met goede dekking te functioneren, maar je moet het kind niet met het badwater weggooien zeg ik maar. :)
 

martin

Mankinds only hope
Wie heeft er bij/na SHTF een setup om met jou te communiceren?
Wie weet van jou frequentie en signaal of wie loopt er tegenaan?

Wie heeft er ook in een IP-netwerk geinvesteerd?
Zoals je begrijpt is point to point (ip-loos!) de moeite waard omdat de kans op een gesprekspartner laag is in mijn optiek.

Ik heb in Spanje momenteel een 100% onafhankelijk IP netwerk opgezet tussen mijn finca, en mijn Engelse "buurman" die 3 KM verder zit.
Over dit netwerk worden momenteel de beelden van zijn veiligheidscamera verzonden naar mijn netwerk, en mijn veiligheidscamera naar zijn NAS.
Tevens "lift" ik mee op zijn internetverbinding, maar zonder internet werkt het geheel nog steeds "point to point"
Natuurlijk is dit alleen maar zinnig als je VOORAF dit systeem operationeel heb, maar stel dat je dit verder zou uitwerken met een groep mensen dan zou het redelijk eenvoudig op te zetten zijn.
Ik maak gebruik van de producten van Uniquiti, en ik vind het redelijk betaalbaar.
https://www.ubnt.com/products/
We hebben 2 stuks nanostations "point to point" aan elkaar geknoopt en het werkt op de de 5 GHz band

Als je dit verder uitwerkt tot een Mesh netwerk ben je redelijk flexibel, maar alles valt en staat met het aantal deelnemers.

Ik begrijp dat dit niet voldoet aan het criteria van de TS, maar voor een klein groepje mensen die in een straal van 10KM bij elkaar zitten kan het naar mijn idee voldoen om onderling te communiceren.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Welnee, dat is nu net een hobby die ik toevallig heb overgeslagen in het verleden omdat ik volgens mijn psycholoog contact schuw ben. ;)
Dankzij studie natuurkunde wel enig begrip van hoe radiogolven werken (en het hele EM spectrum).
@Ray Aha, die blikjes met het touwtje... Dat zit dan ook met die EM hersengolven vast wel goed bij jou... (Over EM gesproken... veel FLIR voor weinig vandaag de dag!)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@
@AWOL, @Communicator heeft het geprobeerd in het verleden met http://www.noodnetwerk.nl. Als je nu op de site kijkt zie je het resultaat van 3 jaar proberen.

Portofoons hebben wel degelijk potentie en met een parrot repeater kun je het bereik zelfs verdubbelen. In een polderomgeving heb ik met 5 watt en een hoog geplaatste vaste antenne een goed bereik weten te halen van een kilometer of 8. Dat is dus van vast naar mobiel. Als je een antenne echt goed op hoogte kan krijgen is het theoretische bereik veel hoger. Ik heb een aantal porto’s en een parrot repeater van Argent Data Systems liggen waar ik veel mee geëxperimenteerd heb. Op de eerste SC waar ik was liep haast iedereen met een porto te testen maar de animo is toch wel weg gegaan.


Als je wat wil proberen dan wil ik best meedoen. Wel graag onder de noemer vrijheid blijheid en geen officiële regels en dergelijke. Wil je echter een landelijk dekkend netwerk hebben dan heb je al snel honderden mensen nodig die allemaal met elkaar kunnen samenwerken of je moet echt naar apparatuur grijpen waarvoor je een licentie nodig hebt zodat je met flinke vermogens kan gaan werken.
@FKAGB Maar 8 km met 5 watt? Maar dat is dan van vast naar mobiel met een standaard antenne, en dan is mobiel de beperkende factor? Ik vind mobiel bereik ook belangrijk, maar dacht in eerste instantie van vast naar vast. Dan moeten toch veel grotere afstanden mogelijk zijn? Stel in een polder met nagenoeg geen bomen o.i.d. en beide stations statio9nair met een goede slim-jim antenne, en daaraan een simpele Baofeng of Wauxung met 5 of 8W? Ook geen slecht idee, je bedoelt een parrot-repeater hoog in de boom, die ontvang op UHF en zendt op VHF? Hmmm, zou een extra lange handmicrofoon-kabel dan niet kunnen?
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@AWOL, @Communicator heeft het geprobeerd in het verleden met http://www.noodnetwerk.nl. Als je nu op de site kijkt zie je het resultaat van 3 jaar proberen.

