• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Energieplan advies gevraagd

Niels

Mankinds only hope
De vier basis dingen die je nodig hebt voor een zonne-installatie zijn:

Stel je koopt een gewone laadcontroller van 24 volt maar je panelen leveren bijvoorbeeld 30 volt. Dan wordt er 6 volt niet gebruikt bij het laden van je accubank


Ad 3. Ik heb inmiddels goede ervaringen met AGM batterijen, liefst onderhoudsvrij. AGM accu's kun je dieper ontladen dan gewone loodzuur accu's en gaan langer mee. Standaard zijn deze accu's 12V maar ik gebruik er bij voorkeur liever twee en maak er 24V van (+ en - verbinden) om enerzijds meer energie te kunnen opslaan en anderzijds laden je accu's veel sneller op als je naar een 24V systeem gaat dan bij 12V. Stel je panelen kunnen 10A laden per uur, dan liever 10A bij 24V dan bij 12V want dat is feitelijk de helft. Onderstaande 2 stuks gekoppeld naar 24V gebruikte ik al veel. Prima prijs\kwaliteit. Bij accu's moet je wel aan het gewicht denken in het Tiny house, ze wegen al snel 50kg stuk.
Zo werkt het niet helemaal... Het zomaar weggooien van 6 volt is niet mogelijk, hier komt elektronica aan te pas, etc.
In ieder geval hoe het nu geschetst word zal niet de werkelijkheid zijn.

Als je met 10A kan laden bij 12V zal dat bij 24V nog 5A zijn doorgaans, afhankelijk van diverse factoren, weerstand van de accu's, etc.
Het is in ieder geval absoluut niet zo dat per definitie 24V sneller laad dan 12V en al zeker niet met de zelfde stroom.

Eigenlijk zit het vrij simpel in elkaar P=UxI waarbij P= vermogen (in Watt), U= spanning (in Volt), en I= stroom (in Ampère).
Jou paneel levert zeg een X vermogen en je laadcontroller kan op 12V 10A laden = 10x12=120Watt x 1uur = 120W/h = 0,12 kW/h.
Nu knoop je 2 accu's in serie zodat je 24V hebt. Je kan laden met 120Watt, dus 120/24=5 Ampère.
Het kan niet dat er door een hogere spanning ineens meer energie ontstaat.
Het kan wel zijn dat e.e.a. op 24V meer efficiënt gebeurt, dat de verliezen kleiner zijn etc. maar niet in die mate.

Just saying...

@Papillon , heb je apparatuur op het oog? Stuur eens linkjes waar ik documentatie kan vinden, ik wil er wel een berekening op loslaten.
 

Arie

Diehard Prepper
Lagere stroom betekent ook dunnere bekabeling en dus lichter kwa gewicht.
Maar 12v verlichting aansluiten op een 24v systeem direct op 1 van de accu’s komt niet ten goede van je installatie.
Je krijgt onbalance waardoor ze zich zelf ontladen en de levens duur word verkort.
Houd dus ook rekening met de apparatuur zoals Niels aangeeft.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Niels de MPPT laadcontroller i.c.m. je panelen bepalen hoeveel de accu kan laden. Aangezien de meeste standaard panelen tussen de 29-33 Volt leveren, kunnen ze zowel 12 als 24 volt accu's gemakkelijk laden. Per paneel laadt je ongeveer 8,3-9A, maar laten we het op 10A houden voor het gemak.

Stel je hebt een MPPT laadcontroller met max 10A laadvermogen bij 12\24 volt. De laadcontroller meet de stroom in je accu zodat deze weet of het een 12 of 24 volt systeem is. Bij 12 Volt laadt deze dan 10A maar bij 24 Volt is dat ook gewoon 10A. Dus feitelijk laadt je het "dubbele" dan met een 12 volt systeem en niet te vergeten je accubank wordt hiermee verdubbeld qua capaciteit. Des te minder je de accu's leeg trekt, des te langer ze mee zullen gaan. Het voordeel van 24 volt (of hoger) werkt dus door in je hele systeem. Overigens hebben veel MPPT controllers OF omvormers gewoon een 12V output. Zelf ben ik voorstander om alles op 230 volt te houden omdat 12V producten veel duurder zijn dan 230 volt apparaten .... en de werking???? Een goede omvormer heeft 90% rendement tegenwoordig en als je voldoende panelen en accu capaciteit hebt, dan is een beetje verlies geen enkel probleem.

