• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

Ray

SHTF Expert
Ik betwijfel of lokale gemeentebesturen de wettelijke bevoegdheid hiertoe hebben.

Maar de verkiezingen komen er weer aan en dan hoor je veel proef ballonnentjes ......
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Minister Hoekstra maakt zich zorgen over het toenemend aantal winkels waar niet meer contant betaald kan worden. Hij vindt het, ook in coronatijd, van belang dat contant geld in gebruik blijft als betaalmiddel. Consumenten moeten de keuze blijven houden op welke manier zij afrekenen. Hij bekijkt of er aanvullende maatregelen nodig zijn om dat te garanderen.
https://nos.nl/artikel/2350535-mini...dat-winkels-cash-geld-blijven-accepteren.html
 
F

forumlid 1447

Gast
Europa verplicht onderdanen om cash geld te accepteren.
In België zelfs het enige wettelijk verplichte geld om te accepteren.
Onder de €3000,- wel te verstaan.
Daar boven mag men niet contant betalen.
Overigens geldt die grens van €3000,- ook in Nederland.
Dus de €2000,- in bepaalde gemeente, houd voor de rechtbank dus nooit stand.
(Overigens alleen een amateur dealertje verdient minder dan €3000,-)
 

Niels

Mankinds only hope
Sorry dat ik het zeg, en ik geloof dat ik hier nog nooit zo gevloekt heb, maar wat een broobmong**l die VVD-er.
De hele aanpak van criminaliteit in Nederland in gevolgbestrijding.
Ik word hier ZOOOOO boos van. Ik ben gewoon een vrije Nederlander en ik moet kunnen doen wat ik wil.
Dat ze zo de criminaliteit willen "aanpakken"... pfffffffffffff...
Ga echt eens inzetten op criminaliteit en ga niet van die ideoten plannen bedenken die iedereen raken.
Je mag niet eens je Vespa voor 3000 euro verkopen en met die contanten over straat...
Waar gaat het naartoe? Wat een ongelooflijke inperking van de vrije nou ja "vrije" samenleving.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Sorry dat ik het zeg, en ik geloof dat ik hier nog nooit zo gevloekt heb, maar wat een broobmong**l die VVD-er.
De hele aanpak van criminaliteit in Nederland in gevolgbestrijding.
Ik word hier ZOOOOO boos van. Ik ben gewoon een vrije Nederlander en ik moet kunnen doen wat ik wil.
Dat ze zo de criminaliteit willen "aanpakken"... pfffffffffffff...
Ga echt eens inzetten op criminaliteit en ga niet van die ideoten plannen bedenken die iedereen raken.
Je mag niet eens je Vespa voor 3000 euro verkopen en met die contanten over straat...
Waar gaat het naartoe? Wat een ongelooflijke inperking van de vrije nou ja "vrije" samenleving.
rustig, rustig vriend, dit gaat je niet helpen, denk na.
Wat zou JIJ kunnen doen om het tij te keren?
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Sorry dat ik het zeg, en ik geloof dat ik hier nog nooit zo gevloekt heb, maar wat een broobmong**l die VVD-er.
De hele aanpak van criminaliteit in Nederland in gevolgbestrijding.
Ik word hier ZOOOOO boos van. Ik ben gewoon een vrije Nederlander en ik moet kunnen doen wat ik wil.
Dat ze zo de criminaliteit willen "aanpakken"... pfffffffffffff...
Ga echt eens inzetten op criminaliteit en ga niet van die ideoten plannen bedenken die iedereen raken.
Je mag niet eens je Vespa voor 3000 euro verkopen en met die contanten over straat...
Waar gaat het naartoe? Wat een ongelooflijke inperking van de vrije nou ja "vrije" samenleving.
Ik had het iets minder uitgebreid geformuleerd, maar ik sluit me helemaal bij je woedeuitval aan @Niels.
De zwaarste criminelen zitten in de top van de ECB en de banken. Daar is nog niemand veroordeeld wegens o.a. valsmunterij. Zelfs niet opgepakt voor verhoor, terwijl ze bezig zijn de grootste financiele crisis in de geschiedenis voor te bereiden. Terug naar de goud c.q. zilver standaard a.u.b. en geen (digitaal) monopolie-geld meer! En niet langer de waarde van onze pensioenen roven, die geleidelijk in inhoudsloze cijfertjes worden uitgedrukt. (Pensioenfondsen mogen van DNB, die toezichthouder is, niet in goud belegd worden en zijn verplicht een groot deel in staatsobligaties te beleggen, die ECB met bergen hocus-pocus geld opkoopt.)

Het anti-witwas argument is voor meer dan 95 procent een drogreden om burgerlijke vrijheid in te perken.

En dan dat ondernemers worden uitgezonderd van het 2000 euro maximum, dat volgens het VVD-voorstel voor overige burgers zou moeten gelden. Getver... "alle dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn gelijker dan andere" schreef George Orwell en voegde er aan toe dat zijn boek Animal Farm niet alleen op het communisme betrekking had.

Tijd voor wat geco-ordineerde harde actie om dit doorgeschoten neo-liberalisme weg te poetsen. Is totalitaire controle op de bestedingen van de zgn. vrije burger nu het liberale ideaal?
 

Henkes1234

Elementary prepper
Cash geld zal er altijd blijven als backup. Een vriendin van mij werkt op een benzinestation waar de chaos compleet was toen het betaalsysteem door een netwerkstoring uitviel. Bijna niemand had cash bij zich, maar wel getankt.
Daarom heb ik altijd 2 briefjes van honderd in mijn telefoonhoesje, neemt geen ruimte in, maar wel verzekerd tegen dit soort problemen.
 
