• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
De huidige toename van de VS dollar prijs in Euros heeft m.i. twee belangrijke oorzaken: Door de daling van aandelen op de beurzen van de afgelopen maanden zijn veel investeerders gevlucht in cash dollars en VS staatsschulden, daarbij een verlies in reele waarde door inflatie voor lief nemend. De verliezen op de beurzen waren veel hoger.
Daarnaast zit de ECB klem tussen hoge inflatie enerzijds en dreigend failliet van EU landen met een onhoudbare staatsschuld als de rente voldoende zou stijgen om de inflatie te beteugelen. Daardoor zakt de vraag naar euros t.o.v de VS dollar.

Door de manipulatie van o.m. goud en zilverprijzen (Door de FED, via VS grootbanken, die anders onverklaarbaar veel futurrs in goud en zilver op de markt dumpen en daarmee een fictieve overdosis aan aanbod creeren) gaan de goud en zilverprijs de afgelopen weken omlaag, in plaats van omhoog, zoals dat bij hoge inflatie gebruikelijk is om waardebehoud mogelijk te maken.
Wel kan je een toenemende ontkoppeling zien tussen de prijs van "papier"-goud en zilver en de prijs van fysiek goud en zilver. Een toenemend aantal kopers van edelmetaal vertrouwt de prijzen op de handelsbeurzen niet meer en eist fysieke uitlevering van hun goud/zilver futures.
Ik verwacht dat in de loop van dit jaar, het verschil in prijs tussen fysiek en marktprijs zal toenemem en het moeilijker (en duurder) zal worden om fysiek edelmetaal te kopen. Bij sommige detailhandelaren zie ik al een levertermijn van 6 weken voor zilvermunten, al kan het zijn dat die er om speculeren dat de zilverprijs nog verder zakt.
Ik heb deze week nog wat zilvermuntjes aangekocht voor E.24,30 per stuk, wat een opslag van ca. 33 procent betekende t.o.v. de zilvermarktprijs, al zit daar ook 21 pct BTW bij.

De uitkeringen van mijn pensioenspaarregeling laat ik on zo kort mogelijke periode plaats vinden, zonder daardoor in een hogere belastingschijf te vallen en wordt omgezet in een verzamelingetje van gouden munten. Daarmee hoop ik de koopkracht van mijn pensioengeld te kunnen beschermen. Dat de goudprijs momenteel daalt, lig ik niet wakker van. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat de FED op lange termijn de manipulatie van de markt prijzen kan blijven volhouden. Zeker niet nu meer landen het aanhouden van dollartegoeden - in bijzonder als die in NATO-landen worden aangehouden - als een risico zijn gaan zien, in plaats als een veilige haven.

Zolang nog genoeg mensen gebruik blijven maken van contant geld - soms omdat zij niet de mogelijkheid of vaardigheid hebben om elektronisch te bankieren, denk ik dat de afschaffing c.q. het verbod op het gebruik van contant geld nog wel even zal duren.
Maar in dat verband zie ik de ontwikkeling van ING en NXP (chipfabrikant) om via het richten van je telefoon op een ontvangende telefoon om eenvoudig een betaling te doen, met argwaan aan. Betalingen doen wordt zo simpel gemaakt, dat het gebrek aan digitale vaardigheden nauwelijks nog een excuus kan zijn om het contant geld te verbieden.

Mocht het overbrengen van fin. vermogen mettertijd moeilijker of onmogelijk worden gemaakt, door b.v. wetgeving of oorlog, dan kan het aanhouden van een bitcoinrekening mogelijk uitkomst bieden.
Daarmee is het thans nog mogelijk om grotere bedragen naar een ander land over te brengen, zonder beperkingen door export- of importregelingen.
Uiteraard moet wel vooraf onderzocht worden of het mogelijk is, in het land van bestemming de cryptovaluta weer om te zetten in bruikbare fiat-valuta of edelmetalen.

