• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Eigen portofoon-net opzetten met ook de mogelijkheid van tekstberichten?

Lijkt een gezamenlijk op te zetten portofoon-netwerk jou ook geen al te slecht idee?

  • Nee, ik heb al twee blikjes aan een touwtje, en ben sowieso contact-schuw (zegt mijn psycholoog)

  • Ja, dat lijkt mij wel interessant, maar ehhhh... wat schuift dat dan?


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

FKAGB

Prepper goeroe
Ik weet niet of dit nog steeds zo is, maar vroeger mocht je geen encryptie gebruiken.
Digitale PMR is tegenwoordig gewoon toegestaan, er zijn zelfs aparte kanalen voor aangewezen boven de 8 die er al waren. Nadeel van digitaal is dat je een verbinding hebt of niet. Bij analoog kun je iemand ook wel door de ruis heen horen dat is bij digitaal niet het geval. Waarschijnlijk had ik met een digitale portofoon gisteren net niet met RockyFlats kunnen spreken.

Encryptie is voor zover ik weet gewoon toegestaan. Encryptie is overigens een groot wordt want vaak worden alleen frequenties van de toonhoogte aangepast waardoor je een onverstaanbaar gesprek krijgt, maar iedereen met een zelfde porto kan die aanzetten en dus weer meeluisteren. Er is geen sprake van een beveiligde lijn of iets dergelijks.

Ik moet me weer eens inlezen in de nieuwe regelgeving want er is het een en ander veranderd met betrekking tot het gebruik van een PMR toestel wat vast opgesteld is. Dat is jammer want dan mag deze eigenlijk ook niet meer als repeater gebruikt worden. De repeater die ik heb kan namelijk heel wat meer dan alleen repeaten. Het is ook mogelijk op vaste tijden een boodschap uit te zenden en hij heeft een aantal voicemailboxen. Daarmee is het mogelijk een bericht in te spreken via de porto en iemand anders die later in bereik van de repeater komt kan dan het bericht afluisteren. Door de repeater bijvoorbeeld iedere twee minuten een piep te laten geven weet je snel of je in bereik bent en dan kun je luisteren wat er in de voicemail staat. Handig als je mobiel wilt blijven maar wel een boodschap voor iemand wil achterlaten waarvan de kans klein is dat deze door iemand anders wordt gehoord omdat je niet zomaar in de voicemailbox komt. Uiteraard kan er altijd iemand meeluisteren als het bericht afgespeeld wordt. Met een kleine accu is een dergelijk baken/repeater een dag of 7 autonoom, met een zonnepaneeltje van een watt of 20 gaat hij eigenlijk onbeperkt door.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Wat is jullie idee hierover? Zou dit haalbare kaart zijn, en wat jullie betreft zinvol zijn?

wohieeeee, ik weet al vantevoren dat er door mij tegen schenen geschopt gaat worden

het is dan niet mijn bedoeling negatief te zijn of iets te torpederen
maar ik/wij zijn zelf jaren bezig geweest met een soort noodnet
maar ook op andere frequenties dan jij bedoeld, ook ik was ooit enthousiast, en heb duizenden guldens ooit geïnvesteerd
en in de loop van de jaren is menig initiatief gestruikeld
ook idd comunicator heeft het officieel opgegeven
en het Info www.noodnetwerk.nl is een zachte dood gestorven


Helaas zijn er met mensen geen afspraken te maken en de ego's vliegen gelijk om de oren

verder komt het er al snel op neer dat slechts enkele personen het werk moeten doen, en de meeste lagen je gewoon uit.
en niemand wil investeren nog mee werken

verbaal zijn ze wel van de partij, maar als puntje en paaltje elkaar naderen verdwijnen de mensen als sneeuw voor de zon
zelfs 1x per maand zorgen dat je luistert op een frequentie is al te veel gevraagd
afspreken welk kanaal in welk geval voor welke situatie, is in dit land absoluut onmogelijk. andere landen hebben dat wel
in dit land begint er dan gelijk een te schreeuwen dat je van ZIJN kanaal moet aftieven

