• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Energie en gas in 2022

Mayo

Last (wo)man standing

Essent verhoogt variabele tarieven per 1 januari​


https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5348193/essent-tarieven-verhoging-energiecrisis

Het tarief voor stroom gaat met bijna 30 cent omhoog, naar 0,827 euro per kWh. Bij gas is de verhoging bijna 80 cent per kubieke meter, naar 2,928 euro. Maar dankzij de financiële overheidssteun van het prijsplafond daalt de rekening bij veel klanten juist, aldus een berekening van het bedrijf.

ook:
"Meer dan de helft van de tariefstijging komt omdat de overheid de btw-verlaging weer terugdraait. Die gaat van 9 procent naar 21 procent. Ook stijgt de energiebelasting en de netbeheerkosten gaan in 2023 omhoog."
 

joepmeloen

Prepper goeroe
https://www.nu.nl/economie/6237529/...-in-wereldwijde-run-op-aardgas-uit-qatar.html

Word dit gepost ondat nu.nl een beetje anti-qatar is en vinden ze het geweldig om slecht nieuws over dat land te brengen?

Of is dit echt "nieuws" en staat Europa weer eens met hen 'grote' mond vol tanden, want reken maar dat hierdoor de gas prijs,ken-je-na-gaan, omhoog zal brengen?

Wellicht een een-tweetje met Rusland, "hey Xi, hier heb je wat Roebel, koop even dat lng om het westen te pesten". Dan ruilen we nog wat wapen-gekletter?
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat China gewoon doet en Europa eerst nadenkt (wat wat meer tijd in beslag neemt).
Voordeel is ook dat Xi maar met één partij rekening hoeft te houden en daarvan is hij zelf de baas.

Als Xi zegt: we trekken de A15 door dan starten ze daar morgenochtend vroeg mee.
Ook als we Xi zouden vragen om dat te doen. Kost wat maar dan ligt er zo een Chinese tolweg.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik heb in t voorjaar, toen al duidelijk werd dat we van t Russische gas (en olie) afwilden, gelezen dat wij ook veel LNG uit Qatar konden kopen, maar dat daar inderdaad ook een (heel) lang contract aan vast zou zitten.
Wij, hier in t westen, waren daar huiverig voor, omdat we juist willen bewegen richting duurzame energie.
Schiet niet op als je dan 27 jaar aan hun LNG vastzit
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
@Mayo , ze maken daar bij Essent dan wel een aardig bekkie woekerwinst. Wie er nu zo'n 0,53 en 2,12 betaalt die is bijna de helft goedkoper uit met uurprijzen... De BTW, energiebelasting en netbeheerkosten vallen daarbij relatief in het niet, lijkt me.
Screenshot_20221122-030702.png
 

Mayo

Last (wo)man standing

Rusland dreigt gaskraan naar Europa verder dicht te draaien​


https://fd.nl/economie/1458718/rusland-dreigt-gaskraan-naar-europa-verder-dicht-te-draaien

Het Russische gasbedrijf Gazprom heeft dinsdag gedreigd de gastoevoer naar Europa verder terug te dringen. Het door de Russische staat gesteunde gasbedrijf gaat de toevoer van een pijplijn die via Oekraïne naar Moldavië loopt, afknijpen. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt, zo melden internationale persbureaus. Volgens Gazprom zou gas dat bestemd is voor Moldavië worden tegengehouden in Oekraïne, waar Rusland oorlog voert. De Russen dreigen nu de gastoevoer vanaf 28 november helemaal af te sluiten. Oekraïne ontkent de beschuldigingen. Na het nieuws steeg de gasprijs zo'n 8% naar €124 per megawattuur.
 

phtvs

Sysop
Admin
We zijn afgelopen week na lange tijd weer even in Nederland geweest. Wat ons opviel was dat er iets anders is aan het gas. Bij 'thuis'komst zette ik een ketel water op het vuur voor een kop thee. Ik had meteen al de indruk dat het veel langer duurde dan normaal om het water aan de kook te brengen. Eerst dacht ik nog dat ik het me inbeeldde, maar 's avonds wilde ik wat vlees bakken en toen wist ik het zeker, het duurde veel en veel langer om de pan warm genoeg te krijgen om de croma te doen smelten dan voorheen. Ik was van plan om de stopwatch erbij te pakken, maar dat ben ik vergeten te doen voor we weer naar vertrokken. Dus hoelang het duurt om een liter water te koken weet ik niet exact.

Onze dochter gebeld en die had ook zoiets van 'nu je het zegt'.. die had ook al de indruk dat het langer duurde voor iets warm werd.