Ook het "omvormen" van 12 naar 230\240 volt gaat wat moeilijker want deze moet van 12 volt gelijkstroom (factor 20 ongeveer) naar 230\240 volt wisselstroom omvormen. Bij 24 volt is dat ongeveer factor 10 dus is dat wat "makkelijker" werken voor de omvormer. Des te dichter je bij de 230\240 volt zit, des te makkelijker.

Zelf heb ik een 48 Volt systeem wat nog weer beter\sneller werkt. Mijn laadcontrollers kunnen 80A per stuk laden maximaal dus de accubank is in enkele uren weer vol ook in de winter. Ik kan op mijn systeem zelfs lassen, elektrisch bakken, grillen, frituren etc als ik dat wil.

Ik probeer het een beetje in Jip en Janneke taal uit te leggen, maar begrijp dat het soms mank loopt wanneer je de techniek letterlijk erbij pakt.
 

Arie

Diehard Prepper
Een laadcontroler is net zo belangrijk als je panelen en het is verstandig deze af te stemmen op het vermogen van je panelen.
1200wp aan panelen op 12V geeft een max laadstroom van 100A.
1200wp aan panelen op 24V geeft een max laadstroom van 50A.
Met 1200wp aan panelen op een 24V systeem met een laadcontroler van 100A geeft nog steeds maar een laadstroom van 50A.
Met een kleine laadcontroler kan een 24V of hoger in je voordeel zijn. Maar een laadcontroler gaat je nooit meer vermogen geven dan je panelen max leveren.
 

Papillon

Diehard Prepper
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Wordt erg op prijs gesteld. :)
Ik ga op een later tijdstip alles even rustig bestuderen en hoop dan een keuze te kunnen maken.

Lisa
 
Laatst bewerkt:
Om altijd energie te hebben een Li-ion batterij ala Tesla powerwall of een panasonic. Dikke partij loodbatterijen en grote omvormer van 3 KW doet het ook wel.
De hele dag opladen met een kleine fuelcell op alcohol.

www.efoy.com/

Je kan dan makkelijk grote piekvermogens draaien in de avond met je kerstdiner als het al de hele maand geregend heeft en je geen zonnestraaltje gezien hebt. Genoeg power voor een dikke compressorkoelkast, stofzuiger, koffiezetapparaat en kan ook nog ff tv kijken op je dikke 60 inch tv en laptop aan de hele avond. 4G mifi modempje en je bent de hele dag nog connected ook. Tuinhaardje aan, rooktonnetje op terras en een gasheater in je rug. Muziekje van spotify erbij en koud champie. Ben je helemaal de prinses in elk jaar getijde.

Voor je vloerverwarming en douche een 1 kuubs vat met 3 spiralen. Je allesbrander op je vat aansluiten en een pan met goulash bovenop de allesbrander. Vacuüm panelen op je landje. Deze kan je richten in de winter. In de zomer gebruik je de warmte voor je jacuzzi. Lekker bubbelen met de vriendinnen en een koud bubbeltje. Wat nou shit hits the fan?

http://www.zonnecollectoren-zonnepa...Het_Zelf_Pakket_Prijs_Aansluit_Schema_DHZ.htm

Hoppa, zo doe je dat. Compleet of the grid in stijl! ;) Haha.

Grt Pascal.
 