Omdat als je het goed doet, het toegankelijk moet zijn en niet alleen voor de "zend amateurs/ gelicenceerde " loop je al heel snel niet alleen tegen de wetgever en de beperkingen aan , maar ook tegen de muur van de "zend amateurs/ gelicenceerde " met uitzonderingen daargelaten een heleboel niet echt sociale mensen tussen als het gaat om mensen die de ether willen gebruiken, die vaak, als omhoog gevallen 27mcers anderen zien als ongedierte wat hun frequenties bezet, van die groep is zo goed als geen wezenlijke medewerking te verwachten.
er was er ooit zelfs een die mee deed en eigenlijk alleen de MOL speelde, die heeft op een gegeven moment enkele mensen aangegeven bij de AT die toch iets meer hadden dan alleen het wettelijk toegestane
dus je moet ook nog eens super opletten dat je geen informatie lekt die tegen je gebruikt zal worden
want zelfs het voorhanden hebben van een zender die klaar is voor gebruik, is illegaal. Die multieband porto, ben je kwijt en de boete volgt vanzelf als je de batterij er bv in hebt, dus nog niet eens als je zend met het ding

en in een SHTF situatie, is het uitermate bedenkelijk om je locatie prijs te geven.
het is niet zo heel erg moeilijk om een zender uit te peilen
( na menig vossen jacht te hebben gedaan zowel op 27mc als andere frequenties spreek ik uit ervaring)
dus terwijl jij en je noodnet zenden, staat de Marauders aan je deur om je voorraden te stelen
Communicatie in een SHTF situatie dient kort, bekend, en veilig te zijn.
En vergis je niet, er zijn zelfs mensen die anderen op voorhand uitpeilen om daar later gebruik van te maken

er bestaat al een soort noodnet "dares " http://www.dares.nl/
maar daar hoef je al helemaal niets van te verwachten
die denken dat ze alleen heersers zijn
de GOD modus staat daar voor de meeste op 11
( wederom uitzonderingen daargelaten )


als het de enige mogelijkheid is die een doorsnee prepper rest (naast die van jou straks, heb ik tenminste geen postduiven), dan is ook een af en toe wat gebrekkige verbinding misschien "goud waard"...?
klopt, maar uit praktijk is mij gebleken dat op het moment van storingen ( de afgelopen paar grote waren voor mij een perfecte gelegenheid te zien wat er gebeurd )
er veel mensen zijn die plots op de diverse porto's en zenders ( zowel PMR als de LMR als 70cm 2m 27mc enz ) in de lucht komen
en het mooie is dat daar heel veel endlosers tussen zitten die lekker er op los kwebbelen
al luisterende, kom je een heel eind
en heb je al snel een beeld of informatie over omvang, locaties, wat er gebeurd, waar je wel of niet heen kan
maak privé met mensen een afspraak. dat werkt beter
 

FKAGB

Prepper goeroe
Daarom moet je dit soort initiatieven ook klein houden. Ik heb alle spullen liggen om de repeater operationeel te krijgen. Het geheel komt in een klein ammunitiedoosje en ik maak hem primair om te kunnen gebruiken voor eigen doeleinden. Als iemand anders wil aanhaken dan is dat natuurlijk goed. Kosten voor het geheel zullen een euro of 250 zijn maar ik heb het ding ook al een paar keer in kunnen zetten op vakantie. De camping lag in een dal en al degene die mee was op vakantie de hond in het bos aan de andere kant van de berg ging uitlaten dan liet ze de repeater op de berg achter zodat we een goede verbinding hielden omdat de GSM daar niet betrouwbaar was. Voor mij is het dus geen investering die nutteloos is. De ego's en de regels zijn het grootste struikelpunt. Voor mij hoeft er maar een afspraak te worden gemaakt en dat is de te gebruiken frequentie. Dat kan zo simpel zijn als zeggen dat spraak op kanaal 6 subtoon 8 en repeater op kanaal 6 subtoon 9 zit. Wat er verder mee gebeurt zal me eerlijk gezegd worst zijn. Ik weet dat ik mijn naasten kan bereiken op die kanalen en mogelijk nog wat anderen. Zet je een repeater neer dan kun je de info hierover uitwisselen met anderen die er ook een hebben neergezet.

