• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

"geprepped" lichaam

boswachter

Survivor
Als het zo simpel is, Papillon, waarom lijdt bijna de helft van alle Nederlanders aan overgewicht? Het is helemaal niet zo simpel.
 

Papillon

Diehard Prepper
Als het zo simpel is, Papillon, waarom lijdt bijna de helft van alle Nederlanders aan overgewicht? Het is helemaal niet zo simpel.

Omdat die andere helft patat vreet en tv kijkt. Laat ze een half jaar 3 x per week MMA / Worstelen/ boksen of kickboksen trainen en dan verder praten.
 

Candyman

Diehard Prepper
Advies geven en aannemen op afstand is niet echt makkelijk, ieder lichaam is anders.
Ook spelen financiële middelen en de thuissituatie een rol.
Een paar vrienden van mij sporten ook, de één hoeft maar naar een sportschool te kijken en hij raakt al gespierd.
De ander doet echt z'n best maar z'n spiermassa wilt niet groeien.
Terwijl ze hetzelfde eten.
 

Papillon

Diehard Prepper
Dat is ook zo. Uitzonderingen zijn ee altijd. Voor de rest is t vrij simpel. Ieder pondje komt door t mondje. En meer bewegen en minder eten. bij psychische problemen enz oordeel ik niet over. En ik geloof ook dat uiterlijk en leefstijl niet alles zegt. Churchill bereikte n hoge leeftijd na n vol leven met dagelijks veel alcohol en lekker eten. Niet alles draait om t nieuwe gezondheids geloof vind ik.
 

Lai

Prepper goeroe
Geen koolhydraatarme diëten volgen! Dat werkt wel maar na een paar maanden verval je weer in oude eetgewoontes, waardoor je weer alles aankomt. Honger gaat zich uiteindelijk wreken. Een hongerdieet of een strenge crashdieet = een no go. Wat je wel moet doen is 3 vaste maaltijden per dag eten. Elke maaltijd bevat complexe koolhydraten (volkoren voedingsbiscuits, volkoren knackebrod, volkoren pasta, zilvervliesrijst, enz), eiwitten en (onverzadigde) vetten. Er zit een ingewikkeld verhaal achter maar om de 5uur heb je trage koolhydraten nodig, anders ga je dit voelen. En kan uiteindelijk resulteren in een avondlijke eetbui. Sta jezelf toe om 1x in de week naast de drie maaltijden jezelf te belonen met een snack van hooguit 500kcal. Niet meer dan 500kcal. Sommige mensen die volgen doordeweeks een streng crashdieet en gaan dan elke zaterdag zichzelf helemaal volvreten. Je kan de calorieën beter verdelen over de dagen, zodat je elke dag wat meer kan eten. Val niet meer dan 1kg af en heb geduld. Sporten om af te vallen is niet nodig, je moet dan minder grote maaltijden eten. Sporten doe je meer voor je gezondheid, om bijv. beroertes te voorkomen. En eet veel groente en fruit.

Suc6!
Deze mening deel ik niet. Ik leef al jaren gluten/soja/rijst vrij, sinds 1,5 jaar granen vrij. En vanaf begin december ook aardappelvrij. Ik verval niet meer in oude patronen, doe ik dat heb ik mij zelf heel goed te pakken. Ik eet 2x per dag een maaltijd met tussen wat fruit/groente/gekookt ei als ik daar zin in heb. Avondlijke (vr)eetbuien nooit meer last van gehad. Na 20.00 eet ik niet meer.

Zoals ik eet heeft het veel weg van een ketose dieet. Ik gebruik alleen geen vis, noten en beperkt zuivel. Wel mais, erwten, bonen en fruit.
Gister 1ste maaltijd een halve gala meloen met 150 gr zeeuwsspek en 2de 3 home made varkens cordon bleu dingen gehad. Naast 4 liter water draai ik daar een hele dag op.
Ik doe het niet om gewicht te verliezen, maar voor mijn gezondheid ivm allergieën. Al is het wel vreemd dat ik wel centimeters in omvang kwijt ben, maar gewicht al 6 maanden het zelfde blijf :confused: Qua beweging is er het afgelopen jaar niks verandert. Wie weet hoe dat zit mag het zeggen.

Dat er zoveel obese mensen rondlopen heeft te maken met koolhydraat inname. Voornamelijk de (verborgen) suikers die overal in zitten om van de grote hoeveelheid zetmelen die mensen naar binnen werken. En foute vetten.
 