PS: @netuyas was juist wat sneller met het plaatsen van zijn post. Ik deel zijn mening volledig m.b.t. digitale portemonnaie (waaronder ook de proef om door det richten van een telefoon een betaling te doen naar een andere telefoon).
Dan is het echt afgelopen met anoniem betalen. Dat kan dan alleen nog met ruilhandel en edelmetalen.
Die mogelijkheid van overheden om vrijheid aan banden te leggen, hadden zelfs feodale heersers in de middeleeuwen niet...
 

Ray

SHTF Expert
....Op dit moment zijn ze proeven aan het doen met digitaal geld, ofwel een lokaal bestandje op je smartphone of een soort (anonieme) prepaidkaart(digitale portemonnee) waarin staat dat je € 100,= bij je hebt. Dat moet het gewone geld( munten en bankbiljetten) gaan vervangen. Dat lijkt dus gewoon op geld in de portemonnee, je kunt het kwijtraken, hoe meer je betaald, des te leger je digitale portemonnee is en zit er niets meer in, zal je hem eerst weer moeten vullen voordat je een nieuwe betaling kunt doen.
Dat gaat nog lachen worden, 15% heeft geen smartphone, voornamelijk omdat ze die kleine schermpjes niet kunnen lezen of er geen behoefte aan hebben om 140 keer per dag gestoord te worden met vaak nutteloze meldingen. Mijn vader en zijn vriendin hebben er uiteraard eentje en hebben al moeite een gesprek aan te nemen. (schuiven pa, naar rechts schuiven, niet tikken!). Af en toe kijk ik eens en staan er 897 notificaties.

En al die pasjes in hun portemonnee? Zolang de persoon aan de balie weet welke hij nodig heeft en het doet, werkt het wel. Pinnen lukt nog net, hoewel er jaarlijks meermaals nieuwe pincodes moeten worden aangevraagd. :lol:

Zelf vind ik touchscreens lastig, met m'n neuropathie in m'n rechterarm. Twintig minuten en ik mag die arm twee weken rust geven. Verder gebruik ik er nagenoeg niets van. Alleen een mobiele buienradar app zou welkom zijn, de rest werkt toch erg lastig op zo'n Zwitsers zakmes onder de computers en de accuduur is te weinig voor navigatie tijdens mijn lange wandelingen. Dan wel een paar honderd euro in zo'n heel kwetsbaar apparaat te investeren, ik begin er niet aan.

Laats kreeg ik kritiek dat ik wel op een terrasje zat, maar niets bestelde. Tja, als er geen bediening is, je aan de bar wordt afgewimpeld met 'Dat moet u zelf doen met de QR' dan houdt het op. Twee meter verder was een muurtje en zelfs daar gaan zitten vonden ze niet fijn. :lol:

Zolang ik er zelf geen last van heb zouten ze maar op die techno dwang. :p Bovendien heb ik er de centen niet voor om dat tempo bij te benen. En zoals ik al zei, behalve centrum Emmen is alles in Duitsland dichterbij en goedkoper en daar doen ze niet zo moeilijk.
 

petroman

SHTF Expert
Ze doen er dan ook echt alles aan om contant geld weg te werken.

Dat is maar een éénzijdige kijk: wacht je zondag ochtend totdat de winkels open gaan dan kan je weer zat pinnen.
Dat er minder buiten automaten zijn klopt want die werden vaak opgeblazen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Interessante video over oa de invoering van de digitale euro.
Het interview is met een politicus en dus 'gekleurd', maar ik vind het altijd boeiend te horen hoe andere mensen over iets denken

Mahir Alkaya over de digitale euro en de strijd om ons geld - Holland Gold Interviews #17

 

PBear

Mankinds only hope
Voor het winkelwagentje bij AH is ook geen contant geld meer nodig. Er hoeft gen muntje meer in. Dus dat argument om contant geld te handhaven is dan ook ontkracht.
Eekhoorn met winkelwagentje_1024x576a.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Voor het winkelwagentje bij AH is ook geen contant geld meer nodig. Er hoeft gen muntje meer in. Dus dat argument om contant geld te handhaven is dan ook ontkracht.
Ik ben wel benieuwd of je dit als grap bedoeld of serieus. Dat overheden via het management van Ahold de winkelwagenmuntjes afschaffen in opmaat naar een cashloze samenleving.
 

