• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

Ray

SHTF Expert
@Postbezorger Dank voor de info, maar ik ga helemaal niets trachten te verbloemen voor de instanties. Ik kan slecht liegen en heb van dat financiële gedoe nauwelijks verstand. Mocht het fout gaan en uitkomen, betekent dat meteen dat ik volledig aan de bedelstaf ga, m'n huurhuis wordt uitgetrapt en dakloos wordt. Dan wordt je genadeloos aangepakt en afgemaakt.

Nu heb ik al een paar jaar in een oude stacaravan gewoond op zo'n aso camping met het uitschot van de maatschappij (en een enkele gescheiden huisman) nadat mij koophuis verpats werd. Ook de extreem schrijnende gevallen kom je dan tegen. 15 graden strenge vorst en een stel met jonge baby zonder geld voor verwarming. Mensen die zichzelf van kant maken die je dan vindt en velen die dagelijks compleet straal bezopen zijn. Bakken met agressie onderling. Dat nooit, maar dan ook nooit meer. Bij de beesten af, heb zelfs met een bijl m'n gejatte gasfles moeten terughalen, op dat niveau werkt het want dan blijven ze er plots vanaf.

Zelf moet je dan ook op dat niveau gaan denken en vooral handelen, daar wordt je echt geen beter mens van. Als je lang in zo'n situatie zit moet je wel verdomd sterk in je schoenen staan om zelf niet echt af te glijden naar dat niveau. Wel heb ik daar geleerd dat dat dus mensen overkomt, soms door eigen fouten, soms zonder blaam en ik begrijp nu hoe dat soort volk ontstaat, want niemand kiest daar zelf voor.
 

PBear

Mankinds only hope
@Ray. Ik wil graag nog reageren op je reactie over mijn vorige post in dit topic, maar moet me eerst even concentreren op mijn balastingaangifte 2020: een M-formulier - zeg maar boekwerk.
Maar als ik je posts hierboven zo lees, dan lijkt het of je de herinvoering van de slavernij, die niet als zodanig wordt benoemd, toch al van dicht bij hebt kunnen meemaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Dat kan @PBear, voordeel van een forum, het scrollt niet van de tijdlijn af, dus neem je tijd. :)

Wel heb ik bedenkingen bij het uithollen van de term slavernij. Maar dat is erg mode, alles chargeren tot het extreemste woordje wat er is. Dan wordt alles zwart/wit en verdwijnt elke vorm van nuance en dus mogelijkheid tot discussie.

Slavernij is dat je iemands bezit bent. Verhandelbaar als een product en alles wat je moet doen alleen in het teken staat van jouw bezitter.

Verplichtingen die hebben mensen altijd. Zowel een oermens die dagelijks wel aan de hobbel moest als jager/verzamelaar of het zelfvoorzienende boertje wat elke dag de ballen uit zijn broek moet werken. Nu gereduceerd tot een werkweek van 40 uur, velen kiezen zelf voor nog minder, parttime, zodat ze zich op andere vlakken kunnen ontplooien. Al hoef je niets te doen, je hebt altijd nog te maken en dus verplichtingen naar andere mensen als sociaal dier zijnde. Hoe een eenling je ook bent.

Dat iedereen, groepsdier als we zijn, altijd door de hele geschiedenis heen, als boomaap, oermens en zo verder, te maken heeft gehad met e.o.a systeem of je dat nu leuk vindt of niet, valt mijns inziens buiten het begrip slavernij. Dan is alleen een solitaire leefvorm in z'n eentje op zijn eigen planeet werkelijk vrij.

Veel mensen streven ook naar een stulpje in niemandsland, waar ze zo min mogelijk met 'het systeem' te maken hebben. Toch willen ze dan wel enige vorm van zekerheid, niet teveel risico's en als 't kan nog wat moderne gemakken. Die dingen komen toch altijd wel weer uit 'het systeem'.

Volgens mij wordt het tijd dat een mod hier eens wat posts gaat af splitsen, want er zit er toch eentje offtopic te gaan hier @Stuudje @zonnebrood @Niels, de admin zelve. :fluit: :lol:
 

drent

Diehard Prepper
@Postbezorger Dank voor de info, maar ik ga helemaal niets trachten te verbloemen voor de instanties. Ik kan slecht liegen en heb van dat financiële gedoe nauwelijks verstand. Mocht het fout gaan en uitkomen, betekent dat meteen dat ik volledig aan de bedelstaf ga, m'n huurhuis wordt uitgetrapt en dakloos wordt. Dan wordt je genadeloos aangepakt en afgemaakt.
Wordt fnv lid en leg de toekomstige situatie aan hun juridische afdeling voor. Er zijn zeker voor erfenissen wel eens mogelijkheden, maar zonder goed onderlegde ondersteuning lopen gemeente en instanties liefst over je heen, want dat is een stuk simpeler. Een organisatie als vakbond heeft meer gewicht als gesprekspartner dan enkel een burger ook al heeft die een gewoon iemand mee.
 