Papillon

Diehard Prepper
Deze mening deel ik niet. Ik leef al jaren gluten/soja/rijst vrij, sinds 1,5 jaar granen vrij. En vanaf begin december ook aardappelvrij. Ik verval niet meer in oude patronen, doe ik dat heb ik mij zelf heel goed te pakken. Ik eet 2x per dag een maaltijd met tussen wat fruit/groente/gekookt ei als ik daar zin in heb. Avondlijke (vr)eetbuien nooit meer last van gehad. Na 20.00 eet ik niet meer.

Zoals ik eet heeft het veel weg van een ketose dieet. Ik gebruik alleen geen vis, noten en beperkt zuivel. Wel mais, erwten, bonen en fruit.
Gister 1ste maaltijd een halve gala meloen met 150 gr zeeuwsspek en 2de 3 home made varkens cordon bleu dingen gehad. Naast 4 liter water draai ik daar een hele dag op.
Ik doe het niet om gewicht te verliezen, maar voor mijn gezondheid ivm allergieën. Al is het wel vreemd dat ik wel centimeters in omvang kwijt ben, maar gewicht al 6 maanden het zelfde blijf :confused: Qua beweging is er het afgelopen jaar niks verandert. Wie weet hoe dat zit mag het zeggen.

Dat er zoveel obese mensen rondlopen heeft te maken met koolhydraat inname. Voornamelijk de (verborgen) suikers die overal in zitten om van de grote hoeveelheid zetmelen die mensen naar binnen werken. En foute vetten.


Door gezonder eten bouwt je lijf meer spiermassa op. Meer dierlijke en plantaardige eiwitten zijn hier de oorzaak van.
 
F

forumlid 1447

Gast
Dat is ook zo. Uitzonderingen zijn ee altijd. Voor de rest is t vrij simpel. Ieder pondje komt door t mondje. En meer bewegen en minder eten. bij psychische problemen enz oordeel ik niet over. En ik geloof ook dat uiterlijk en leefstijl niet alles zegt. Churchill bereikte n hoge leeftijd na n vol leven met dagelijks veel alcohol en lekker eten. Niet alles draait om t nieuwe gezondheids geloof vind ik.

Voedsel is inderdaad het probleem.


Door gezonder eten bouwt je lijf meer spiermassa op. Meer dierlijke en plantaardige eiwitten zijn hier de oorzaak van.

Zo lang gezonde voeding duurder is dan vetmakers, zit ik toch met een bepaald wrang gevoel.
Ons lichaam is verslaafd aan vet, en dit is goedkoper dan verse groente en fruit.
Dan wil ik niet graag in de portemoniks van de huidige gezinnen kijken, je zult schrikken,
hoeveel verborgen armoede er is.
En dan heb ik het nog over de werkende, zij die moeten leven van een uitkering,
huurtoeslag, op een flat 3 hoog achter, met slechte isolatie, hoge verzekeringen en studiekosten,
deze groep KAN niet gezond leven, en moet kiezen voor snelle suikers en vetten.
De sportschool en kleding etc. is voor deze mensen niet te betalen.
Het blijkt dan ook , dat gewichtsproblemen zich vaak afspelen, onder de laagst opgeleiden, en armste groepen.
Aangezien dat de middenklasse tegenwoordig ook al moeite heeft om zich staande te houden,
zie je ineens een heel ander beeld.
Maar misschien is er hier een kans voor zij die wel de kennis hebben.
Elke zaterdag ochtend gratis sportles op trimbaan, in park, op sportveldje in de wijk.
Vrijwilligerswerk dus, andere enthousiasmeren om hun kennis te delen, en zo een gezonde wijk creëren, en wie weet,
het verschil gaan maken.
Politiek wakker maken, om volkstuinen voor deze groepen beschikbaar te stellen,
en zo een "geprepped" lichaam voor vele ,en een gezonde geest erbij.
Zelf maai ik bij diverse buren , het gras aan de straat.
Teveel aan bonen, prei en andere groente gaan naar de straatverdeler.
(iemand in de straat die weet waar het gewaardeerd en nodig is)
Wij leven hier tussen boeren en mensen uit het dorp en het verschil is enorm.
 

sterredag

Prepper goeroe
Voedsel is inderdaad het probleem.
Zo lang gezonde voeding duurder is dan vetmakers, zit ik toch met een bepaald wrang gevoel.........
deze groep KAN niet gezond leven, en moet kiezen voor snelle suikers en vetten.
De sportschool en kleding etc. is voor deze mensen niet te betalen......

