• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Eigen portofoon-net opzetten met ook de mogelijkheid van tekstberichten?

Lijkt een gezamenlijk op te zetten portofoon-netwerk jou ook geen al te slecht idee?

  • Nee, ik heb al twee blikjes aan een touwtje, en ben sowieso contact-schuw (zegt mijn psycholoog)

  • Ja, dat lijkt mij wel interessant, maar ehhhh... wat schuift dat dan?


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
V

Verwijderd lid 423

Gast
@Niels Helaas heb ik hier nog geen ervaring mee...
@Highway heeft zoiets dergelijks wel eens werkend gezien, maar
@Communicator weet vast "van de hoed en de rand"... het zou fijn zijn als hij ons iets op weg zou kunnen helpen....???;)
@FKAGB is vast ook geïnteresseerd om meer over dit onderwerp te weten te komen denk ik...
 

dimidrie

Senior Prepper
@Niels Helaas heb ik hier nog geen ervaring mee...
@Highway heeft zoiets dergelijks wel eens werkend gezien, maar
@Communicator weet vast "van de hoed en de rand"... het zou fijn zijn als hij ons iets op weg zou kunnen helpen....???;)
@FKAGB is vast ook geïnteresseerd om meer over dit onderwerp te weten te komen denk ik...

Packet-radio is zeker mogelijk. als je dat legaal zonder amateurlicentie wil gaan uitproberen dan kan dat op de 27MC kanalen. In de jaren '90 was dat helemaal hot, maar sinds de komst van internet is lijdt packetradio een marginaal bestaan.
Maar het is zeker nog niet verdwenen en volgens mij worden er sporadisch nieuwe BBS'en weer geactiveerd.
Zoek maar eens op packet radio op b.v. het CBforum.
Naast packetradio kun je ook d.m.v. b.v. het RTTY- protocol simpele tekstberichten versturen in de ether.
 

Jasje

Prepper goeroe
Ik heb als kind nog wel de "piepjes" van de datarecorder van mijn MSX spectravideo homecomputer via de 27mc doorgezonden naar een vriend in de buurt. Een bakkie hadden we toen allemaal. Vast en mobiel. Ook waren er speciale radioprogramma's die dit uitzonden. Zo kon je programma's idd downloaden cq opnemen. Tekstberichten moeten dan ook mogelijk zijn. Ik kan me herinneren dat het weinig succesvol was en vaak faalde. Misschien gaat het tegenwoordig beter omdat het immers vele malen rustiger is op deze band.
 

Highway

Last (wo)man standing
De 27mc banden worden momenteel zwaar gestoord door de vele oost europese werkernemers hier, die met (illegale) versterkers werken. In oost europa gebruikt men de 27mc nog erg veel in verhouding met hier. Het is een eenvoudige en goedkope manier van communiceren.
 

SaintNicholas

Survivor
Het zijn (helaas) niet de oost europese werknemers die de 27mc band (en de lagere hf banden) storen, maar we doen dit zelf met allerhande apparatuur in en om het huis. In stedelijke gebieden is een storingsvrije ontvangst vrijwel een utopie geworden. Zelfs onze telecom waakhond Agentschap Telecom erkent dit probleem en treedt alleen op bij extreme gevallen. Een storingsniveau tot S9 wordt acceptabel genoemd...

Wat zijn nou de belangrijkste veroorzakers van storing?

-Zonnepanelen met slechte inverters of verkeer geïnstalleerde bekabeling: https://www.veron.nl/nieuws/zonnepa...en-als-gaat-om-vervuiling-ether-radiostoring/
-PLC adapters (ofwel home plugs, WiFi adapters) veroorzaken vaak storing: http://cbforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=7278&sid=5c9d5dc86b0e24c63066c88e9faa8c5b

Daarnaast zijn er talloze schakelende voedingen die niet goed ontstoord zijn en die je vaak tegenkomt in LED verlichting en opladers.
Een CE keurmerk is verplicht voor apparatuur, maar zelfs dan komt het vaak voor dat de apparatuur niet aan de richtlijnen voldoet, veelal vanwege commerciële redenen.
Onder zendamateurs wordt het CE keurmerk dan ook gekscherend vertaald naar "Chinese Export".

Ik heb zelf ook S9 storing en dat maakt het werken op de 27mc vrijwel onmogelijk. Alleen met sterke stations in de nabijheid lukt het vaak wel, maar een "oefen"netwerk met preppers (al dan niet digitaal) is m.i. niet haalbaar. Daarnaast heeft Communicator drie jaar geploeterd om mensen enthousiast te krijgen maar heeft het bijltje erbij neer gegooid wegens onvoldoende medewerking.