Ray

SHTF Expert
Dank voor de tip @drent, ik was lid van het FNV en heb niet zulke goede ervaring. Zowel mijn ontslag als WIA/Wajong verhaal hebben ze niet goed opgepakt. Toegegeven, dat is slecht 1 gevalletje, maar mijn ervaring was niet positief. De FNV gezant bij mijn werkgever werd geïntimideerd om verre van mij te blijven door mijn voormalig werkgever.

Wel zoek ik mensen die er verstand van hebben.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het fnv, daar noem je een goede op .......
Zoals mijn ouwe zei : je kan je geld beter in een vijver gooien, dan zie je tenminste nog kringetjes.
 

Ray

SHTF Expert
En zonder vakbonden werkten we nog steeds 12 uur per dag, 7 dagen in de week voor een hongerloon.
Het is prima dat ook hedendaagse uitwassen, zoals constructies van Uber en Delivroo worden aangepakt en niemand anders doet dat, behalve de vakbonden. Ook nu weer dat meisje in de Jumbo supermarkt. Target niet gehaald, dan werkt je maar onbetaald over totdat het af is.

Als het FNV je niet zint zijn er nog een paar.
 
D

Deleted member 2825

Gast
Werken op vele plaatsen in binnen en buitenland is een ellende.
Ik woon nu in België en Belgen waar ik al 25 jaar mee samenwerk ,
moeten werken tot 67 omdat ze te lang in Nederland hebben gewerkt. (voor zelfde werkgever)
Collega's die minder jaren hebben gewerkt, maar altijd in België, stoppen op 62.
Ik zal tot mijn 67+ moeten werken ,terwijl mijn partner met 64 mag stoppen.

Overigens slecht voorgelicht door het bedrijf zelf. Of zelf er in beginsel niet goed in verdiept.

Ik ken toevallig 2 verhalen van mensen die veel tussen België/Frankrijk/Nederland zaten voor werk. En beide kregen het advies om hun pensioen zelf te regelen en niet te bouwen op de overheden. Ging wel om 2 management functies met een goed salaris. Het is maar net hoeveel jij opzij kan zetten.
 

Ray

SHTF Expert
@Postbezorger In Nederland krijgt iedere Nederlander AOW vanaf pensioenleeftijd, zelfs multimiljonairs. Pensioen wat je zelf nog al dan niet verplicht bij elkaar spaart, staat daar los van. Geld ook voor kinderbijslag en sommigen hebben het geprobeerd het terug te storten omdat ze het onzin vonden en niet nodig hadden, maar dat schijnt niet mogelijk te zijn. Dat is best krom aan het systeem.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Postbezorger In België mag je na 42 dienstjaren op SWT (vervroegd pensioen),
heb je voorheen in een ander land gewerkt, dan kom je daar niet voor in aanmerking.
Je haalt je 42 dienstjaren (in België) niet.
En detachering is anders dan in een ander land, een dienstverband te hebben.
Nu moet ik tot 67 werken omdat ik de 42jaar dienstverlening niet haal,
stop ik eerder dan betaald BE alleen het hier opgebouwde deel.
De rest komt (hopelijk) met 62 1/2, omdat NL vervroegt pensioen niet toelaat.
Ik hen mijn eigen pensioenopbouw die pas met 65 betaald (op het moment)
62 op eigen kosten is een droom, die voor velez onbetaalbaar wordt, op deze manier.
Gelukkig heb ik op 64 jaar en 30 dienstjaren recht op een minimum pensioen.
Bij minder dienstjaren door tot 65.
En één Europa:"mun gat" zeggen ze hier.
Een Europa alleen als Europa er beter van wordt, en niet haar individuele burgers.
@Ray "onze" Beatrix heeft geprobeerd haar pensioen terug te storten,
helaas dit was niet mogelijk, ook niet toen ze nog "werkte".
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
De rest komt (hopelijk) met 62 1/2, omdat NL vervroegt pensioen niet toelaat.

