• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Eigen portofoon-net opzetten met ook de mogelijkheid van tekstberichten?

Lijkt een gezamenlijk op te zetten portofoon-netwerk jou ook geen al te slecht idee?

  • Nee, ik heb al twee blikjes aan een touwtje, en ben sowieso contact-schuw (zegt mijn psycholoog)

  • Ja, dat lijkt mij wel interessant, maar ehhhh... wat schuift dat dan?


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

dimidrie

Senior Prepper
Mensen, ik vraag me af, hoe het bereik van een portofoon op een zo eenvoudig en goedkoop mogelijke manier te vergroten is.
Als we zoiets voor elkaar zouden krijgen, zo'n oplossing op dit draadje zouden kunnen zetten, dan kan een ieder die dat wil dat proberen. We zouden vervolgens onderling het bereik kunnen testen, en van daaruit iets opbouwen/uitbouwen.

Misschien hebben jullie ideeën, hoe dat er uit zou kunnen zien? Wat is er nodig?

Stel, ik demonteer mijn spriet-antenne, en monteer die met een beugeltje aan de dakrand, of in een paal of boom. En verbind die met zo'n 8 meter coax kabel weer aan de portofoon? Stel dat ik de antenne daardoor in plaats van op 2 meter boven het maaiveld, op 7 of 8 meter krijg, en die daardoor "rondom vrij zicht krijgt". Zou dat werken?

Groeten,
Andre
Zeker voor UHF/VHF geldt "hoe hoger de antenne, hoe beter(potentieel) het bereik."
Er zijn websites die het rekenwerk voor je doen, b.v. : http://www.calculatoredge.com/electronics/lineofsight.htm

Als je even speelt met de calculator kun je zien hoe hoog de antennes moeten staan om een afstand van 60-100 km(gewenst bereik zoals jij omschreef in het begin van het draadje) te kunnen overbruggen,
 

FKAGB

Prepper goeroe
Hoe hoger de antenne hoe beter het is. Kijk wel een klein beetje uit met je coax. Niet iedere coax is even geschikt voor UHF. De minder geschikte kunnen het signaal niet goed verwerken en hierdoor verlies je vermogen in de kabel.Dat hoeft niet veel te zijn maar als je maar een half watje beschikbaar hebt is iedere procent demping veel.

Zo kun je kant en klare setjes kopen met een paar meter dunne coax en een magneetvoet waar je de portofoon antenne op kan schroeven. Ik heb een keer zo'n ding in de auto getest maar eerlijk gezegd was de ontvangst beter met de antenne op de portofoon in de auto dan met de antenne op de magneet op het dak van de auto. De winst van de antenne buiten werd teniet gedaan door het verlies in de coax kabel.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@dimidrie @FKAGB en alle andere geïnteresseerden en/of "contact-schuwen": @dubbel0 @homerun @jobs @Omega @frans81 @Jasje @Danny93 @Ray @martin @The mad engineer @lindaja. En aan iedereen die ik vergat... Haha, iedereen die heeft gestemd is nu gewoon even de pineut, sorry. Is met die politiek ook zo, dus waarom zou het hier anders zijn. Maar na het zuur komt het zoet... Het kwartje van Kok komt eindelijk terug... Kunnen we voor elkaar krijgen door onze prepper-vrienden tips te geven die hen dat kwartje bespaart.

Ik stel voor om straks een aparte draadje starten met uitgangspunten voor een zo goed mogelijk bereik met een VHF/UHF portofoon als basis station, met minimale investering. En om die dan telkens aan te passen net naar gelang de onderlinge input dat zinvol maakt, dus naar voortschrijdend inzicht. Het moet dan wel gek lopen als we niet binnen een paar weken iets zinvols bij elkaar hebben geschreven, waar ook een relatieve leek direct mee aan de slag kan. Wel onder het motto "liefst meer met minder", dus relatief lage kosten en relatief eenvoudig. Goed idee?