Uiteraard wil ik altijd mensen helpen met verdere info. Stuur me dan even een PB met de vragen die je hebt.
 
C

Communicator

Gast
Zo, even ingelezen op dit onderwerp...

Alle aangedragen redenen waarom een dusdanig netwerk wel of niet zou werken kloppen allemaal.
vooral de tegenwerking van de zendamateurs, zaagt de poten onder elk fundament voor een apart netwerk weg.
medewerking van andere enthousiastelingen is minimaal omdat er simpelweg te weinig kennis is, en de leercurve te stijl. Daardoor is er vrijwel direct geen interesse meer.

Idealistisch gezien wil iedereen een portofoon, basis-station, off-grid met een volledig dekkend netwerk, maar niemand wil de techniek erachter doorgronden om dit op te zetten.

Zoals sommigen al aangaven, ik heb me zo'n 3 jaar lang hard gemaakt voor een dergelijk netwerk. Van groots denken naar kleinschalige netwerken heeft de revue gepasseerd. Niets lijkt aan te slaan en heb de strijd bijna geheel in mijn eentje gevoerd. Onlangs de handdoek in de ring gegooid en alle interesse verloren om hier nog energie in te steken. Dus wat dat betreft... count me out ;)

Om even verder te bomen over de noodzaak van een communicatiesysteem in tijden van SHTF, is mijn visie hierop enigszins veranderd;

Door de huidige opsporingstechnieken, ben je binnen 10 seconden gelokaliseerd. Ongeacht of je code verstuurt met 256 encryptie. Het signaal moet de lucht in vanaf een bepaalde locatie. Ik neem aan dat deze informatie voldoende moet zijn om zelf wat verder na te denken over de gevolgen.

Ik ben voornamelijk overgeschakeld op luisteren. En dat zouden meer mensen moeten leren :D in vele, VELE opzichten :D
 

W-O-L-F

Senior Prepper
heeee hahaha wist wel dat je nog ergens rond spookte :)


Door de huidige opsporingstechnieken, ben je binnen 10 seconden gelokaliseerd

YAP het nieuwe peil systeem van de AT heeft je eigenlijk al, zodra je de mike in knijpt
en een beetje lezer op internet heeft ook zo een peil mogelijkheid gemaakt

Ik ben voornamelijk overgeschakeld op luisteren. En dat zouden meer mensen moeten leren :D in vele, VELE opzichten :D

en toch is het wel fijn je af en toe te horen
ik zelf mis best wel je input en enthousiasme op verschillende onderwerpen ;)
 
C

Communicator

Gast
en toch is het wel fijn je af en toe te horen
ik zelf mis best wel je input en enthousiasme op verschillende onderwerpen

Mijn focus ligt momenteel heel anders. preppen gaat hier op een heel laag pitje door. Ik houd me zo min mogelijk bezig met de huidige maatschappij, zonder het uit het oog te verliezen, maar de focus ligt hier voornamelijk weer op leven en genieten en bezig zijn met de dingen die ik het liefst doe; muziek maken en met het gezin bezig zijn.
 

FKAGB

Prepper goeroe
zolang men dan maar het doet op de "internationale " afspraken zoals bv US heeft lokaal en binnenlands
en niet weer het zoveelste eigen ontwikkel plan :)
Aha daar gaat ie al. De VS heeft een heel ander bandplan en de regels daar zijn ook heel anders. Hetzelfde geldt voor Duitsland waar ze bijvoorbeeld Freenet hebben. Wij hebben beperkte mogelijkheden en dat zijn de licentievrije kanalen voor CB en PMR446 (op LPD mag volgens mij geen spraak meer). Binnen deze kaders moeten we bewegen en eerlijk gezegd geldt dan voor mij ieder voor zich en God voor ons allen. Waarbij ieder voor zich dan wat mij betreft staat voor de Nederlandse preppers die er heil in zien. Wat de Duitse preppers doen moeten zij weten.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Waarschijnlijk had ik met een digitale portofoon gisteren net niet met RockyFlats kunnen spreken.
@FKAGB Ik had wel nulletjes en eentjes kunnen roepen, maar dan had de zuster vast m'n dwangbuis weer uit de kast gehaald.:confused:
Ik heb helaas geen digitale portofoon, en zou er eerlijk gezegd ook niet snel een kopen. Tenminste, zolang analoge portofoons toch nog het meest gebruikt zijn, en ook qua prijs toegankelijker, ook de meeste kans om met mensen contact te kunnen leggen lijkt me. Goed, dat je nog een analoge hebt!:thumbsup:
En wat ik las over tekstberichten via een analoge portofoon, via een kennelijk eenvoudig kaartje tussen portofoon en android, Iphone of computer: dat schijnt nog te kunnen werken bij een ronduit slechte verbinding. In tegenstelling tot een digitale portofoon.