Volgens mij niet waar. Toevallig vorige week uitleg gehad van mij pensioenfonds. Niet dat ik daar aan toe ben maar ze hadden tijd over denk ik.
Één van de opties was je pensioen naar voren halen. Hoeveel jaar en hoeveel dat gaat kosten/oplevert verschilt per fonds. Maar het kan wel, niet 10jaar maar een paar jaar wel.
Ook de regels als je blijft werken zijn veranderd en de moeite waard om in de gaten te houden als je er recht op hebt.
Waar men ook actief in is is om kleinere pensioenen te verzamelen, dus die je opgebouwd hebt bij andere firma's. Maar mensen, jij en ik, moeten er wel achteraan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Het kan idd eerder, dan wordt je pensioen uitkering wat lager per maand. Misschien moet je werkgever eraan meewerken, dat weet ik niet zeker.
 
F

forumlid 1447

Gast
Volgens vereniging grensarbeiders , is de uitkering dan zo laag,
dat je beter van je 62 1:2 op ziekekas (ziektewet) kan gaan.
Europa heeft geen oplossing, voor grensarbeiders , met dienstjaren in meerdere landen,
voorzien.
Naar voren halen van mijn Nederlands pensioen, wie gaat dat dan regelen?
Ik heb geen NL werkgever.
 

Ray

SHTF Expert
@wiliam In NL is ziekteverzuim de eerste twee jaar heel duur voor de werkgever, dus dat werkt hier niet.

Je zou contact moeten opnemen met je pensioenverzekeraar.

Volgens mij werkt het zo, maar heb niet echt verstand van pensioenen. Ik weet er wat over omdat er in het nieuws wel eens wat voorbij komt. AOW krijg je in NL pas vanaf de officiële AOW leeftijd. Aangezien er bij de opbouw van een pensioen rekening daarmee word gehouden, is vooruit halen dus vrij duur, want je moet dus een paar jaar van alleen van je opgebouwde pensioen leven zonder dat AOW bedrag erbij.
 

petroman

SHTF Expert
Je huidige pensioenorganisatie moet jij inlichten over je andere pensioenen. En dan meteen vragen welke middelen zij hebben of kunnen geven.
De actie ligt bij jou en niemand gaat het voor je doen, zolang je je niet meld.

Voorwaarde is natuurlijk wel DAT je pensioen opgebouwd hebt.
Volgens mij is er nog geen zwartwerkers pensioenfonds. Anders dan een koopsompolis die je laat uit betalen of iets dergelijks.
 

Henk88

Diehard Prepper
Dank voor de tip @drent, ik was lid van het FNV en heb niet zulke goede ervaring. Zowel mijn ontslag als WIA/Wajong verhaal hebben ze niet goed opgepakt. Toegegeven, dat is slecht 1 gevalletje, maar mijn ervaring was niet positief. De FNV gezant bij mijn werkgever werd geïntimideerd om verre van mij te blijven door mijn voormalig werkgever.

Wel zoek ik mensen die er verstand van hebben.
Mijn ervaring is dat de enige weg is (dreigen met) juridische stappen, vaak is dat mogelijk onder een toevoeging (zelfs al is daar aardig wat op bezuinigd). Een goed onderbouwde klacht met verwijzing naar relevante wet- en regelgeving en het nodige doorzettingsvermogen sorteert vaak effect. Mocht dat niet zo zijn is de stap naar een gesubsidieerde advocaat zo gemaakt. Dan is het een kwestie van lange adem maar krijg je vaak wel gelijk, rechters zijn zo onredelijk nog niet.

