• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Energie en gas in 2022

V

Verwijderd lid 482

Gast
Omdat diesel een betere vorm van huisbrandolie is. En er in bijvoorbeeld Duitsland nog heel veel mensen daar op stoken. Dit in combinatie met de gestopte ruwe olie uit Rusland, die schijnbaar perfect is om diesel van te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

joepmeloen

Prepper goeroe
Hoi @joepmeloen , mijn 3-jaars contract loopt eind oktober af, en ik kreeg zojuist het volgende verlengingsvoorstel van Greenchoice, per email.

Ze noemen hun energie daar...
Bekijk bijlage 23079

Hmmm, groen gaan zien en jezelf vogelvrij gaan voelen, bedoelen ze waarschijnlijk... ;)

Bekijk bijlage 23078

Wat een enorm geluk, dat het gas bos-gecompenseerd is, haha, geweldig gewoon! :thumbup:

Enfin, met die gasprijzen stook ik in november en december sowieso met m'n airco's. Ik heb zojuist even doorgerekend, en ik ben dan 2,04 Euro kwijt voor dezelfde 10 kWh energie als van 1m3 gas dat 3,44 Euro kost.
Voor mensen in dezelfde gasprijs-situatie, is het stoken op petroleum of diesel/huisbrandolie overigens vergelijkbaar voordeliger dan het stoken op gas. Houd er rekening mee dat het prijsplafond pas geldt vanaf 1-1-2023, dus de laatste maanden van dit jaar zijn dit voor mij wel de tarieven die ik zal moeten ophoesten.
Tenzij overstappen zou lonen, maar dat betwijfel ik...?

Voor jou @joepmeloen , met zo'n schandalig lage gasprijs;), maakt het niets uit. Gewoon relaxed gas blijven verstoken, lijkt me.

Ik doe het op airco's net als jou en krijg in augustus 2023 de eindjaarafrekening (ouwe draaischijf meter)... wat ik denkni dat ze het gemiddelde nemen en daar de eind prijs op basseren in augustus, teminste zo ging dat in voorgaande jaren. 25% korting is toch wel fors, blijvend loont.

Dat prijsplafond daar kan men ook overheen en doorberekenen aan de klant, de overheid lapt alles boven de 0,70 bij zoals ik jet begrepen heb.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik ga er van uit, dat het prijsplafond uiteindelijk toch betaald moet worden, maar in de vorm van hogere inflatie. Het moet bekostigd worden met geld dat de overheid niet heeft en niet kan opbrengen uit hogere belastingen. Het moet geleend worden op de kapitaalmarkt tegen stijgende rente, dan wel ongedekt door de ECB via de "geldpers" met ontwaarding van de euro als gevolg.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik ga er van uit, dat het prijsplafond uiteindelijk toch betaald moet worden, maar in de vorm van hogere inflatie. Het moet bekostigd worden met geld dat de overheid niet heeft en niet kan opbrengen uit hogere belastingen. Het moet geleend worden op de kapitaalmarkt tegen stijgende rente, dan wel ongedekt door de ECB via de "geldpers" met ontwaarding van de euro als gevolg.
@PBear , dan is het maar een geluk dat we nog een kleine 83% aan ontwaardingsreserve 😉 hebben! Met een beetje geluk halen we januari ermee. En mocht het gas 50€/m3 gaan kosten dan stijgt ons prijsplafond-voordeel enorm! :thumbup: Win, win, win, wurggorgel....
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Bij mij 25,76 euro aan stroom 87,5 kWh.
10,36 euro gas 8,44 kWh (8,064 m2) (Engie; Belgie, inclusief belastingen)

Dat is wel heel weinig stroom @JJ&A Wij doen ook redlijk zuinig, met twee mensen, altijd iemand thuis (en ik werkt thuis). De kachel heeft nog niet aan gehoeven.