Wat je schreef over repeaters vind ik ook interessant, en daar hebben we zelfs via de portofoon al over gebabbeld. Ehhh, niet via een repeater maar over een repeater. Wie het nu nog snapt...:confused:
Misschien goed om het principe uit te leggen, voor wie er onbekend mee is... Ik ben een relatieve leek, maar begrijp dat een repeater gewoon een aparte zender/ontvanger is dat je bijvoorbeeld op een hoge flat of in een boom of mast zou kunnen plaatsen. Met een zonnepaneeltje en een accu zou het 24/7 kunnen functioneren. Met de eigen portofoon is die repeater dan prima te bereiken (immers in het zicht), en heeft zelf een veel groter bereik waarmee je kunt zenden (alsof je zelf op die flat of hoog in die boom zit). Een parrot repeater is bijvoorbeeld een simpel Baofeng portofoontje met een klein kastje dat spraak opneemt op het kanaal waarop wordt geluisterd, en het automatisch verzendt via het kanaal dat voor zenden actief is (pijltje). Er is dan wel telkens een wachttijd, want je hoort jezelf praten zodra je je mond houdt. ... Wacht even, ik zie de zuster al bedenkelijk kijken....:confused:
Als een ander dan op hetzelfde kanaal zendt als waarop de parrot-repeater luistert, en je zelf luistert op het kanaal waarop de parrot-repeater zendt, dan is het kringetje rond.
Stel je voor... zo'n ding aan een drone een paar honderd meter de lucht in, en we zo Engeland bereiken, als ze dan nog niet zijn afgedreven tenminste... Ik wil eigenlijk wel mee...;)
Bij twee portofoontjes als repeater, met "een kastje" er tussen, kan er direct om en om worden gesproken en is er geen opname nodig. Wat de ene portofoon ontvangt op het ene kanaal, zendt de andere direct uit op een ander kanaal. Dan het beste het ene via UHF en het andere via VHF om storing tussen beide te voorkomen.
Het idee om zo'n kastje in elkaar te zetten en hoog op te hangen, en er geen omkijken naar te hebben maar wel een super bereik, staat mij wel aan. Hier alleen geen hoge flats, en dat is opeens een nadeel:confused:

Mooi, zo'n antwoord-apparaat functie! Ik kan mij daar wel het nut wel van voorstellen, in sommige situaties. Een soort "dead letter box"... En, altijd handig als we ooit het verzet eens in zouden moeteno_O
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
wohieeeee, ik weet al vantevoren dat er door mij tegen schenen geschopt gaat worden

het is dan niet mijn bedoeling negatief te zijn of iets te torpederen
maar ik/wij zijn zelf jaren bezig geweest met een soort noodnet
maar ook op andere frequenties dan jij bedoeld, ook ik was ooit enthousiast, en heb duizenden guldens ooit geïnvesteerd
en in de loop van de jaren is menig initiatief gestruikeld
ook idd comunicator heeft het officieel opgegeven
en het Info www.noodnetwerk.nl is een zachte dood gestorven


Helaas zijn er met mensen geen afspraken te maken en de ego's vliegen gelijk om de oren

verder komt het er al snel op neer dat slechts enkele personen het werk moeten doen, en de meeste lagen je gewoon uit.
en niemand wil investeren nog mee werken

verbaal zijn ze wel van de partij, maar als puntje en paaltje elkaar naderen verdwijnen de mensen als sneeuw voor de zon
zelfs 1x per maand zorgen dat je luistert op een frequentie is al te veel gevraagd
afspreken welk kanaal in welk geval voor welke situatie, is in dit land absoluut onmogelijk. andere landen hebben dat wel
in dit land begint er dan gelijk een te schreeuwen dat je van ZIJN kanaal moet aftieven