Kun je dan helemaal niets doen? Het goede nieuws is dat we bij een massale stroomuitval geen last hebben van al die storende apparatuur! :thumbsup: Ik zou dus wel investeren in een "bakkie" met een zo goed mogelijke (hooggeplaatste) antenne en een noodstroomvoorziening. Dat kan ook een eenvoudige auto accu zijn. En de vrij verkrijgbare PMR portofoons mogen uiteraard ook niet ontbreken in je prepkit.

Om niet teveel off topic te gaan wil ik wel kwijt dat ik het heel leuk vind om met digitale modi te experimenteren. Ik doe dit zelf nu een paar maanden en de resultaten zijn verbluffend goed.
Deskundige ben ik nog niet maar weet genoeg uit ervaring om zo nu en dan tips en feedback te geven hier. :)
 

Niels

Mankinds only hope
Interesante info @SaintNicholas ! Hier hebben we wat aan!
Dat zo'n stoorsignaal nog tot S9 kan komen in de stad... Dat is heftig!
Vreemd dat AT er niks aan doet...
Maar dat is puur voor de 11 meter? De 27 MC?
Wat ondervind de 70 cm en 2 m aan "ruis"?
 

SaintNicholas

Survivor
Ja, het is heftig. Er zijn zat amateurs die hun spullen verkocht hebben vanwege de onophoudelijke storing. Een storing melden bij het AT kan altijd natuurlijk. Maar als de apparatuur een CE Keurmerk heeft doen ze er niets aan, want het is wettelijk goedgekeurd.
Op 2 meter en 70 cm valt het gelukkig mee, ik heb daar nauwelijks storing. Maar op PMR kanaal 6 heb ik wel af en toe storing.
 

hans013

Senior Prepper
Kan voor pmr wel een packet bbs opzetten met dekking midden brabant

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CUN-L21 met Tapatalk
 

FKAGB

Prepper goeroe
Kan voor pmr wel een packet bbs opzetten met dekking midden brabant

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CUN-L21 met Tapatalk
Hoe ga je dat doen? Midden Brabant is een best gebied. Wil je dit afdekken met PMR porto's dan zul je al snel op honderden plekken zend- en ontvangsstations moeten hebben.
 

hans013

Senior Prepper
Nee hoor, voordeel van heel hoog kunnen zitten en als je gericht werkt naar het bbs kan je een flink eind de regio in werken. Maar dat is mijn 2 ct. (En een jaar of 20 ervaring in de telecom)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CUN-L21 met Tapatalk
 

FKAGB

Prepper goeroe
Nee hoor, voordeel van heel hoog kunnen zitten en als je gericht werkt naar het bbs kan je een flink eind de regio in werken. Maar dat is mijn 2 ct. (En een jaar of 20 ervaring in de telecom)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CUN-L21 met Tapatalk
Als je je antenne 200 meter de hoogte in kan krijgen kun je in theorie een aardig bereik hebben (ongeveer 60 kilometer). Nadeel is wel dat de mensen met hun porto vaak niet zo hoog kunnen komen. Daarbij, als je gericht gaat werken zul je weer meerdere stations moeten hebben die zenden om de bundel alsnog helemaal rondstralend te krijgen.

Als voorbeeld de Rotterdamse 70 cm repeater. De antenne staat op 105 meter hoogte en het uitgestraald vermogen is 10 watt. Aan de rand van Den Haag kan ik deze nog oppikken maar als ik eenmaal Den Haag houd het snel op. Dan hebben we het over een afstand van een goede 20 kilometer met weinig bebouwing er tussenin. Ik weet niet exact hoe groot de regio Midden Brabant is maar ik zag dat de regio's West en Midden Brabant samen ruim 2100 vierkante kilometer beslaan. Als we dat door de helft doen en optimistisch rekenen zou je dus een repeater moeten neerzetten die minimaal dezelfde specs heeft als de Rotterdamse repeater die een theoretische oppervlakte beslaat van iets meer 1250 vierkante kilometer. Dan zit je alleen met het maximale uitgestraalde vermogen van 500 milliwatt voor een PMR portofoon en het feit dat de ontvangststations nog wel een stuk lager zitten en een kleine antenne op de portofoon hebben.

Het lijkt me wel een heel mooie uitdaging. Ben zelf ook aan het kijken naar een repeater voor de PMR maar op dit moment is met de antenne op 25 meter hoogte het maximale bereik 18 kilometer en het minimale bereik 7 kilometer. Dit als gevolg van allerhande bebouwing die het signaal tegenhoud.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Tja, je hebt pmr446 en bijvoorbeeld een gm380 he.. legaal nee handig in sommige situaties? Zeker!
Met minder of niet legale opties kom je inderdaad een heel eind verder maar dan nog blijft de range beperkt tot horizoncommunicatie. Wil je een groter gebied afdekken dan moet je met meerdere zendmasten gaan werken, maar ik zou er wel meer over willen weten.

