Niels
Mankinds only hope
Zo werkt het niet helemaal... Het zomaar weggooien van 6 volt is niet mogelijk, hier komt elektronica aan te pas, etc.De vier basis dingen die je nodig hebt voor een zonne-installatie zijn:
Stel je koopt een gewone laadcontroller van 24 volt maar je panelen leveren bijvoorbeeld 30 volt. Dan wordt er 6 volt niet gebruikt bij het laden van je accubank
Ad 3. Ik heb inmiddels goede ervaringen met AGM batterijen, liefst onderhoudsvrij. AGM accu's kun je dieper ontladen dan gewone loodzuur accu's en gaan langer mee. Standaard zijn deze accu's 12V maar ik gebruik er bij voorkeur liever twee en maak er 24V van (+ en - verbinden) om enerzijds meer energie te kunnen opslaan en anderzijds laden je accu's veel sneller op als je naar een 24V systeem gaat dan bij 12V. Stel je panelen kunnen 10A laden per uur, dan liever 10A bij 24V dan bij 12V want dat is feitelijk de helft. Onderstaande 2 stuks gekoppeld naar 24V gebruikte ik al veel. Prima prijs\kwaliteit. Bij accu's moet je wel aan het gewicht denken in het Tiny house, ze wegen al snel 50kg stuk.
In ieder geval hoe het nu geschetst word zal niet de werkelijkheid zijn.
Als je met 10A kan laden bij 12V zal dat bij 24V nog 5A zijn doorgaans, afhankelijk van diverse factoren, weerstand van de accu's, etc.
Het is in ieder geval absoluut niet zo dat per definitie 24V sneller laad dan 12V en al zeker niet met de zelfde stroom.
Eigenlijk zit het vrij simpel in elkaar P=UxI waarbij P= vermogen (in Watt), U= spanning (in Volt), en I= stroom (in Ampère).
Jou paneel levert zeg een X vermogen en je laadcontroller kan op 12V 10A laden = 10x12=120Watt x 1uur = 120W/h = 0,12 kW/h.
Nu knoop je 2 accu's in serie zodat je 24V hebt. Je kan laden met 120Watt, dus 120/24=5 Ampère.
Het kan niet dat er door een hogere spanning ineens meer energie ontstaat.
Het kan wel zijn dat e.e.a. op 24V meer efficiënt gebeurt, dat de verliezen kleiner zijn etc. maar niet in die mate.
Just saying...
@Papillon , heb je apparatuur op het oog? Stuur eens linkjes waar ik documentatie kan vinden, ik wil er wel een berekening op loslaten.