Omdat als je het goed doet, het toegankelijk moet zijn en niet alleen voor de "zend amateurs/ gelicenceerde " loop je al heel snel niet alleen tegen de wetgever en de beperkingen aan , maar ook tegen de muur van de "zend amateurs/ gelicenceerde " met uitzonderingen daargelaten een heleboel niet echt sociale mensen tussen als het gaat om mensen die de ether willen gebruiken, die vaak, als omhoog gevallen 27mcers anderen zien als ongedierte wat hun frequenties bezet, van die groep is zo goed als geen wezenlijke medewerking te verwachten.
er was er ooit zelfs een die mee deed en eigenlijk alleen de MOL speelde, die heeft op een gegeven moment enkele mensen aangegeven bij de AT die toch iets meer hadden dan alleen het wettelijk toegestane
dus je moet ook nog eens super opletten dat je geen informatie lekt die tegen je gebruikt zal worden
want zelfs het voorhanden hebben van een zender die klaar is voor gebruik, is illegaal. Die multieband porto, ben je kwijt en de boete volgt vanzelf als je de batterij er bv in hebt, dus nog niet eens als je zend met het ding

en in een SHTF situatie, is het uitermate bedenkelijk om je locatie prijs te geven.
het is niet zo heel erg moeilijk om een zender uit te peilen
( na menig vossen jacht te hebben gedaan zowel op 27mc als andere frequenties spreek ik uit ervaring)
dus terwijl jij en je noodnet zenden, staat de Marauders aan je deur om je voorraden te stelen
Communicatie in een SHTF situatie dient kort, bekend, en veilig te zijn.
En vergis je niet, er zijn zelfs mensen die anderen op voorhand uitpeilen om daar later gebruik van te maken

er bestaat al een soort noodnet "dares " http://www.dares.nl/
maar daar hoef je al helemaal niets van te verwachten
die denken dat ze alleen heersers zijn
de GOD modus staat daar voor de meeste op 11
( wederom uitzonderingen daargelaten )



klopt, maar uit praktijk is mij gebleken dat op het moment van storingen ( de afgelopen paar grote waren voor mij een perfecte gelegenheid te zien wat er gebeurd )
er veel mensen zijn die plots op de diverse porto's en zenders ( zowel PMR als de LMR als 70cm 2m 27mc enz ) in de lucht komen
en het mooie is dat daar heel veel endlosers tussen zitten die lekker er op los kwebbelen
al luisterende, kom je een heel eind
en heb je al snel een beeld of informatie over omvang, locaties, wat er gebeurd, waar je wel of niet heen kan
maak privé met mensen een afspraak. dat werkt beter

@W-O-L-F Ik vraag mij af of de situatie nu niet duidelijk anders is dan indertijd. Die Bami-porto's worden ons nu bijna achterna gesmeten, en slecht zijn ze zeker niet. Ik las al eens dat juist daardoor de "HAM-hobby" de laatste jaren voor veel mensen toegankelijk is geworden. Het is natuurlijk geen HF, maar heb het vermoeden dat er met een goede antenne toch wel flinke afstanden te overbruggen moet zijn? Als er met twee simpele sprietjes en een halve poging al meer dan 16 km te overbruggen is...

Er zijn nu meer mensen die mee zouden kunnen doen, en als we het simpel en redelijk vrijblijvend houden, dan werkt het wellicht. Ik kan mij voorstellen dat je indertijd meer met "echte HAM's" te maken had, want wie kon zich anders een goede zender veroorloven. Ik ken die HAM-wereld niet echt, anders dan een fijne buurman die dat jaren geleden deed, maar kan me voorstellen dat ook daar grote EGO's te vinden zijn. Hier niet hoop ik, en dat is maar goed ook want ... wie is er nu zo geweldig als ik, zeg nu zelf...;)

Vanuit prepper-perspectief zou ik het liefst met zoveel mogelijk mensen de afspraak willen hebben om te proberen om elkaar op bepaalde kanalen te bereiken, als het eens mis zou lopen. Op welke tijdstippen uitluisteren, op welke kanalen, maar ook eventuele uitwijk-kanalen. Is die afspraak eenmaal gemaakt, dan is er maar af en toe controle op goede werking nodig, en voila... En, mocht er na een SHTF maar 1/3 of 2/3 van zo'n netwerkje werken dan zou dat toch ook al winst zijn...