[edit]ah, zonnepanelen -/- 35 kWh :p
 

Mayo

Last (wo)man standing

Hoe gaat het prijsplafond voor energie eruitzien?​

Het kabinet komt vandaag met het uitgewerkte plan voor een prijsplafond voor energie. Dat houdt in dat voor de energierekening de overheid bijspringt in de kosten van de eerste 1200 kubieke meter gas en 2400 kilowattuur elektriciteit per jaar. De bedoeling is dat minimaal de helft van de huishoudens onder het prijsplafond blijft.

Ik ben benieuwd :cool:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het kabinet heeft een definitief prijsplafond voor gas en stroom voor consumenten vastgesteld. Voor gas geldt straks een maximumprijs van 1,45 euro per kubieke meter en voor stroom geldt maximaal 0,40 euro. Deze prijzen gelden tot een bepaald verbruiksplafond: voor gas maximaal 1200 kuub per jaar en elektriciteit maximaal 2900 kWh per jaar.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/pol...rgie-energierekening-gas-gasrekening-gasprijs
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken:
"Energiemaatschappijen hebben beloofd al vanaf 1 november aanstaande rekening te houden met het plafond en de energierekening alvast te verlagen."

Mijn aangekondigde verhoging :) (gas naar €3,395 en en elektra naar € 0,843) gaat op 30 oktober in... 😄
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ja, ook benieuwd naar.

In augustus moest ik kiezen voor verlengen contract...ondertussen liepen de prijzen op. Bij mij ging het hoge tarief op 1 oktober in, 3,30 voor gas en 0,65 voor stroom. De cv-ketel staat hier uit, ik kook op inductie.
Stoom merk ik niet, sterker ik krijg geld terug van de zonnepanelen.
Voorlopig de boel nog maar even verwarmen met elektrische deken en infraroodpaneel.
En zo'n weekje mooi weer zoals nu, helpt natuurlijk ook wel.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ik kan iedereen aanraden als je de mogelijkheid hebt om redzaam te leven zonder aansluiting dat te doen.

Door afhankelijkheid word je overgegeven aan de grillen van de ander, dat kan verraderlijk zijn, we hebben trieste gevolgen kunnen zien op de Tv, bedrijven die er aan kapot zijn gegaan, en burgers die in een ramp terecht zijn gekomen.
Het is heel goed dat we op het forum elkaar tips geven, en van de ontwikkelingen op de hoogte houden.
Er zitten ook best veel tips in voor de budget preppers.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

marzman

Diehard Prepper
Wat ik ook raar vind is dat er een Europese energiemarkt is en dat in Belgie de electriciteitsprijzen (flink) goedkoper zijn geworden in oktober. Hoe kan het dan in dezelfde maand in Nederland (flink) duurder worden (of een maand later vanwege 30 dagen aankondigingstermijn).
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator

@Mayo

Elk huishouden krijgt in november en december 190 euro korting op energierekening​

Om Nederlandse huishoudens dit jaar al te helpen met de hoge energierekening ontvangen zij voor november en december een vaste korting op de energierekening van 190 euro per maand. Deze compensatie wordt verrekend via de energieleveranciers. Dat heeft het kabinet zojuist bekendgemaakt. Zo wil het kabinet zorgen dat huishoudens al vanaf november een lagere energierekening hebben.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/pol...jgen-november-en-december-190-euro-korting-op
 

Mayo

Last (wo)man standing

@Mayo

Elk huishouden krijgt in november en december 190 euro korting op energierekening​

Om Nederlandse huishoudens dit jaar al te helpen met de hoge energierekening ontvangen zij voor november en december een vaste korting op de energierekening van 190 euro per maand. Deze compensatie wordt verrekend via de energieleveranciers. Dat heeft het kabinet zojuist bekendgemaakt. Zo wil het kabinet zorgen dat huishoudens al vanaf november een lagere energierekening hebben.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/pol...jgen-november-en-december-190-euro-korting-op