En wellicht is het dan aardig om eens met elkaar af te spreken en ervaringen uit te wisselen, met die relatief eenvoudige opzet?
Zelf zie ik mezelf nog nog wel eens een slim-jim antenne solderen uit koperen pijp, maar zelfs dat zouden we met meerdere geinteresseerden eens kunnen doen, tijdens een meeting "op de hei". Iedereen zijn bamiporto, koperen pijp, en coax mee, en degene die een goede SWR meter heeft, heeft dan vast het grootste plezier om ze on the spot te tunen.



@dimidrie Handig voor het begrip, die calculator. Ik zie dat er tussen een antenne op 2 m hoogte en een andere op 7 m (dakrand) hoogte, zo'n 16 km bereik wordt aangegeven,in vogelvlucht. En met dezelfde 7 m (dakrand) hoogte is ook 61 km te overbruggen naar een repeater op bijvoorbeeld 150 m hoogte. Tenminste, ik bereik die repeater en die komt rondom zichzelf dus ook nog eens 61 km ver (tot aan antennes op 7m hoogte). In het gunstigste geval kan ik dan via een repeater ongeveer 122 km overbruggen.

In de calculator zie ik dat het naar de 150 m hoge repeater toe "theoretisch" niet veel uit maakt of de eigen antenne nu op 2 m staat of op 7 m. In werkelijkheid, ga ik van uit, is het natuurlijk het eerste belang om met de eigen antenne ons omringende obstakels uit te komen, en dat zijn er hier op 2 m hoogte teveel (voor een "basisstation")

Groeten,
Andre
 

homerun

Diehard Prepper
Als ik heel eerlijk moet zijn...
Ik heb geen idee wat al die afkortingen zijn...
Ik heb geen verstand van communicatie...
Ik weet alleen dat ik ooit eens een baofeng porto heb gekregen.
En daarbij een giga onhandige en lompe antenne heb gekocht...

En dat ik met andere portofoons kan communiceren dankzij: @Omega.
Meer weet ik hier niet over.
@Omega probeert me altijd wel wat bij te leren.
En dat lukt ook nog wel aardig geloof ik...

Ik heb wel op ja gestemd.
Omdat ik het wel een goed idee vind om na een SHTF of world gone to sh*t situatie, contact met elkaar te houden.
 

Richard434

Prepper goeroe
Wat @homerun hier zegt is ook aardig hoe ik erin sta.
Ik zie het belang in, maar heb momenteel de kennis niet om het (voor mijzelf) goed op te zetten.
Daarnaast heb ik momenteel de tijd en ruimte niet om me er genoeg in te verdiepen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik heel eerlijk moet zijn...
Ik heb geen idee wat al die afkortingen zijn...
Ik heb geen verstand van communicatie...
Ik weet alleen dat ik ooit eens een baofeng porto heb gekregen.
En daarbij een giga onhandige en lompe antenne heb gekocht...

En dat ik met andere portofoons kan communiceren dankzij: @Omega.
Meer weet ik hier niet over.
@Omega probeert me altijd wel wat bij te leren.
En dat lukt ook nog wel aardig geloof ik...

Ik heb wel op ja gestemd.
Omdat ik het wel een goed idee vind om na een SHTF of world gone to sh*t situatie, contact met elkaar te houden.
@homerun @Omega Ik merk dat er meer zijn die zo doen en denken. Mooi toch, als we elkaar op weg kunnen helpen. Het draadje dat ik hierboven aankondigde, heb ik inmiddels aangemaakt. Ik weet niet hoe ik daarnaar door link, dus moet het even bij deze hint blijven, maar is gemakkelijk te vinden.

[mod]Link naar het bedoelde draadje toegevoegd[/mod]
https://www.preppers-shelter.nl/for...ls-basisstation-tips-gedeeld.1611/#post-24745


Het zou aardig zijn als iedereen die over dat topic op de hoogte wil blijven en/of met kennis wil bijdragen ook even daar zou willen "stemmen". Voor iedereen is dan ook te zien wie kennelijk meer of minder ervaren is wat de materie betreft.

Wat die onhandige antenne betreft: misschien is dat juist een hele goede? Er bestaan speciale antennes voor UHF en VHF, zoals bijvoorbeeld richt-antennes of J-pole of slim-jim. En wellicht is het er zo een, en is er toch handig gebruik van te maken?