P

Popeye

Gast
Cash geld zal er altijd blijven als backup. Een vriendin van mij werkt op een benzinestation waar de chaos compleet was toen het betaalsysteem door een netwerkstoring uitviel. Bijna niemand had cash bij zich, maar wel getankt.
Daarom heb ik altijd 2 briefjes van honderd in mijn telefoonhoesje, neemt geen ruimte in, maar wel verzekerd tegen dit soort problemen.

Je kan niet overal met een briefje van €100 betalen.
Ikzelf heb altijd briefjes van €10 en €20 euro bij mij als voorzorg.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Je kan niet overal met een briefje van €100 betalen.
Ikzelf heb altijd briefjes van €10 en €20 euro bij mij als voorzorg.
En als je iets van een lager bedrag moet kopen kan het lastig worden als de ander niet kan wisselen.
Ik heb om die reden een aardig voorraadje 5 euro biljetten aangelegd, maar dat is weer erg onhandig als je een relevant bedrag bij je wilt steken.
 

Henkes1234

Elementary prepper
Je kan niet overal met een briefje van €100 betalen.
Ikzelf heb altijd briefjes van €10 en €20 euro bij mij als voorzorg.
In geval van nood bijv. een pinstoring, zullen ondernemers blij zijn met dat honderdtje als dat de enige optie is...tenminste, ik zou t aanemen
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Rataplan

Mankinds only hope
Cash geld zal er altijd blijven als backup. Een vriendin van mij werkt op een benzinestation waar de chaos compleet was toen het betaalsysteem door een netwerkstoring uitviel. Bijna niemand had cash bij zich, maar wel getankt.
Daarom heb ik altijd 2 briefjes van honderd in mijn telefoonhoesje, neemt geen ruimte in, maar wel verzekerd tegen dit soort problemen.

Zweden toch niet... dus niet kunnen.
 

petroman

SHTF Expert
Als contant geld minder wordt tot helemaal niets, waarom zou die ene winkelier dan contant wisselgeld hebben op 100 euro ?
 

Henkes1234

Elementary prepper
Er zal wisselgeld zijn omdat contant nooit helemaal zal verdwijnen. Als er geen backup is voor voor de digitale betaalsystemen zal er chaos ontstaan en er is geen 1 overheid die daar op zit te wachten.
Ik ben het wel met jullie eens dat overheden cash aan banden leggen om zo meer controle en inzicht te hebben over de geldstromen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
V

Verwijderd lid 482

Gast
De overheid legt cash helemaal niet aan banden ( voor de normale man/vrouw ) Het zijn de banken die het liefst alles digitaal hebben, dat kost hun minder.
Aan cash verdienen ze niets, maar aan jou loon via de bank juist wel. Duurt niet voor niets een aantal dagen voor je het "binnen" hebt. En dat x de hele beroepsbevolking telt aardig op.
 

Henkes1234

Elementary prepper
De overheid legt cash helemaal niet aan banden ( voor de normale man/vrouw ) Het zijn de banken die het liefst alles digitaal hebben, dat kost hun minder.
Aan cash verdienen ze niets, maar aan jou loon via de bank juist wel. Duurt niet voor niets een aantal dagen voor je het "binnen" hebt. En dat x de hele beroepsbevolking telt aardig op.
Ik zie het hele bankwezen als een legale criminele organisatie die binnenkort door eigen toedoen weer een bankencrisis veroorzaken. Maar de burger kan voor de kosten opdraaien. Het hele monetaire systeem is uit balans trouwens. Vroeger moest er goud tegenover een bankkapitaal staan, als een soort onderpand. Die zekerheid is er allang niet meer, er wordt maar naar elkaar geleend Alsof t gratis is. Ik zie toch echt een flinke bel groter en groter worden.
 
F

forumlid 1447

Gast
Wat ik in de hele situatie zo lachwekkend vind, banken betalen rente,
om hun geld te parkeren, bij de Europesche centrale bank.
Ze parkeren er alleen maar data, dus wat kost dat?
Het is zelfs geen monopolie geld. Data, en waarom moet men dat bij de Europese centrale bank parkeren?
Zijn de computers van gewone banken zo onveilig, hebben die geen aggregaten op het hoofdkantoor?
We moeten bedenken, dat de banken alleen cash geld nodig hebben voor hun cliënteel.
Dus het verhaal van de centrale bank in Europa ,lijkt me gewoon een leugen,
en anders een verkapte belasting voor banken.
Contant geld zal blijven bestaan, om mensen vertrouwen te laten houden in het systeem.
Zweden heeft in 2018 al een wet aangenomen, dat een cashfree maatschappij verbied.
Als een winkelier in Nederland of België (buiten coronatijd) cash geld wijgerd is hij/zij in principe strafbaar.
Maar banken zullen wel proberen cashfree te bereiken, en in het kader van veiligheid gaan regeringen dit gedogen.
Dan weten ze precies waar elke cent heen gaat, maar criminelen zoeken dan wel een andere weg.
Niets makkelijker als digitaal witwassen, want je hoeft alleen maar data te manipuleren,
cash moet uitgegeven worden ,om wit te wassen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Nee, maar banken hebben al een server ,dus waarom nog een extra server, die net zo goed kan crashen?
 
Bovenaan