Weet iemand of de samenstelling van het aardgas is veranderd ofzo?
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
We zijn afgelopen week na lange tijd weer even in Nederland geweest. Wat ons opviel was dat er iets anders is aan het gas. Bij 'thuis'komst zette ik een ketel water op het vuur voor een kop thee. Ik had meteen al de indruk dat het veel langer duurde dan normaal om het water aan de kook te brengen. Eerst dacht ik nog dat ik het me inbeeldde, maar 's avonds wilde ik wat vlees bakken en toen wist ik het zeker, het duurde veel en veel langer om de pan warm genoeg te krijgen om de croma te doen smelten dan voorheen. Ik was van plan om de stopwatch erbij te pakken, maar dat ben ik vergeten te doen voor we weer naar vertrokken. Dus hoelang het duurt om een liter water te koken weet ik niet exact.

Onze dochter gebeld en die had ook zoiets van 'nu je het zegt'.. die had ook al de indruk dat het langer duurde voor iets warm werd.

Weet iemand of de samenstelling van het aardgas is veranderd ofzo?

@phtvs , het voldoet m.i. volkomen aan de Hollandse standaard voor laag kaalorig gas.
Omwille van de brandveiligheid, heeft het "van/aan-het-gas-gremium" wellicht besloten om ons nog meer stikstof voor ons geld te gunnen? Win-win?
Haha, een verlaging van de calorische waarde zou mij helemaal niets verbazen.
Zo maak je meer gas van weinig; gewoon aanlengen!
De oorlogseconomie...
Haha, "er komt nog gas uit de kraan, maar het brandt nauwelijks meer", kostelijk idee en binnenkort wellicht realiteit...
Dat is dan ook een manier om het prijsplafond te bekostigen

P.S. Haha, Croma wordt sinds de Oekraine misschien ook niet meer uit plantaardig vet gemaakt, maar is nu mogelijk van aardolie-derivaat of havenslib?;)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
We zijn afgelopen week na lange tijd weer even in Nederland geweest. Wat ons opviel was dat er iets anders is aan het gas. Bij 'thuis'komst zette ik een ketel water op het vuur voor een kop thee. Ik had meteen al de indruk dat het veel langer duurde dan normaal om het water aan de kook te brengen. Eerst dacht ik nog dat ik het me inbeeldde, maar 's avonds wilde ik wat vlees bakken en toen wist ik het zeker, het duurde veel en veel langer om de pan warm genoeg te krijgen om de croma te doen smelten dan voorheen. Ik was van plan om de stopwatch erbij te pakken, maar dat ben ik vergeten te doen voor we weer naar vertrokken. Dus hoelang het duurt om een liter water te koken weet ik niet exact.

Onze dochter gebeld en die had ook zoiets van 'nu je het zegt'.. die had ook al de indruk dat het langer duurde voor iets warm werd.

Weet iemand of de samenstelling van het aardgas is veranderd ofzo?

Dat viel mij ook op, liander / randstad. Giet ijzer word bijna niet meer heet dat het gaat walmen, maar als ik dat soort dingen aangeef, legt het altijd aan mij en word ik voor gek verklaard. Hou dus voortaan mij mond
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik heb eens lopen zoeken en blijkbaar betalen we niet voor de aantal kuubs maar hoeveel energie je uit je gas haalt.

dit stukje trok ik van internet af.

Je betaalt voor je gasverbruik in m3. Daarbij gaan we uit van een standaard calorische waarde. De werkelijke gemiddelde calorische waarde zal hoger of lager zijn. Daarom hanteren we op je jaarafrekening een correctiefactor. Zo betaal je voor de hoeveelheid energie die je uit het aardgas haalt en niet voor het gas zelf.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik heb eens lopen zoeken en blijkbaar betalen we niet voor de aantal kuubs maar hoeveel energie je uit je gas haalt.

dit stukje trok ik van internet af.

Je betaalt voor je gasverbruik in m3. Daarbij gaan we uit van een standaard calorische waarde. De werkelijke gemiddelde calorische waarde zal hoger of lager zijn. Daarom hanteren we op je jaarafrekening een correctiefactor. Zo betaal je voor de hoeveelheid energie die je uit het aardgas haalt en niet voor het gas zelf.

Je betaalt wel per kuub, gebaseerd op een bepaalde calorische waarde. Is die calorische waarde achteraf lager- of hoger, dan betaal je resp. iets minder of meer per kuub.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Bij mij zijn de vlammen van het gasstel de ene keer oranje en de andere keer blauw. Ik zal ook eens testen hoe lang het duurt om een liter water aan de kook te brengen.