Groeten,
Andre
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Wat @homerun hier zegt is ook aardig hoe ik erin sta.
Ik zie het belang in, maar heb momenteel de kennis niet om het (voor mijzelf) goed op te zetten.
Daarnaast heb ik momenteel de tijd en ruimte niet om me er genoeg in te verdiepen.
@Richard434 De interesse is er, en daar gaat het om! Zodra je ook de tijd en ruimte vindt, is er hier hopelijk te vinden hoe e.e.a. het beste in te steken...
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats net je nieuwe draadsje gelezen. nog steeds grieks voor me.
@lindaja De bedoeling is om in post2 straks wat duidelijke mogelijkheden aan te geven.
Nu is het nog even informatie verzamelen, staat er nog lang niet alles in, en kan wat er in staat vast nog beter. En is het nog een beetje "Spaans"... Ik ben wat dat betreft ook afhankelijk van de kennis van anderen.... En zie het draadje niet als iets van mij, maar van ons allemaal.
Wat mij betreft moet iemand met weinig kennis op dit gebied straks kunnen nalezen, hoe het beste een aparte antenne op de portofoon aan te sluiten.
En, haha, het mag dan inderdaad geen Grieks meer zijn...;)
 

homerun

Diehard Prepper
@homerun @Omega Ik merk dat er meer zijn die zo doen en denken. Mooi toch, als we elkaar op weg kunnen helpen. Het draadje dat ik hierboven aankondigde, heb ik inmiddels aangemaakt. Ik weet niet hoe ik daarnaar door link, dus moet het even bij deze hint blijven, maar is gemakkelijk te vinden.

[mod]Link naar het bedoelde draadje toegevoegd[/mod]
https://www.preppers-shelter.nl/for...ls-basisstation-tips-gedeeld.1611/#post-24745


Het zou aardig zijn als iedereen die over dat topic op de hoogte wil blijven en/of met kennis wil bijdragen ook even daar zou willen "stemmen". Voor iedereen is dan ook te zien wie kennelijk meer of minder ervaren is wat de materie betreft.

Wat die onhandige antenne betreft: misschien is dat juist een hele goede? Er bestaan speciale antennes voor UHF en VHF, zoals bijvoorbeeld richt-antennes of J-pole of slim-jim. En wellicht is het er zo een, en is er toch handig gebruik van te maken?

Groeten,
Andre

Oke top!

Wat de antenne betreft,

Ik heb geen idee wat voor antenne het is. Hij is in mijn ogen zeker handig.
Want het vergroot wel de zend afstand.
Alleen het is minder om ermee te gaan lopen.
In de auto werkt het ook allemaal niet.
Want dan kan je hem niet vol uit in de auto strekken.

Hij hangt eruit he @Omega :lol:
 

Ray

SHTF Expert
@AWOL, @Communicator heeft het geprobeerd in het verleden met http://www.noodnetwerk.nl. Als je nu op de site kijkt zie je het resultaat van 3 jaar proberen.

Portofoons hebben wel degelijk potentie en met een parrot repeater kun je het bereik zelfs verdubbelen. In een polderomgeving heb ik met 5 watt en een hoog geplaatste vaste antenne een goed bereik weten te halen van een kilometer of 8. Dat is dus van vast naar mobiel. Als je een antenne echt goed op hoogte kan krijgen is het theoretische bereik veel hoger. Ik heb een aantal porto’s en een parrot repeater van Argent Data Systems liggen waar ik veel mee geëxperimenteerd heb. Op de eerste SC waar ik was liep haast iedereen met een porto te testen maar de animo is toch wel weg gegaan.


Als je wat wil proberen dan wil ik best meedoen. Wel graag onder de noemer vrijheid blijheid en geen officiële regels en dergelijke. Wil je echter een landelijk dekkend netwerk hebben dan heb je al snel honderden mensen nodig die allemaal met elkaar kunnen samenwerken of je moet echt naar apparatuur grijpen waarvoor je een licentie nodig hebt zodat je met flinke vermogens kan gaan werken.

't Vreemde is dat als je nu naar noodnetwerk.nl gaat, je wordt doorgelinkt naar een site voor goedkope kleding?
 