drent

Diehard Prepper
AH had het over de plastic muntjes die daarvoor in omloop zijn en besparing plastic/milieu. Laat hun karretjes zelf nu grotendeels plastic zijn ...
Klinkt dus meer als een hypoctriet greenwashing gevalletje marketingcampagne.
 

phtvs

Sysop
Admin
Klinkt dus meer als een hypoctriet greenwashing gevalletje marketingcampagne.
Dat zou kloppen als die karretjes net zoals die plastic muntjes massaal in de natuur terecht zouden komen. Bovendien is er niets mis mee om geen plastic rotzooi in de natuur te willen hebben.

Maar de werkelijke reden is natuurlijk dat karretjes zonder zo'n muntjes automaat goedkoper zijn (in onderhoud) dan met. Bovendien was het doel dat mensen hun geld terug willen, dus eerder geneigd zijn het karretje terug te brengen. Door de plastic muntjes is dat dus ook geen issue meer.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik ben wel benieuwd of je dit als grap bedoeld of serieus. Dat overheden via het management van Ahold de winkelwagenmuntjes afschaffen in opmaat naar een cashloze samenleving.
Het was niet helemaal serieus bedoeld, maar het is wel zo, dat supermarkten het contante geld liever vervangen door digitale betalingen. Niet alleen ondat het de winkeliers geld kost om hun contanten af te storten bij de bank en voor muntrolletjes extra moeten betalen, maar ook omdat het digitaal in veel gevallen sneller afrekent, zodat er op kassa-prrsoneel bezuinigd kan worden. Dat, naast de mogelijkheid om via onbemenste kassa's te laten afrekenen.

Dus je kan het zien als een opportunistische samenwerking tussen de banken en het winkelmsnsgement, aangestuurd door de banken.
 

petroman

SHTF Expert
Er zit ongetwijfeld een economische reden ahcter.
Maar ik kan mij nog wel herinneren dat je bij automaten gewoon met muntgeld kon betalen en zelfs wisselgeld terug kreeg.
Zelfs bankbiljetten kon de automaat lezen.
Dus het idee kassapersoneelloos is niet doorslaggevend, denk ik.

Voor de winkelkarretjes is het gewoon gemak versus reparaties denk ik.
Als ik een karretje nodig hebn denk ik altijd eerst &^%$ geen muntje op zak, moet ik weer naar e servicebalie lopen om zo'n token mee te krijgen, gratis. Dus er gaat eigenlijk geen geld in om voor de winkel.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
AH had het over de plastic muntjes die daarvoor in omloop zijn en besparing plastic/milieu. Laat hun karretjes zelf nu grotendeels plastic zijn ...
Klinkt dus meer als een hypoctriet greenwashing gevalletje marketingcampagne.
Helemaal correct gezien!

Je hebt nuchtere en argwanende preppers nodig om de bullshit aan het licht te brengen.
Hoppakee, daar gaan we dan.

Eén van de zoekresultaten op "plastic afval per persoon" levert een getal van 30 kg op.
Een gezin van 3 personen sleept per jaar dus 90 kilo uit de winkels mee naar huis.
Stel dat dit allemaal bij de appie vandaan komt met 2 karren per week dan hebben we het dus over 90/104=865gram per kar.

Dan tikt zo'n plastic muntje natuurlijk ook behoorlijk aan he.
Voor het juiste perspectief gaan we daar ook even mee aan de slag.
Stel dat het plastic muntje 5 jaar mee gaat ofwel 520 keer een kar met boodschappen.
De netto bijdrage van het muntje is dan 0,58/520=0,00111 gram per kar

Met deze goede daad van appie wordt dus 1/775.000 ste deel op de hoeveelheid plastic in elke kar met boodschappen bespaard.
Hier heeft de wereld wat aan ! Appie for president.

Moraal van dit verhaal: in journalistiek en marketing voeren debielen de boventoon.

Voor de duidelijkheid, het door mij gewogen muntje is niet van genoemde supermarkt maar een willekeurig exemplaar dat ik heb liggen.

