• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fermenteren

Dreutel

Prepper goeroe
Hierbij een vervolg. De pot groenten is nu ruim vijf weken oud, en nog steeds in prima conditie. De smaak is nu licht zurig. De daikon is nog steeds knapperig, de groene kool begint iets uit elkaar te vallen, en van de peper en de laurierbladeren proef ik nog steeds niets.

Nadat er geen belletjes meer aan de oppervlakte kwamen, heb ik het schroefdeksel op de pot gedaan, en sindsdien woont de pot in mijn koelkast. Wel was er wat vocht verdampt, dus dat heb ik aangevuld met water. Zelfs het dekblad is nog fris groen van kleur!

De groentes heb ik gebruikt in verschillende experimenten. Ik heb wat op een boterham kaas gegeten, er is wat door de sla gegaan, er is wat in de soep gegaan, en ik heb wat gebruikt in een roerbak gerecht. Het roerbakken en de soep waren naar mijn idee het lekkerst, vooral omdat de daikon en de kool dan wat beter te verteren worden, want het zijn best wel harde groentes.

Dit is een prima methode om groentes langer te bewaren, want bijvoorbeeld daikon is vers maar een paar dagen houdbaar.

De pot is nu driekwart leeg, en de rest wil ik nog een tijd bewaren om te zien hoe het zich ontwikkelt. Wie weet komt er nog eens een update over deze pot. :)
 

Vitor

Survivor
Ik ben ook sinds kort begonnen met fermenteren. Ik vind het een goede aanvulling voor een post SHTF situatie, met de probiotische e smaak effecten :)
Al een batch zoete aardappels met bosui in 2% zoutoplossing goed gekeurd! (heeft 2 weken gefermenteerd).
Appel cider azijn heb ik al 4 weken staan, nog een paar weken en moet het klaar zijn.
Mijn eerste Kimchi ga ik deze week proeven.
Ginger beer met ginger bug ook geprobeerd maar die was een dikke gelatine geworden bij de tweede fermentatie...iemand hier ervaring mee?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Vitor

Survivor
Ik heb eerst een ginger bug gemaakt, 1 lepel gember + 1 lepel suiker in 0,5L water en 5 dagen lang dagelijks suiker en gember toegevoegd.
Die is mooi gaan fermenteren.
Toen heb ik een sterke gember thee gemaakt, met suiker. Afgekoeld en gemegd met de gezeefde ginger bug. 0,5L bug voor 2 L thee.
In flessen gedaan en nog 1 week laten fermenteren buiten de koelkast.
Eind resultaat had wel prik en smaak was ook goed, maar dronk niet lekker...was echt een soort gelatine met prik o_O
 
Bovenaan