FKAGB

Prepper goeroe
't Vreemde is dat als je nu naar noodnetwerk.nl gaat, je wordt doorgelinkt naar een site voor goedkope kleding?
Gebrek aan kleding is voor sommige mensen ook een noodgeval maar ik denk dat de registratie was verlopen en dat de naam opgekocht is.

De strekking van de melding was dat ze het drie jaar lang hebben geprobeerd maar dat eigenlijk alleen maar negatieve reacties op kwamen waardoor ze er mee gestopt zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Niels

Mankinds only hope
@RockyFlats , Heb je ergens info wat je nodig hebt?
Ik heb een mini laptopje hier, en porto's genoeg.
Wat voor software heb ik nodig, wat voor kastje, of kan het direct op de geluidskaart en VOX van de porto?
Gewoon interesse hoor... ben er toch mee bezig gegaan.

Heb je ergens info voor NOOBS hoe van start te gaan?
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@Niels Nog niet echt, helaas. Ik ben zelf nog een redelijke NOOB;)
Ik heb indertijd wel eens rondgesnuffeld en gezien dat er verschillende mogelijkheden zijn, maar ben er toen niet dieper op door gegaan.
Ook vanuit het idee om eerst maar eens een goed werkende radio+antenne voor elkaar te krijgen...
Zo even snel, zie ik wel een interessant draadje, zie:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=16&t=13245
Een computer met geluidskaart, en een software modem lijkt voldoende te zijn.
"een van de beste programma's vind ik het programma van Andy UZ7HO" lees ik....
http://uz7.ho.ua/packetradio.htm
Het zou wel mooi zijn als zoiets goed zou werken...
Een eigen preppers-internetje, mocht het huidige er eens uit liggen...
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Hmm, jah, maar vooralsnog niet echt haalbaar denk ik, omdat we niet mogen zenden, en omdat onze apperatuur beperkt is.
We moeten denk ik met veel betere antennes gaan werken.
Ik wil op het huis een antenne plaatsen.
Maar als je zo iets wilt doen met je wel weten wat je ongeveer moet overbruggen qua afstand enz. enz.

Heel eerlijk vind ik het allemaal moeilijk haalbaar op korte termijn, en met de huidige kennis op het forum (uitzonderingen daar gelaten).
Ik denk wel dat het een heel slim plan is om eens een keer een onafhankelijke digitale communicatie op te zetten.
Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Gewoon een soort text based internet.
Iets waar alleen wij op kunnen (waarin "wij" een groep preppers is).

Een senario waarbij de hele digitale zooi uitvalt qua communicatie zie ik best voor mogelijk namelijk.
Er zijn terroristen genoeg, en als die op bepaalde plaatsen e.e.a. opblazen of saboteren, dan valt er vanzelf van alles uit.
Veel te gevoelig... geen telefoon meer, geen internet meer.
Oke, niet direct paniek in dat geval, maar wat als er meer aan de hand is?
Dan lijkt het me fijn een soort digitaal platform te hebben van ons zelf waar we berichten op kunnen zetten.

Gewoon super simpel...
Bijvoorbeeld:

***
Gebruiker: Klaasje
Lokatie: Tilburg BOL (deze locatie is bekend bij de groep preppers met toegang, of word aanvullend gedeeld).
Urgentie: Midden

Bericht: Ik weet niet wat er gebeurd is, alle nuts voorzieningen zijn uitgevallen, af en toe knippert het licht.
Ik heg genoeg water er alles, en voedsel, maar het vriest buiten, en mijn kinderen zijn onderkoeld.
Is er iemand die verwarming kan regelen hier?
***

Dus alleen tekst.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Hmm, jah, maar vooralsnog niet echt haalbaar denk ik, omdat we niet mogen zenden, en omdat onze apperatuur beperkt is.
We moeten denk ik met veel betere antennes gaan werken.
Ik wil op het huis een antenne plaatsen.
Maar als je zo iets wilt doen met je wel weten wat je ongeveer moet overbruggen qua afstand enz. enz.

Heel eerlijk vind ik het allemaal moeilijk haalbaar op korte termijn, en met de huidige kennis op het forum (uitzonderingen daar gelaten).
Ik denk wel dat het een heel slim plan is om eens een keer een onafhankelijke digitale communicatie op te zetten.
Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Gewoon een soort text based internet.
Iets waar alleen wij op kunnen (waarin wij een groep preppers is).

