• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

Candyman

Diehard Prepper
Het probleem is niet alleen dat ze meekijken maar het ook makkelijk kunnen blokkeren.
Bijvoorbeeld de mensen die gedoneerd hadden aan de truckers in Canada.
Zonder contant geld ben je erg afhankelijk van de overheid en nutsbedrijven.
 

drent

Diehard Prepper
Volgende stap, abn gaat ie doorvoeren, is het afschaffen van je betaalpas. Betalen kan dan met je telefoon, staatsbank natuurlijk, uncle sam kijkt graag met je mee waar je betaald, wat je koopt en hoelaat.
Maar Sam vind het ook interresant om te weten wat je niet koopt; geen groente, misschien heb je wel een illegale tomatenplant,
Geen kleding, misschien ben je een illegale nudist... bezoekje waard nietwaar?
Eerder de multinationals vinden dat heel interessant om daarop een persoonsspecifieke reclamecampagne op te kunnen zetten. Overheid heeft sec iets meer beperkingen dan een multinational die zich daar iets makkelijker uit kan l*llen.
 

PBear

Mankinds only hope
Sorry, meer msn/rtl nieuws:

Volgens De Nederlandsche Bank is het verdwijnen van cash en het sluiten van steeds meer bankkantoren en geldautomaten voor sommige kwetsbare groepen problematisch. De bank wil dan ook dat er harde afspraken worden gemaakt over het voortbestaan van contant geld.

Deze mensen kunnen absoluut niet zonder contant geld (msn.com)

Hier zou De Nederlandse Bank wat meer initiatief kunnen tonen, dan het te laten bij behartenswaardige woorden. DNB zou het beheer van Geldmaat over kunnen nemen, wat thans onder beheer staat van een consortium van commerciele banken, die er alles aan gelegen is om contant geld te doen verdwijnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Mayo

Last (wo)man standing
Nieuwe afspraken: ’bij normaal gebruik niet betalen voor contant geld’
Zo komt ABN Amro terug op de omstreden ’cashboete’. Bij deze bank moeten klanten die meer dan €12.000 cash per jaar opnemen daarvoor betalen. Die limiet wordt opgehoogd naar €17.500. Volgens de Consumentenbond kunnen nu alle consumenten die dat willen hun normale uitgaven contant blijven betalen, zonder boete.

https://www.telegraaf.nl/financieel...ormaal-gebruik-niet-betalen-voor-contant-geld
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Nieuwe afspraken: ’bij normaal gebruik niet betalen voor contant geld’
Zo komt ABN Amro terug op de omstreden ’cashboete’. Bij deze bank moeten klanten die meer dan €12.000 cash per jaar opnemen daarvoor betalen. Die limiet wordt opgehoogd naar €17.500. Volgens de Consumentenbond kunnen nu alle consumenten die dat willen hun normale uitgaven contant blijven betalen, zonder boete.

https://www.telegraaf.nl/financieel...ormaal-gebruik-niet-betalen-voor-contant-geld

Ik ben benieuwd voor welke termijn deze nieuwe afspraak "houdbaar" is.
Feit blijft dat de bijl aan de wortels van het contant betalen klaar ligt.
En hoe lang het duurt voordat de verhoogde limiet van 17.500 euro door de inflatie ingehaald wordt en de koopkracht niet meer genoeg is voor een weekje boodschappen...
 

Lai

Prepper goeroe
Ik merkte vandaag in de lidl in Wolvega dat daar niet meer met contanten betaald kan worden :eek: Was blij dat er net genoeg op mijn rekening stond zodat ik met pin kon betalen. Ik was niet de enige die vreemd stond te kijken. Niet zo klantvriendelijk meer die lidl.
 

Ray

SHTF Expert
Apart @Lai, was daar een speciale reden voor? Het is geen algemeen Lidl beleid, althans ik merk er niets van hier, betaal altijd met cash.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik hoop dat je elders nog een geschikte winkel kan vinden @Lai waar jetegen contante betaling je inkopen kan doen. Als je Lidl genoeg klanten verliest door hun anti-contant beleid, keren ze wellicht op hun schreden terug. Alhier maakt Lidl ook nog geen aanstalten contant geld te weren.
 

Lai

Prepper goeroe
Het is beleid van die winkel zelf. Vele klanten betalen met pin/app, het schijnt te veel werk te zijn om die paar contante betalers nog te behouden. Want ja, het juiste hoeveelheid geld terug geven is wel heel moeilijk voor de hedendaagse kassa medewerker.

Gelukkig is dit de enige winkel. (tot nu toe) En hier kom ik dus nu niet meer, ondanks dit de grootste in de weide omgeving is.
 

will

Senior Prepper
Gewoon met je volle kar aanschuiven en laten staan als ze cash niet accepteren. :D
Staat het ook bij de ingang aangegeven? Anders zijn ze verplicht om geldige betaalmiddelen te accepteren.


Gewoon met je volle kar aanschuiven en laten staan als ze cash niet accepteren

LOL, :lol:
 

drent

Diehard Prepper
Lidl hier riep dan om dat ze een pinkassa openden van wege teveel in de rij. Binnen 3 min. ging die weer dicht, want niemand die er gebruik van wilde maken ... geloof dat ze de les inmiddels geleerd hebben.
 

Ray

SHTF Expert
Lidl hier riep dan om dat ze een pinkassa openden van wege teveel in de rij. Binnen 3 min. ging die weer dicht, want niemand die er gebruik van wilde maken ... geloof dat ze de les inmiddels geleerd hebben.
Doen ze hier ook standaard, met hetzelfde resultaat, op een enkeling na blijven de meeste staan in de overvolle rijen. Ik heb het gevraagd, het schijnt landelijk beleid te zijn om het pinnen aan te moedigen.
 

Lai

Prepper goeroe
@Candyman ik heb nooit lege flessen. Drink al dat soort spul niet, dus zou niet weten hoe ze dat doen.
Jeugd heeft er ook de balen van. De meeste krijgen nog zakgeld contant en kunnen hier dus ook niet meer terecht. En de jeugd was toch daar in grote getale 's middags aan het kopen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Op nu,nl een stukkie over het mogelijk maken van digitaal betalen op de vrijmarkt, via qr een tikkie, er word steeds meer uit de kast getrokken om het cash te cancel-len.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Op nu,nl een stukkie over het mogelijk maken van digitaal betalen op de vrijmarkt, via qr een tikkie, er word steeds meer uit de kast getrokken om het cash te cancel-len.

Ik heb het berichtje op nu.nl ook gelezen. Mainstream media wordt blijkbaar vol ingezet om contant geld te bestrijden :vomit:.

Op ZeroHedge las ik gister een enthousiast berichtje over lieden die zich een betaalchip onderhuids laten implanteren, zodat ze ook geen creditcard of smartphone meer bij zich hoeven te hebben om van hun geld af te komen. Je hond of kat laten chippen voor identificatie is immers ook geen probleem...
 
Bovenaan