1a.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Moraal van het verhaal is denk ik dat je onderzoek eenzijdig is en r=gericht op een bepaalde uitkomst.

Want een modaal gezin heeft meer dan 1 muntje op zak en verliest er ook nog een paar.
Dus die 5 jaar ga je nooit redden.
 

phtvs

Sysop
Admin
Bizar dat het afschaffen van de muntjes winkelwagentjes zoveel weerstand oproept bij mensen. Al doe ik zelden boodschappen bij AH, ik juich het toe. Welke reden ze ook bedacht hebben, ik vind en vond het altijd al een waardeloos systeem. Gelukkig heb ik dan een 3D-printer waarmee ik een makkelijk stuk gerecycled kunststof kon uitprinten waarmee ik de karretjes onbetaald mee kan ontgrendelen.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Bizar dat het afschaffen van de muntjes winkelwagentjes zoveel weerstand oproept bij mensen. Al doe ik zelden boodschappen bij AH, ik juich het toe. Welke reden ze ook bedacht hebben, ik vind en vond het altijd al een waardeloos systeem.
Ik snap ook niet wat mensen tegen de afschaffing hebben. Vind het juist irritant dat je na corona weer op veel plaatsen ene muntje moet gebruiken.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Bij mij in de buurt zijn 2 filialen van AH.
Bij eentje zijn de munten-apparaatjes aan de karretjes met een t-wrap 'gesloten', bij het andere filiaal moet er nog gewoon een muntje in..
Blijkbaar hebben ze daar de memo (nog) niet gekregen ;)
 

Mayo

Last (wo)man standing
Kort, maar interessant bericht in het FD (achter een (gratis) inlog-muur, sorry)

ECB kiest Amazon uit om prototype digitale euro te ontwikkelen

https://fd.nl/economie/1451826/ecb-kiest-amazon-uit-om-prototype-digitale-euro-te-ontwikkelen


De Amerikaanse techreus Amazon is 1 van de vijf bedrijven die door de Europese Centrale Bank (ECB) zijn uitgekozen om een prototype van een digitale euro te ontwikkelen. De andere 4 zijn de Spaanse Caixabank, de Franse betaalinstelling Worldline en twee Italiaanse consortia van banken en techbedrijven. Het doel van de ontwikkeling van prototypes is om meer duidelijkheid te krijgen over hoe de technologie achter een digitale euro optimaal kan renderen, aldus de ECB.
Vorig jaar maakte de ECB bekend een onderzoek te starten naar een eigen digitale munt. Deze onderzoeksfase neemt zeker twee jaar in beslag.

'Het belangrijkste argument voor een digitale euro is dat steeds meer betalingen digitaal gebeuren en dat daardoor het gebruik van contant geld afneemt', zei de Italiaanse econoom Fabio Panetta op een persconferentie in juli vorig jaar.


Een definitieve beslissing over de invoering van de digitale munt is nog niet genomen. De raad van bestuur van de ECB, maar ook de Europese Commissie en het Europees Parlement moeten daar groen licht voor geven.

Amazon... zijn we lekker mee 😳
 

Mayo

Last (wo)man standing
podcast van Wierd Duk:

‘Pas op een overheid die jouw geld controleert!’​


https://www.telegraaf.nl/nieuws/644679599/pas-op-een-overheid-die-jouw-geld-controleert

Bepaalt de overheid straks wat wij met ons geld mogen doen? Met de invoering van de digi-euro kunnen overheden vergaande zeggenschap krijgen over ons betalingsverkeer, zegt verslaggever Wierd Duk in een nieuwe aflevering van de podcast Het Land van Wierd Duk. Duk sprak met SP-Kamerlid Mahir Alkaya die een boek schreef over de gevaren van overheidscontrole op onze betalingen. Hij waarschuwt voor de komst – ’99 procent zeker’- van de digitale euro, uitgegeven door de ECB. „Die kan zo worden geprogrammeerd dat de overheid bepaalt waar jij je geld aan mag uitgeven: geen tabak of cola, alleen basisvoorzieningen. Dat is een ware dystopie.”
 
Bovenaan