Ik stoor me ook al tijden aan het feit dat gezond eten simpelweg DUUR is.
Maar mensen met weinig geld zouden wel iets kunnen doen. Ook op balkon valt te moestuinieren bijvoorbeeld.
In gemeentes zijn er vaak meedoenregelingen, in sommige gemeentes kan daar zelfs de moestuin mee betaald worden.
En meer bewegen hoeft niet alleen in de sportschool, neem vooral OOK de kinderen mee. Na school even gezamenlijk een wandelingetje maken met het hele gezin kost niks, bovendien ook nog eens goed voor de gezinsdynamiek en gezinsgesprekken.

Nee makkelijk is het niet, simpel is het trouwens wel, tenzij er sprake is van een of andere stofwisselingsziekte ofzo en andere uitzonderingen.
Zo gezond mogelijk leven en genoeg bewegen en dat hoeft niet 2 uur elke dag te zijn.

Ik heb iig een plan en daar ga ik voor en nee val niet in de bijstandsnorm, maar vind het ook wel zonde om geld uit te geven voor sportschool dingen, want kom op lopen kan ik buiten ook en dat is toch een stuk leuker, krachttraining is pas van latere zorg en ook daar is geen sportschool voor nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

martin

Mankinds only hope
deze groep KAN niet gezond leven, en moet kiezen voor snelle suikers en vetten.

Ik ken er toch echt wel een paar die het wel kunnen.
Iedere situatie zal anders zijn maar het is wel opvallend dat een gedeelte van deze groep zich een "slachtofferrol" aanmeet waar ik niet echt veel respect voor kan opbrengen.
Dan heb ik het over een (naar mijn idee veel te grootte) groep mensen die zwaar overgewicht hebben en het zich wel kunnen permitteren om 7 pakjes sigaretten per week te kopen, maar zich lopen te beklagen dat ze niet voldoende geld hebben om een paar appels op de markt te kopen. Of die door het overgewicht zich verplaatsen in een elektrische rolstoel met als argument dat zo zoveel last hebben van pijnlijke gewrichten. En dan zich verbazen dat ze 10 jaar later suikerziekte hebben en er een arm of been moet worden geamputeerd.
Ook opvallend dat er soms complete gezinnen zijn waarvan vader/moeder/zoon/dochter nog nooit hebben gewerkt en zich beklagen over hun karige uitkering.
Deze groep WIL niet gezond leven en kan wel voor 40 euro per week sigaretten kopen en 2 keer per week voor een kapitaal bij de fastfoodketen zich vol mesten met ongezonde zooi voor een prijs waar je 3 gezonde maaltijden voor had kunnen maken.

Zo, dat was mijn nuance in jouw stelling.

Je heb op zich wel een punt dat een zak ongezonde snacks bij de Lidl goedkoper is dan magere bio kipfilet.
Maar ik ken in ieder geval genoeg mensen die met minimale inkomsten alsnog een gezonde en evenwichtige maaltijd kunnen voorschotelen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik meen me te herinneren dat daar zelfs een topic over is. ;)
(of wellicht dat het elders offtopic in een draadje staat, maar ik heb het ergens voorbij zien komen)

klopt, ik heb er eens een topic over geopend, zou best ook op vorige forum geweesr kunnen zijn.
Zijn best grappige momenten soms als je iets met één hand moet doen of je andere dan je gebruikelijke hand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Ik ken er toch echt wel een paar die het wel kunnen.
Iedere situatie zal anders zijn maar het is wel opvallend dat een gedeelte van deze groep zich een "slachtofferrol" aanmeet waar ik niet echt veel respect voor kan opbrengen.
Dan heb ik het over een (naar mijn idee veel te grootte) groep mensen die zwaar overgewicht hebben en het zich wel kunnen permitteren om 7 pakjes sigaretten per week te kopen, maar zich lopen te beklagen dat ze niet voldoende geld hebben om een paar appels op de markt te kopen. Of die door het overgewicht zich verplaatsen in een elektrische rolstoel met als argument dat zo zoveel last hebben van pijnlijke gewrichten. En dan zich verbazen dat ze 10 jaar later suikerziekte hebben en er een arm of been moet worden geamputeerd.
Ook opvallend dat er soms complete gezinnen zijn waarvan vader/moeder/zoon/dochter nog nooit hebben gewerkt en zich beklagen over hun karige uitkering.
Deze groep WIL niet gezond leven en kan wel voor 40 euro per week sigaretten kopen en 2 keer per week voor een kapitaal bij de fastfoodketen zich vol mesten met ongezonde zooi voor een prijs waar je 3 gezonde maaltijden voor had kunnen maken.