"in dit land begint er dan gelijk een te schreeuwen dat je van ZIJN kanaal moet aftieven"
Hmmm, wij zijn dan zo verstandig om dat ook direct te doen. Het heeft geen zin om met asocialen in discussie te gaan, en we hebben daarvoor dan immers onze uitwijk-kanalen, dus geen probleem en conflicten worden vermeden. Wat dat betreft is ook mooi dat die simpele porto's al op twee kanalen tegelijkertijd kunnen uitluisteren.

"het is niet zo heel erg moeilijk om een zender uit te peilen ( na menig vossen jacht te hebben gedaan zowel op 27mc als andere frequenties spreek ik uit ervaring) dus terwijl jij en je noodnet zenden, staat de Marauders aan je deur om je voorraden te stelen"
Waar, maar zouden mensen bij een SHTF niet allereerst andere zaken aan het hoofd hebben dan anderen uitpeilen? Iedereen is in het begin immers een vette prooi. Zodra het echt nijpend wordt en er roverbendes gaan rondtrekken, spreekt ook dat zich rond en kunnen daarover nog afspraken worden gemaakt over de portofoon. Als er maar een soort handelswijze/code-basis ligt tenminste...
Mij spreekt het meer aan, om er nu voor te zorgen om een communicatiemogelijkheid te hebben, en dan later altijd nog de keuze te hebben om te zenden of niet.

Wat dan wel een punt is, is dat er enerzijds goede afspraken moeten liggen, maar dat die anderzijds "geheim" moeten blijven. En dat, is natuurlijk een utopie. Iemand verliest een keer de codelijst. Maar ook daar moet wel iets op te verzinnen zijn. Ik ga er van uit dat we elkaar op een gegeven moment wel kennen. Het is dan een klein kunstje om persoonlijk met iedereen een code af te spreken. Zeg ik "Nexit" dan zeg jij "Geweldig" bijvoorbeeld. Niemand anders die dat weet. Op dat moment weet ik dat je bent wie je bent en kan je mij aangeven frequentielijst 20675 te gaan gebruiken. Alleen ik weet dan dat dat frequentielijst 89435 is, of 8+9*4+3*5=... verzin het maar... En voor die frequentielijsten zelf vinden we wel een oplossing. Die hoeven niet geheim te zijn zolang het er maar te veel zijn om allemaal te proberen. Een simpele formule zoals lijstnummer x 10 vaste getallen = 10 frequenties of zoiets.

"je moet ook nog eens super opletten dat je geen informatie lekt die tegen je gebruikt zal worden
want zelfs het voorhanden hebben van een zender die klaar is voor gebruik, is illegaal. Die multieband porto, ben je kwijt en de boete volgt vanzelf als je de batterij er bv in hebt, dus nog niet eens als je zend met het ding"