Ik heb gisteren een interface binnen gekregen waarmee ik via de smartphone en een zender digitale modes kan werken. Dus de mogelijkheid voor het verzenden van tekstberichten. Ik moet er van het weekend nog een microfoonplug aan zetten en dan kan ik op de 27mc het een en ander gaan testen. Ik heb nu even gekozen voor de 27mc omdat digitale modes daar toegestaan zijn. Wat daar werkt is echter direct toe te passen op andere frequenties. Voordeel van 27mc is dan weer wel dat de berichten dan ook met een relatief eenvoudige wereldontvanger te ontvangen zijn, of met een SDR stick op de computer. Die heb je voor een paar tientjes.

Overigens ben ik nu ook bezig met het CB Repeater project waarin geprobeerd wordt een landelijk dekkend 27mc netwerk te bewerkstelligen. Dat heeft heel wat voeten in de aarde en er komt een behoorlijke infrastructuur aan te pas komt.
 

023ed

Elementary prepper
Interesante info @SaintNicholas ! Hier hebben we wat aan!
Dat zo'n stoorsignaal nog tot S9 kan komen in de stad... Dat is heftig!
Vreemd dat AT er niks aan doet...
Maar dat is puur voor de 11 meter? De 27 MC?
Wat ondervind de 70 cm en 2 m aan "ruis"?

AT doet er geen donder aan, omdat het word veroorzaakt door allerlei bronnen die of net onder de max. toelaatbare richtlijnen zitten, dan wel juridisch zijn toegestaan. Verschil in wat wel en niet mag is overigens wezenlijk verschillend tussen de EU enerzijds en de USA anderzijds. Er zijn 'bronnen' die in de USA streng verboden zijn, en hier lachend worden toegelaten. En ja, fabrikanten moeten er toch vanaf.
Vergeet niet dat AT nu onder economische zaken valt, en dus meer aan de kant van de veroorzaker zit.

Zowel op 2 als 70 cm komt het ook langzamerhand meer naar boven, dit met het stijgen van de eigen frequenties van allerlei toepassingen (modems bijv.) of het lekken van bijvoorbeeld kabel systemen, of klokpulsen van een of andere regelaar. Het word dus steeds drukker met al dan niet intelligente data communicatie en mengeffecten daarvan. ('slimme meter' ook zo'n wanproduct)
 

023ed

Elementary prepper
Ik heb gisteren een interface binnen gekregen waarmee ik via de smartphone en een zender digitale modes kan werken. Dus de mogelijkheid voor het verzenden van tekstberichten. Ik moet er van het weekend nog een microfoonplug aan zetten en dan kan ik op de 27mc het een en ander gaan testen. Ik heb nu even gekozen voor de 27mc omdat digitale modes daar toegestaan zijn. Wat daar werkt is echter direct toe te passen op andere frequenties. Voordeel van 27mc is dan weer wel dat de berichten dan ook met een relatief eenvoudige wereldontvanger te ontvangen zijn, of met een SDR stick op de computer. Die heb je voor een paar tientjes.

27 Mc is niet zo heel goed geschikt voor nationaal digitaal verkeer, maar als je weinig anders kan/mag, dan mot het maar. Had ik pskmail en WSPR al genoemd, waarbij de laatste nog het minste aan moeilijk doen eist ( op CW na )Het oppikken van die berichten is met een wereldontvanger te doen, maar ik opteer meer voor een RTL-SDR ( een sdr verschilt weer enigzins ) en een Raspberry PI.
Echter bij SHTF en het uitvallen van GPS loop je weer risicos bij digitale modi, omdat die nu eenmaal een verrekt goede klok vereisen. En zie daar maar goedkoop iets op te vinden, daar heb je als non-geek een heel beste uitdaging. Voor efficienct digitaal communiceren is het sleutelwoord stabiliteit, iets wat haaks staat op goedkoop.

Wat FKAGB aan het doen is (petje af overigens) is best hoogstaand (dubbele grap), maar ook daar is bij een SHTF het een en ander op aan te merken, of beter gezegd, van te voren goed over nagedacht, om het langere tijd draaiend te houden.

Omdat PMR eigenlijk geen hoge antennes mag hebben, of je moet het hele apparaat hoog plaatsen, ben je daar ook enigzins gehandicapt. Hoewel er in de handel vast het een en ander verkrijgbaar is waardoor je blik mogelijk vertroebeld kan worden... In de basis zijn er slechts portofoons voor beschikbaar tenslotte, maar ja, ik zag al niet type-goedkeurde apparatuur voor deze toepassing hier in de thread gemeld.
 

TACAMO

Prepper
Op het oude forum ging er een portofoontest rond waar ik veel reageerders naar zou willen verwijzen...