Zo, dat was mijn nuance in jouw stelling.

Je heb op zich wel een punt dat een zak ongezonde snacks bij de Lidl goedkoper is dan magere bio kipfilet.
Maar ik ken in ieder geval genoeg mensen die met minimale inkomsten alsnog een gezonde en evenwichtige maaltijd kunnen voorschotelen.

Je kunt idd prima voor weinig gezond eten, ik doe niet anders. :thumbsup:

Kan me nog herinneren, een persoon die ook met dit probleem zat, gezond eten was te duur. Ik eens vragen of er een Lidl in zijn buurt zat, ja dus. Even gekeken naar de folder van die week en binnen twee minuten een maaltijd samengesteld die EN gezond was EN lekker EN 1,50 per persoon kostte. Al rap kwam de aap uit de mouw waarom dit niet ging werken...…. Zelf de groenten snijden en aardappels schillen bleek een onoverkomelijk probleem, dat was teveel moeite. :lol:

Gezond eten wordt een stuk lastiger als je niet zelf kan koken, of het wil leren. Ik zie aan sommige boodschappenwagentjes ook dat mensen soms echt alleen maar met voorgesneden zakjes en pakketten werken, tot en met de aardappelschijfjes aan toe.
 

Ray

SHTF Expert
klopt, ik heb er eens een topic over geopend, zou best ook op vorige forum geweesr kunnen zijn.
Zijn best grappige momenten soms als je iets met één hand moet doen of je andere dan je gebruikelijke hand.
Dankzij de problemen in m'n rechterarm, mag ik ieder jaar wel een paar weken met m'n niet dominante hand oefenen. :fluit: Het zijn de dingen waar je niet aan denkt die het lastigst zijn, bv je reet afvegen. :)
 
J

J.J

Gast
Je kunt idd prima voor weinig gezond eten, ik doe niet anders. :thumbsup:

Kan me nog herinneren, een persoon die ook met dit probleem zat, gezond eten was te duur. Ik eens vragen of er een Lidl in zijn buurt zat, ja dus. Even gekeken naar de folder van die week en binnen twee minuten een maaltijd samengesteld die EN gezond was EN lekker EN 1,50 per persoon kostte. Al rap kwam de aap uit de mouw waarom dit niet ging werken...…. Zelf de groenten snijden en aardappels schillen bleek een onoverkomelijk probleem, dat was teveel moeite. :lol:

Gezond eten wordt een stuk lastiger als je niet zelf kan koken, of het wil leren. Ik zie aan sommige boodschappenwagentjes ook dat mensen soms echt alleen maar met voorgesneden zakjes en pakketten werken, tot en met de aardappelschijfjes aan toe.
Wij eten ook best heel sober @Ray , en zo nog een stuk ook gezonder, nog niet één keer in de maand vlees, zuivel ook niet vaak, en dat geld geeft je weer uit aan verse goedkope groenten maar broccoli en kool producten regelmatig.
We hebben ook altijd mee een paar producten als we de winkel verlaten, niet karren vol met fris, bier, chips, koekjes en andere belasten spul voor je lichaam.

Een onnadenkende huisarts had gezegt maar u moet wel zuivel nemen om aan de noodzakelijke kalk te komen, toen had ik gezegt wat moet een koe dan wel veel melk drinken om aan zijn eigen behoeft te komen en voor al het melk wat zij produceert.
Het zijn toch wel de groenten die het moeten doen, en door de zon krijgt de koe ook geen vitamine D,
want ze is altijd gekleed:D, geen blote huid zo als wij dat hebben;).

De vrouwelijke huisarts was even stil,,,,, en zegt, man u heeft gelijk.
 

Alberto

Senior Prepper
We zijn nu bijna 2 maanden verder en daarom een kleine update.

De crash die er geweest is van de eerste is gestabiliseerd. In de eerste 2 weken verloor ik zo'n 6 kg.
Dit "zware" regime heb ik ondertussen kunnen milderen en dat heeft geleid tot:
- Enkel nog water en dagelijks wat zero drank;
- éénmaal per week friet (of patat zoals jullie het noemen);
- Gezondere dingen op tafel: eigen gekweekte groenten, meer basis producten en zelf verwerken;
- Weinig tot geen snoep of koeken meer (dat was vroeger dagelijks meerdere)
- Verplaatsingen binnen het dorp of tot 10km gaan met de fiets
- Aankoop van een roeimachine en om de 3 dagen 20 minuten roeien (lijkt niet veel, hoeft ook niet. Al zal dat in de winter meer worden ipv fietsen)
- Bij wijze van beloning voor mezelf drink ik in het weekend af en toe een heerlijk glas frisse "echte" cola, een frisse pint of een glas wijn.