Een senario waarbij de hele digitale zooi uitvalt qua communicatie zie ik best voor mogelijk namelijk.
Er zijn terroristen genoeg, en als die op bepaalde plaatsen e.e.a. opblazen of saboteren, dan valt er vanzelf van alles uit.
Veel te gevoelig... geen telefoon meer, geen internet meer.
Oke, niet direct paniet in dat geval, maar wat als er meer aan de hand is?
Dan lijkt het me fijn een soort digitaal platform te hebben van ons zelf waar we berichten op kunnen zetten.

Gewoon super simpel...
Bijvoorbeeld:

***
Gebruiker: Klaasje
Lokatie: Tilburg BOL (deze lokatie is bekend bij de groep preppers met toegang, of word aanvullend gedeeld).
Urgentie: Midden

Bericht: Ik weet niet wat er gebeurd is, alle nuts voorzieningen zijn uitgevallen, af en toe knippert het licht.
Ik heg genoeg water er alles, en voedsel, maar het vriest buiten, en mijn kinderen zijn onderkoeld.
Is er iemand die verwarming kan regelen hier?
***

Dus alleen text.
@Niels Je haalt me de woorden uit de mond... Precies zo!

En als we dan op voorhand (pre-SHTF/nu zo'n beetje) zouden kunnen noteren:
  • wie (forum-alias) er dan in principe zou proberen om contact te zoeken:
  • en met welke roepnamen/codes;
  • op welke frequentieband(en) (UHF, VHF, 11m);
  • op welke tijdstippen in principe.
Dan zou dat later wel eens waardevol kunnen zijn.

Ik bedenk me, dat het sowieso waardevol kan zijn om bijvoorbeeld de forum-inhoud (en andere internet-info) op te slaan, om die bij een SHTF weer te kunnen raadplegen en te delen... EMP-beschermd opslaan dan, samen met een laptopje of tablet... En kan al op een paar USB sticks in een blikken trommel, bij wijze van spreken...

Aardig is ook, dat ik al eens heb opgevangen dat juist tekstberichten een verder bereik hebben dan spraak. Is spraak al niet meer te verstaan dan kan tekst er toch nog goed doorheen komen...

Wat de termijn betreft... we hebben toch wel even de tijd. Haha, de USA-verkiezingen zijn pas volgende week dinsdag:confused: Ach, voordat we in de shit zitten gaan er misschien wel maanden of jaren, of een eeuw, overheen...wie zal het zeggen. Een ding is duidelijk: een begin is een begin, communicatie kan al met z'n twee, en al het andere komt dan vanzelf/is meegenomen.;)
 

Highway

Last (wo)man standing
Op preppers.nl kan je over dit topic onderwerp hele mooie resultaten lezen. Met Communicator en nog wat leden zat ik ooit in een crisis-team van een Live-blog. We deden dan verslag op het forum van grote calamiteiten. En met hen hebben we toen een experiment gedaan om data te verzenden met een gewone CB. Dat lukte! vraag mij niet hoe, ik heb me er niet in verdiept, het was vooral Communicator die dat deed.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Op preppers.nl kan je over dit topic onderwerp hele mooie resultaten lezen. Met Communicator en nog wat leden zat ik ooit in een crisis-team van een Live-blog. We deden dan verslag op het forum van grote calamiteiten. En met hen hebben we toen een experiment gedaan om data te verzenden met een gewone CB. Dat lukte! vraag mij niet hoe, ik heb me er niet in verdiept, het was vooral Communicator die dat deed.
@Highway Mooi, dat was dan wellicht zoiets als hierboven genoemd. Misschien dat @Communicator ons daar raad in kan/wil geven...? Ik ga in ieder geval ook eens spitten op preppers.nl. Bedankt voor die tip...
 

Highway

Last (wo)man standing
en volgens mij was het ook nog versleutelde info, dus wel te onderscheppen maar gecodeerde berichten dus niet leesbaar... ja vraag hem maar, zal hij best leuk vinden :)
 
Bovenaan