Hmm, dat moet dan dus in november en december de (veel) hogere Eneco-prijzen gaan compenseren...
Ik vraag me af, zoals eerder al gezegd is, hoe de Eneco dan berekend hoeveel ik juist in díe 2 maanden verbruikt heb 🤔
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik vraag me, zoals eerder al gezegd is, hoe de Eneco dan berekend hoeveel ik juist in díe 2 maanden verbruikt heb 🤔
Daarom heb ik al ergens gemeld dat je moet zoeken, controleren, vragen waar en dan zelf meterstanden invullen.
De vattenfall app kan dat niet met terugwerkende kracht maar een vriendelijke app meneer wel dus spreadsheet opgestuurd en niet meer gehoord...
Maar ik vul nu elke week de meterstanden in in mijn lijst en de app. Dan kan vattenfall per week salderen voor mij part. Ook met een oude bakkelieten zwarte terugdraai meter.
 

drent

Diehard Prepper
Hmm, dat moet dan dus in november en december de (veel) hogere Eneco-prijzen gaan compenseren...
Ik vraag me af, zoals eerder al gezegd is, hoe de Eneco dan berekend hoeveel ik juist in díe 2 maanden verbruikt heb 🤔
Grapjas. Energieverbruik wordt geschat op jaarbasis uitgaande van vorige jaren of bij nieuw van type huis/vorige bewoner en gedeeld door 12 maanden. Je betaald dus elke maand 1/12 van je verbruik ipv in de zomer amper en in de winter veel (als in 3-4x meer). Voorkomt verrassingen en geeft dus voorspelbare vaste lasten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Grapjas. Energieverbruik wordt geschat op jaarbasis uitgaande van vorige jaren of bij nieuw van type huis/vorige bewoner en gedeeld door 12 maanden. Je betaald dus elke maand 1/12 van je verbruik ipv in de zomer amper en in de winter veel (als in 3-4x meer). Voorkomt verrassingen en geeft dus voorspelbare vaste lasten.

Ha ja, normaal gesproken is dat geen probleem want veranderen de prijzen niet tussendoor.
Maar nu heb ik tot 30 oktober een véél lager tarief dan in november en december: de eerste 10 maanden kostte mijn gas € 1,125/m3 en mn stroom € 0,233/kwh.
Vanaf 30 oktober wordt mn gas 3x zo duur (€ 3,395) en het stroom 3,6x zo duur (€ 0,843/kwh).

Nu zal ik inderdaad in die laatste 2 maanden het meeste gas gebruiken, maar mn stroomverbruik is gedurende het hele jaar wel redelijk gelijk.

Ik heb toch het idee dat ik met jouw rekenmethode (en dus die van Eneco) er ergens behoorlijk in stink ... 😠

Misschien kijken of ik, zoals geopperd, eind oktober mn meterstanden door kan geven 👍
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Putin heeft op 16-9-2022 nog gesuggereerd om Nordstream 2 te openen. https://www.reuters.com/business/en...moscow-not-blame-eu-energy-crisis-2022-09-16/
Een risico dus, dat de EU die sanctie zou kunnen gaan verlichten.

Dan is het maar goed dat men kennelijk voorzorgsmaatregelen trof, een aantal dagen tevoren, op precies de getroffen plek?
https://english.almayadeen.net/news...craft-circled-nord-stream-incident-site-in-se

Ik kan dit niet checken, maar men spreekt over vluchtgegevens. Wat is de waarheid?

Ook wel aardig: https://english.almayadeen.net/news...iament-member-on-nord-stream-explosion:-thank



Vond deze nog, vanaf 10 minuten,dit gaat over dat vliegtuig...
 

Mayo

Last (wo)man standing
Het is wel voor 2023 dus niet helemaal on-topic maar toch....

Vattenfall zet toon met verhoging

https://www.telegraaf.nl/financieel/2030144612/geen-stop-op-energieprijs

"Vattenfall schroeft als eerste van de grote energiebedrijven zijn tarief per 1 januari voor klanten met een variabel contract op. Dankzij de financiële overheidssteun van het prijsplafond blijft die stijging voor de meeste klanten beperkt."

Ik neem aan dat de meesten van ons onder het prijsplafond blijven met ons verbruik ;)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Wat je nu niet voelt door het plafond voel je later door de belasting. Iemand moet dat ophoesten. Dat is snel verdienen zonder dat de klant pijn heeft. (voor nu dan) Maar die mega winst moet ook ergens vandaan komen.
 
Bovenaan