Portofoons hebben wel degelijk potentie en met een parrot repeater kun je het bereik zelfs verdubbelen. In een polderomgeving heb ik met 5 watt en een hoog geplaatste vaste antenne een goed bereik weten te halen van een kilometer of 8. Dat is dus van vast naar mobiel. Als je een antenne echt goed op hoogte kan krijgen is het theoretische bereik veel hoger. Ik heb een aantal porto’s en een parrot repeater van Argent Data Systems liggen waar ik veel mee geëxperimenteerd heb. Op de eerste SC waar ik was liep haast iedereen met een porto te testen maar de animo is toch wel weg gegaan.


Als je wat wil proberen dan wil ik best meedoen. Wel graag onder de noemer vrijheid blijheid en geen officiële regels en dergelijke. Wil je echter een landelijk dekkend netwerk hebben dan heb je al snel honderden mensen nodig die allemaal met elkaar kunnen samenwerken of je moet echt naar apparatuur grijpen waarvoor je een licentie nodig hebt zodat je met flinke vermogens kan gaan werken.
@FKAGB Ik vergat helemaal jouw aanbod... Maar onthoud dat graag, bedankt.:thumbsup:
Ik wil hier toch een antenne optuigen, en dan zou het aardig zijn om te zien of ik jou kan bereiken. Het kan wel even duren..., maar ik meld me vast. Tenminste... ik zit ergens tussen Het Haagse en de Maas in, middenin de Randstad. Als jij nu op Texel woont, dan is er in ieder geval een aardige uitdaging?:rolleyes:
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik heb in Spanje momenteel een 100% onafhankelijk IP netwerk opgezet tussen mijn finca, en mijn Engelse "buurman" die 3 KM verder zit.
Over dit netwerk worden momenteel de beelden van zijn veiligheidscamera verzonden naar mijn netwerk, en mijn veiligheidscamera naar zijn NAS.
Tevens "lift" ik mee op zijn internetverbinding, maar zonder internet werkt het geheel nog steeds "point to point"
Natuurlijk is dit alleen maar zinnig als je VOORAF dit systeem operationeel heb, maar stel dat je dit verder zou uitwerken met een groep mensen dan zou het redelijk eenvoudig op te zetten zijn.
Ik maak gebruik van de producten van Uniquiti, en ik vind het redelijk betaalbaar.
https://www.ubnt.com/products/
We hebben 2 stuks nanostations "point to point" aan elkaar geknoopt en het werkt op de de 5 GHz band

Als je dit verder uitwerkt tot een Mesh netwerk ben je redelijk flexibel, maar alles valt en staat met het aantal deelnemers.

Ik begrijp dat dit niet voldoet aan het criteria van de TS, maar voor een klein groepje mensen die in een straal van 10KM bij elkaar zitten kan het naar mijn idee voldoen om onderling te communiceren.
@martin Spanje!:thumbsup:Zie je, nu weet ik wat ik verkeerd heb gedaan... Maar het was geen "koopje" in Palomares hoop ik? Daar viel al eens een bommetje, en er komt in de natuur vast nog Pu voor:confused:
Mooi, zo'n netwerk! Dat is vast ook voor anderen interessant, over niet al te grote afstanden... Dat ziet er niet slecht uit, dat Uniquiti... Dan alleen Wikipedia nog op de NAS zetten...
 
Bovenaan