@Postbezorger In België mag je na 42 dienstjaren op SWT (vervroegd pensioen),
heb je voorheen in een ander land gewerkt, dan kom je daar niet voor in aanmerking.
Je haalt je 42 dienstjaren (in België) niet.
En detachering is anders dan in een ander land, een dienstverband te hebben.
Nu moet ik tot 67 werken omdat ik de 42jaar dienstverlening niet haal,
stop ik eerder dan betaald BE alleen het hier opgebouwde deel.
De rest komt (hopelijk) met 62 1/2, omdat NL vervroegt pensioen niet toelaat.
Ik hen mijn eigen pensioenopbouw die pas met 65 betaald (op het moment)
62 op eigen kosten is een droom, die voor velez onbetaalbaar wordt, op deze manier.
Gelukkig heb ik op 64 jaar en 30 dienstjaren recht op een minimum pensioen.
Bij minder dienstjaren door tot 65.
En één Europa:"mun gat" zeggen ze hier.
Een Europa alleen als Europa er beter van wordt, en niet haar individuele burgers.
@Ray "onze" Beatrix heeft geprobeerd haar pensioen terug te storten,
helaas dit was niet mogelijk, ook niet toen ze nog "werkte".
Ik kan me er in vinden dat de EU nog een hoop heeft te leren. Toch is het naar mijn beleving ook wel een kwestie van hoe luxe je met pensioen wilt. Ik heb mij wel eens verdiept in minimalistisch rentenieren en als je uitgaat van een sociale huurwoning, zorgverzekering en eenvoudig eten kom je op 1000 euro per maand in Nederland, tuurlijk leef je dan tegen het bestaansminimum en kun je niet op vakantie maar je kunt wel voorzien in eten, een dak boven je hoofd en zorg. Als je dat doorrekent naar 10% fictief rendement met beleggen/investeren heb je 'slechts' 120.000 euro vermogen nodig om te kunnen rentenieren. AOW nog buiten beschouwing gelaten. Natuurlijk is dit een soort zwart/wit voorbeeld, maar het mes snijd aan twee kanten; enerzijds de inkomenskant, anderszijds het bezuinigen op e uitgavenkant.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Dus je mag je hele (werk) leven premie betalen om dan te kunnen overleven op je pensioen? Dan kan je beter van je laatste premie een stuk touw kopen...
Het hoeft niet elke dag biefstuk te zijn maar je hebt niet krom gelegen om daarna op een houtje te moeten bijten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Ik heb mij wel eens verdiept in minimalistisch rentenieren en als je uitgaat van een sociale huurwoning, zorgverzekering en eenvoudig eten kom je op 1000 euro per maand in Nederland, tuurlijk leef je dan tegen het bestaansminimum en kun je niet op vakantie maar je kunt wel voorzien in eten, een dak boven je hoofd en zorg.
1000 euro is al enorm krap, je hebt dan wel de volle bak aan zorg- en huurtoeslag nodig. Echter, als je vermogen hebt, krijg je geen huur- en zorgtoeslag. Voor huurtoeslag mag je niet meer dan zo'n 31.000 hebben, zorgtoeslag 115.000.

Vaste lasten zitten meestal boven de 900 euro, waarschijnlijk meer, want als je nu een huurwoning betrekt, betaal je een portie meer dan mensen die er al tien jaar zitten. Dan heb je huur, basis zorgverzekering, energie, water, internet, telefoon, WA verzekering en kosten van een bankrekening betaald. Alles het stricte minimum, dus 30mbit/s internet, 5 euro telefoon, goedkoopste rekening. Andere verzekeringen, zoals uitvaart, inboedel zijn optioneel, net als TV abonnement. En dan zit je nog met kleding en vervanging van wasmachine, koelkast. Niet vergeten eigen risico zorg en bijdrages voor bloed/plas/poep onderzoekjes en wat er nog meer aan eigen bijdrages rond gaat.

Ieder jaar wordt dan ook alles duurder, dus over tien jaar is dat al weer meer.

Zonder huur- en zorgtoeslag zit je nu al minimaal op 1400 euro meer. En dan moet je hopen dat er geen apparaten kapot gaan en je niet ziek wordt. Gun jezelf een beetje rust in de kop door te rekenen met 1600 euro op dit moment, dan kun je eens een bosje bloemen kopen voor iemand en andere kleine leuke dingen veroorloven (ijsje, een keertje pizza, blik verf voor 't huisje).
 
F

forumlid 1447

Gast
Ik kan me er in vinden dat de EU nog een hoop heeft te leren. Toch is het naar mijn beleving ook wel een kwestie van hoe luxe je met pensioen wilt. Ik heb mij wel eens verdiept in minimalistisch rentenieren en als je uitgaat van een sociale huurwoning, zorgverzekering en eenvoudig eten kom je op 1000 euro per maand in Nederland, tuurlijk leef je dan tegen het bestaansminimum en kun je niet op vakantie maar je kunt wel voorzien in eten, een dak boven je hoofd en zorg. Als je dat doorrekent naar 10% fictief rendement met beleggen/investeren heb je 'slechts' 120.000 euro vermogen nodig om te kunnen rentenieren.
Ik ben redelijk op de hoogte van de beurs, maar 10% haalt Warren Buffet nog niet elk jaar.
Je zal dan de S&P 500 elk jaar met 3% moeten verslaan.
Dividend rendement van 5% is haalbaar, maar dan moet je steeds blijven zitten ,in die aandelen.
En dat in goede en slechte jaren.
€120.000 zal eerder €350.000 moeten zijn en dan is het nog geen vetpot,
ik ga er namelijk van uit dat ik 100 wordt. :) :)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Stof tot nadenken
150954355_273079034208643_4081251129202899284_n.jpg
 
Bovenaan