Tja... Voor iets boven het theewater op een fiets zitten kunnen we ook ons rijbewijs kwijt raken, en voor een honkbalknuppeltje in de auto een fikse boete krijgen, maar een auto rijden, waarmee we in een keer een gehele voetgangerszone naar de eeuwigheid kunnen verplaatsen, mag. En als ik zo de gegeven straffen zie, dan relatief gezien ook zonder rijbewijs:(. Er is wel meer zo krom als een hoepel. Ik redeneer maar zo, dat een overheid die iemand op basis van het luttele bezit van een portofoontje met gemonteerde accu wil beboeten, mijn overheid niet is. Hoewel ik de achtergrond wel snap, is het hanteren van dergelijke wetten en regels wel vragen naar burgerlijke ongehoorzaamheid. Ik zou dat zelf nooit doen natuurlijk:rolleyes: en jij ook nieto_O , maar als ze er om vragen dan zijn er vast genoeg die daaraan ... gevolg zullen geven!:D
Het beste is om geen overlast of irritatie te veroorzaken. Als we met verstand met e.e.a. omgaan, dan is er toch geen reden om ons uit te peilen of om lelijk te doen? Af en toe een berichtje op een vrij en openbaar kanaal?
En, is er eens een noodsituatie, dan is het geven van boetes vast historie...:rolleyes:
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik ben voornamelijk overgeschakeld op luisteren. En dat zouden meer mensen moeten leren :D in vele, VELE opzichten :D
@Communicator Haha, blieperdeblieb, hier Spock aan Umura, ik weet nu waarom onze "Communicator" kuren heeft...het ding is vastgeslagen in de luisterstand:D
Geintje natuurlijk..., en ik voel wel met je mee. Kunnen luisteren, inderdaad... Maar dan wel naar ons natuurlijk;)
Sorry om te horen van jouw ervaringen...
En dat terwijl juist iemand die van de materie af weet zoals jij... nu goud waard kan zijn!
Misschien nu... met een eenvoudiger insteek... ?
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Ik vraag mij af of de situatie nu niet duidelijk anders is dan indertijd.
de situatie doet er echt niet toe
zolang mensen niet moeten doen ze niets en mag je het alleen trekken

zijn nu meer mensen die mee zouden kunnen doen, en als we het simpel en redelijk vrijblijvend houden, dan werkt het wellicht
je indertijd meer met "echte HAM's

ik vermoed dat je denkt dat wij het hebben over lang geleden
daar vergis je je schromelijk
minder dan enkele jaren geleden is Communicator nog actief geweest op fora's op clubs. op meetings en noem maar op
een zalm die tegen de stroom moet opzwemmen, sterft als hij boven is
en zo is het ook met dit, alleen kom je nooit boven

"in dit land begint er dan gelijk een te schreeuwen dat je van ZIJN kanaal moet aftieven"
Hmmm, wij zijn dan zo verstandig om dat ook direct te doen
ehhh ja
want die gaat dan gewoon je kanaal vol gooien en dus kan je niets meer
ook dat heb ik al meerdere keren voorbij zien komen

:) ik wil verder niet hier op ingaan

niet omdat ik niet met je wil discussiëren
maar omdat ik niet je enthousiasme in deze wil ondermijnen

Ik zeg ga er voor, het is een nobel streven
en zeker de moeite waard

maak een plan en ga het implementeren

wie weet , heb jij meer geluk dan wij
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
weet iemand een jip en janneke vertaal boekje over al de gebruikte termen en uitleg?
@lindaja Ik heb er helaas geen Nederlands boekje van, maar kan eens kijken of ik iets in het Engels kan vinden voor je? Heb je misschien een E-reader?
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
smartphone, labtop als moet ook een ipad
maar nee geen e reader
zal vast ergens een programma voor zijn ;-)
Dat is er, geen probleem denk ik. FBReader is niet slecht http://fbreader.nl.softonic.com/
Ik heb in ieder geval een PDF gevonden, en kan je met Acrobat Reader sowieso op de computer lezen, en vind misschien nog meer. Ik stuur je straks PM wel een link.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Dat kan natuurlijk alleen als het een legale link is.
Mensen, ik vraag me af, hoe het bereik van een portofoon op een zo eenvoudig en goedkoop mogelijke manier te vergroten is.
Als we zoiets voor elkaar zouden krijgen, zo'n oplossing op dit draadje zouden kunnen zetten, dan kan een ieder die dat wil dat proberen. We zouden vervolgens onderling het bereik kunnen testen, en van daaruit iets opbouwen/uitbouwen.

Misschien hebben jullie ideeën, hoe dat er uit zou kunnen zien? Wat is er nodig?

Stel, ik demonteer mijn spriet-antenne, en monteer die met een beugeltje aan de dakrand, of in een paal of boom. En verbind die met zo'n 8 meter coax kabel weer aan de portofoon? Stel dat ik de antenne daardoor in plaats van op 2 meter boven het maaiveld, op 7 of 8 meter krijg, en die daardoor "rondom vrij zicht krijgt". Zou dat werken?

Groeten,
Andre
 
Bovenaan