Ik ben in hoofdzaak blij dat de suikerverslaving weg is en dat ik weer op een comfortabel gewicht ben gekomen, man wat waren die eerste dagen moeilijk ...
 

boswachter

Survivor
Je kunt ovenfriet nemen en dat kun je in principe elke dag eten. Je kunt ook friet maken van (zoete) aardappel. Ik eet dagelijks friet uit de oven (van die zakken ovenfriet in de diepvries bij de supermarkt) en ben in sinds eind mei al 10kg kwijt geraakt.
 

Ray

SHTF Expert
Je kunt ovenfriet nemen en dat kun je in principe elke dag eten. Je kunt ook friet maken van (zoete) aardappel. Ik eet dagelijks friet uit de oven (van die zakken ovenfriet in de diepvries bij de supermarkt) en ben in sinds eind mei al 10kg kwijt geraakt.
Ovenfriet is gewoon friet waar ze extra vet in stoppen, anders werkt het niet. Moet je eens proberen met zelf geschilde aardappelen, dan merk je het verschil. In de praktijk is oven friet dan ook niet of nauwelijks minder vet dan goed gefrituurde normale friet.
 

Vempain

Prepper goeroe
Goed bezig @Alberto, het hoeft ook niet snel te gaan. Vaak is het als je 0.5 kilo tot 1 kilo per week afvalt, de kans groter dat het eraf blijft en kan de elastische kant van de huid zichzelf ook herstellen.
Hier gaat het rustig aan maar het gaat in ieder geval de goede richting uit en val ik gemiddeld zo een 2 kilo per maand af. :thumbsup:
 

boswachter

Survivor
Ovenfriet is gewoon friet waar ze extra vet in stoppen, anders werkt het niet. Moet je eens proberen met zelf geschilde aardappelen, dan merk je het verschil. In de praktijk is oven friet dan ook niet of nauwelijks minder vet dan goed gefrituurde normale friet.
Dat zal best. Voor mijzelf heb ik de keuze gemaakt dat ik elke dag lekker en gezond wil eten. Want dit hou ik over 10 jaar ook vol. Over 10 jaar wil ik ook slank zijn. Ieder zijn keuze.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd intens gesport ondanks blessures maar een paar jaar geleden door m'n rug gegaan en wegens samenloop van omstandigheden 20 kg op een goede 3 jaar aangekomen, toen ik vorige jaar naar een pretpark ging en de walk of shame moest ondergaan aan de rollercoaster (veiligheid ging niet toe en moest uitstappen...) was dat voor mij de spreekwoordelijke druppel.

de dag erop ben gestopt met frisdranken en alcohol te drinken, begonnen met wandelen (af en toe met de rugzak in het bos)

Omdat ik toch enige motivatie en controle mistte ben ik eind november samen met m'n vriendin samen naar diëtiste gegaan en zo de eerste kilo's gingen er vlotjes af.
Maximum een aantal kcal per dag (minder dan je verbruikt) spreiden op 6 eetmomenten met ontbijt en middag als zwaarste maaltijden. ook drink ik gemiddeld een 2 liter water per dag meer dan vroeger dus een 4-5 liter.

3 maand later merkte ik dat ik toch iets bij moest doen van beweging en ben naar de locale gym gegaan en daar een combinatie gedaan van cardio(crosstrainer), gevolgd door krachttraining om dan een cool down te doen met wandelen... eens thuis nog een 30 minuten stretchen en core bodyweigt oefeningen.

Na een maandje doorbijten en me echt naar de gym te moeten slepen, had ik best een goede uithouding en heb de cardiosessies opgedreven naar sessies van 75 minuten en dit 4-6 keer per week, tussendoor een check up gedaan bij een cardioloog en alles was meer dan in orde.

resultaat op 7 maand tijd was ik 17 kg kwijt. nu best een goed resultaat maar ik ben slechts halfweg...

ik heb een kleine maand terug een ingreep moeten laten doen waardoor ik niet meer kon gaan trainen, het matigen en spreiden van eten ben ik blijven doen, mijn gewicht is stabiel gebleven maar merk dat alles niet meer zo strak staat als ik gestopt ben,


binnen een paar weken hoop ik mezelf terug in te werken met cardio...
 
Bovenaan