Benieuwd hoe je dat denkt te gaan doen.
wij hebben 5 pitten en bij elke gebruikte pit duurt het langer voor het water kookt.
een grote pan op een grotere pit gaat ook sneller.

je moet dus weten hoeveel gas je fornuis verbruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

RockyFlats

Ruttaan
https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/-/ddn-20221031-1 Ondanks alle berichten is de eerste helft van 2022 hiet zo heel slecht voor Nederland geweest. Sommige doen het een stuk slechter.

@logan1202 , ik vraag mij wel af, of en in hoevere die vergelijken wel kloppen. Wie heeft er hier in de eerste helft van 2022 die 54% (!) daling van de elektriciteitsprijzen gezien? Door subsidie en toeslagen van overheidswege? Wie was de gelukkige, vraag ik mij dan af... ;)

Het variabele stroomtarief is toen verdrievoudigd naar zo'n 0,40 €/kWh en (schrale troost) de energiebelasting is met 7 centen/kWh gedaald.

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84672NED
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Benieuwd hoe je dat denkt te gaan doen.
wij hebben 5 pitten en bij elke gebruikte pit duurt het langer voor het water kookt.
een grote pan op een grotere pit gaat ook sneller.

je moet dus weten hoeveel gas je fornuis verbruikt.

Als ik dezelfde pit, dezelfde pan en een afgemeten liter water pak. Dan kan ik meten hoe lang het met blauwe vlammen duurt tot het water 100° is. En als er weer eens oranje vlammen zijn kan ik de test herhalen. Natuurlijk gebruik ik ook dezelfde thermometer en stopwatch.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Als ik dezelfde pit, dezelfde pan en een afgemeten liter water pak. Dan kan ik meten hoe lang het met blauwe vlammen duurt tot het water 100° is. En als er weer eens oranje vlammen zijn kan ik de test herhalen. Natuurlijk gebruik ik ook dezelfde thermometer en stopwatch.

Wel even meten hoe koud het water is voor dat je begint, beste is een blok ijs 0°C tot 100°C Dit om disussie te voorkomen :)
 

RockyFlats

Ruttaan
Als ik dezelfde pit, dezelfde pan en een afgemeten liter water pak. Dan kan ik meten hoe lang het met blauwe vlammen duurt tot het water 100° is. En als er weer eens oranje vlammen zijn kan ik de test herhalen. Natuurlijk gebruik ik ook dezelfde thermometer en stopwatch.

@Tanfana , bij blauwe vlammen is de verbranding vollediger (en minder roet), en bij oranje vlammen omgekeerd. Oranje vlammen geven ook meer zichtbaar licht, en dat zou aan de gloeiende deeltjes liggen die daar dan meer in voorkomen (fijnstof/onvolledig verbrande delen).

Tenminste, zo is het mij bijgebleven...

Hoe e.e.a. dan met een andere gassamenstelling te rijmen zou zijn?
Misschien is er meer stikstof bijgemengd, en dat zou een onvollediger verbranding kunnen verklaren? Het kan natuurlijk ook dat men de gasdruk heeft veranderd, en daarbij kan ik mij voorstellen dat ook de vorm van de pitten een rol speelt. Bij dezelfde gasdruk brandt het op de ene pit wellicht optimaal, en op een andere niet. Er zijn zoveel variabelen, waaronder ook luchttemperatuur, luchtdruk, luchtvochtigheid...

Een test is inderdaad het allermooist. Dezelfde ketel, exact middenop de pit en met exact dezelfde begintemperatuur en voluit-stand. En dan zodra gele vlammen en zodra blauwe vlammen.
 

Mayo

Last (wo)man standing

Explosie bij Russische gaspijpleiding richting Europa​


https://www.telegraaf.nl/financieel/652234489/explosie-bij-russische-gaspijpleiding-richting-europa

Het is onduidelijk of er gas uit de pijpleiding is weggelekt. Het ongeluk gebeurde tijdens regulier onderhoud. Het gaat om één van de oudste pijpleidingen die gas vanuit Rusland richting Europa brengt. Deze is als één van de weinige tussen Rusland en de EU nog steeds actief.
Volgens staatsgasbedrijf Gazprom heeft de explosie bij de Urengoi-Pomary-Uzhhorod-pijpleiding geen gevolgen voor leveringen van gas aan klanten, doordat parallelle pijpleidingen het werk opvangen.
 
Bovenaan