Met vergunningsvrije frequenties (PMR/LPD, maar ook 27Mhz) en een buitenantenne kun je maximaal 25 kilometer halen, tijdens gunstige condities. (Met daarbij de beste antennes te gebruiken, dat is voor PMR/LPD een slim jim) Het is gewoon onrealistisch (en in prepper context gevaarlijk) om meer te verwachten of hier op te rekenen. Wilt men verder, moet men toch echt naar lagere frequenties. 40 en 20 meter zouden hier uitstekend voor kunnen zijn, maar dan moet je dus een licentie hebben. Wat overigens geen verkeerd idee is als ik het kennisniveau lees in dit topic.

Zo wil ik iedereen nog even op het hart drukken dat encryptie ten alle tijden op de ether nog steeds verboden is voor de gemiddelde gebruiker. PSK, RTTY, SSTV, "Digitale portofoons" (Dat is dPMR of DMR etc) maken gebruik van codering. Codering is NIET hetzelfde als encryptie. Maar daarmee kun je enigszins wel hetzelfde bereiken. Zo kun je door dPMR porto's te gebruiken wel het een stuk moeilijker maken om afgeluisterd te worden, maar met een RTL-Dongle en de juiste software is daar zo doorheen te prikken. Ga je encrypted tekst met RTTY versturen of maak je gebruik van een voice scrambler op de amateurbanden heb je heel snel het AT op de stoep. Ook als je daarbij netjes je callsign (onversleuteld) gebruikt. Men eist dat je communicaties te beluisteren zijn, zodat ze te controleren zijn (op oneigenlijk commercieel gebruik, schuttingtaal, muziek etc).

PS. RTTY is relatief makkelijk te gebruiken, maar heeft een zeer typisch geluid. PSK31 is een veel minder opvallende digitale modi die ook het beter doet in slechte condities.

27MHz kán in theorie veel verder komen, maar in de huidige condities (zonneactiviteit maar ook storing) is het nog steeds voor de komende jaren heel erg prut. Daarbij gebruiken de meeste mensen 27Mhz op FM, maar met SSB (single side band) kun je veel verder komen. Maar dan moet je weer een beter bakkie hebben, en dat heeft niet iedereen....

De Bovenregionale V/UHF repeaters PI2NOS en PI3UTR staan dan misschien wel in hoge Alticomtorens die zijn uitgerust met dieselaggregraten. Maar ik denk dat Alticom deze zendamateurs bij gratie(s) ruimte laat innemen. Oftewel: ze zitten er omdat het niet zoveel ruimte inneemt en is leuk voor de naamsbekendheid en feel-good (om het zo maar even te noemen). Maar reken erop dat Alticom ze niet ook nog eens voor niks van noodstroom gaat voorzien.
Dan nog maar even te vermelden dat veel mensen vergeten dat deze repeaters uit een compleet netwerk bestaan van meerdere zend en ontvangstlocaties. En dan vraagt u zich wellicht af, hoe werkt dat dan? Nou, via het internet! Kortom, repeaters zijn ook niet op te "vertrouwen" in tijden van de pleuriz. (de repeaters in 't harde is overigens wel off-grid door zonnepanelen).

Ik zou mensen het advies willen geven om een PMR buitenantenne alleen te kopen voor eigen gebruik, zodat je ook bij uitval van het mobiele netwerk makkelijk een portofoon kan meenemen en contact met thuis/de BOL kan leggen als je voor een boodschapje de deur uit moet (in je eigen woonplaats/binnen je bereik). Dan kun je in ieder geval even naar huis berichten dat je wat later bent of dat er iets aan de hand is.

Daarbij werd in dit topic gesproken over de coaxlengte. Hou dit zo kort mogelijk! Bij 2,5 meter RG-58 verlies je al namelijk 1dB aan signaal, meer verlies moet je niet willen. Wil je een metertje of 6 aan coax willen hebben, moet je al naar RG-213. Ook kun je als thuissetje veel beter kijken naar de volgende radio's in plaats van een Baofeng:
Leixen VV-898 (10W of 25W, VHF/UHF, kan PTT-ID van Baofengs weergeven) of

Juentai JT-6188 (25W, Dualband) of

Wouxoun KG-UV950P (50W, 5-bands (27Mhz, 28Mhz & 50Mhz, VHF/UHF) Airband ontvangst)

Hierbij even verklarende dat ik geen zendamateur ben. Maar ik heb er wel kaas van gegeten, en ik manage graag verwachtingen. Ik weet namelijk hoe het zelf was toen ik hier aan begon. Door veel te leren en te lezen heb ik dit onderwerp wel eigen gemaakt, waardoor ik bewust ben van de limitaties. Wilt men verder komen, zit er weinig anders op dan de kortegolf.
 
Bovenaan