Niels

Mankinds only hope
@Niels de MPPT laadcontroller i.c.m. je panelen bepalen hoeveel de accu kan laden. Aangezien de meeste standaard panelen tussen de 29-33 Volt leveren, kunnen ze zowel 12 als 24 volt accu's gemakkelijk laden. Per paneel laadt je ongeveer 8,3-9A, maar laten we het op 10A houden voor het gemak.
Dan is je selectie van laadcontroller in mijn ogen niet juist.
Ik zou ten alle tijden een laadcontroller selecteren die het maximaal te behalen vermogen van de panelen direct efficient kan omvormen en de accu mee kan laden.
Als je zelf kiest voor een laadcontroller die dat niet kan laat je energie liggen.
Stel je hebt een MPPT laadcontroller met max 10A laadvermogen bij 12\24 volt. De laadcontroller meet de stroom in je accu zodat deze weet of het een 12 of 24 volt systeem is. Bij 12 Volt laadt deze dan 10A maar bij 24 Volt is dat ook gewoon 10A.
Dat is in mijn ogen dan een verkeerde selectie van laadcontroller, of te veel panelen.
Dus feitelijk laadt je het "dubbele" dan met een 12 volt systeem en niet te vergeten je accubank wordt hiermee verdubbeld qua capaciteit. Des te minder je de accu's leeg trekt, des te langer ze mee zullen gaan. Het voordeel van 24 volt (of hoger) werkt dus door in je hele systeem. Overigens hebben veel MPPT controllers OF omvormers gewoon een 12V output. Zelf ben ik voorstander om alles op 230 volt te houden omdat 12V producten veel duurder zijn dan 230 volt apparaten .... en de werking???? Een goede omvormer heeft 90% rendement tegenwoordig en als je voldoende panelen en accu capaciteit hebt, dan is een beetje verlies geen enkel probleem.
Dat is een keuze die men zelf maakt. Ik las hier dat gewicht een issue is, dus ik denk dan aan een installatie die zo efficient mogelijk is. Met DC-DC converters (al dan wel niet buck of boost) kan je een aantal dingen met een hogere efficientie van energie voorzien zoals in mijn eerdere voorbeeld.
Overigens 230V~ = AC, hier heb je tegenwoordig steeds meer en meer te maken met blindstromen, die betaal je normaal niet met je draaischijfmetertje, maar nu je zelf je energie maakt heb je wel last van die verliezen. Just saying... Ik ben helemaal DC freak hoor, van mij mogen ze alles DC maken.
Ik snap dat voor iemand die er niet te veel in wil duiken, en gewoon gebruiker wil zijn voor 230V~ kiest.
Ook het "omvormen" van 12 naar 230\240 volt gaat wat moeilijker want deze moet van 12 volt gelijkstroom (factor 20 ongeveer) naar 230\240 volt wisselstroom omvormen. Bij 24 volt is dat ongeveer factor 10 dus is dat wat "makkelijker" werken voor de omvormer. Des te dichter je bij de 230\240 volt zit, des te makkelijker.
Das waar. Ik zou sowieso voor een zo hoog mogelijke spanning kiezen qua accu(pack). Hoe hoger de spanningen, hoe minder verliezen hoe hoger de efficiëntie.
Zelf heb ik een 48 Volt systeem wat nog weer beter\sneller werkt. Mijn laadcontrollers kunnen 80A per stuk laden maximaal dus de accubank is in enkele uren weer vol ook in de winter. Ik kan op mijn systeem zelfs lassen, elektrisch bakken, grillen, frituren etc als ik dat wil.
Ik zou ook voor een omvormer kiezen die aan de zware kant is, "just in case", toch handig af en toe.
Ik probeer het een beetje in Jip en Janneke taal uit te leggen, maar begrijp dat het soms mank loopt wanneer je de techniek letterlijk erbij pakt.
Gelukkig is techniek vrij feitelijk en kent geen grijze gebieden, niet voor niks dat ik in de techniek werk.

Een laadcontroler is net zo belangrijk als je panelen en het is verstandig deze af te stemmen op het vermogen van je panelen.
1200wp aan panelen op 12V geeft een max laadstroom van 100A.
1200wp aan panelen op 24V geeft een max laadstroom van 50A.
Met 1200wp aan panelen op een 24V systeem met een laadcontroler van 100A geeft nog steeds maar een laadstroom van 50A.
Met een kleine laadcontroler kan een 24V of hoger in je voordeel zijn. Maar een laadcontroler gaat je nooit meer vermogen geven dan je panelen max leveren.
Precies... dus als je laadstroom beperkt word, maar je hebt de energie van je panelen wel voorhanden is je laadcontroller te klein geselecteerd, of je hebt te veel panelen.
 

Papillon

Diehard Prepper
Hoi lieve mensen,

Mede dankzij jullie adviezen, kritische noten (en idyllische visualisaties ;)), heb ik knopen kunnen doorhakken,
verwacht ik de complete set deze week te ontvangen en op korte termijn het dak op te kunnen knallen.
Dikke dankjewel iedereen, voor het meedenken en de uitgebreide info!

Lisa
 
Bovenaan